Älkää laittako kuvaa työhakemukseen!! Varsinkin jos on vielä erikseen kohta johon saa liittää kuvan! Työtä ei pitäisi saada ulkonäön perusteella!!
Ulkonäön ei pitäisi vaikuttaa työn saamiseen, varsinkaan jos ei etsitä mallia, mutta valitettavasti se on niin nykyään että se vaikuttaa, osaamisella ei ole niinkään väliä vaan valitaan työntekijöitä pärstän perusteella. Muutetaan työnhakua, Jättäkää kuva pois.
Kommentit (134)
Ylen testi oli tyhmä. Heidän olisi pitänyt valita epäviehättävän henkilön kuvaksi silti kuva, jossa henkilö katsoo suoraan kameraan, hymyilee ja hiukset on kammattu. "Rumuutta" tuovien tekijöiden pitäisi olla tyyliä: harvenevat hiukset, läikikäs ihonsävy, tummat silmänaluset, vähän vinot ja kellertävät hampaat, näpyt, kasvojen epäsymmetria, silmien karsastus tms. Jopa ruma yrittää olla CV-kuvassa edukseen. Totta kai jos toinen hymyilee iloisesti ja katsoo suoraan kameraan ja toinen kurtistelee kulmiensa alta, niin eka henkilö halutaan mieluummin aspa-työhön.
OlliPolli kirjoitti:
No eihän kukaan nyt läskiä ja rumaa halua palkata. Kuvan pois jättäminen kertoo sen että ulkonäkö ei kovin hehkeä ole.
Minua on kyllä sanottu sekä kauniiksi, että hehkuvaksi, mutta en laita kuvaa. Minua on muutama pomo ahdistellut, enkä halua tulla valituksi ulkonäön perusteella. Mieluummin paikka, jossa minua ei pidetä seksikkäänä.
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
No eihän kukaan nyt läskiä ja rumaa halua palkata. Kuvan pois jättäminen kertoo sen että ulkonäkö ei kovin hehkeä ole.
Minua on kyllä sanottu sekä kauniiksi, että hehkuvaksi, mutta en laita kuvaa. Minua on muutama pomo ahdistellut, enkä halua tulla valituksi ulkonäön perusteella. Mieluummin paikka, jossa minua ei pidetä seksikkäänä.
Ja sitten heräsit.
Vierailija kirjoitti:
Ylen testi oli tyhmä. Heidän olisi pitänyt valita epäviehättävän henkilön kuvaksi silti kuva, jossa henkilö katsoo suoraan kameraan, hymyilee ja hiukset on kammattu. "Rumuutta" tuovien tekijöiden pitäisi olla tyyliä: harvenevat hiukset, läikikäs ihonsävy, tummat silmänaluset, vähän vinot ja kellertävät hampaat, näpyt, kasvojen epäsymmetria, silmien karsastus tms. Jopa ruma yrittää olla CV-kuvassa edukseen. Totta kai jos toinen hymyilee iloisesti ja katsoo suoraan kameraan ja toinen kurtistelee kulmiensa alta, niin eka henkilö halutaan mieluummin aspa-työhön.
Jänskä vaan, että minusta se "ruma" oli kauniimpi vaikka kurtistelikin. Hämmästyttävää, että Suomessakin amerikanhevosnaama (se kaunis) on kaunis.
Mikä hauskinta se väritön, hajuton ja mauton sai 0 rumaääntä, joskin myös 0 kaunisääntä.
Ei tulis mieleenkään laittaa kuvaa.
Ikää 41v, huono iho, huonot hiukset ja ei klassiset kasvonpiirteet.
Itse olen ihan normaali, nätti mutta jos vastassa on paperilla yhtä hyvä mutta leikelty kuminaama törröhuulineen niin vtuttaa kun sellainen pääsee ohitseni jatkoon.
Jos haluu pysyä työttömänä värjää hiukset vihreiksi, piirtää tussilla naamaan "tatuointeja" ja laittaa "lävistyksiä" nenään ja huuliin. Bonus goottimeikistä. Sitten kuva hakemukseen ja voi olla varma, että töitä ei tule.
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Ja sitten heräsit.
Onneksi olen herännyt silloin kun olen noista traumoista painajaisia nänyt jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluu pysyä työttömänä värjää hiukset vihreiksi, piirtää tussilla naamaan "tatuointeja" ja laittaa "lävistyksiä" nenään ja huuliin. Bonus goottimeikistä. Sitten kuva hakemukseen ja voi olla varma, että töitä ei tule.
Mutta ei hajuton ja mautonkaan saanut mitään. Oli täysin tapetti kaikille, vaikka ei ollut mitään häiritsevää ulkonäössä.
https://duunitori.fi/tyoelama/ulkonako-tyonhaussa
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008903353.html
Ulisijoille tuoreempia juttuja.
Valitseehan Suomessa ainakin kolmasosa kansasta pääministerinkin ulkonäön perusteella, miksi ei sitten vaatimattomampaa osaamista edellyttäviin tehtäviin ?
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja sitten netissä haukutaan kauniita ihmisiä hevosnaamoiksi.
Ei sitä nyt tartte mikään kaunotar tai komistus olla. Perushygienia kuntoon ja ehjät vaatteet niskaan ja jätetään ne naamatatskat ja muut typeryydet pois, niin kyllä töihin pääsee.
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä nyt tartte mikään kaunotar tai komistus olla. Perushygienia kuntoon ja ehjät vaatteet niskaan ja jätetään ne naamatatskat ja muut typeryydet pois, niin kyllä töihin pääsee.
Ei pääse!
Kuva terävöittää ja henkilöi hakemusta. Hakijasta muodostuu parempi ja kokonaisvaltaisempi mielikuva.
Kuva herättää luottamusta ja tekee hakemuksesta inhimillisemmän.
Toki, ei nenärengastyyppiä välttämättä valita. Se tippuu sitten siinä vaiheessa pois kun rekrytoija nähnyt.
Mutta te tasavertaisuuden ulisijat, totta on se että naamalävistys tai tatska naamassa nyt vaan on epäsiistiä ja herättää epäluottamusta.
Mitäs otitte🤷
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pääse. Jokaiseen työpaikkaan hakee yli 1 ihmistä töihin. Silloin muut jäävät ilman työpaikkaa paitsi se 1, joka palkataan. Hain kerran paikkaan, jossa olin ainoa hakija. Ei kutsuttu edes haastatteluun. Ei ollut kuvaa. Alan tutkinto löytyi. Ilmoitettiin vain, että paikka laitetaan myöhemmin uudelleen hakuun, koska on liian vähän hakijoita.
Hmm, itse ehkä johonki kesätöihin hakiessa olen ulkonäköä yrittänyt hyödyntää mutta nykyään koen että parempi olla ilman kuvaa ettei ajatella alitajuisesti että yritetään hakea nimenomaan pärstäkertoimella töitä jos nätti nainen vaativaan asiantuntijatehtävään hakemassa, eikä huomio välttämättä kiinnity osaamiseen. Toki jos kuvaa erikseen pyydetään niin sitten sen laitan, ja on linkedinissä myös kuva. Tietysti haastattelussa kuitenkin viimeistään näkevät millainen olen, toivottavasti positiivisessa mielessä.
Vaikka Yle ei halunnut etnisyyttä juttuunsa, niin osa kuvista näytti espanjalaisilta ja romaneilta. Sekin vääristää tutkimusta.
No jos valitatte että kauniimmat valitaan, niin eipä se kuvan pois jättäminen sitä auta.
Sehän kertoo rekryäjälle heti että kuvaa ei haluttu laittaa, miksi.
Ja sitten jos menet hastatteluun ja kerrot siellä aloittajan aatteet niin varmasti jää paikka saamatta.
Kuka haluaa töihin moista vastarannan kiiskeä