Jos juot kahvin mustana nyt, saatko unta enää tämän vuorokauden puolella?
Kommentit (69)
Riippuu DNA:stasi. Toisia valvottaa, toisia ei.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saan ihan hyvin unta vaikka tänäkin iltana kiskaisen vielä kolme Irish coffeeta.
Varsinkin jos kahvikupillinen on 25% kahvia, 25% maitoa ja puolet viskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että kofeiini katoaa johonkin jos kahviin lorauttaa maitoa?
Ei katoa, mutta onhan se selvää, että musta kahvi on kofeiinipitoisempaa kuin maitokahvi, vertaa vaikka espresso vs latte. Tummassa suklaassakin on enemmän kofeiinia kuin maitosuklaassa.
Mutta jos sinulla on mustaa kahvia kupissa, ja sinä lorautat sinne sekaan hiukan maitoa, on siellä kupissa edelleen ihan sama määrä kofeiinia kuin ennen maidon lisäämistä.
Vahva kahvi, jossa on tilkka maitoa seassa, sisältää enemmän kofeiinia kuin laiha kahvi mustana.
Riippuu monesta asiasta. Aineenvaihdunta, se että polttaako tupakkaa (heikentää kofeiinin vaikutusta), ihmisen paino/koko... Mutta ratkaisevin on ehkä se, millainen sietokyky on kofeiinille. Jos juo päivittäin paljon kahvia, niin yksi kupillinen illalla harvemmin valvottaa kauhean pitkään, jos ollenkaan. Isäni juo yleensä kupillisen ennen kuin menee nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan, kahvi jopa unettaa illalla juotuna. Johtunee siitä että mulla on eräs "aakkostauti" - muutakaan selitystä en ole keksinyt. Aamukahvi vielä jotenkin virkistää tai ehkä sekin on vain pinttynyt tapa, mut jos juon kahvia esim. iltapäivällä, niin olen heti ihan kanttuvei.
Ei selity ADHD:lla. Ei se muutenkaan mene noin että stimulantit oikeasti rauhoittaisi keskittymishäiriöisiä sillä tavalla, että ne alkaisi NUKUTTAA.
Häiriö ei myöskään tiedä milloin on aamu, joten jokseenkin outo ajatus että aamukahvi piristäisi ja myöhemmin juotu nukuttaisi. Joko siihen liittyy mielleyhtymä, tai sitten aamukahvi virkistää koska se otetaan ADHD-lääkkeen päälle, ja illemmalla vaikutus on heikkenemään päin.
Jos kahvia pystyy juomaan mielin määrin ilman että se estää nukkumista, se kertoo yleensä yksinkertaisesti toleranssista. Jos juo säännöllisesti kahvia, niin se ei enää piristä (ellei sitä juo tavanomaista enempää).
Muistathan kaiken paasauksesi keskellä, että ihmiset ovat yksilöitä, myös adhd-ihmiset. Mutta hienoa, että tiedät kaikesta kaiken - myös ventovieraiden ihmisten kokemuksista, ja siitä kuinka kahvi vaikuttaa kenenkin yöuniin tai vireystilaan päiväaikaan. Kerroin vain oman kokemukseni - se myös minulle suotakoon, olet sinä sitten mitä mieltä tahansa.
En minä sinun yksilöllistä kokemusta ole kyseenalaistanutkaan, vaan sen, että syynä sille olisi juuri keskittymishäiriö.
Parempaa selitystäkään en ole keksinyt. Kahvi jotenkin rentouttaa ja rauhoittaa - ei varsinaisesti väsytä. Mutta esim. illalla ja yöllä rentous ja rauhoittuminen yhdistettynä sängyssä makoiluun = uni. Mielestäni en myöskään sanonut että juon tolkuttomasti kahvia, ja siten olisi muodostunut jonkinlainen toleranssi. Juon aamukahvin lähinnä tavan vuoksi ja päivällä en ollenkaan koska unettaa. En lähde tästä tämän enempää vääntämään - tämä on vain mun kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että kofeiini katoaa johonkin jos kahviin lorauttaa maitoa?
Ei katoa, mutta onhan se selvää, että musta kahvi on kofeiinipitoisempaa kuin maitokahvi, vertaa vaikka espresso vs latte. Tummassa suklaassakin on enemmän kofeiinia kuin maitosuklaassa.
Mutta jos sinulla on mustaa kahvia kupissa, ja sinä lorautat sinne sekaan hiukan maitoa, on siellä kupissa edelleen ihan sama määrä kofeiinia kuin ennen maidon lisäämistä.
Vahva kahvi, jossa on tilkka maitoa seassa, sisältää enemmän kofeiinia kuin laiha kahvi mustana.
Näinhän se menee jos yhtään järjellä ajattelee. Ainoa tapa miten tuo voi päteä on että otetaan tietyn kokoinen kupillinen samasta pannusta, joko maidolla tai ilman. Maitokupillisessa on vaan vähemmän kahvia.
Saan jos laitan sekaan pari tippaa silmätippoja.
Saan. Kahvi kyllä piristää, mutta kyllä Imovane sen jyrää aika tehokkaasti sitten kun on aika mennä tutimaan.
Jos nyt joisin kahvia, en saisi unta todellakaan koko yönä! Olen herkkä kofeiinille.
En, mutta en saa kyllä muutenkaan. Piri pitää siitä huolen
Entä kumpi haittaa nukkumista vähemmän, maito vai kauramaito? Sokerilla vai ilman?
Eihän sillä ole mitään väliä millaista kahvia juo, vai juoko vaikka energiajuomaa. Kyse on kofeiinista.
Tiesittekö, että vaaleapaahtoisessa kahvissa on enemmän kofeiinia kuin tummassa vastaavassa? Useimmat kun eivät tätä tiedä. Lisäksi, jos juo vaaleapaahtoista ja kärsii närästyksestä, kannattaa paahtoisuusaste vaihtaa tummemmaksi - happamuus laskee, jolloin kahvista tulee vatsaystävällisempää.
Vierailija kirjoitti:
Entä kumpi haittaa nukkumista vähemmän, maito vai kauramaito? Sokerilla vai ilman?
Eihän sillä ole mitään väliä millaista kahvia juo, vai juoko vaikka energiajuomaa. Kyse on kofeiinista.
Kofeiinimäärät vaihtelevat, joten kyllä sillä jonkin verran on väliä, millaista kahvia juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kofeiinimäärät vaihtelevat, joten kyllä sillä jonkin verran on väliä, millaista kahvia juo.
Kyllä, mutta muitakin muuttujia on niin paljon että kokonaismäärät kofeiinin suhteen voivat olla samat vaikka joisi millaista kahvia (paitsi decaf). Mä saatan juoda mustana ja joku saattaa juoda cappuccinon (illalla, mikä moukka!) mut ehkä mun kuppi on pienempi ja kofeiinia on saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin henkilöstä. Osa ei pysty edes käyttämään eläinperäisiä tuotteita, joten silloin luulisi valinnan olevan kasvipohjainen tuote tai pelkkä musta kahvi. Sokeri yleensä ensin piristää ja sen jälkeen väsyttää, joten suosisin iltakahvittelua sokerittomana.
Mä laitan aina kahvin sekaan 2mg Xanorin, ja hyvin saa unta jo tunnin päästä.
En tiedä, en ole ikinä juonut kahvia mustana. Olen valkoinen.
Varmaan joku vanhan kansan "viisaus" että lämmin maito illalla nukuttaa, ja siitä lasketaan sit 1+1 että kahvin sekaan kaadettu maito väsyttää myös ja kumoaa kahvin piristävän vaikutuksen.