Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Purkkipavut oli kaupasta loppu! Miksi niitä hamstrataan?

Vierailija
03.09.2022 |

Vessapaperin hamstraamisen ymmärrän, purkkipapuja en. Papujen sijata kun voi syödä mitä tahansa muuta, ja melkein kaikki muu maistuu paremmaltakin. Sitä paitsi purkkipavut ei ole edes halpoja.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitö hamsteata. Ei ole varaa muuhun

Makaroonien kylkeen jotain kivaa

Vierailija
82/91 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertainen keino vähentää FODMAP-hiilihydraatteja on välttää seuraavia elintarvikkeita:

Viljatuotteet: ruis, vehnä ja ohra

Hedelmistä ja vihanneksista omena, päärynä, luumu, aprikoosi, kirsikka, vesimeloni, kaalit, sipulikasvit, parsa ja artisokka

Sienet

Palkokasveista herneet ja PAVUT

Makeisia ja tuotteita, joissa ksylitolia, sorbitolia, mannitolia ja maltitolia

Prebiootit (inuliini, frukto-oligosakkaridit (FOS)), esim. "vatsajogurtit" ja "terveysjuomat", joihin lisätty kuitua (FOS tai inuliini)

Laktoosia eli maitosokeria sisältävät tuotteet

Hunaja

Eli ei mitenkään suolistoystävällistä syötävää mättää papuja kilotolkulla päivästä toiseen.

Ei kai papuja tarvitse syödä kilotolkulla päivässä? :D Sitä paitsi FODMAPit on terveellisiä. Pieni osa ihmisistä kestää niitä huonosti, mutta suuri enemmistö hyötyy niiden syömisestä.

Sitähän joku idiootti täällä länkyttää, hyvä oroteiininlähde...

Miksi hemmetissä tarvii itse liotella jotain papuja, jos niitä käyttää silloin tällöin yhteen ruokalajiin. Fanaatikot on kyllä ihan hanurista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon kysymys oli, että miksi niitä purkkipapuja hamstrataan. Vastauksia on tullut paljon: niitä ei hamstrata, vaan niitä vain on niin vähän kaupassa hyllyllä, että kun joku ostaa pari purkkia, niin hylly on tyhjä; niitä ostetaan, koska ne ovat hyviä (ostajan mielestä maukkaita); niitä ostetaan, koska ne ovat edullisia; niitä ostetaan, koska ne säilyvät hyvin ja ovat monikäyttöisiä; niitä ostetaan, koska ne ovat helppoja.

Ja luulen, että ensi talvena alkaa säilykkeet maistua enemmänkin, koska niissä on se etu, että ne ovat jo valmiiksi kypsiä. Jos ei ole mahdollisuutta tehdä ruokaa (liesi, mikro, uuni) niin säilyketölkistä voi syödä vaikka lämmittämättä suoraan einestä. Suomessa tämä on ollut hyvin harvinaista, mutta ensi talvena taitaa olla jo yleisempää. Säilyketökkien sisällöstä saa ihan syötävääkin ruokaa:

https://www.amazon.co.uk/Tin-Can-Cook-Store-cupboard-Recipes/dp/1529015…

Jack Monroe muistaakseni kirjoitti tuon kirjan nimenomaan silmälläpitäen brittiläisten ruokapankkien (=ruokajakelu) tarjontaa, siellä ei ole niinkään leipää ja kaurahiutaleita, vaan säilykkeitä.

Minä ostan valkoisia papuja tomaattikastikkeessa, koska ne ovat lämmitettyinä valkoisen paahdetun, voilla voidellun leivän kanssa ihan mahdottoman hyvän makuisia, en ole itse onnistunut ihan samaan pääsemään.

Vierailija
84/91 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi saatana jotain oksettavia papuja :(

Vierailija
85/91 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin juuri food pantrysta papupurkillisen. Keitin riisiä ( pantryssa 20 kiloa) ja sille kastikkeen johon tuli papuja, porkkanaa, sipulia, parsakaalia, chiliä ja chilikastiketta. Hyvää oli. Jäi huomiseksikin.

Vierailija
86/91 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin juuri food pantrysta papupurkillisen. Keitin riisiä ( pantryssa 20 kiloa) ja sille kastikkeen johon tuli papuja, porkkanaa, sipulia, parsakaalia, chiliä ja chilikastiketta. Hyvää oli. Jäi huomiseksikin.

Mikä hiton food pantry??

Vierailija
87/91 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä hamstrata, vaan joissakin on toimitusvaikeuksia. Esim ihan tavallisia pehmoleluja puuttuu kaupasta ja hajuvesiä, joissa on magneettikorkit. Jos on komponenttipula, niin tuotanto voi tyssätä ihan siihen pieneen palaseen.

Vierailija
88/91 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmiset ei osaa itse keittää niitä kypsiksi. Purkin hinnalla saa paljon enemmän kuivattua papua.

Miksi luulet, että kyse on osaamisesta? Purkkipavut on paljon kätevämpiä, kun ei tarvitse aloittaa ruuanlaittoa jo edellisenä iltana laittamalla pavut likoomaan eikä niiden keittämiseen kulu tuntia. Purkista voi vaan kaataa vedet pois ja laittaa pavut lautasella mikroon lämpenemään - tai ne voi syödä kylmänäkin, vaikka suoraan purkista, jos on kova kiire ja nälkä.

Fiksu ihminen keittää tietysti koko pussin kerralla ja pakastaa sopivissa annoksissa niin, että siitä parin euron pussista riittää pavut vähintään kuukaudeksi-pariksi. Jos ei ole pakastinta, tämä tekniikka ei tietenkään toimi ja silloin purkkipavut voivat ollakin järkevämpi ratkaisu. Itse en kyllä suostuisi syömään niitä limaisia suolaliemipapuja sellaisenaan, ruokaankin laittaessa on pakko huuhdella ne hyvin.

Kaikki purkkiin sailytyt vihannekset taytyy huuhdella hyvin jolloin "sailykkeenmaku" haviaa. Taman opin kiinalaiselta keittiomestarilta keittotunneilla. Varsinkin pavuissa juuri on se limainen neste.

Vierailija
89/91 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi saatana jotain oksettavia papuja :(

Ennemminkin papuja kuin jotain oksettavaa makaroonivellia. :(

Vierailija
90/91 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä olen alkanut ostaa tölkkiruokia kotiin. Ihan siis siksi, että hinnat nousee aivan älyttömästi ja purkkiruoka kestää vaikka kuinka kauan. (ja purkkipapuja ostan koska voin).

Kerään kotiin nyt varastoa, koska ei tämä hintojen nousu näytä talttuvan ihan äkkiä. Eipä tule ainakaan tilannetta, jossa ruokaa ei olisi saatavilla.

Mutta ei mulla mitään maailmanlopun bunkkeria ole. Parin viikon varannot ruokaa.

Vierailija
91/91 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee ydinsota pydinsota niin silloin pitää olla kaapissa ruokaa ja säteilysuojakypärä valmiina palmiina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän