Suomen kaunein koti 2022 OFFICAL
Ekassa jaksossa kahdessa ensimmäisessä talossa oli ihan liikaa tavaraa. Viimeisen talon tunnelmasta ja sisustuksesta pidin paljonkin.
Kommentit (893)
Sonja kirjoitti:
Tää on aivan pimee ohjelma, tuunattuja koteja
ja se Sumarin Siggekin siellä keekoilee ja käkättelee.
Aiiivaaan ihaanaaa, voi tsiisus sentään mitä teko pirteyttä.
Sonja sotkee nyt Sumarin sisarukset!
Sonja kirjoitti:
Aiiivaaan ihaanaaa, voi tsiisus sentään mitä teko pirteyttä.
Sumareita Suomessa on julkisuudessa kaksi. Sulla meni nyt Sumarit sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kirjojen lukeminen kuuluu tähän keskusteluun?
Kysymys oli kirjahyllyjen puuttumisesta. Monissa noissa kodeissa oli kyllä hyllyjä, mutta ne olivat tyhjänä. Nyt ihannoidaan tyhjyyden estetiikkaa eikä se meistä kaikista näytä edes hyvältä. Elämä (ja samalla sivistys) loistaa poissaolollaan.
Sillä tyhjyydellä tai tilan tunnulla lobataan lilliputtiasuntoja, uusi standardi pienituloisen perheasunnoksi on kolme huonetta ja keittiö, 54 neliötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keravan koti oli kaunis.
Jälleen ihmettelin sitä, että kenelläkään ei ollut kirjahyllyä kotona. Ihmiset eivät näköjään enää lue.
Kirjat pidetään kaapeissa nykyään.
Ei missään ole niitä kirjoja kaapeissakaan.
Seuraavassa jaksossa vasta paljas koti onkin. Muutama malja ja oksa. Ei mitään elämisen merkkejä missään.
Taapero ja vauva.
Näätkö kaappien sisään?! Meillä kirjat ovat isossa kaapissa. Ne näkee, kun avaa kaapin oven.
Kirjakaapeissa on yleensä lasiovet.
Ei välttämättä ole. Kirjat eivät ole välttämättä kovin esteettisiä. Eli ei voi päätellä mitään, jos kirjoja ei näy. Minulla yksi kirja luvussa kerrallaan ja sekin yöpöydän laatikossa. Muut ovellisessa kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keravan koti oli kaunis.
Jälleen ihmettelin sitä, että kenelläkään ei ollut kirjahyllyä kotona. Ihmiset eivät näköjään enää lue.
Seuraavassa jaksossa vasta paljas koti onkin. Muutama malja ja oksa. Ei mitään elämisen merkkejä missään.
Taapero ja vauva.
Näätkö kaappien sisään?! Meillä kirjat ovat isossa kaapissa. Ne näkee, kun avaa kaapin oven.
Ei välttämättä ole. Kirjat eivät ole välttämättä kovin esteettisiä. Eli ei voi päätellä mitään, jos kirjoja ei näy. Minulla yksi kirja luvussa kerrallaan ja sekin yöpöydän laatikossa. Muut ovellisessa kaapissa.
Jos sulla on kirjoja yksi ainoa kaappi niin osoitat vain sen mistä puhuttiinkin. Kirjat puuttuu kodeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keravan koti oli kaunis.
Taapero ja vauva.
Jos sulla on kirjoja yksi ainoa kaappi niin osoitat vain sen mistä puhuttiinkin. Kirjat puuttuu kodeista.
Ja sinä näet jo kaappini koonkin? Ja hyvä huomio oli tuossa joltain kirjasto. Kirjoja ei tarvitse omistaa. Sinulla lienee vuoden -83 tietosanakirjatkin tallella, vaikka tieto suuresti vanhentunutta. Eli kirjojen määrä ei kerro mistään, paitsi ehkä hamstrausvimmasta ja joidenkin kohdalla näemmä kovasta ylemmyydentunnosta. Olisiko tämä aihe tässä?
Ei kuulu just aiheeseen, mutta rakastan koteja joissa kirjat on fiksusti hyllyissä näkyvissä lasiovilla tai ilman. Minusta se tuo kodikkuutta 😊.
Aina näihin tulee joku kirjahyllytyyppi arvostelemaan muiden sivistystä. Mikä on sivistyksen mitta? Maisteri kulttuurihistoriasta ja kirjallisuudesta? Ei ole hänelläkään välttämättä kirjahyllyä. Tiedän kokemuksesta.
Ja jotkut tykkää näkyvistä kirjoista sisustuksessa, toiset kokee levottomiksi ja vaikeiksi yhdistää väreihin.
Makuasioita, jotka ei kerro mistään syvemmästä.
Aivan ihana, siis niin ihana, ihana... hyvä tilallisuus, huono tilallisuus :)
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihana, siis niin ihana, ihana... hyvä tilallisuus, huono tilallisuus :)
Tilallisuus, tuo suomen kielen uusi ihana sana :D
Kauheasti nyt moititaan kirjahyllyjä. Mun haaveeni on aina ollut lukuhuone, oma kirjasto, jonka seiniä peittää kirjahyllyt. Nurkassa mukava nojatuoli ja lukulamppi <3 :)
Vierailija kirjoitti:
Sonja kirjoitti:
Aiiivaaan ihaanaaa, voi tsiisus sentään mitä teko pirteyttä.Sumareita Suomessa on julkisuudessa kaksi. Sulla meni nyt Sumarit sekaisin.
Sumari kuin Sumari.
Keravan kivitalo on mun suosikki koko kilpailun voittajaksi. Oli mielestäni upea ja myös piha tosi kaunis ja kiva pikku koira :D. Moderni puutalo-jakson voittaja oli pettymys - se Helsingin clt-elementtitalo. Olkoon vaan itse talo kuinka hienoa arkkitehtuuria ja nykypäivää tahansa, niin omaan makuuni sisustus oli kerrassaan karsea. Japani-henkinen puutalo Järvenpäästä olisi pitänyt voittaa tämän jakson ja ehkä jopa koko kisan. Arkkitehtuuri ja kaunis sisustus kohtasivat.
Joku muukin ihmetteli, että mitä tuo Sini Rainion paljon käyttämä sana "tilallisuus" tarkoittaa. Osaako joku selittää?
Vierailija kirjoitti:
Kunpa Sini saisi joskus puhua rauhassa, mutta Hanna huutaa päälle, höpöttää ja touhuaa. Jos joku pitäisi vaihtaa niin Hanna. Tosi ärsyttävä.
Se Sini taas ei ollenkaan kiehdo minua. On hän kyllä jo vähän oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Kauheasti nyt moititaan kirjahyllyjä. Mun haaveeni on aina ollut lukuhuone, oma kirjasto, jonka seiniä peittää kirjahyllyt. Nurkassa mukava nojatuoli ja lukulamppi <3 :)
Ei moitita. Moitittiin ihmisiä, joilla ei ole kirjahyllyjä. Kirjastohuoneet on kivoja. Kartanoissa ja linnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Sinillä ihana vartalo, pitkä upea nainen. Kiva peppu.
On vähän liian suoran mallinen jäykän näköinen kroppa. Ja kyllä, on mullakin peppu, kaikilla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sumarin kurttunaamassa ei ole mitään nuorekasta.
Nuorekkuus ei ole sama asia kuin ulkonäkö. Vaikka minusta hän kylläkin on ikäisekseen ihan mukavan näköinen. Ei koskaan yliampuva, mutta aina huoliteltu.
Ajelee moottoripyörällä, seuraa "uteliaana" aikaansa, pukeutuu kivasti (ohjelman vaatteet varmaan stailattu, mutta silti) kirjoittaa, sisustaa kotiaan, kokkaa, matkustelee ja on todella monipuolinen tekemisissään.
Vanhemmiten hänestä on tullut hieman sellainen mielellään joka paikkaan nenänsä pistävä tyyppi.
Säästetään tämä ketju kuitenkin ulkonäön haukkumiselta, kiitos!
Joka paikkaan nenänsä pistävä tyyppi on itse asiassa aika viehättävä ihminen. Voi olla ärsyttäväkin, mutta luonteenpiirteenä se kertoo, että ihminen on kiinnostunut kaikesta ja innostuu helposti monista asioista. Sellainen ihminen säilyttää nuoruuden intonsakin pitempään, jaksaa olla mukana touhuissa ja kenties sähläämässäkin, mutta on aktiivinen. Näitä tarvitaan esim. yhdistyksissä kovastikin.
Tottahan toki, mutta lähinnä tarkoitin sellaisia asioita joita ei ehkä kannattaisi alkaa "repostelemaan", kuten nyt vaikka taannoista "Saako äiti syödä keittoa" -kommentointia, mikä liittyi lastenkasvatukseen. Ja onhan sillä aika kärjistyneitä kannanottoja ollut muitakin. Joltain Penttalan Piialta vois odottaa, muttei ihan tuon alan ihmiseltä.
Olen itse mieheni mielestä ihan samanlainen kuin Hanna, puhetyyli ja koko persoona, mutta sen varon, ettei minusta koskaan tule nenän vartta pitkin katsovaa vanhempaa tätiä, joka sormi pystyssä soosottaa "nuoremmilleen".
Olen toiminut vapaaehtoistoiminnassa jne. Vierivä kivi ei sammaloidu. Uteliaisuus voi olla myös tervettä.
Mitäs sää nyt siellä itteäs rupesit kehumaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu just aiheeseen, mutta rakastan koteja joissa kirjat on fiksusti hyllyissä näkyvissä lasiovilla tai ilman. Minusta se tuo kodikkuutta 😊.
Jos sinulla ei ole kirjahyllyä ja se täynnä kirjoja, niin et tajua mikä työmäärä siinä on pitää se pölyttömänä, ainakin , jos kirjahyllyyssä ei ole ovia.
Ja toisaalta, ei niitä kirjoja tule toista kertaa luettua juuri koskaan, joten ne on tavallaan turhia.
Itse olen kirjojen ystävä ja minulla on kirjahylly ja se täynnä kirjoja, mutta nyt yritän päästä siitä eroon ja laitan kirjat kiertoon. Pitkät ajat olen jo lainannut kirjat kirjastosta ja pääsen niistä kätevästi eroon, kun olen ne lukenut.
Käsityö/harrastkirjat on ainoat, mitä jatkossa hankin itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä kirjahyllyjä ole haukuttu, vaan sitä, että ihmisillä ei ole kirjahyllyjä, vaikka pitäisi olla ja ne pitäisi olla täynnä kirjoja.
Kyllähän tuo kirjastohuone lukulamppuineen kuulostaa tosi ihanalta, mutta käytännössä se on vaikea pitää pölyttömänä. Itsellä paljon kirjoja ja iso kirjahylly ja masentaa jo kuukausi kaupalla etukäteen, kun tietää, että pitää jossain vaiheessa alkaa se hylly kirjoineen taas siivoamaan. Kirja kerrallaan hyllystä pois, imurointi, hyllyn pyyhkiminen jne jne, ..tätä sata ja taas sata kertaa huh huh, kyllä siitä on romantiikka kaukana.
Ja oikeasti, suurin osa niistä kirjoista on kerran luettu, mutta ei niitä ikinä toista kertaa lue. Koko ajan tulee uusia ja toinen toistaan ihanampia kirjoja, joten ei niitä vanhoja mihinkään tarvita.
Et ole kuullut kirjastosta?
Itse olen kova lukemaan ja silti yritän päästä kirjahyllystä eroon. En enää osta kirjoja enkä halua, että minulle niitä ostetaan lahjaksi, kuten aikaisemmin oli aina tapana.
En halua enää kirjoja kotiini pölyä keräämään, vaikka rakastan kirjoja, mutta nykyään lainaan ne kirjastosta ja palautan sinne, eikä ne jää kotiini pyörimään.
Vielä kun raskin luopua noista lopuista (kesällä vein puolet kirjoita kierrätykseen ) olen onnellinen ilman kirjahyllyä, vaikka olen lukuhullu.
Ps myös jälkipolvi on kovia lukemaan, mutta kenelläkään ei ole kirjahyllyä.