Saunomisen hinta
Aloin miettimään säästöjä ja saunominen tuli mieleen. Mutta vertailin kulutusta, niin se maksaa kerrasta noin pari euroa. Että eipä juuri mitään säästää jos miettii mitä viihdettä 20e kk saa...
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Hulluille huutista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saunominen voi maksaa pari euroa kerta? Meillä laitetaan puuta saunanpesään ja maksaa vain oman työn verta, noin 5c kerta.
Oletko tiedostanut, että monella on sähkösauna. Eikä omaa metsää.
No miksi ei vaihda kiuasta puilla lämpiävään ja osta omaa metsää?
Taloyhtiö kieltää kerrostalossa.
Menee hallitukseen ja ajaa sallivan päätöksen läpi.
V***u, että joku on tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Hulluille huutista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saunominen voi maksaa pari euroa kerta? Meillä laitetaan puuta saunanpesään ja maksaa vain oman työn verta, noin 5c kerta.
Oletko tiedostanut, että monella on sähkösauna. Eikä omaa metsää.
No miksi ei vaihda kiuasta puilla lämpiävään ja osta omaa metsää?
Taloyhtiö kieltää kerrostalossa.
Menee hallitukseen ja ajaa sallivan päätöksen läpi.
Joo, hormi saunasta makuuhuoneen ja parvekkeen kautta pihalle. Siitä sitten savut yläkerran naapurin silmille. 😂
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin vaikuttaa merkittävästi sähkölaskuun, jos vähennetään jokapäiväinen saunominen 2-3 kertaan viikossa
Merkittävästi, on paljonko? Kituuttaa voi toki vaikka missä asioissa, mutta tässä olikin pointtina se että säästö on lopulta todella vähän euroissa.
Vierailija kirjoitti:
Pienessä kerrostalohuoneiston saunassa saunominen voi maksaa kalliin sähkön aikana yli 10€/kerta, mikäli on pörssisähkösopimus.
Tuo arvio on laskettu reilulla 1€/kWh sähkön hinnalla. Hintahan voi nousta useisiinkin euroihin per kWh, silloin saunominen on todella kallista.
Miksi pitäs saunoa kalliin sähkön aikana mikäli pörssisähkösopimus.
Lämmittää saunan silloin kun sähkön hinta lähellä nollaa. Useimmiten aamuyöstä.
Mukavan romanttista saunoa pimeällä aikaa mikäli saunassa viel ikkuna mistä näkyy tähdet ja kuu...
Olenko minä taas ymmärtänyt asian täysin väärin? Olen ollut siinä käsityksessä, että meidän pitää säästää sähköä, eikä niinkään rahaa, jota kaikilla palstalaisilla tuntuu olevan näin muoviraha- ja pikavippiaikana riittävästi. Sähköstä sen sijaan saattaa ensi talvikaudella tulla pulaa, jopa niin että sähkön jakelua tullaan rajoittamaan. jos kaikki varakkaat käyttävät sitä runsaasti samaan aikaisesti saunojensa yms. lämmittämiseen! Säästäkää siis hyvät ihmiset, sähköä!
Vierailija kirjoitti:
Lämmitän saunan haluttuun lämpötilaan ja kun meben saunaan niin laitan kiukaan pois päältä. Kiuas on päällä.max. 30min.
Tuota ei voi oikein saunomiseksi kutsua, tuossa ajassa ei saunaa saa lämpimäksi.
Vaikka saisitkin ilman lämmön jokseenkin riittäväksi, seinä yms. rakenteet eivät ole kunnolla lämminneet. Mitä kuvittelet tapahtuvan kun heität löylyä ja rakenteet eivät ole kunnolla lämpimiä?
Vastaan itse: ensinnäkin heittämäsi löyly tiivistyy kylmille pinnoille ja siten kostuttaa rakenteita.
Toiseksi löyly menee suurelta osin hukkaan, kun sinun pitäisi olla se kylmä pinta mihin löylyn kosteus tiivistyy.
Eli pelkästään tuhoat saunasi, ja jäät ilman löylynautintoa. Et ilmeisesti pidä saunomisesta, vaan se on sinulle pelkkä lämmittelypaikka.
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä taas ymmärtänyt asian täysin väärin? Olen ollut siinä käsityksessä, että meidän pitää säästää sähköä, eikä niinkään rahaa, jota kaikilla palstalaisilla tuntuu olevan näin muoviraha- ja pikavippiaikana riittävästi. Sähköstä sen sijaan saattaa ensi talvikaudella tulla pulaa, jopa niin että sähkön jakelua tullaan rajoittamaan. jos kaikki varakkaat käyttävät sitä runsaasti samaan aikaisesti saunojensa yms. lämmittämiseen! Säästäkää siis hyvät ihmiset, sähköä!
Antaa rikkaiden säästää, tässä saatana kituuttaa köyhä muutenkin. Tarvisi vissiin pyyhkiä perseensäkin paljaalla kädellä kun rikkaat käskee!
Ajattelin vaihtaa saunakaljat saunakotiviiniin, voin sen jälkeen saunoa vaikka joka päivä ja jään silti plussalle. Miksi sähköä pitäisi säästää, kun ei sen loppumisesta kuitenkaan seuraa muuta kuin lyhyitä sähkökatkoja, mitkä ei haittaa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Kysehän on samasta asiasta, jos siirrät saunomisen halvan sähkön aikaan, ei se aiheuta samalla tavalla sähköpulaa. Sähköhän on kallista silloin kun siitä on pulaa. Ja sen halvan sähkön aikaan siitä ei ole pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmitän saunan haluttuun lämpötilaan ja kun meben saunaan niin laitan kiukaan pois päältä. Kiuas on päällä.max. 30min.
Tuota ei voi oikein saunomiseksi kutsua, tuossa ajassa ei saunaa saa lämpimäksi.
Vaikka saisitkin ilman lämmön jokseenkin riittäväksi, seinä yms. rakenteet eivät ole kunnolla lämminneet. Mitä kuvittelet tapahtuvan kun heität löylyä ja rakenteet eivät ole kunnolla lämpimiä?
Vastaan itse: ensinnäkin heittämäsi löyly tiivistyy kylmille pinnoille ja siten kostuttaa rakenteita.
Toiseksi löyly menee suurelta osin hukkaan, kun sinun pitäisi olla se kylmä pinta mihin löylyn kosteus tiivistyy.
Eli pelkästään tuhoat saunasi, ja jäät ilman löylynautintoa. Et ilmeisesti pidä saunomisesta, vaan se on sinulle pelkkä lämmittelypaikka.
Pidän enemmän saunasta mikä on melko viileä, noin 50-asteinen ja lämpöä tulee kunnolla sitten kun heitetään löylyä. 80-asteinen sauna on jo liian kuuma kunnon saunomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysehän on samasta asiasta, jos siirrät saunomisen halvan sähkön aikaan, ei se aiheuta samalla tavalla sähköpulaa. Sähköhän on kallista silloin kun siitä on pulaa. Ja sen halvan sähkön aikaan siitä ei ole pulaa.
Sähkö ei ole loppumassa. On hallituksen ideologinen päätös olla käynnistämättä vanhoja hiilivoimaloita. Niinpä en katso tarpeelliseksi osallistua minkäänlaisiin sähkönsäästökampanjoihin. Säästäkööt vihreät, kun ovat tämän sopan keittäneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy alkaa saunomaan aamuyön tunteina, kun pörssisähkö halpaa.Sorry, naapurit, mutta saunomisesta en luovu.Normaalia elämää.
Ei saunomisesta kyllä kuulu mitään epänormaalia ääntä, mikä ei sisältyisi normaaleihin elämisen ääniin. Ei yölläkään ihan hiljaa ja liikkumatta tarvi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän enemmän saunasta mikä on melko viileä, noin 50-asteinen ja lämpöä tulee kunnolla sitten kun heitetään löylyä. 80-asteinen sauna on jo liian kuuma kunnon saunomiseen.
Eli oikeassa olin, kylmä sauna. Ja lisäksi virrattomaksi kytketty kiuas, joka jäähtyy parin kauhallisen jälkeen. Ei tuo mitään saunomista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä olet tyhmä! Luuletko tosiaan, että kerrostalosauna toimii puulla?
Meillä ainakin toimii kerrostalossa saunankiuas puulla. Asutko jossain köyhien kerrostalossa vai mikä juttu?
Meillä 15€/kk. En viitsi laittaa saunavuoroa katkollekaan, kun jatkossa tarjolla vain jotain arkipäivä klo 15-17 aikoja. Muuten täyttä kaikki illat.
Aika weeeteee meininkiä jos joutuu saunaa lämmittämään sähköllä.
Kysyn vaan et mitä vitt??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oikeassa olin, kylmä sauna. Ja lisäksi virrattomaksi kytketty kiuas, joka jäähtyy parin kauhallisen jälkeen. Ei tuo mitään saunomista ole.
Minä en kylläkään sammuta kiuasta, olen eri. Mutta toisaalta kiviin varastoitunut lämpökin riittää ihan hyvin, koska ei saunassa varttia pidempään jaksa istua muuten kuin kesämökillä järven rannalla.
Vierailija kirjoitti:
EN SÄÄSTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Aika weeeteee meininkiä jos joutuu saunaa lämmittämään sähköllä.
Kysyn vaan et mitä vitt??
Kyllä ne weeteet on siellä pöndellä.
Kyllä sä olet tyhmä! Luuletko tosiaan, että kerrostalosauna toimii puulla?