Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eetu, Miro ja Ville löytyivät kuolleina. Altistaako adhd huumeongelmalle?

Vierailija
03.09.2022 |

Tuo yhteinen tekijä näyttäisi pojilla olevan.

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000009012193.html

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioeroja, kiintymyssuhdeongelmia, kiusaamista, adhd:ta, ahdistuneisuutta ja epäonnea. Monta tekijää näissä yleensä on.

Juu, mutta adhd näyttää olevan se lähtölaukaisija, ongelmia koulussa, ongelmia ihmissuhteissa ei kykene työntekoon, seurauksena ajautuminen rikoksiin ja huumeisiin.

Mistä mielikuva ongelmia koulussa, jos lapsella ADHD, monet lapset kuitenkin menestyvät hyvin arvosanoin koulussa.

Mielikuva? Ihan on silkka fakta että adhd aiheuttaa ongelmia koulussa, sehän on nimenomaan keskittymishäiriö 🤦

Osa saa toki apua esim. lääkkeistä tai pienryhmästä.

Ystäväni lapsella on ADHD ja hänen keskiarvonsa koulussa on ollut yli 9. kirjoitti ylioppilaaksi korkein arvosanoin ja suoraan yliopistoon.

ADHD vaikuta millään tavalla älykkyyteen, vaan haasteet ovat aivan muualla.

Ja sinäkin pidät ADHD tyhmänä?

Onko tällä lapsella lääkitys?

Hän sai diagnoosin lukion toisella luokalla ja lääkkeet. Joka on tosipaljon parantanut elämänlaatua ja helpottanut arkea.

Ja hän on perheen kolmesta lapsesta keskimmäinen ja kun täällä pidetään kaikkia ADHD villinä ja häirikkönä, niin hän on lapsista se kaikkein kiltein, empiakykyisin ja hyvä käytöksinen aina, saanut myös stipendejä koulusta, mutta arki oli muuten haasteellista, joka on tosi paljon helpottunut lääkkeillä ja vahvistanut itsetuntoa.

Vierailija
62/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altistaa addiktioille. Moni adhd-lääkekin on huumelääke. Mielestäni mennään ojasta allikkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioeroja, kiintymyssuhdeongelmia, kiusaamista, adhd:ta, ahdistuneisuutta ja epäonnea. Monta tekijää näissä yleensä on.

Juu, mutta adhd näyttää olevan se lähtölaukaisija, ongelmia koulussa, ongelmia ihmissuhteissa ei kykene työntekoon, seurauksena ajautuminen rikoksiin ja huumeisiin.

Mistä mielikuva ongelmia koulussa, jos lapsella ADHD, monet lapset kuitenkin menestyvät hyvin arvosanoin koulussa.

Mielikuva? Ihan on silkka fakta että adhd aiheuttaa ongelmia koulussa, sehän on nimenomaan keskittymishäiriö 🤦

Vanhentunut fakta. Osalla adhd-lapsista, usein pojilla, se aiheuttaa ongelmia. Nykyään onneksi jo tiedetään, että on muitakin oireita.

T. Adhd, kiltti kympintyttö

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että miten ylipäänsä edes pääsit tutkimuksiin, jos koulussa ei ole ongelmia? Todella harmillista, että pidät yllä itse myyttiä, jonka mukaan lähinnä pojilla on koulussa ongelmia. Sain itse adhd-diagnoosin aikuisena ja se muutti täysin elämäni. Asiasta olen lukenut todella paljon, joten muutama huomio. Toki adhd on muutakin kuin keskittymishäiriö, mutta jos minkäänlaisia keskittymisongelmia ei ole ja koulu sujuu tuosta vaan ilman lääkkeitä/ muita tukitoimia niin adhd-diagnoosi tuskin on oikea.

Adhd voi näyttäytyä lievänä tai todella vaikeana. Kuten varmasti itsekin huomaat, kuulut näihin ensimmäisiin. Toisinaan mietin myös sitä, että ylidiagnosoidaanko meillä näitä kilttejä tapauksia liikaa ja miksi terveydenhuoltoa edes kuormitetaan tapauksilla, jotka pärjäävät? Osa oireilee todella vaikeasti ja uskokaa pois, on ihan älyttömän vaikea saada tämä hoitopolku läpi.

Yksityiselle voisi mennä, mutta täällä on ongelmana se, että myös lääkkeet tulisi jatkossa uusia yksityisellä ja se tulee hintoihinsa. AINA tulisi tutkia tarkasti ja siksi harmittaa, että osa "hakee" yksityiseltä 1-2 käynnillä diagnoosin. Näistä osa voi olla virheellisiä ja se vähentää meidän oikeiden adhd-tapausten uskottavuutta.

Mä en ole koskaan "hakenut adhd-diagnoosia", mutta tiedän että mulla on se. Olen kympin tyttö, mutta hyödynsin adhd:tani luovassa ammatissa, jossa se oli etu, ei haitta. Mulla on ollut myös adhd-harrastus vuosia ja adhd-koiria, jotka sopii hyvin mun ylivilkkaalle luonteelle. Adhd on näkynyt enemmänkin yksityiselämässä ihmissuhteissani. Nyt vanhana on tullut mieleen, että pitäisi tutkituttaa.

Ja sulla ei ole diagnoosia. Älä siis viitsi.

Minulla sama, lukuaineiden keskiarvo 10, nyt luovalla alalla yrittäjänä. Selviä add/adhd-piirteitä, ei diagnoosia. Ikää 43.

Nuo jutun nuoret eivät enää elä. Kollegan lapsi on päihteiden takia neliraajahalvaantunut.

Puhutaan me mieluummin vaikka add-piirteistä ja toivotaan, että diagnoosin saaneet pääsisivät jatkossa ennaltaehkäisyn piiriin. Ei vähätellä.

Vierailija
64/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on hyvinvointivaltio ja maailman onnellisin maa. Silti ykkössijalla alle 25- vuotiaiden huumekuolemissa Euroopassa. Mikä meni pieleen?

Vierailija
65/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhentunut fakta. Osalla adhd-lapsista, usein pojilla, se aiheuttaa ongelmia. Nykyään onneksi jo tiedetään, että on muitakin oireita.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että miten ylipäänsä edes pääsit tutkimuksiin, jos koulussa ei ole ongelmia? Todella harmillista, että pidät yllä itse myyttiä, jonka mukaan lähinnä pojilla on koulussa ongelmia. Sain itse adhd-diagnoosin aikuisena ja se muutti täysin elämäni. Asiasta olen lukenut todella paljon, joten muutama huomio. Toki adhd on muutakin kuin keskittymishäiriö, mutta jos minkäänlaisia keskittymisongelmia ei ole ja koulu sujuu tuosta vaan ilman lääkkeitä/ muita tukitoimia niin adhd-diagnoosi tuskin on oikea.

Adhd voi näyttäytyä lievänä tai todella vaikeana. Kuten varmasti itsekin huomaat, kuulut näihin ensimmäisiin. Toisinaan mietin myös sitä, että ylidiagnosoidaanko meillä näitä kilttejä tapauksia liikaa ja miksi terveydenhuoltoa edes kuormitetaan tapauksilla, jotka pärjäävät? Osa oireilee todella vaikeasti ja uskokaa pois, on ihan älyttömän vaikea saada tämä hoitopolku läpi.

Yksityiselle voisi mennä, mutta täällä on ongelmana se, että myös lääkkeet tulisi jatkossa uusia yksityisellä ja se tulee hintoihinsa. AINA tulisi tutkia tarkasti ja siksi harmittaa, että osa "hakee" yksityiseltä 1-2 käynnillä diagnoosin. Näistä osa voi olla virheellisiä ja se vähentää meidän oikeiden adhd-tapausten uskottavuutta.

Mä en ole koskaan "hakenut adhd-diagnoosia", mutta tiedän että mulla on se. Olen kympin tyttö, mutta hyödynsin adhd:tani luovassa ammatissa, jossa se oli etu, ei haitta. Mulla on ollut myös adhd-harrastus vuosia ja adhd-koiria, jotka sopii hyvin mun ylivilkkaalle luonteelle. Adhd on näkynyt enemmänkin yksityiselämässä ihmissuhteissani. Nyt vanhana on tullut mieleen, että pitäisi tutkituttaa.

Mikä on adhd-harrastus? Sinulla voi varmasti olla adhd-piirteitä. Niitä löytyy varmasti kaikilta, mutta varsinaista diagnoosia tuskin saisit. Jos elämäsi on sujunut noin hyvin niin miksi se pitäisi tutkituttaa? Tätä juuri tarkoitin kommentillani, että terveydenhuollossa pitäisi priorisoida ne, jotka oireilevat voimakkaasti sen sijaan, että tutkitaan niitä, joilla elämä sujuu ja haluavat mielenkiinnosta diagnoosin. En tunne yhtäkään adhd:ta, joka olisi pystynyt elämään niin, että ottaisi käyttöön vain ne hyvät puolet. Siihen on syitä miksi tutkimuksiin edes otetaan.

Adhd:ssa on myös hyviä puolia ja on totta, että etenkin tytöt kompensoivat oireitaan älyllä. Olen itsekin ns. kympin tyttö. Olen suorittanut lukion yli 9 keskiarvolla ja amkin melkein 4.5 keskiarvolla, mutta jälkimmäisen lääkkeellä ja totuus on se, että noiden lisäksi olen lopettanut lukuisia kouluja, työurani on erittäin repaleinen, taustalla masennusta, ahdistusta, päihdeongelmaa jne.

Vierailija
66/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta itse pääsin tutkimuksiin siinä vaiheessa, kun korkeakouluopinnot eivät enää sujuneet ja arki näyttäytyi haastavana. Ala-asteella olin vielä kympin (tai ysin) tyttö, lukiossakin kirjoitin vahvuusalueista ällät, vaikka siinä vaiheessa sainkin heikompia numeroita joistakin aineista.

Minulla oli kyllä oireita kouluikäisenäkin (ihmisten puhe meni ohi ja "unelmoin" jatkuvasti, tavarat aina hukassa, itseohjautumisessa haasteita ja mm. siivoaminen hyvin vaikeaa, nukkumisen kanssa ongelmia, paljon oli myös läksyjen jäämistä viime hetkeen ja niiden tekemistä paniikissa välitunnilla).

Kamppailin jatkuvasti sen kanssa, miksen antanut "kaikkeani" (kuten tehnyt asioita ajoissa) vaikka kovasti halusin. Tätä käytöstä pystyi kuitenkin kompensoimaan, eivätkä oireet vielä silloin lapsena vaikuttaneet numeroiden saamiseen (varsinkin kun muuten olin "helppo" oppilas), vaikka opettajat siitä huomauttelivatkin toisinaan.

Vierailija
67/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo on taas otsikko, hyvä ettei yhdistävätekijä olisi silmien väri tai jalan koko?

Ja ihan kuin tämä antaisi oikeuden syylistää ja tehdä ADHD kaikista huumehörhöjä.

Ruotsissa on jo kauan pidetty ADHD ihmisen voimavarana ja siihen suuntaan ollaan myös menossa Suomessa.

Ei ole sattumaa, kuinka Matti Nykänen on edelleen masilman paras mäkihyppääjä, vaikka ensimmäisistä hypyistä yli 30v tai Sibelius maailman kuulu säveltäjä, vielä lähes 100v hänen kuolemastaan.

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/nakokulmat/adhd-ndash-vaikeudesta-va…

Totta.

Nykäsellä tuskin oli päihdeongelmaa. Oliko mies koskaan vankilassakaan?

Sibelius myös sylki lasiin.

Vierailija
68/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eetun katoaminen oli silloin laajalti tiedotusvälineissä eikä koskaan kerrottu, mitä tapahtui. Se kosketti kovasti, kun sattui heti Koskelan jälkeen niin pian.

Näistä huumekuolemista voisi kertoa enemmän, koska se voisi havahduttaa ne hyvätkin vanhemmat näkemään, että kuka tahansa nuori voi olla huumausaineiden uhri - se omakin.

Ja se auttaa miten? Nuori käyttää huumeita joka tapauksessa, koska se on mediassa todistettu aika lailla vaarattomaksia asiaksi, kaikki käyttää ja silti voi käydä töissä. Käyttöhuoneet auttaa myös myyjää tarkistamaan, että myymänsä aine on vaaratonta.

Tämä on ihan itseaiheutettu ongelma eli varhaisen avun (eriyttäminen pienryhmään jo päiväkodissa) sijaan tarjotaan inkluusiota ja tasapäistämistä. ADHD ei parane sillä, että sanoitetaan tunteita, tarvitaan tiukat rajat. Eikä sekään paranna, ainoastaan auttaa.

ADHD on aivojen toimintahäiriö, ei sairaus ja elämää voidaan helpottaa lääkkeillä, ei tiukoilla rajoilla tai kurilla.

Ihan samalla kuin synnynnäiset sydän häiriöt, niitäkin voidaan auttaa lääkkeillä ja parantaa elämänlaatua.

Tai allergiat jne.

Miten ihmeessä voi ADHD olla aivojen toimintahäiriö, kun se diagnosoidaan psykologisten testien ja haastattelujen perusteella ja sen oireet ovat äärimmäisen tavanomaisia ja yleisiä, vain kärjistyvät tietyissä yksilöissä? ADHD potilaiden aivoissa ei oikeasti ole löydetty mitään poikkeavuutta, jolla olisi kliinistä merkitystä. Tilastollisesti merkitseviä eroja saat ryhmien välillä kyllä useinkin monista tekijöistä johtuen, mutta se ei ole lääketieteelliselle diagnoosille riittävä, vaikka valtamedia näin uutisoisikin. Esimerkiksi aivojen rakenteessa erot ovat niin pieniä, että suurimmat erot Cohenin d on 0.19, joka tarkoittaa että terveiden verrokkien ja ADHD-diagnoosin saaneiden henkilöiden välillä on 92 % ei ole minkäänlaista eroa. Jotta ADHD-potilaiden aivojen voitaisiin sanoa olevan kategorisesti poikkeavia Cohenin d:llä mitattuna, niin eron tulisi olla 3.  Mutta valtamedian ja tutkimusraporttien mukaan 92-99 % vastaavuus aivojen rakenteessa tarkoittavat vahvaa näyttöä siitä, että ADHD-potilaat ovat aivoiltaan poikkeavia. Aivan sama ilmiö toistuu aivan kaikessa neuropsykiatrisessa tutkimuksessa, pienistä eroista aivojen rakenteessa ja toiminnassa saadaan valtavia väitteitä aikaiseksi, joita sitten levitetään totuutena koulutuksissa ja valtamediassa. Ja näin tavalliset ihmiset ja ammattilaiset oppivat soveltamaan täysin todellisuudesta irtaantuuneita selityksiä ADHD-potilaiden poikkeavalle käytökselle ja toiminnalle. 

Vierailija
69/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa näitä pätijöitä, jotka diagnosoivat muita av:lla.

No miten sinne tutkimuksiin yleensä päästään? Kertomalla lääkärille oireet ja saamalla lähetteen. Ongelmat koulussa eivät ole mikään diagnostinen vaatimus.

Vierailija
70/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Altistaa addiktioille. Moni adhd-lääkekin on huumelääke. Mielestäni mennään ojasta allikkoon.

Miten mennään ojasta allikkoon? Kun ne lääkitsemättlmät alkavat juuri käyttää päihteitä itselääkitykseksi, jos ei ole muuten lääkitys kunnossa.

Adhd-aivoja am f e tami ini rauhoittaa ja parantaa keskittymiskykyä ja oloa muutenkin. Tavallisille se on piristävä ja kiihdyttävä ei todellakaan rauhoittava.

Vierailija
71/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, adhd altistaa huumeille. Se ei tarkoita että kaikki adhd tyypit olisi narkkeja

Vierailija
72/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noi on just niitä ärsyttäviä tyyppejä, jotka yläasteella häiriköi toisten opiskelua ja sitä on niin huojentunut, kun niistä pääsee vihdoin koko peruskoulun ajan kestäneen piinan jälkeen eroon.

Vierailija
73/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd:t ovat hyvin impulsiivisia, ja keräilevät käytöksellään monenlaisia ongelmia itselleen. Pian jo luokkakaverit ja opettajatkin suhtautuvat negatiivisesti heihin, ja veikkaavat moneen kähinään syntipukiksi, niinkuin usein onkin, mutta ei aina. Se on oletusarvo, inhimillistä. Olen erityisavustajana taivaltanut vuosia adhd-lasten vierellä siloittelemassa käytöstä, tukemassa ja lobbaamassa opettajillekin. Tuen lisäksi täsmälääkitys kouluiässä olisi näille lapsille tärkeää. Myös se lääkkeiden ottaminen. Jos lapsi on ottanut aamulla tablettinsa, pystyy hän seuraamaan koko aamupäivän hyvin opetusta. Jos taas on unohtunut, ohjelmassa on taatusti epämääräistä pörinää, riitoja ja verhoissa roikkumista. Seuraukset näkyvät koulumenestyksessä ja myöhemmin ammattiin ja työelämään sijoittumisessa. Aikuisena oppivat toki itse paremmin tulemaan diagnoosinsa kanssa toimeen. Näitä lapsia pitäisi tukea lapsuudessa, tulevat muuten myöhemmin yhteiskunnalle kalliiksi.

Vierailija
74/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ADHD. Saan huumeita lääkkeeksi siihen ja valtio maksaa ne.

Vierailija
75/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kympin tytöillä ADHD on usein tosi lievä tai sitten kyseenalainen diagnoosi. Jos ADHD on sitä tasoa että kiltiltä tytöllä maksimilääkittynä keskittymiskyky on max 10, toiminnanohjaus ei riitä edes siihen että saisi tehtyä läksyjä, kokeisiin luku ei onnistu jne. vaikka älylliset taidot olisi kunnossa. Että puhutaan hyvin eri tason ongelmasta, kuin kympin tyttöjen ADHD:ssa. Missä ne ongelmat näkyy jos pystyy suoriutumaan koulussa ja kotonakaan kaikki asiat ei ole levällään. On tullut nähtyä suorittajaihmisiä jolla elämä, koti, koulu/työ tiptop ja sitten kokevat olevansa ADHD kun eivät voi keskittyä. Kyseessä on oikeasti pahimmillaan invalidisoiva häiriö eivätkä kympin suorittajat edusta mitenkään perus ADHD:ta, kuten eivät myöskään ADHD on supervoimani -tyypit. Ärsyttää tällainen asenne. Tämä hyvinkin lievien ja normaalielämään kuuluvien ongelmien diagnosointi ADHD;ksi on medikalisaatiota ja johtaa ylidiagnostiikkaan ja -hoitoon. Enemmän pitäisi miettiä sitä, miten elämästä ja yhteiskunnasta voisi tulla rauhallisempi ja strukturoidumpi että normaalit ihmiset eivät koe että täytyy löytää diagnoosi jos joskus asioiden saattaminen loppuun uupuneena on vaikeaa tai keskittyminen ei suju kun on selannut älypuhelinta aamuyöhön katsoen lyhyitä tiktok videoita jotka polttavat dopamiinit aivoista hetkessä loppuun.

No kun oireet eivät ole niin suoraviivaisia. Niillä kilteillä kympin tytöillä nuo alkavat usein haitata aikuisuudessa, kun arki ei ole enää "ohjattua" ja samalla pitäisi hoitaa muita velvollisuuksia. Samoin heilläkin on yleensä ongelmia, jotka osaavat vain pitää salassa. Lisäksi adhd ilmenee eri ihmisillä eri tavoin ja vakavuusasteita on erilaisia, aivan kuten aspergerissa/autismissakin.

Usein kiltit kympin AD(H)D-tytöt ovat kilttejä ysin keskiarvon tyttöjä, jotka saavat kymppejä niistä aineista joista ovat kiinnostuneita ja kaseja (tai huonompia) niistä joille eivät samalla tavalla pysty jakamaan kiinnostustaan. Monilla esimerkiksi tavaroiden kadottelu, myöhästely ynnä muut ongelmat entisestään laskevat arvosanaa.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että aikuisella huippusuorittajalla tarkkaavaisuushäiriö on epätodennäköinen, jos mikään elämän osa-alue ei ole hankala.

Se on normaalia että asioista joista on kiinnostunut saa parempia numeroita kuin niistä jotka ei kiinnosta. Jos saa muista kaseja niin ei ole kovin pahasta ongelmasta kyse. Jos ÄO 140 henkilöllä jolla ei ole oppimisvaikeuksia, saa inhoamistaan aineista 6, ja tykkäämistä 8, voi toki olla ADHD jos muitakin oireita on koska suoriutuminen on tosiaan tasoon nähden matalaa. Kommentoin tosiaan näihin kympin tyttöjen ADHD:isiin liittyen. Jos suoriutuminen epätasaista, arjen hallinta jo lapsena vaikeaa (toistuvasti myöhässä, kaikki jatkuvasti hukassa jne) on tämä ihan eri tilanne. Jos aikuisiällä alkaa vasta ongelmia tulla ja jos peruskoulussa ei kauheaa sählinkiä aikataulujen, läksyjen, tekemättömien töiden jne kanssa ja numerot 10:ä, niin ei se kyllä enää mene ADHD:n piikkiin. Se kertoo siitä että yhteiskunta on ylipäätään tosi kuormittava jos normaaliälyiset hyvin pärjänneet yksilöt ei selviä kaikista arjen vaatimuksista. Onhan niitä asioita hirveän paljon. Se ei silti ole ADHD vaan yhteiskunnan (ja monesti elämäntapojen) vika.

Vierailija
76/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joudun lääkkeet kadulta ostamaan. Ei usko yksikään lääkäri vaivojani koska olen ulkoisesti hyvin pärjäävä. Olen siis joutunut ulkoa opettelemaan ihmistavat.

Vierailija
77/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on hyvinvointivaltio ja maailman onnellisin maa. Silti ykkössijalla alle 25- vuotiaiden huumekuolemissa Euroopassa. Mikä meni pieleen?

Pieleen meni se että alettiin tuputtamaan huumemyönteisyyttä. Kenen te luulette täälläkin mainostavan koko ajan huumeita? Jonkun kivan tyypin, jonka mielestä huumeet kuuluu kaikille? Ehei, ne on huumeiden myyjiä jotka yrittävät saada huumeidenkäytön normalisoitua, jotta palkkapussinsa isonevat.

Vierailija
78/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin osa adhd-lääkkeistä on amfetamiinijohdannaisia.

Vierailija
79/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eetun katoaminen oli silloin laajalti tiedotusvälineissä eikä koskaan kerrottu, mitä tapahtui. Se kosketti kovasti, kun sattui heti Koskelan jälkeen niin pian.

Näistä huumekuolemista voisi kertoa enemmän, koska se voisi havahduttaa ne hyvätkin vanhemmat näkemään, että kuka tahansa nuori voi olla huumausaineiden uhri - se omakin.

Ja se auttaa miten? Nuori käyttää huumeita joka tapauksessa, koska se on mediassa todistettu aika lailla vaarattomaksia asiaksi, kaikki käyttää ja silti voi käydä töissä. Käyttöhuoneet auttaa myös myyjää tarkistamaan, että myymänsä aine on vaaratonta.

Tämä on ihan itseaiheutettu ongelma eli varhaisen avun (eriyttäminen pienryhmään jo päiväkodissa) sijaan tarjotaan inkluusiota ja tasapäistämistä. ADHD ei parane sillä, että sanoitetaan tunteita, tarvitaan tiukat rajat. Eikä sekään paranna, ainoastaan auttaa.

ADHD on aivojen toimintahäiriö, ei sairaus ja elämää voidaan helpottaa lääkkeillä, ei tiukoilla rajoilla tai kurilla.

Ihan samalla kuin synnynnäiset sydän häiriöt, niitäkin voidaan auttaa lääkkeillä ja parantaa elämänlaatua.

Tai allergiat jne.

No tota, ei tuo nyt ihan niin suoraviivaista ole, että ADHD on aivojen toimintahäiriö= vain lääkkeet auttaa.

Koivuallergikon ei kannata painella saunaan tuoreen, juuri koivusta haetun norkkoisen vastan kanssa heilumaan vaikka olisikin heinixiä hollilla, pahasti astmaattisen kissa-allergikon ei kannata ottaa laumaa kissoja kotiinsa, vaikka olisikin astmalääkkeet käytössä, mehiläisenpistoille allergisen ei kannata alkaa hunajantuottajaksi, vaikka kulkisikin epipen taskussa, ja moni synnynnäistä sydänvikaakin sairastava saa unohtaa haaveet aktiivisesta urheilusta, vaikka olisikin lääkitys. Samoin sen adhd.n kanssa tarvitsee myös muutakin kuin lääkettä(varsinkin lapsena), jos sen kanssa meinaa hyvin pärjätä: strukturoitua arkea, rajattua tekemistä, ennakoitavuutta, rajattuja virikkeitä.

Vierailija
80/102 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa näitä pätijöitä, jotka diagnosoivat muita av:lla.

No miten sinne tutkimuksiin yleensä päästään? Kertomalla lääkärille oireet ja saamalla lähetteen. Ongelmat koulussa eivät ole mikään diagnostinen vaatimus.

Olet oikeassa tuon diagnostiikan suhteen. Omalla kommentillani pidän yllä kuvitelmaa, jonka mukaan adhd ei voi menestyä koulussa. Pahoittelut siitä. Yritin selittää sitä, että mikäli yksilö suorittaa koulunsa ns. ongelmitta, koska hyödyntää adhd:ta niin se ei kyllä kuulosta siltä, että hänellä olisi adhd. Adhd on nimenomaan keskittymisen, tarkkaavaisuuden ja aktiivisuuden häiriö ja kyllä se koulussakin jotenkin vaikuttaa, olipa se päänsisäistä tai ei. Jos kuvittelet, että adhd-tutkimukseen saa tuosta noin vaan lähetteen niin olet väärässä. Osalla käy hyvä tuuri, on paremmat resurssit kunnassa jne, mutta ainakin täällä tilanne on huono. Itsekin jouduin pyytämään tutkimuksia useaan otteeseen usealta lääkäriltä ennen kuin sain edes lähetettä, vaikka olen ns. selvä tapaus. Olen katsonut myös vierestä miten voi kulua vuosia ennen kuin ongelmiin tartutaan.

On tärkeää, että adhd saisi myös elämänhallintaan ja muuhun toimintaan tukea ja terapiaa. Usein kuitenkin lääke on se, jolla saa suurimmat hyödyt. Adhd kun ei terapialla lähde.

Ylempänä erityisopettajalla (?) oli hyviä pointteja, mutta itse katsoisin asiaa vähän lempeämmästä näkökulmasta. Sen sijaan, että ajatellaan että adhd:n elämää silotellaan ja he tulevat kalliiksi yhteiskunnalle niin asian voisi ilmaista siten, että lykkäämällä tutkimuksia hukataan niin yksilön kuin yhteiskunnan resursseja. Uskokaa tai älkää, me itse kärsimme tästä silti kaikista eniten. Me ymmärrämme kyllä, että käyttäydymme typerästi ja impulsiivisesti ja olemme ns. rasittavia, mutta ulkopuoliset näkee vain sen. He eivät näe miten älytöntä pinnistelyä ja kuormitusta keskittyminen ja "oikea" käyttäytyminen meille aiheuttaa. He eivät tiedä sitä miltä tuntuu, kun päässä risteilee yötä päivää satoja ajatuksia. He eivät ymmärrä sitä miten paljon yritämme vain tunteaksemme itsemme epäonnistuneiksi kerta toisensa jälkeen. Suhtaudumme negatiivisesti itseemme ilman jatkuvaa yhteiskunnan muistutusta siitä miten ärsyttäviä, huonokäytöksisiä ja rasittavia olemme.

Kun itse sain ensimmäisen lääkkeen, koko maailma mullistui. Tajusin, miten älyttömän paljon helpommalla tässä maailmassa pääsee ns. normaaliaivoiset. Kaikilla tietenkään lääke ei toimi näin. Enemmän pitäisi olla joustavia luokkia ja opetusmuotoja, koska peruskoulu on aika joustamaton. Kun näihin lapsiin (ja aikuisiin) panostettaisiin varhain, myös yhteiskunta säästäisi rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän