Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka helppoa on taviksen saada ip selville?

Vierailija
27.10.2006 |

Mitä tietoja saa ip:n kautta selville? Jos on helppoa, niin miten ihmeessä anonymiteetti on turvattu?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tunkeutuminen on tosin helposti myös estettävissä jos tietää miten (siis pelkkä virustentorjunta tai palomuuri ei auta).

Tunkeutuminen toisen koneellehan on aina rikos, mutta tämän taitavat periaatteessa kyllä lähes kaikki, jotka ovat vähänkään opiskelleet tietojenkäsittelytiedettä yliopistoissa tai korkeakouluissa.

Itselleni on käynyt juuri näin, että " tunkeutuja" tuli koneelleni ja luki kaikki sähköpostini. Periaatteessa tämän ip-osoitteen kautta voi myös lukea siis kaikkia tiedostoja ja muutella tekstejä ihan mihin suuntaan haluaa.

EI siis missän nimessä kannata tuudittautua siihen, että verkkoon liitetty kone olisi jotenkin yksityinen (ellei ole osannut itse suojautua juuri näiltä tunkeilijoilta).

Vierailija
2/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon palomuuri ja antivirus ohjelmat pitävät hakkerit kyllä loitolla. Myös windows-päivitykset pitää olla ajantasalla. Näillä ohjeilla ja terveellä järjellä kukaan ei pääse koneellesi, eikä siellä niin arvokasta tietoa ole että joku sinne välttämättä haluaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkällä ip-osoitteella ei vielä sähköposteihin ym. tunkeuduta :)

Vierailija
4/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneessa oli kuitenkin virustorjuntaohjelmat.

Ja toisekseenkin minun sähköpostini oli HYVIN henkilökohtainen ennen tätä episodia. Nyt en sen koommin ole uskaltanut enää mitään henkilökohtaisempia juttuja enää kirjoitellakaan sähköpostiini.

Kolmanneksi minun koneella on myös arvokkaaksi luokitueltua tietoa ihan muutenkin, esim. julkaisemattomia tutkimustuloksia, mutta näistä tämä " tunkeilija" ei ollut onneksi kiinnostunut pätkääkään. Jälkeenpäin vain kuulin, että myös näiden tietojen peukalointi olisi ollut täysin mahdoliista.

Enhän minä voi tietää onko sinun postissasi mitään mikä ei kuulu toisten ihmisten silmille mutta minun postissani oli ja luulen että saattaapa olla jonkun muunkin. Tämän takia tämän varoituksen vain kirjoittelin.

Vierailija
5/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tosiaan hyvin paljoa ymmärrä koneista, mutta tämä tunkeilija oli eräs läheiseni, joten voi olla että hänellä oli jotain muitakin tietoja mitä tähän tarvittiin. Hänellä ei kuitenkaan ollut salasanoja (tietokoneessa oli ohita salasana komento päällä), sähköpostiini hän pääsi ilman että ikinä keksi mikä se oli (osasi siis lukea postin jotenkin koneen omasta muistista.

Vierailija
6/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis samalta koneelta mutta eri ihmiseltä ja eri sähköpostiohjelmasta, vaikuttaako tämä, en tiedä? Jälkeenpäin kuulin että tällä ei ole mitään merkitystä, mutta kuten jo kirjoitin en itse ymmärrä koneista kovinkaan paljon.

Vierailija
7/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin kuitenkin koska tämä episodi ikävä kyllä todella tapahtui, vaikka sitä eivät ehkä kaikki täällä uskokaan

Vierailija
8/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asennettua vakoiluohjelma koneellesi. Mistä tiedät ettei hän tiennyt salasanaasi? Onko tapaus ilmoitettu poliisille?

Vierailija
9/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä " tunkeilija" myös itse kertoi minulle jälkeenpäin että ei ollut keksinyt salasanaa vaan hänen oli täytynyt mennä postiini muuta kautta (siis jotenkin koneen oman muistin ? kautta). Ei ole ilmoitettu poliisille, oli liian läheinen ja juttu on jo anteeksi annnettu, joskaan ei unohdettu.

Vierailija
10/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi tietty olettaa että hän olisi lukenut jo katsomiasi posteja selaimen välimuistista, mutta en ole edes varma onko se mahdollista. Onko tämä tuttu todella osaava tietokoneiden kanssa?

Vierailija
11/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, oletko antanut selaimen tallentaa salasanasi? Jos joku pääsee koneellesi etäkäytön tms. softan avulla, hän voi koneeltasi käynnistää selaimen ja mennä sillä postiisi, se kun kirjautuu suoraan sisään!

Vierailija
12/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on kai sitten ilmeisen osaava koneiden kanssa. Hän luki aikanaan vuosia sitten jonkin verran tietojenkäsittelytiedettä. Nyt hän ei tosin tee töitä tietokonealalla, mutta kai se on niin että jos löytyy riittävästi tahtoa niin sitten siihen löytyy keinonsakin.

Vierailija
13/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun veli on tehnyt niin mulle ihan vaan todistaakseen että pystyy mun palomuureistani huolimatta sen tekemään. mutta se nyt onkin meganörtti, syntyi tietsikka kainalossa.

Vierailija
14/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikesalaisuuksia tai muuta todella vaivan arvoista

Vierailija
15/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos käytät outlookia, salasanasi on tallentunut koneelle (yleisin asetus).

Kaikille varoitus siitä, että xp:n tuki - kohdassa oleva " kutsu kaveri apuun" tms. toimintoa ei kannata käyttää kuin vakavan hädän hetkellä, siinä annat toiselle käyttäjälle kaikki oikeudet koneeseesi.

Vierailija
16/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollista kuulemma kuitenkin lähes kaikille jotka ovat vähänkään opiskelleet tietojenkäsittelytiedettä.

Onhan meillä monella näitä veljiä, isiä, kavereita, aviomiehiä, ex-aviomiehiä, exän nykyisiä vaimoja tai muita puolituttuja, jotka saattavat olla kiinnostuneita postiemme sisällöistä. Eri asia on vielä ne, tai siis me, joilla koneella saattaa olla jotakin muutakin mielenkiintoista (kuten just noi julkaisemattomat tutkimustulokset, liikesalaisuudet ym).

Itse en siis tosiaan tietäisi mistä aloittaisin, eikä minua muiden asiat niin kiinnostaisikaan ja ainahan täytyy muistaa se että se on myös RIKOS!

Vierailija
17/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei nimittäin onnistu noin vain kun kyseessä vaihtuva IP. Itseasiassa se ei onnistu mitenkään muuten kuin asentamalla kyseiselle koneelle ohjelma joka ilmoittaa sen hetkisen IP:n tunkeutujalle.

Vierailija
18/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään mahdollisuutta että olisi ollut fyysisesti koneen luona. On siis uitsinut osoitteen jotenkin netin kautta.

Vierailija
19/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" jos on kunnon palomuuri ja päivitykset kunnossa niin kukaan ei murtaudua koneelle ellei tosiaan tiedä että se on sen vaivan arvoista = tuhansia luottokorttitietoja,

liikesalaisuuksia tai muuta todella vaivan arvoista"

Postini sisältö taisi olla " tunkeilijalle" arvokkaampaa kuin mitäkään liikesalaisuudet tai luottokorttitiedot... oli siis hänelle sen vaivan arvoista

Vierailija
20/37 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jonkun tietyn henkilön ip-osoite on lähes mahdotonta selvittää ilman että koneeseen käsiksi pääsyä, tieto siitä löytyy vain palveluntarjoajalta joka taas ei kyseistä tietoa luovuta ilman poliisin pyyntöä

taas surffaillessa netissä jokaisella nettipalvelulla on kyllä tiedossa sinun ip-osoitteesi.. mutta heille sinä olet anonyymisti vain ip-osoite.. jollet kyseisellä sivulla kirjaudu sisään kuten esin täällä palvelussa jolloin pystytään yhditämään nämä kaksi asiaa, mutta muuten siis ei voi yhdistää että siellä on pirkko ip-osoitteessa 123.456.789...

http ://koti .mbnet. fi/simopot/ip. php

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi