Vaiettu etuoikeus, ulkonäkö
Tasa-arvo keskusteluissa jää monesti unholaan geenilotossa voittaneet ihmiset, jotka nauttivat ulkonäön tuomista etuoikeuksista lähes koko aikuisiän. Pitäisikö tätä etuoikeutta jollain tavalla hillitä ja pyrkiä ottamaan se huomioon, jos haluamme tasa-arvoisemman yhteiskunnan.
Mitään oikeaa tasa-arvoa ei voi koskaan syntyä, jos meillä on olemassa ulkonäköön perustuva arvojärjestys jonka mukaan me laitamme ihmisiä paremmuusjärjestykseen.
Kommentit (140)
Kauneus on katsojan silmässä. "Geenilotosta" puhuu yleensä vain kateelliset ihmiset. Muita ei paljon kiinnnosta.
Olen tyytyväinen, että sain geenilotossa surkeat kortit, sillä jos teininä ymmärsin että en tule saamaan mitään ulkonäöllä. Nyt kaksi akateemista tutkintoa myöhemmin ja 150 000 euron vuosipalkalla olen enemmänkin tyytyväinen nykytilanteeseen. Jos olisi nuorena ollut suosittu, niin tuskinpa olisin jaksanut satsata koulunkäyntiin ja töihin samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen tyytyväinen, että sain geenilotossa surkeat kortit, sillä jos teininä ymmärsin että en tule saamaan mitään ulkonäöllä. Nyt kaksi akateemista tutkintoa myöhemmin ja 150 000 euron vuosipalkalla olen enemmänkin tyytyväinen nykytilanteeseen. Jos olisi nuorena ollut suosittu, niin tuskinpa olisin jaksanut satsata koulunkäyntiin ja töihin samalla tavalla.
Jäin tätä miettimään. Olen opiskellut pitkälle, mutta en ole jaksanut panostaa uraani riittävästi, vaan ollut pitkään kotiäitinä ja -rouvana, koska menin varakkaan miehen kanssa naimisiin ja olen myös varakkaasta perheestä. Onhan sillä vaikutusta.
Toisaalta en kadu, koska taloudellinen tilanteeni on hyvä. Ja leppoisampi elämä vaikuttaa ulkonäköönkin edullisesti ainakin omalla kohdalla. Mutta pakko myöntää, etten ole saavuttanut täyttä potentiaaliani työelämässä siitä huolimatta, että olen saavuttanut haaveita, mistä monet vain haaveilevat kuten julkaissut kirjoja. Monet jutut ovat jääneet silti vain suunnitelmiksi, koska taloudellinen pakko ja ennen kaikkea pyrky puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Kauneus on katsojan silmässä. "Geenilotosta" puhuu yleensä vain kateelliset ihmiset. Muita ei paljon kiinnnosta.
Ei muiden ulkonäkö hirveästi kiinnosta minuakaan, kyllä persoona ratkaisee. Ja enemmän muutenkin ihmisen tyylillä on vaikutusta siihen kenestä kiinnostuu, ei ulkonäkö.
Mutta siitä huolimatta mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän näen miten paljon geenilotolla on vaikutusta. Ulkonäkö on noista kuitenkin pienimpiä vaikuttajia. Äo, persoonallisuustyyppi, herkkyys-kovapintaisuus, introvertti-ekstrovertti, pitkäjänteisyys-impulsiivisuus, jne. Lähes kaikki on geeniloton tulosta.
Ilmankos olen pitkäaikaistyötön ja vahdittu kun tuommoset ap tyypit antaa jokainen oman panoksensa ettei vaan menesty toisia paremmin
Joku on kaunis ja joku on tyhmä. Meillä kaikilla on erilaisia ominaisuuksia, joista on hyötyä tai haittaa. Niin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kaunis ja tiedostan kyllä saaneeni paljonkin etua. Eikä meidän sukuun rumia otetakkaan, eli sisaruksilla ja serkuilla samat kuviot, kuten myös vanhemmillamme.
Tasa-arvo on kiinnostava käsite, sille ymmärretään lukuisia erilaisia merkityksiä, jotka ovat osittain vastakkaisia. Kauneuden lisäksi osittain synnynnäistä on mm. äly, karisma, lahjakkuus, luonne, temperamentti, tuoksu.
Kaikki nämä vaikuttavat suuresti yksilön elämään. Lisäksi vielä korreloivat perhanat keskenään, kaunis on todennäköisemmin älykäs. Siinä on kateellisille kestettävää.
Kuulen tämän väitteen useasti kuinka kaunis on useammin älykkäämpi, se ero on niin pieni suhteessa ei kauniiseen että sillä ei ole mitään merkitystä ja näinollen ei voi käyttää yleistyksenä. Takaan, että löydän tältäkin foorumilta tuhat sinua älykkäämpää ihmistä jotka eivät ole kauniita. Joten käytät väsynyttä fraasia vain pönkittääksesi omaa egoasi.
Aivan varmasti täällä löytyy paljon ihmisiä, jotka ovat minua paljon älykkäämpiä, mutta rumempia. Kenties sinäkin?
Nyt puhutaan todennäköisyyksistä ja keskiarvoista.
Ero on niin mitätön, että et voi käyttää sitä yleistyksenä, niinkuin sinä teet. Kuten sanoin täällä on tuhansia ihmisiä jotka ovat sinua älykkäämpiä jotka eivät ole kauniita, silti yrität käyttää omaa ulkonäköäsi hyväksi väittämällä että et ainoastaan ole kaunis olet myös älykkäämpi kuin muut. Eli yrität ulkonäkösi avulla nostattaa vielä vähän lisää egoasi vaikka ympärillä olevat ihmiset ovat sinua älykkäämpiä. Sinä siis haluat uskotella muille kuinka pelkän ulkonäkösi takia olet myös älykäs, älykkäämpi kuin muut, varsinkin ne ei kauniit ja sinä tai muutkaan kauniit harvoin on muuta kuin tavallisia mitä tulee älykkyyteen, jotkut alle keskiarvon.
Rumilla on tapana laukoa esim. "Kauneus ja viisaus ei viihdy samassa päässä" plus muita täysin valheellisia väittämiä. Kasvoista symmetrinen eli kaunis ihminen on todennäköisemmin myös aivoista symmetrinen (eli ei ajattelua heikentäviä epämuodostumia aivoissa), vaikkei kaikki kauniit tietenkään älykkäitä ole. Laittaisitko linkin tutkittuun tietoon, jonka mukaan älykkyyserot kauniiden ja rumien välillä ovat mitättömiä?
Onko tosiaan näin yksinkertaista että symmetrinen = kaunis? Väittäisin että ei, vaan kasvojen mittasuhteilla on suurempi vaikutus. Joku epäsymmetrinen voi olla huomattavasti paremman näköinen kuin symmetrinen, jos mittasuhteet ovat ihanteellisemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kaunis ja tiedostan kyllä saaneeni paljonkin etua. Eikä meidän sukuun rumia otetakkaan, eli sisaruksilla ja serkuilla samat kuviot, kuten myös vanhemmillamme.
Tasa-arvo on kiinnostava käsite, sille ymmärretään lukuisia erilaisia merkityksiä, jotka ovat osittain vastakkaisia. Kauneuden lisäksi osittain synnynnäistä on mm. äly, karisma, lahjakkuus, luonne, temperamentti, tuoksu.
Kaikki nämä vaikuttavat suuresti yksilön elämään. Lisäksi vielä korreloivat perhanat keskenään, kaunis on todennäköisemmin älykäs. Siinä on kateellisille kestettävää.
Kuulen tämän väitteen useasti kuinka kaunis on useammin älykkäämpi, se ero on niin pieni suhteessa ei kauniiseen että sillä ei ole mitään merkitystä ja näinollen ei voi käyttää yleistyksenä. Takaan, että löydän tältäkin foorumilta tuhat sinua älykkäämpää ihmistä jotka eivät ole kauniita. Joten käytät väsynyttä fraasia vain pönkittääksesi omaa egoasi.
Aivan varmasti täällä löytyy paljon ihmisiä, jotka ovat minua paljon älykkäämpiä, mutta rumempia. Kenties sinäkin?
Nyt puhutaan todennäköisyyksistä ja keskiarvoista.
Ero on niin mitätön, että et voi käyttää sitä yleistyksenä, niinkuin sinä teet. Kuten sanoin täällä on tuhansia ihmisiä jotka ovat sinua älykkäämpiä jotka eivät ole kauniita, silti yrität käyttää omaa ulkonäköäsi hyväksi väittämällä että et ainoastaan ole kaunis olet myös älykkäämpi kuin muut. Eli yrität ulkonäkösi avulla nostattaa vielä vähän lisää egoasi vaikka ympärillä olevat ihmiset ovat sinua älykkäämpiä. Sinä siis haluat uskotella muille kuinka pelkän ulkonäkösi takia olet myös älykäs, älykkäämpi kuin muut, varsinkin ne ei kauniit ja sinä tai muutkaan kauniit harvoin on muuta kuin tavallisia mitä tulee älykkyyteen, jotkut alle keskiarvon.
Rumilla on tapana laukoa esim. "Kauneus ja viisaus ei viihdy samassa päässä" plus muita täysin valheellisia väittämiä. Kasvoista symmetrinen eli kaunis ihminen on todennäköisemmin myös aivoista symmetrinen (eli ei ajattelua heikentäviä epämuodostumia aivoissa), vaikkei kaikki kauniit tietenkään älykkäitä ole. Laittaisitko linkin tutkittuun tietoon, jonka mukaan älykkyyserot kauniiden ja rumien välillä ovat mitättömiä?
Onko tosiaan näin yksinkertaista että symmetrinen = kaunis? Väittäisin että ei, vaan kasvojen mittasuhteilla on suurempi vaikutus. Joku epäsymmetrinen voi olla huomattavasti paremman näköinen kuin symmetrinen, jos mittasuhteet ovat ihanteellisemmat.
Symmetria mittasuhteiden ja muotojen kanssa ovat kauneuden resepti. Yksilöt sitten subjektiivisesti kokevat tietyt parametrit itselleen miellyttävimmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lakiin anonyymi rekrytointi?
Tämä olisi yksi hyvä muutos.
On niin valtava määrä ammatteja joissa ulkonäkö vaikuttaa, kuten malli, näyttelijä, ym...
Lisäksi on näitä palomiesten fyysisiä vaatimuksia ja eikös lentoemännillä ja poliiseillakin ollut jokin pituusvaatimus, onko enää?
Jos työ on mitä tahansa muuta, kuin 100% pelkkää puhelintyötä, niin voidaan vedota, että osa työstä on edustustyötä ja tästä on aika vaikea saada tuota ulkonäköä karsittua pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoon ei pidä pyrkiä.
Elämän kuuluu olla taistelua, jossa kaikki on sallittua ja ihmiset jaetaan voittajiin ja häviäjiin. Ennen vanhaan tämä toteutui, mutta nykyinen sairas maailma pitää jos minkälaiset luuserit hengissä vastoin luonnonlakeja.
Ei ole kauniin vika, että sinä olet ruma. Syytä luontoa. Rumuutesi johtuu huonoista geeneistä, eli ei sinun kuulukaan menestyä elämässä yhtä hyvin.
Eihän ulkonäkö voi olla mikään saavutus itsessään joka on pelkästään syntymällä saavutettu etuoikeus. Miksi pelkästään sen perusteella joku nostetaan arvojärjestyksessä ylemmäksi, sehän on vain kastijärjestelmä, syntymäoikeus ihan kuten kuninkaallisilla. Tuosta ajattelusta nimenomaan pitää päästä moderneissa yhteiskunnissa eroon.
Aivan mutta ei tämäkään olisi saanut tätä roolia jos olisi kaunis, linkissä näyttelijä Anne Ramsey
En kuullut, että kukaan kaunis huutelisi kateudesta ja peräisi oikeuksistaan tähän rooliin!!!!!!!!!!!
https://www.google.fi/search?q=anne+ramsey&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ve…
Kosmetiikka ja meikit ovat kauneuden sosiaalidemokratiaa. Ehostaminen tasoittaa ulkonäköeroja.
Kauneus on katsojan silmässä. Jos ihminen pitää itseään tosi rumana, syynä on todennäköisesti kehonkuvan häiriö.
Suurin osa ihmisistä on taviksia ja me tavikset tiedetään, että ulkonäkö vaatii myös työtä. Kukin saa minkä saa, lopun eteen pitää nähdä itse vaivaa. Niin se on kaikessa muussakin elämässä. Joku saa ulkonäön, joku toinen rakastavan perheen, kolmas sisukkaan luonteen, neljäs teoreettista älyä jne. Sillä pitää pärjätä mitä on ja muuta kehittää.
No sulkeehan se rumuus toki pois tiettyjä töitä, missiksi ja malliksi ei kannata pyrkiä, eikä tv-juontajaksi tai näyttelijäksikään. Mutta paljon on ammatteja joissa sillä ei ole väliä. Itse olen aika koomisen ruma, mutta ei ole elämää haitannut. Koodarina ei ketään kiinnosta, minkä näköinen olen. Kunhan osaan hommani. Miehiäkin on aina löytynyt kun olen sellaista kaivannut, hetken huviksi tai pidempään suhteeseen. Toki en varmasti olisi saanut mitään miljonääri-laatikkoleuka-lentäjää, mutta en minä semmoista mihinkään olisi kaivannutkaan. Ihan tavallinen mukava mies riittää, ja itse tienaan riittävästi joten en tarvitse miehen olevan hyvätuloinenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkö on pääomaa. Yksi näkökulma epätasa-arvoiseen maailmaan. Tosin nykyään voi kuitenkin parantaa ulkonäköä radikaalistikin. Se on hyvä.
Kyllä ulkonäköään on aina voinut parantaa hyvinkin radikaalisti esimerkiksi olemalla ei-ylipainoinen, leikkauttamalla itselleen sopivan hiusmallin ja panostamalla itselleen sopivaan vaatetukseen / tyyliin.
Meikkejä ja hiusvärejäkin on ollut käytössä jo ainakin 1800-luvulla.
Aina on niitä , jotka lahjakkaita ulkonäössä. Joku on lahjakas nopeudessa tai korkealle hyppäämisessä tai pallopeleissä. Joku lahjakas tekniikassa joku saven käsittelyssä. Jolekkin on selvää finanssimaailma ja rahatalous joku lahjakas eläinten kanssa. Jos joku on ns hyvännäköinen , hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Nuo superkauniit menestyjät kuten Björn Wahlroos, Hjallis Harkimo, Sirkka Hämäläinen.
Tausta kunnossa niin ei väliä onko penaalin terävin kynä vai ei,tai millainen ulkonäkö.
Ulkonäkö on etuoikeus. Kuten mikä tahansa muukin piirre kuten älykkyys. Älykkyys on myös etuoikeus. Myös hyvä oppimiskyky on etuoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys on myös tällainen ominaisuus.
Tätä varten on luotu tasapäistävä peruskoulu ja miljoonat eri tukisysteemit. Ulkonäölle ei ole tietääkseni mitään.
Kosmetiikka. Naisille ainakin nuoresta tytöstä lähtien tulee selväksi miten tulee liikkua jotta on "kaunis" (kulloisenkin ajan hengen mukainen) samoin meikkaamiseen ja tyyliin maailma on ohjeita pullollaan. Miehillekin ohjeita löytyy, jos viitsii etsiä.
U