Eetu, Miro ja Ville löytyivät kuolleina. Altistaako adhd huumeongelmalle?
Tuo yhteinen tekijä näyttäisi pojilla olevan.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioeroja, kiintymyssuhdeongelmia, kiusaamista, adhd:ta, ahdistuneisuutta ja epäonnea. Monta tekijää näissä yleensä on.
Juu, mutta adhd näyttää olevan se lähtölaukaisija, ongelmia koulussa, ongelmia ihmissuhteissa ei kykene työntekoon, seurauksena ajautuminen rikoksiin ja huumeisiin.
Mistä mielikuva ongelmia koulussa, jos lapsella ADHD, monet lapset kuitenkin menestyvät hyvin arvosanoin koulussa.
Mielikuva? Ihan on silkka fakta että adhd aiheuttaa ongelmia koulussa, sehän on nimenomaan keskittymishäiriö 🤦
Osa saa toki apua esim. lääkkeistä tai pienryhmästä.Vanhentunut fakta. Osalla adhd-lapsista, usein pojilla, se aiheuttaa ongelmia. Nykyään onneksi jo tiedetään, että on muitakin oireita.
T. Adhd, kiltti kympintyttö
Tietenkin voi saada hyviä numeroita koulussa, ei siitä ole kyse. Jotain ongelmia on sinullakin kuitenkin ollut, ei diagnoosia muuten saa.
Kyllä saa. Aina ne ongelmat ei vaan näy ulkopuolisille.
Huoh. Ongelmia ne silti on vaikka olisi vain oman pään sisällä. Ei diagnoosia ilman oireita saa 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhentunut fakta. Osalla adhd-lapsista, usein pojilla, se aiheuttaa ongelmia. Nykyään onneksi jo tiedetään, että on muitakin oireita.
Onko sulla ADD? Useinhan adhd näillä kympin tytöillä on nimenomaan ADD.
Sama tuli mieleen. ADD on tyypillinen "kilteillä tytöillä". ADHD näyttäytyy ylivilkkautena yms
Näitä ei enää erotella, add on yksi adhd:n muoto.
Miksei saa erotella?
Mun pojalla on Add eikä ole mikään ylivilkas ei edes kympin poika vaan kutosen poika, hidas älyämään. Tuo hitaus on aiheuttanut pojalle pahan lukihäiriön kanssa sen, että koulu on sujunut tosi vaikeesti lukuaineiden osalta. Onneksi yläasteella ei häiriköitä dumpattu samalle erikoisluokalle vaan nämä oppimisvaikeuksista kärsivät saivat suorittaa koulunsa rauhassa mukavassa pienluokassa loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Eetun katoaminen oli silloin laajalti tiedotusvälineissä eikä koskaan kerrottu, mitä tapahtui. Se kosketti kovasti, kun sattui heti Koskelan jälkeen niin pian.
Näistä huumekuolemista voisi kertoa enemmän, koska se voisi havahduttaa ne hyvätkin vanhemmat näkemään, että kuka tahansa nuori voi olla huumausaineiden uhri - se omakin.
Ja se auttaa miten? Nuori käyttää huumeita joka tapauksessa, koska se on mediassa todistettu aika lailla vaarattomaksia asiaksi, kaikki käyttää ja silti voi käydä töissä. Käyttöhuoneet auttaa myös myyjää tarkistamaan, että myymänsä aine on vaaratonta.
Tämä on ihan itseaiheutettu ongelma eli varhaisen avun (eriyttäminen pienryhmään jo päiväkodissa) sijaan tarjotaan inkluusiota ja tasapäistämistä. ADHD ei parane sillä, että sanoitetaan tunteita, tarvitaan tiukat rajat. Eikä sekään paranna, ainoastaan auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioeroja, kiintymyssuhdeongelmia, kiusaamista, adhd:ta, ahdistuneisuutta ja epäonnea. Monta tekijää näissä yleensä on.
Juu, mutta adhd näyttää olevan se lähtölaukaisija, ongelmia koulussa, ongelmia ihmissuhteissa ei kykene työntekoon, seurauksena ajautuminen rikoksiin ja huumeisiin.
Mistä mielikuva ongelmia koulussa, jos lapsella ADHD, monet lapset kuitenkin menestyvät hyvin arvosanoin koulussa.
Mielikuva? Ihan on silkka fakta että adhd aiheuttaa ongelmia koulussa, sehän on nimenomaan keskittymishäiriö 🤦
Osa saa toki apua esim. lääkkeistä tai pienryhmästä.Ystäväni lapsella on ADHD ja hänen keskiarvonsa koulussa on ollut yli 9. kirjoitti ylioppilaaksi korkein arvosanoin ja suoraan yliopistoon.
ADHD vaikuta millään tavalla älykkyyteen, vaan haasteet ovat aivan muualla.
Ja sinäkin pidät ADHD tyhmänä?
Itekin kirjoitin lukiosta kuus ällää (niitä vanhoja) ja kaikkien aineiden keskiarvo oli 9,7. Korkeakouluopinnot ei sitten enää sujuneet.
Jos on älykäs ja ADHD:sta tarkkaamaton muoto, niin lukiosta selviää kyllä hyvinkin. Aikuiselämä ei sitten välttämättä sujukaan, kun siinä tulee enemmän palikoita hallittavaksi.
Itse olen sellainen perusfiksu (älykkäämpi kuin 97%) ja vaativat korkeakouluopinnot eivät sujuneet ilman diagnoosia ja lääkitystä. Tyttäreni on todella fiksu (älykkäämpi kuin 99,8%) ja häneltä sujui vielä korkeakoulussakin ne kurssit, jotka kiinnostivat ja työelämässä hän on pärjännyt hienosti. Vähemmän kiinnostavat kurssit eivät sujuneet ja ADHD-diagnoosin sai kolmannen opiskeluvuoden keväällä. Nyt on opinnot kokonaan tauolla, kun opettelee vielä sitä arjen hallintaa ja tekee töitä 80% työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä AD-diagnoosit luotu vain siksi että kansa söisi lääkkeitä?
.
Itse olen syntynyt 1974 ja silloin kenelläkään ei ollut sairauksia, allergioista puhumattakaan. Ainoastaan yksi tietämäni jehovantodistaja ei syönyt maksamakkaraa tai verilettuja.
Minä olen syntynyt 1970 ja ei minun nuoruudessani todellakaan ollut nepsytietous samalla tasolla kuin nyt. Sain ADHD-diagnoosin vasta 51-vuotiaana ja nyt 52-vuotiaana olen aloittamassa yliopisto-opintoja. Olisihan se elämä mennyt aika eri tavalla, jos olisi jo parikymppisenä saanut diagnoosin, lääkityksen ja oikeanlaista tukea. Kyllä paljon mieluummin olisin tässä iässä kovapalkkainen DI kuin vasta opintoja aloitteleva fuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan meille median valinnoista selvisi että huumeiden käyttö on hyvä jutska yhteiskunnan ylimmälläkin tasolla. Viis seurauksista.
Ime parsaa pelle
On se hyvä että huumeita puolustellaan näinkin vakuuttavilla argumenteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Itse olen syntynyt 1974 ja silloin kenelläkään ei ollut sairauksia, allergioista puhumattakaan. Ainoastaan yksi tietämäni jehovantodistaja ei syönyt maksamakkaraa tai verilettuja.Minä olen syntynyt 1970 ja ei minun nuoruudessani todellakaan ollut nepsytietous samalla tasolla kuin nyt. Sain ADHD-diagnoosin vasta 51-vuotiaana ja nyt 52-vuotiaana olen aloittamassa yliopisto-opintoja. Olisihan se elämä mennyt aika eri tavalla, jos olisi jo parikymppisenä saanut diagnoosin, lääkityksen ja oikeanlaista tukea. Kyllä paljon mieluummin olisin tässä iässä kovapalkkainen DI kuin vasta opintoja aloitteleva fuksi.
Et nuorena olisi välttämättä rauhoittunut riittävästi tai uskonut tarvitsevasi niitä lääkkeitä joten olisit jättänyt ne ottamatta. Vanhentuessaan ainakin jotkut tuppaa viisastumaan kokemuksistaan mutta siihen tarvitaan ne kokemukset taustalle.
Eli siis suomeksi sanottuna turha jossitella liikaa. Ei kaikki usko pelkkää sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa saa toki apua esim. lääkkeistä tai pienryhmästä.Ystäväni lapsella on ADHD ja hänen keskiarvonsa koulussa on ollut yli 9. kirjoitti ylioppilaaksi korkein arvosanoin ja suoraan yliopistoon.
Itekin kirjoitin lukiosta kuus ällää (niitä vanhoja) ja kaikkien aineiden keskiarvo oli 9,7. Korkeakouluopinnot ei sitten enää sujuneet.
Jos on älykäs ja ADHD:sta tarkkaamaton muoto, niin lukiosta selviää kyllä hyvinkin. Aikuiselämä ei sitten välttämättä sujukaan, kun siinä tulee enemmän palikoita hallittavaksi.
Itse olen sellainen perusfiksu (älykkäämpi kuin 97%) ja vaativat korkeakouluopinnot eivät sujuneet ilman diagnoosia ja lääkitystä. Tyttäreni on todella fiksu (älykkäämpi kuin 99,8%) ja häneltä sujui vielä korkeakoulussakin ne kurssit, jotka kiinnostivat ja työelämässä hän on pärjännyt hienosti. Vähemmän kiinnostavat kurssit eivät sujuneet ja ADHD-diagnoosin sai kolmannen opiskeluvuoden keväällä. Nyt on opinnot kokonaan tauolla, kun opettelee vielä sitä arjen hallintaa ja tekee töitä 80% työajalla.
Saako sen diagnoosin sillä perusteella että jotkut asiat ei vaan kiinnosta? Veikkaan että vähintään 50% maailman väestöstä on tuolta pohjalta adhd. Okei, tuo arvio lienee vahvasti alakanttiin.
Vierailija kirjoitti:
.
Itse olen syntynyt 1974 ja silloin kenelläkään ei ollut sairauksia, allergioista puhumattakaan. Ainoastaan yksi tietämäni jehovantodistaja ei syönyt maksamakkaraa tai verilettuja.
Totta, 70-luvulla ei kenelläkään ollut allergioita, vain maitorupea, eikä myöskään ADHD vaan oli vilkkaita Eemeleitä ja haaveilevia Mirjameita.
Ja näin oli myös 60-luvulla, kun kävin itse kansakoulua. Eikä ollut syöpiä tai edes kolestrolia.
Ja sitten 70-80-luvulla ilmestyi terveyskeskuksia kuin sieniä sateella joka niemeen ja notkoon ja lääkäreitä, lääketiede kehittyi ja kun ihmisiä alettiin tutkia, sairauksien määrä räjähti.
Ja se vispaa valuva maitorupi lapsella sai lääketiett. diagnoosin vilja-allergiasta ja se 60-luvulla kansakoulussa ollut Eemeli ja Mirjami diagnoosin ADHD.
Ja jos ajassa lähdetään tasksepäin esim. Jean Sibelius on selvä ADHD tapaus ja siirtynyt hänen suvussaan tuleville sukupolville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eetun katoaminen oli silloin laajalti tiedotusvälineissä eikä koskaan kerrottu, mitä tapahtui. Se kosketti kovasti, kun sattui heti Koskelan jälkeen niin pian.
Näistä huumekuolemista voisi kertoa enemmän, koska se voisi havahduttaa ne hyvätkin vanhemmat näkemään, että kuka tahansa nuori voi olla huumausaineiden uhri - se omakin.
Ja se auttaa miten? Nuori käyttää huumeita joka tapauksessa, koska se on mediassa todistettu aika lailla vaarattomaksia asiaksi, kaikki käyttää ja silti voi käydä töissä. Käyttöhuoneet auttaa myös myyjää tarkistamaan, että myymänsä aine on vaaratonta.
Tämä on ihan itseaiheutettu ongelma eli varhaisen avun (eriyttäminen pienryhmään jo päiväkodissa) sijaan tarjotaan inkluusiota ja tasapäistämistä. ADHD ei parane sillä, että sanoitetaan tunteita, tarvitaan tiukat rajat. Eikä sekään paranna, ainoastaan auttaa.
ADHD on aivojen toimintahäiriö, ei sairaus ja elämää voidaan helpottaa lääkkeillä, ei tiukoilla rajoilla tai kurilla.
Ihan samalla kuin synnynnäiset sydän häiriöt, niitäkin voidaan auttaa lääkkeillä ja parantaa elämänlaatua.
Tai allergiat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa saa toki apua esim. lääkkeistä tai pienryhmästä.Vanhentunut fakta. Osalla adhd-lapsista, usein pojilla, se aiheuttaa ongelmia. Nykyään onneksi jo tiedetään, että on muitakin oireita.
Kympin tytöillä ADHD on usein tosi lievä tai sitten kyseenalainen diagnoosi. Jos ADHD on sitä tasoa että kiltiltä tytöllä maksimilääkittynä keskittymiskyky on max 10, toiminnanohjaus ei riitä edes siihen että saisi tehtyä läksyjä, kokeisiin luku ei onnistu jne. vaikka älylliset taidot olisi kunnossa. Että puhutaan hyvin eri tason ongelmasta, kuin kympin tyttöjen ADHD:ssa. Missä ne ongelmat näkyy jos pystyy suoriutumaan koulussa ja kotonakaan kaikki asiat ei ole levällään. On tullut nähtyä suorittajaihmisiä jolla elämä, koti, koulu/työ tiptop ja sitten kokevat olevansa ADHD kun eivät voi keskittyä. Kyseessä on oikeasti pahimmillaan invalidisoiva häiriö eivätkä kympin suorittajat edusta mitenkään perus ADHD:ta, kuten eivät myöskään ADHD on supervoimani -tyypit. Ärsyttää tällainen asenne. Tämä hyvinkin lievien ja normaalielämään kuuluvien ongelmien diagnosointi ADHD;ksi on medikalisaatiota ja johtaa ylidiagnostiikkaan ja -hoitoon. Enemmän pitäisi miettiä sitä, miten elämästä ja yhteiskunnasta voisi tulla rauhallisempi ja strukturoidumpi että normaalit ihmiset eivät koe että täytyy löytää diagnoosi jos joskus asioiden saattaminen loppuun uupuneena on vaikeaa tai keskittyminen ei suju kun on selannut älypuhelinta aamuyöhön katsoen lyhyitä tiktok videoita jotka polttavat dopamiinit aivoista hetkessä loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tällä lapsella lääkitys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhentunut fakta. Osalla adhd-lapsista, usein pojilla, se aiheuttaa ongelmia. Nykyään onneksi jo tiedetään, että on muitakin oireita.
Onko sulla ADD? Useinhan adhd näillä kympin tytöillä on nimenomaan ADD.
Sama tuli mieleen. ADD on tyypillinen "kilteillä tytöillä". ADHD näyttäytyy ylivilkkautena yms
ADD-diagnoosia ei enää ole olemassa, virallisesti sekin on ADHD (alatyyppi PI). Nuo on päätetty yhdistää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että miten ylipäänsä edes pääsit tutkimuksiin, jos koulussa ei ole ongelmia? Todella harmillista, että pidät yllä itse myyttiä, jonka mukaan lähinnä pojilla on koulussa ongelmia. Sain itse adhd-diagnoosin aikuisena ja se muutti täysin elämäni. Asiasta olen lukenut todella paljon, joten muutama huomio. Toki adhd on muutakin kuin keskittymishäiriö, mutta jos minkäänlaisia keskittymisongelmia ei ole ja koulu sujuu tuosta vaan ilman lääkkeitä/ muita tukitoimia niin adhd-diagnoosi tuskin on oikea.
Adhd voi näyttäytyä lievänä tai todella vaikeana. Kuten varmasti itsekin huomaat, kuulut näihin ensimmäisiin. Toisinaan mietin myös sitä, että ylidiagnosoidaanko meillä näitä kilttejä tapauksia liikaa ja miksi terveydenhuoltoa edes kuormitetaan tapauksilla, jotka pärjäävät? Osa oireilee todella vaikeasti ja uskokaa pois, on ihan älyttömän vaikea saada tämä hoitopolku läpi.
Yksityiselle voisi mennä, mutta täällä on ongelmana se, että myös lääkkeet tulisi jatkossa uusia yksityisellä ja se tulee hintoihinsa. AINA tulisi tutkia tarkasti ja siksi harmittaa, että osa "hakee" yksityiseltä 1-2 käynnillä diagnoosin. Näistä osa voi olla virheellisiä ja se vähentää meidän oikeiden adhd-tapausten uskottavuutta.
Vierailija kirjoitti:
.
Mä oon syntynyt 1968, ja mulla oli lapsena useita eri allergioita. Niitä ei tutkittu sen kummemmin, vaan lääkäri käski vain välttämään aiheuttajia.
Se altistaa päihde-ja mielenterveys ongelmille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin tytöillä ADHD on usein tosi lievä tai sitten kyseenalainen diagnoosi. Jos ADHD on sitä tasoa että kiltiltä tytöllä maksimilääkittynä keskittymiskyky on max 10, toiminnanohjaus ei riitä edes siihen että saisi tehtyä läksyjä, kokeisiin luku ei onnistu jne. vaikka älylliset taidot olisi kunnossa. Että puhutaan hyvin eri tason ongelmasta, kuin kympin tyttöjen ADHD:ssa. Missä ne ongelmat näkyy jos pystyy suoriutumaan koulussa ja kotonakaan kaikki asiat ei ole levällään. On tullut nähtyä suorittajaihmisiä jolla elämä, koti, koulu/työ tiptop ja sitten kokevat olevansa ADHD kun eivät voi keskittyä. Kyseessä on oikeasti pahimmillaan invalidisoiva häiriö eivätkä kympin suorittajat edusta mitenkään perus ADHD:ta, kuten eivät myöskään ADHD on supervoimani -tyypit. Ärsyttää tällainen asenne. Tämä hyvinkin lievien ja normaalielämään kuuluvien ongelmien diagnosointi ADHD;ksi on medikalisaatiota ja johtaa ylidiagnostiikkaan ja -hoitoon. Enemmän pitäisi miettiä sitä, miten elämästä ja yhteiskunnasta voisi tulla rauhallisempi ja strukturoidumpi että normaalit ihmiset eivät koe että täytyy löytää diagnoosi jos joskus asioiden saattaminen loppuun uupuneena on vaikeaa tai keskittyminen ei suju kun on selannut älypuhelinta aamuyöhön katsoen lyhyitä tiktok videoita jotka polttavat dopamiinit aivoista hetkessä loppuun.
No kun oireet eivät ole niin suoraviivaisia. Niillä kilteillä kympin tytöillä nuo alkavat usein haitata aikuisuudessa, kun arki ei ole enää "ohjattua" ja samalla pitäisi hoitaa muita velvollisuuksia. Samoin heilläkin on yleensä ongelmia, jotka osaavat vain pitää salassa. Lisäksi adhd ilmenee eri ihmisillä eri tavoin ja vakavuusasteita on erilaisia, aivan kuten aspergerissa/autismissakin.
Usein kiltit kympin AD(H)D-tytöt ovat kilttejä ysin keskiarvon tyttöjä, jotka saavat kymppejä niistä aineista joista ovat kiinnostuneita ja kaseja (tai huonompia) niistä joille eivät samalla tavalla pysty jakamaan kiinnostustaan. Monilla esimerkiksi tavaroiden kadottelu, myöhästely ynnä muut ongelmat entisestään laskevat arvosanaa.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että aikuisella huippusuorittajalla tarkkaavaisuushäiriö on epätodennäköinen, jos mikään elämän osa-alue ei ole hankala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tällä lapsella lääkitys?
Lääkitys on yleensä ainoa hoitomuoto (se on halpa toteuttaa) mitä Suomessa saa, vaikka pitäisi olla juuri päinvastoin että terapiaa ja elämänhallinnan taitoja pitäis opettaa ja lääkitä vasta sitten jos muusta ei ole hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että miten ylipäänsä edes pääsit tutkimuksiin, jos koulussa ei ole ongelmia? Todella harmillista, että pidät yllä itse myyttiä, jonka mukaan lähinnä pojilla on koulussa ongelmia. Sain itse adhd-diagnoosin aikuisena ja se muutti täysin elämäni. Asiasta olen lukenut todella paljon, joten muutama huomio. Toki adhd on muutakin kuin keskittymishäiriö, mutta jos minkäänlaisia keskittymisongelmia ei ole ja koulu sujuu tuosta vaan ilman lääkkeitä/ muita tukitoimia niin adhd-diagnoosi tuskin on oikea.
Adhd voi näyttäytyä lievänä tai todella vaikeana. Kuten varmasti itsekin huomaat, kuulut näihin ensimmäisiin. Toisinaan mietin myös sitä, että ylidiagnosoidaanko meillä näitä kilttejä tapauksia liikaa ja miksi terveydenhuoltoa edes kuormitetaan tapauksilla, jotka pärjäävät? Osa oireilee todella vaikeasti ja uskokaa pois, on ihan älyttömän vaikea saada tämä hoitopolku läpi.
Yksityiselle voisi mennä, mutta täällä on ongelmana se, että myös lääkkeet tulisi jatkossa uusia yksityisellä ja se tulee hintoihinsa. AINA tulisi tutkia tarkasti ja siksi harmittaa, että osa "hakee" yksityiseltä 1-2 käynnillä diagnoosin. Näistä osa voi olla virheellisiä ja se vähentää meidän oikeiden adhd-tapausten uskottavuutta.
Mä en ole koskaan "hakenut adhd-diagnoosia", mutta tiedän että mulla on se. Olen kympin tyttö, mutta hyödynsin adhd:tani luovassa ammatissa, jossa se oli etu, ei haitta. Mulla on ollut myös adhd-harrastus vuosia ja adhd-koiria, jotka sopii hyvin mun ylivilkkaalle luonteelle. Adhd on näkynyt enemmänkin yksityiselämässä ihmissuhteissani. Nyt vanhana on tullut mieleen, että pitäisi tutkituttaa.
1965 syntynyt, Kyllä vahva koivuallergian tunnistettiin tarhassa jo 1971. Keväällä sisällä, kun muut lapset ulkona.