Suomen kaunein koti 2022 OFFICAL
Ekassa jaksossa kahdessa ensimmäisessä talossa oli ihan liikaa tavaraa. Viimeisen talon tunnelmasta ja sisustuksesta pidin paljonkin.
Kommentit (893)
Minulla on n. 500 kirjaa hyllyssä. Kirja on mielestäni kaunein esine. En myöskään järjestele niitä vaan ne ovat hyllyssä miten lystäävät. Lattialla myös pinkka. En laita kirjojani kaappiin.
Olihan siellä jossain kodissa kylpyhuoneen ammeessa kirjateline ja siinä jokin kirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keravan koti oli kaunis.
Jälleen ihmettelin sitä, että kenelläkään ei ollut kirjahyllyä kotona. Ihmiset eivät näköjään enää lue.
Et ole kuullut kirjastosta?
Itse olen kova lukemaan ja silti yritän päästä kirjahyllystä eroon. En enää osta kirjoja enkä halua, että minulle niitä ostetaan lahjaksi, kuten aikaisemmin oli aina tapana.
En halua enää kirjoja kotiini pölyä keräämään, vaikka rakastan kirjoja, mutta nykyään lainaan ne kirjastosta ja palautan sinne, eikä ne jää kotiini pyörimään.
Vielä kun raskin luopua noista lopuista (kesällä vein puolet kirjoita kierrätykseen ) olen onnellinen ilman kirjahyllyä, vaikka olen lukuhullu.
Ps myös jälkipolvi on kovia lukemaan, mutta kenelläkään ei ole kirjahyllyä.
Minä olen aina ajatellut, että jos olisi varaa rakentaa tai ostaa talo, niin siinä olisi yksi huone kirjastohuoneena.
Kirjajyllyjä, paljon kirjoja, takka, mukavia nojatuoleja, ehkä mukava sohva, pehmeä matto tai mattoja, tunnelmallinen värimaailma, kaunis maisema ikkunasta, siis sellainen ihana pesä jonne välillä menisin lukemaan tai ihan vaan nauttimaan, ehkä joskus päiväunille.
On haave ja haaveksi jää, ellen voita lotosta.Aika kolkkoja on monet asunnot, juuri esimerkiksi kirjastohuone puuttuu miltei kaikista. Ihan kuin eivät olisi elämistä varten vaan juuri näyttämistä varten.
Mulla on kirjoja ihan joka huoneessa.
Edellisessä kodissa oli juurikin kirjasto. Nyt meillä on koko olkkarin seinä kirjahyllyä. Ns vihreä huone on musiikkihuone mutta sielläkin on akuankkoja viisi hyllymetriä.
Voi helvetti. Tulen tänne lukemaan arvioita kodeista uusimman jakson jälkeen, ja täällä on pelkkää listausta ihmisten kirjojen säilyttämistavoista. Antaa olla.
Jos on kirjojen rakastaja, ei voi kuin järkyttyä kodeista joissa ei näy kirjan kirjaa. Seinän peittävä kirjahylly on minimi. Hyvä olisi, jos olisi oma kotikirjasto omassa huoneessaan, vaikkapa sellainen jatketila olohuoneelle. Huvittavaa on kuunnella ihmisiä jotka ovat tehneet oman näköisensä kodin. Miksi nämä uudet kodit kuitenkin näyttävät kaikilla ihan samanlaisilta? K-Raudan tyylivalikoima on kuitenkin rajallinen?
Tää kirjahyllyjen vaatiminen on vähän sama kuin vaatisi, että jokaisella on levyhylly. Musiikki on sivistystä. Musiikkia ei tietenkään voi kuunnella suoratoistosta tai levyjä lainata. Eikä varsinkaan laittaa kaappiin. Voi jessus.
Sanotaan vielä kerran: kirjahylly ei tee kodista kaunista. Pölyisen tai sekaisen voi tehdä, jos kirjat on miten sattuu eikä vuoteen siivottu.
Kirjastohuone sitten erikseen. Sopii vanhoihin kartanoihin hyvin. Kun ylimääräistä tilaa on. Lapsiperheen normikodissa harvoin on.
Noniin. Aletaanko jutella taas kauniista kodeista.
Vierailija kirjoitti:
Aina näihin tulee joku kirjahyllytyyppi arvostelemaan muiden sivistystä. Mikä on sivistyksen mitta? Maisteri kulttuurihistoriasta ja kirjallisuudesta? Ei ole hänelläkään välttämättä kirjahyllyä. Tiedän kokemuksesta.
Ja jotkut tykkää näkyvistä kirjoista sisustuksessa, toiset kokee levottomiksi ja vaikeiksi yhdistää väreihin.
Makuasioita, jotka ei kerro mistään syvemmästä.
Kun kyse ei ole vain makuasioista, ja nimenomaan kertoo jostain syvemmästä.
Koti, joissa on fyysinen kirjahylly, auttaa tutkitusti lapsia saavuttamaan akateemiset opinnot. Vaikutus on yhtä merkittävä tai merkittävämpi kuin vanhempien omalla koulutustasolla. Samaa vaikutusta ei huomattu vanhempien e-kirjojen lukemisella. Kotikirjaston pitää olla kymmeniä kirjoja, jotta vaikutus havaitaan.
Tässä pari linkkiä:
https://www.sciencedaily.com/releases/2010/05/100520213116.htm
https://link.springer.com/article/10.1007/s11218-022-09704-8
Kyse ei ole vain estetiikasta vaan sivistyksestä, aivan kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti. Tulen tänne lukemaan arvioita kodeista uusimman jakson jälkeen, ja täällä on pelkkää listausta ihmisten kirjojen säilyttämistavoista. Antaa olla.
Ja sitä ennen juontajan rypyistä :DD
Vierailija kirjoitti:
Tää kirjahyllyjen vaatiminen on vähän sama kuin vaatisi, että jokaisella on levyhylly. Musiikki on sivistystä. Musiikkia ei tietenkään voi kuunnella suoratoistosta tai levyjä lainata. Eikä varsinkaan laittaa kaappiin. Voi jessus.
Sanotaan vielä kerran: kirjahylly ei tee kodista kaunista. Pölyisen tai sekaisen voi tehdä, jos kirjat on miten sattuu eikä vuoteen siivottu.
Kirjastohuone sitten erikseen. Sopii vanhoihin kartanoihin hyvin. Kun ylimääräistä tilaa on. Lapsiperheen normikodissa harvoin on.
Noniin. Aletaanko jutella taas kauniista kodeista.
Aletaan vaan, koti ei voi olla kaunis ilman kirjoja ja kirjahyllyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näihin tulee joku kirjahyllytyyppi arvostelemaan muiden sivistystä. Mikä on sivistyksen mitta? Maisteri kulttuurihistoriasta ja kirjallisuudesta? Ei ole hänelläkään välttämättä kirjahyllyä. Tiedän kokemuksesta.
Ja jotkut tykkää näkyvistä kirjoista sisustuksessa, toiset kokee levottomiksi ja vaikeiksi yhdistää väreihin.
Koti, joissa on fyysinen kirjahylly, auttaa tutkitusti lapsia saavuttamaan akateemiset opinnot. Vaikutus on yhtä merkittävä tai merkittävämpi kuin vanhempien omalla koulutustasolla. Samaa vaikutusta ei huomattu vanhempien e-kirjojen lukemisella. Kotikirjaston pitää olla kymmeniä kirjoja, jotta vaikutus havaitaan.
Tässä pari linkkiä:
No mutta, tämähän selittää sen, että kaikki kolme lastani ovat maistereita, vaikka itse ollaan miehen kanssa ihan vain tavallisia tallaajia, mutta meillä on KIRJAHYLLY.
Luulin aina, että meillä vanhemmilla olisi jotakin tekoa sen kanssa, että lapset ovat menestyneet opiskeluissaan, mutta kaikki olikin siis kirjahyllyn ansiota:(
Mutta itse aiheeseen, Keravan koti oli kaunein noista kolmesta vaikka itse en niin ole punaisen laatan ystävä.
Ennakkojaksosta:
Olen alkanut haaveilemaan tuollaisesta clt-talosta, mikäli maailmantilanne ja lompakko vielä joskus sallii rakentaa. Rakenteet mahdollistavat esim. todella näyttäviä ikkunoita ja muutenkin persoonallisia ratkaisuja. Sisäilma pitäisi olla hyvä kuten hirsitaloissa. Puupinnat ehkä kuultokäsittelisin vähän vaaleammaksi, ettei tule mökkifiilis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihana, siis niin ihana, ihana... hyvä tilallisuus, huono tilallisuus :)
Tilallisuus, tuo suomen kielen uusi ihana sana :D
Tilallisuudesta tulee itselleni mieleen se, että joku on tilallinen eli maatalon omistaja.
Jokainen voi esittää itselleen kysymyksen millainen on kaunis koti. Takuulla ei ole olemassa sellaista kotia, josta kaikki ovat yksimielisiä, että koti on kaikista kaunein.
Makuja on joka lähtöön. Toinen tykkää minimalistisesta kodista, jossa ei ole laajaa väriskaalaa. Toinen kodista, jossa on vähän kaikkea tai paljon. Siinäpä pulma.
Oikeasti kauneinta kotia ei voi olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinillä ihana vartalo, pitkä upea nainen. Kiva peppu.
On vähän liian suoran mallinen jäykän näköinen kroppa. Ja kyllä, on mullakin peppu, kaikilla on.
On "peppuja" ja peppuja jos tiedät mitä tarkoitan.
Olen miettinyt myös sitä, että vaikuttaisivatko nuo kodit erilaisilta, jos olisi itse siellä paikan päällä, eikä katselisi televisioruudun välityksellä niitä. Voisi mieli muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä pari linkkiä:
Lapsuudenkodissani oli kyllä kirjahylly, mutta eipä siellä ollut kuin pari keittokirjaa. Maljakoita, astioita ja muuta tavaraa täynnä koko hylly.
Ehkäpä tosiaan pelkkä hylly aiheutti sen, että meistä kaikista lapsista tuli akateemisia (ja kyllä kohtuullisia kokkejakin). :)
Itse ostin 18-30 ikävuoden välillä aika paljon kirjoja. Lukuisten muuttojen jälkeen aloimme miehen kanssa miettiä, että onko asiassa mitään järkeä. Yhtään kirjaa ei ollut luettu toista kertaa ja lisäksi kummankin astman takia kirjat piti imuroida säännöllisesti vaikka ne olivat ovienkin takana.
Jätimme muutaman kirjan, mitä jompikumpi ei ollut vielä lukenut. Lomalla ostetaan yleensä joku pokkari (usein englannin tai ruotsin kielinen). Paljon käytetään kirjastoa. E-kirjoista emme tykkää. Viidestätoista vuodessa ei ole tullut kirjahyllyä ikävä. Kumpikin lapsista opiskelee yliopistossa kirjahyllyn puuttumisesta huolimatta.
Tuossa ohjelmassa 7 on varmaan pienin arvosana minkä kehtaavat antaa.
Kun olen omassa mielessäni arvostellut ohjelmien asunnot, niin ei siellä montaa kymppiä tai ysiäkään ole.
Joillekin kodeille antaisin jopa kuutosen.
Sehän se onkin hauskaa, että saa itsekin näille kodeille arvosanoja mielessään antaa.
Löysin tänään sen kodin jota aion äänestää. Katsomossa tuorein jakso vika koti.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ohjelmassa 7 on varmaan pienin arvosana minkä kehtaavat antaa.
Kun olen omassa mielessäni arvostellut ohjelmien asunnot, niin ei siellä montaa kymppiä tai ysiäkään ole.
Joillekin kodeille antaisin jopa kuutosen.Sehän se onkin hauskaa, että saa itsekin näille kodeille arvosanoja mielessään antaa.
Annat ilmeisesti sitä pienemmän numeron mitä kateellisempi olet?
Minä olen aina ajatellut, että jos olisi varaa rakentaa tai ostaa talo, niin siinä olisi yksi huone kirjastohuoneena.
Kirjajyllyjä, paljon kirjoja, takka, mukavia nojatuoleja, ehkä mukava sohva, pehmeä matto tai mattoja, tunnelmallinen värimaailma, kaunis maisema ikkunasta, siis sellainen ihana pesä jonne välillä menisin lukemaan tai ihan vaan nauttimaan, ehkä joskus päiväunille.
On haave ja haaveksi jää, ellen voita lotosta.
Aika kolkkoja on monet asunnot, juuri esimerkiksi kirjastohuone puuttuu miltei kaikista. Ihan kuin eivät olisi elämistä varten vaan juuri näyttämistä varten.