Jos juot kahvin mustana nyt, saatko unta enää tämän vuorokauden puolella?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Saan, kahvi jopa unettaa illalla juotuna. Johtunee siitä että mulla on eräs "aakkostauti" - muutakaan selitystä en ole keksinyt. Aamukahvi vielä jotenkin virkistää tai ehkä sekin on vain pinttynyt tapa, mut jos juon kahvia esim. iltapäivällä, niin olen heti ihan kanttuvei.
Ei selity ADHD:lla. Ei se muutenkaan mene noin että stimulantit oikeasti rauhoittaisi keskittymishäiriöisiä sillä tavalla, että ne alkaisi NUKUTTAA.
Häiriö ei myöskään tiedä milloin on aamu, joten jokseenkin outo ajatus että aamukahvi piristäisi ja myöhemmin juotu nukuttaisi. Joko siihen liittyy mielleyhtymä, tai sitten aamukahvi virkistää koska se otetaan ADHD-lääkkeen päälle, ja illemmalla vaikutus on heikkenemään päin.
Jos kahvia pystyy juomaan mielin määrin ilman että se estää nukkumista, se kertoo yleensä yksinkertaisesti toleranssista. Jos juo säännöllisesti kahvia, niin se ei enää piristä (ellei sitä juo tavanomaista enempää).
Vierailija kirjoitti:
Kärsin unettomuudesta. Joten en juo kahvia kahden jälkeen.
Mutta musta kahvi on parempi vaihtoehto kuin maitoon sekoitettu koska kahvi+maito=kofeiini voimistuu.
No eihän voimistu, mistä sä tuollaista olet kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin unettomuudesta. Joten en juo kahvia kahden jälkeen.
Mutta musta kahvi on parempi vaihtoehto kuin maitoon sekoitettu koska kahvi+maito=kofeiini voimistuu.Kofeiini kestää 12 tuntia elimistössä. Suosittelisin jättämään pelkkään aamukahviin.
Kenellä kestää, kenellä ei. Vaikutus- ja puoliintumisaika on yksilöllistä ja siihen vaikuttaa monikin asia. Kofeiinin vaikutus voi kestää huomattavasti vähemmän, tai jopa enemmän kuin 12h. Vaihtelua on sen verran, että sinänsä tuo väite ei pidä paikkaansa.
Kyllä ehkä jos nyt heti joisin. Muutenki väsyny tännää nii luulen et uni tulee. Yleensä 18-19 maissa juon iltakahvin ja sit 11 nukkuu.
Saan. Ei sillä ole vaikutusta uneen ellen juo pannukaupalla.
Juon joka ilta siinä klo 21-22 yhden espresson. Näin olen tehnyt jo yli 50 vuotta. Ei ole koskaan vaikuttanut nukkumiseeni. Olen aina nukkunut hyvin sen kuusi tuntia minkä nukun yhtä soittoa. Luen kirjoja tuonne kello 1 asti yöllä ja herään yleensä klo 7 keittämään espressoa. Kolme espressoa menee päivässä eikä närästystäkään ole ikinä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että kofeiini katoaa johonkin jos kahviin lorauttaa maitoa?
Ei katoa, mutta onhan se selvää, että musta kahvi on kofeiinipitoisempaa kuin maitokahvi, vertaa vaikka espresso vs latte. Tummassa suklaassakin on enemmän kofeiinia kuin maitosuklaassa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kans "aakkostauti" 😅 Jos herään kesken unien yöllä, juon puoli kuppia kahvia, niin nukahdan uudestaan. Jos en juo, saatan pyöriä pariki tuntia sängysä nukahtamatta.
Tämä on tuttua. Joskus jos herään aamuyöllä ja tuntuu että en tarpeeksi nopeasti nukahda uudelleen, niin menen keittämään kahvia. Ja taas uni maistuu
T. Se aiemman viestin aakkostautilainen
Mulla just kahvi tippumassa ja ei vaikuta yöuniin millään tavalla. Nukun aina yhtä hyvin. Nukahdan lähes heti sänkyyn päästyäni ja nukun 8-9 tuntia.
Ei katoa, mutta onhan se selvää, että musta kahvi on kofeiinipitoisempaa kuin maitokahvi, vertaa vaikka espresso vs latte. Tummassa suklaassakin on enemmän kofeiinia kuin maitosuklaassa.
Kahvi on keittimestä tullessaan aina mustaa mutta kun siihen lorauttaa maitoa niin ne pikku kofeiiniset alkavat nussia villisti ja lisääntyvät ihan silmissä?
Ja sit mä heräsin ja päästin kissan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Minua nukuttaa kaikki lämmin juoma. Kahvi ei ole piristänyt minua ikinä, jos olen väsynyt on pakko nukkua. Juon aina illallakin kahvia ja nukkumaan menen yleensä 22.00-22.45. Kello soi 5.50.
Nukumaan meno aikani sama kuin sinulla ja heääminen. Tapa on aamulla juoda minulla kahvia.Kaadan yhten isoon mukiin kahvia ja kaura maitoa. Ritää koko päivän kahvini tarpeeseen. Ylensä juon muulloin vettä.Kun ilmat kylmenee ja ilta lenkiltä palaan juon vihreää teetä.Jos jos jostain syystä serassa juon kahvia esin 17-18-välilä en usko se valvottaa vaan vilkas seura elämäni silloin.Johon ei kuulu tupakka ei alkohooli koskaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan, kahvi jopa unettaa illalla juotuna. Johtunee siitä että mulla on eräs "aakkostauti" - muutakaan selitystä en ole keksinyt. Aamukahvi vielä jotenkin virkistää tai ehkä sekin on vain pinttynyt tapa, mut jos juon kahvia esim. iltapäivällä, niin olen heti ihan kanttuvei.
Ei selity ADHD:lla. Ei se muutenkaan mene noin että stimulantit oikeasti rauhoittaisi keskittymishäiriöisiä sillä tavalla, että ne alkaisi NUKUTTAA.
Häiriö ei myöskään tiedä milloin on aamu, joten jokseenkin outo ajatus että aamukahvi piristäisi ja myöhemmin juotu nukuttaisi. Joko siihen liittyy mielleyhtymä, tai sitten aamukahvi virkistää koska se otetaan ADHD-lääkkeen päälle, ja illemmalla vaikutus on heikkenemään päin.
Jos kahvia pystyy juomaan mielin määrin ilman että se estää nukkumista, se kertoo yleensä yksinkertaisesti toleranssista. Jos juo säännöllisesti kahvia, niin se ei enää piristä (ellei sitä juo tavanomaista enempää).
Muistathan kaiken paasauksesi keskellä, että ihmiset ovat yksilöitä, myös adhd-ihmiset. Mutta hienoa, että tiedät kaikesta kaiken - myös ventovieraiden ihmisten kokemuksista, ja siitä kuinka kahvi vaikuttaa kenenkin yöuniin tai vireystilaan päiväaikaan. Kerroin vain oman kokemukseni - se myös minulle suotakoon, olet sinä sitten mitä mieltä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistathan kaiken paasauksesi keskellä, että ihmiset ovat yksilöitä, myös adhd-ihmiset. Mutta hienoa, että tiedät kaikesta kaiken - myös ventovieraiden ihmisten kokemuksista, ja siitä kuinka kahvi vaikuttaa kenenkin yöuniin tai vireystilaan päiväaikaan. Kerroin vain oman kokemukseni - se myös minulle suotakoon, olet sinä sitten mitä mieltä tahansa.
En minä sinun yksilöllistä kokemusta ole kyseenalaistanutkaan, vaan sen, että syynä sille olisi juuri keskittymishäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi on keittimestä tullessaan aina mustaa mutta kun siihen lorauttaa maitoa niin ne pikku kofeiiniset alkavat nussia villisti ja lisääntyvät ihan silmissä?
Ja sit mä heräsin ja päästin kissan ulos.
Olen eri, mut se erohan siinä on että jos juot 3 desin mukillisen kahvia, ja yksi on maidolla, niin se on laimeampaa ja siihen kolmeen desiin menee vähemmän kahvia ja näin ollen kofeiinia. Ei se muuten siihen tietenkään vaikuta.
Mut tietysti näin yleisellä tasolla ihan epärelevanttia, koska ihmiset keittää eri vahvuista kahvia, laittaa vaihtelevia määriä maitoa, niillä on erikokoisia kahvikuppeja jne. Mun maitokahvikupillisessa saattaa olla enemmän ja vahvempaa kahvia kuin toisen mustassa.
Välillä kyläillessä tulee juotua 19-20 aikaan vielä kahvia. Ei se minulla unensaamiseen ainakaan vaikuta, mutta en ole huomioinut vaikuttaako unen laatuun. Mustaa teetä juon joka ilta ennen nukkumaan menoa, siinäkin on kofeiinia, mutta toki vähemmän kuin kahvissa.
Ihmettelen myös, miksi mustana juominen olisi jotenkin ratkaisevaa tässä?
En ole huomannut kahvin vaikuttavan nukahtamiseeni. Kahvia juon harvoin, mutta jos joku sitä tarjoaa illalla, ei haittaa.
Kyllä saan ihan hyvin unta vaikka tänäkin iltana kiskaisen vielä kolme Irish coffeeta.
Sama täällä. Toki myöhään juotu kahvi voi tehdä sen, että olen hereillä vielä klo 3.00. Mutta siihen, että saisin unen ennen klo 24.00, tarvitaan vahva melatoniini, joka on otettu oikeaan aikaan. Liian aikaisin otettuna siitä ei ole mitään hyötyä, ja liian myöhään otettuna se tekee aamusta ja heräämisestä vaikean.