Jos tuote maksaa kaupasta riippuen 3,55 tai 2,99 tai 1,99 niin mikä saa ihmisen valitsemaan tuon kaikkein kalleimman kaupan?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
No mikä nyt voisi olla tuon hintainen, joku energiajuoma esimerkiksi. Jos olen matkalla töihin, niin en minä lähde ajelemaan sen halvimman tölkin perässä, vaan otan sen, joka eteen sattuu. Eipä sillä 1,56 eurolla ole isossa kuvassa mitään merkitystä. Eri asia esimerkiksi joku huonekalu, joka maksaisi jotain 199 ja 355 euron väliltä. Silloin tietysti ostaisin sen edullisimman.
Isossa kuvassa myös pienillä valinnoilla on merkitystä. Vuodessa maksat 80 euroa enemmän energiajuomasta jos otat sen kalleimmasta paikasta kerran viikossa sen sijaan että suunnittelisit pikkaisen ja ostaisit etukäteen halvemmasta tai kävelisit ärrän sijaan s-marketiin (en tiedä missä asut onko tämä vaihtoehto, mutta esimerkkinä pikkukaupunki tai lähiö jossa on ärrä ja pari ruokakauppaa).
Jos juot enemmän kuin yhden tölkin viikossa, vaikka 2 tölkkiä, säästäisit jo 160 euroa jne.
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei ehdi tarkistaa joka ainoan tuotteen kulloistakin hintaa ennen jokaista kaupassakäyntiä. Jos tarvitsen nyt heti tuotetta A, haen sen sieltä mistä saa nopeiten enkä lähde euron takia viiden kilometrin päähän. Riippuu myös tuotteen hinnasta: voin maksaa pitkänkin aikaa tuotteesta vähän enemmän jos hintaero on muutama kymmenen senttiä.
Tuossa syy miksi hinnat nousee ja kauppiaat lihoo. Ihmiset maksaa ne korotetutkin hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan itsellä se että lähin kauppa meillä on muutaman kilometrin päässä oleva K-Market. Seuraavat isommat, edukkaammat kaupat ovat yli 20km päässä.
Mulle on ollut tärkeintä sijainti aina kun olen muuttanut.
Sijainti siis mihin, kauppaan vai kapakkaan?
Kapakassa en ole käynyt vuosiin. Tärkeämpiä sijaintikohteita ovat päivittäistavarakauppa ja kirjasto (no sitäkään ei enää tule niin paljon käytettyä kun on sähköiset palvelut). Mutta kapakka, ihan vihon viimeiseksi sen sijainnilla olisi mitään merkitystä. Ei tulisi edes mieleen kuten näköjään siellä päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä nyt voisi olla tuon hintainen, joku energiajuoma esimerkiksi. Jos olen matkalla töihin, niin en minä lähde ajelemaan sen halvimman tölkin perässä, vaan otan sen, joka eteen sattuu. Eipä sillä 1,56 eurolla ole isossa kuvassa mitään merkitystä. Eri asia esimerkiksi joku huonekalu, joka maksaisi jotain 199 ja 355 euron väliltä. Silloin tietysti ostaisin sen edullisimman.
Isossa kuvassa myös pienillä valinnoilla on merkitystä. Vuodessa maksat 80 euroa enemmän energiajuomasta jos otat sen kalleimmasta paikasta kerran viikossa sen sijaan että suunnittelisit pikkaisen ja ostaisit etukäteen halvemmasta tai kävelisit ärrän sijaan s-marketiin (en tiedä missä asut onko tämä vaihtoehto, mutta esimerkkinä pikkukaupunki tai lähiö jossa on ärrä ja pari ruokakauppaa).
Jos juot enemmän kuin yhden tölkin viikossa, vaikka 2 tölkkiä, säästäisit jo 160 euroa jne.
Todennäköisesti vielä havemmalla pääsisi tilaamalla jostain netistä tällaisenkin tuotteen isona eränä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisissa esimerkin summissa helppous ja nopeus ratkaisee. Sitten jos esim. saman sohvan saa yhdestä paikasta 2000 eurolla ja toisesta 1000 eurolla, viitsii jo nähdä enemmän vaivaa.
Sohva on sulla kymmenen vuotta ja päivittäistavaroita ostetaan viikottain. Jos maksat ruokakorista kerran viikossa 5 euroa enemmän kuin halvemmassa kaupassa, maksat siitä vuodessa 260 euroa ja viidessä vuodessa 1300 euroa enemmän.
Jos olisi rahasta tiukkaa ja ajasta ei, kulkisin varmaan tarjousten perässä (polttoainekustannukset huomioiden). Koska näin ei ole, ostan pääsääntöisesti lähimmästä hyvien valikoimien ja laadun kaupasta. En mene s-markettiin vain siksi, että lempileipäni maksaa siellä 20 senttiä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan itsellä se että lähin kauppa meillä on muutaman kilometrin päässä oleva K-Market. Seuraavat isommat, edukkaammat kaupat ovat yli 20km päässä.
Niin mullekin. Sinsi asun alueella jossa ei ole juurkaan palveluja alakoulua ja tarhaa lukuunottamatta, ei kunnnollista julkista liikennettä, omakotitaloja ja vartin matka motaria kaupunkiin. Jää paljon sosiaalista haittaa muuttamatta tämmöiselle alueelle kun pitää pystyä ostaa se talo ja pari autoa.
.
Kaupassa käyn yhdessä, toiseksi lähimmässå cittarissa, sillä sieltä löytyy kaikki mitä olen keksinyt ostoslistaani laittaa. Joskus parikymppisenä oli kiva kierrellä kauppoja, keski-ikäisenä se on pakkopullaa. Nykyisin käytänkin kotiinkuljetusta, bensat 6€ vastaan kuljetusmaksu 10€ ja ajankäytössä viikottain 1,5h pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisissa esimerkin summissa helppous ja nopeus ratkaisee. Sitten jos esim. saman sohvan saa yhdestä paikasta 2000 eurolla ja toisesta 1000 eurolla, viitsii jo nähdä enemmän vaivaa.
Sohva on sulla kymmenen vuotta ja päivittäistavaroita ostetaan viikottain. Jos maksat ruokakorista kerran viikossa 5 euroa enemmän kuin halvemmassa kaupassa, maksat siitä vuodessa 260 euroa ja viidessä vuodessa 1300 euroa enemmän.
5 e saa hetkessä kulumaan johonkin täysin turhaan, ei sitä tule tietoisesti "säästettyä" mihinkään, joten vuodessa säästetyllä 260 eurolla ei ole mitään merkitystä.
Lähi-K-kaupassani jotkut tuotteet ovat kalliimpia kuin kauempana olevassa Prismassa, mutta toisaalta siellä on paljon lähituottajien tuoreita vihanneksia halvalla. Myös liha- ja kalatarjonta on hyvää.
Kauppa on siisti, myyjät ystävällisiä ja on helppo ja nopea asioida kun kauppa ei ole liian suuri.
Kävin eilen Lidlissä koska siellä Kismet patukka maksaa 0.70e, kun viereisessä Citymarketissa se maksoi jo 0.79e :D samalla matkalla ostin heräteostoksena läheisestä vaateliikkeestä 79euron paitapuseron mitä en välttämättä tarvitse, en kyllä välttämättä tarvitse Kismettiäkään....
Kai tässä rahankin käytössä kokonaisuus ratkaisee. Kävin sentään kävellen ettei bensaa kulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vaan oleellista laittaa se säästynyt vitonen heti säästöön että potti todella kertyy, tai olla muutenkin ylipäätänsä tietoinen siitä että nyt säästää. Muuten se menee samantien johonkin muuhun. Kertaostoksesta säästetty tonni saattaa pysyä paremmin taskussa.
Köyhät käy kaupassa. Meille tulee ruoka taksilla (Mersu tai tesla vain kelpaavat) kaupasta marimekon kangas kasseissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden pysähdyksen taktiikka.
Jotain se minun aikani maksaa myös eli ostan kaiken samasta paikasta.
Paljonko aikasi maksaa? Sitä on tietääkseni 24 tuntia päivässä. Paljonko ruutuaikasi maksaa päivässä?
Eiköhän jokainen arvota aikansa itse, mikä sinä olet siitä vänkyttämään.
Suhata saakeli ympäriinsä Rovaniemen polttajien kauppaan jonkun kämysen jukurtin takia, ei kiitos. En ole niin köyhä, vapaa-aika on minulle paljon tärkeämpää kuin vuotuinen muutaman kympin säästö. Mieluummin köyhän sen ajan perheeni kanssa yhdessäoloon.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät käy kaupassa. Meille tulee ruoka taksilla (Mersu tai tesla vain kelpaavat) kaupasta marimekon kangas kasseissa.
Mitä teet siitä Marimekon kankaasta jota tulee kassissa?
Tollo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, meillä sattuu työt olemaan maalla.
Niin, ne on niitä valintoja.
En viitsi käydä monessa kaupassa ja ostaa yhdestä tuotetta x toisesta yytä. Haluan minimoida kaupassa vietetyn ajan ja ostan yhdestä paikkaa kaiken. En jaksa käydä kolmessa kaupassa vertailemassa missä on halvimmalla joku 2€:n tuote. Ei ole minulle sen arvoista, arvostan aikaa enemmän.
Prisma, Lidl ja Citymarket suunnilleen saman matkan päässä. Prismassa minun ostoskorini on edullisin, jos joku yksittäinen tuote on muualla edullisempi, en todellakaan lähde sitä sieltä hakemaan. Kokonaisuus ratkaisee, ei ole aikaa hakea sitä tuolta, tätä sieltä.
Sijainti. Kauppa on minua niin lähellä että voin kävellä sinne. Halvempaan pitäisi mennä joku autolla tai bussilla.