Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elämänsuunta aivan hukassa 39-vuotiaana maisterina, mitä teen?

Vierailija
03.09.2022 |

Hankin heti lukion jälkeen itselleni yliopistokoulutuksen ja olin niin idealistia silloin, etten edes kauheasti miettinyt, miten helppo noilla humanistinpapereilla on työllistyä. No, työllistyin sattuman kautta heti kun valmistuin ja olin vuosikausia samalla työnantajalla, kunnes yritys meni nurin koronakurimuksessa. Samaan aikaan sain esikoiseni eli olen nyt pienen lapsen äitikin.

Töitä ei juuri ole tarjolla enkä tunnu kelpaavan mihinkään hakemaani työhön. Haluaisin lähteä uudelleen opiskelemaan mutta millä ihmeellä sen rahoittaisi, kun en lapsen vuoksi voi ottaa opiskelujen lisäksi töitä tehtäväksi ja mieheni on pienipalkka-alalla eli jotenkin olisi tultava taloudellisesti toimeen. Kun olen jo käynyt sen yhden korkeakoulututkinnon, en saa opintotukea enää toiseen. Ihan hirveä tilanne, kun ei tuo tutkinto vaan työllistä ja se sitten leimaa koko loppuelämääni. Opintotukikuukausia jäi 6 käyttämättä.

Mitä ihmettä teen elämälleni? Olen aivan hukassa ja koska olen toiminnan ja suunnittelun ihminen, ahdistun tällaisesta suunnattomuudesta.

En edes tiedä, mitä opiskelisin jos voisin. Terveydenhoitajaksi, sosionomiksi, tekisin opettajan pedagogiset opinnot (jo olemassa olevan tutkintoaineeni tueksi) yliopistossa, jolloin voisin ryhtyä aineenopettajaksi?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulutus? Siihen saat varmaan opintotukea, ku on toinen asteen koulutus. Sitten sitä kautta jalka oven väliin taas työelämään, ja kun sinulla on korkeakoulututkinto niin voit päästä etenemäänkin.

Vierailija
2/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika stereotyyppisiä vaihtoehtoja. Minkä alan firmassa olit töissä? Oliko mitään sosionomin tai opettajan töihin liittyvää? Jos ei, miksi haluaisit niille aloille töihin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Helpoin vaihtoehto on nuo opettajan pedagogiset opinnot. Esim AMK:ssa voit opiskella , noihin on vaikea päästä, tai suorita avoimen kautta kasvatustieteen opintoja- voit etänä suorittaa paljon. Jos olet työtön, niin voit TE tuella suorittaa opintoja, jos et työllisty ja koulutuksen avulla( opettaja) työllistyisit paremmin.

Ota ensin selvää noista opettajaksi pätevöitymisen opinnoista, ja ota sitten yhteyttä TE - toimistoon, omaan neuvojaasi.

P. S Oletko selvittänyt, saisitko jo epäpätevänä, ilman pedagogisia opintoja, tehdä alasi opettajan töitä missään? Opettahista on pulaa.

Tsemppiä!

Vierailija
4/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hiukan sosionomillekin asetettavia hommia ja noissa töissä siitä voisi olla etu mutta ei ole ihan täysin välttämätöntä. Terveydenhoitaja siksi että töitä riittää (mutta ei oikeastaan ehkä ole minun juttuni) ja opettaja siksi, kun mulla on jo se opetettava aine opiskeltuna, puuttuu vain pedagogiset opinnot. Ajattelen tässä kaikkia vaihtoehtoja kyllä.

Mitä ammattikouluopintoja on, joista voisi olla etua jos haluaa varmasti vakituiseen työhön? Lähihoitaja ei ole vaihtoehto.

Kaduttaa niin se, että tukikuukaudet humahti tuohon tutkintoon silloin joskus. Sen jälkeen vasta tuli uusi säädös, jonka mukaan tukea ei saa kuin yhteen kk-tutkintoon.

Vierailija
6/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala elämään tuilla ja elä mahdollisimman säästäväistä elämää.

Vierailija
7/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli hiukan sosionomillekin asetettavia hommia ja noissa töissä siitä voisi olla etu mutta ei ole ihan täysin välttämätöntä. Terveydenhoitaja siksi että töitä riittää (mutta ei oikeastaan ehkä ole minun juttuni) ja opettaja siksi, kun mulla on jo se opetettava aine opiskeltuna, puuttuu vain pedagogiset opinnot. Ajattelen tässä kaikkia vaihtoehtoja kyllä.

Mitä ammattikouluopintoja on, joista voisi olla etua jos haluaa varmasti vakituiseen työhön? Lähihoitaja ei ole vaihtoehto.

Kaduttaa niin se, että tukikuukaudet humahti tuohon tutkintoon silloin joskus. Sen jälkeen vasta tuli uusi säädös, jonka mukaan tukea ei saa kuin yhteen kk-tutkintoon.

Sosionomi tekee usein valitettavasti lähihoitajan tasoisia töitä. Siis perushoitoa.

Terveydenhoitajan koulutukseen sisältyy kaikki samat harjoittelut ja opintojaksot kuin sairaanhoitajan, sisältäen perushoitotyön, voi olla rankkaa jos ei aidosti kiinnosta.

Vierailija
8/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeopinnot kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Kerro mitä alaa olet opiskellut, niin mietitään muita vaihtoehtoja.

Vierailija
9/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku tekniikan tai kaupallinen ala toiselta asteelta? Täydentäisikö se nykyistä osaamistasi?

Vierailija
10/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päädyt tutkintoon, jolla oikeasti on lähes sataprosenttinen mahdollisuus työllistyä, rahoituksen saat kyllä järjestettyä. Esim tavallinen pankkilaina. Toki toista maisterintutkintoa ei ehkä kannata tuolla rahoitusmallilla havitella.

Olisiko esim sosiaalityöntekijän opinnot yliopistossa vaihtoehto? 3 v. koulutus ja suht hyvä palkka sen jälkeen. Toinen tutkinto, jolla in hyvät mahdollisuudet työllistyä, on farmaseutti.

Vierailija
11/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulussa voi opiskella työn/perheen ohella monimuoto-opintoja.

Opettajaksi voi päästä myös ilman opettajan pätevyyttä. Pätevyys suoritetaan työn ohella määräajan kuluessa.

Hae johonkin mentorointi-ohjelmaan, niin saat henkilökohtaista urasuunnittelun apua. Kuulutko ammattiliittoon? Heilläkin on usein neuvoja tarjolla.

Vierailija
12/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu siivoojaksi. Töitä on aina tarjolla.

Vierailija
13/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain paikkakunnilla on Mothers In Business - verkosto, josta voisi olla sulle hyötyä.

Vierailija
14/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa! Helpoin vaihtoehto on nuo opettajan pedagogiset opinnot. Esim AMK:ssa voit opiskella , noihin on vaikea päästä, tai suorita avoimen kautta kasvatustieteen opintoja- voit etänä suorittaa paljon. Jos olet työtön, niin voit TE tuella suorittaa opintoja, jos et työllisty ja koulutuksen avulla( opettaja) työllistyisit paremmin.

Ota ensin selvää noista opettajaksi pätevöitymisen opinnoista, ja ota sitten yhteyttä TE - toimistoon, omaan neuvojaasi.

P. S Oletko selvittänyt, saisitko jo epäpätevänä, ilman pedagogisia opintoja, tehdä alasi opettajan töitä missään? Opettahista on pulaa.

Tsemppiä!

Ei todellakaan ole opettajista pulaa vaan ylitarjontaa. Erityisesti humanistis-yhteiskunnallisten aineiden.

Vierailija
15/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo tarkoittaa, että opettajan pätevyyden voi hankkia työn ohella määräajassa?

Opiskelin kirjallisuustiedettä.

Vierailija
16/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä huuhaa-maistereita on koko maa täynnä.

Opettele jotain oikeaa duunia. Ja aloita lattiatasolta, et osaa mitää.

Parin kirjan tenttiminen ei ole tutkintona ,paperina, kummoinen.

Ehkä vaikka maalaushommiin.

Vierailija
17/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaopintoja suosittelen minäkin. Valmistuin 33-vuotiaana maisteriksi (pääaine biologia). Hetken ihmeteltyäni tein perään täydennysopintoina maantieteen sivuaineen ja opettajan pedagogiset. 36-vuotiaana sain jo vakiviran.

Vierailija
18/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomi tekee usein valitettavasti lähihoitajan tasoisia töitä. Siis perushoitoa.

Terveydenhoitajan koulutukseen sisältyy kaikki samat harjoittelut ja opintojaksot kuin sairaanhoitajan, sisältäen perushoitotyön, voi olla rankkaa jos ei aidosti kiinnosta.

Suoraan lähihoitajaksi.

Vierailija
19/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päädyt tutkintoon, jolla oikeasti on lähes sataprosenttinen mahdollisuus työllistyä, rahoituksen saat kyllä järjestettyä. Esim tavallinen pankkilaina. Toki toista maisterintutkintoa ei ehkä kannata tuolla rahoitusmallilla havitella.

Olisiko esim sosiaalityöntekijän opinnot yliopistossa vaihtoehto? 3 v. koulutus ja suht hyvä palkka sen jälkeen. Toinen tutkinto, jolla in hyvät mahdollisuudet työllistyä, on farmaseutti.

Vierailija
20/45 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediassa hehkutetaan seksityöläisen ammattia, oletko harkinnut? Kuulemma tienaa hyvin eikä ole enää häpeällistä? 🤔