Mistä suomalaisesta tavasta ette niin pidä?
Sellaisesta, joka on yleensä vain suomalaisille ominaista.
Kommentit (79)
Sellainen yleinen puhumattomuus vaivaa. Ei tarvitse suuna päänä puhua, mutta tuntuu jotenkin ikävältä että jos sanoo tuntemattomalle jotain ihan iloisestikin niin saa vaan epäluuloisia katseita ja hiljaisuutta vastaukseksi, tai jopa veetuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunomisesta, varsinkin kun sitä yritetään ympätä kaikkiin illanistujaisiin ja esim mökkivierailuihin.
Tiesitkö, että sinne saunaan ei ole pakko mennä😜
No enhän mä menekään, mikä aiheuttaa silmien pyörittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen yleinen puhumattomuus vaivaa. Ei tarvitse suuna päänä puhua, mutta tuntuu jotenkin ikävältä että jos sanoo tuntemattomalle jotain ihan iloisestikin niin saa vaan epäluuloisia katseita ja hiljaisuutta vastaukseksi, tai jopa veetuilua.
Olen itse tosi ujo ja kilttimies niin en minä uskalla puhua oikein kenellekkään, kaupan kassalla sanon vaan en tarvi kuittia ja en myöskään uskalla katsoa ihmisiä silmiin. Tiedän että olen yksinäinen ja olen tähän jo tottunut ja sosiaaliset tilanteet jännittää tän takia minua entistä enemmän.
M30
En tiedä onko se ominaista vain Suomessa, mutta se, että kun kännätään niin samalla ei syödä mitään. Itse kaipaisin kosteissa illanistujaisissa että olisi myös ruokatarjoilua eikä vain juomaa. Korkeintaan joku sipsipussi on. Joo, aina voi itse tuoda syötävää, mutta en halua että kaikki muut vetää mun ruoat. Se on tässä kulttuurissa että kun juodaan niin ruoka on vaan tiellä.
Ja oikeastaan ylipäänsä se, että aina juodaan, jos on jotkut tuparit, synttärit, ihan mitkä vaan, niin pääasia on olla humalassa. En ole absolutisti itsekään, mutta se että överikännäys on pääasia kaikissa iltapainotteissa tapahtumissa, on vähän tylsää.
Se että asioita laitetaan kännin piikkiin ja ylipäätänsä se humalanhakuinen juominen, täällä ei osata pitää hauskaa ilman alkoholia. Raittiit ovat omituisia ja he masentuvat kun ei juo.
Kahvi, tästä kaikki melkein joko suuttuvat tai vaan ihmittelevät, miksi en tykkää kahvista. En tarvitse kofeiinikoukkua elämääni, vaikka suomalaisille se on hyvin olennainen osa kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko se ominaista vain Suomessa, mutta se, että kun kännätään niin samalla ei syödä mitään. Itse kaipaisin kosteissa illanistujaisissa että olisi myös ruokatarjoilua eikä vain juomaa. Korkeintaan joku sipsipussi on. Joo, aina voi itse tuoda syötävää, mutta en halua että kaikki muut vetää mun ruoat. Se on tässä kulttuurissa että kun juodaan niin ruoka on vaan tiellä.
Ja oikeastaan ylipäänsä se, että aina juodaan, jos on jotkut tuparit, synttärit, ihan mitkä vaan, niin pääasia on olla humalassa. En ole absolutisti itsekään, mutta se että överikännäys on pääasia kaikissa iltapainotteissa tapahtumissa, on vähän tylsää.
Toi on kyllä "aikuistuessa" muuttunut, tai ainakin meillä kyll on aina jotain ruokailua, kesällä jos ollaan pihalla niin vähintään makkarat grillataan.
Ei tervehditä, ei huomioida kanssaihmisiä, ei väistetä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunomisesta, varsinkin kun sitä yritetään ympätä kaikkiin illanistujaisiin ja esim mökkivierailuihin.
Tiesitkö, että sinne saunaan ei ole pakko mennä😜
Suomessa on kauhea valitus jos sinne saunaan ei suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tosi ujo ja kilttimies niin en minä uskalla puhua oikein kenellekkään, kaupan kassalla sanon vaan en tarvi kuittia ja en myöskään uskalla katsoa ihmisiä silmiin. Tiedän että olen yksinäinen ja olen tähän jo tottunut ja sosiaaliset tilanteet jännittää tän takia minua entistä enemmän.
M30
Tuo on sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja se on vähän eri asia kuin suomalaiseen kulttuuriin kuuluva epäluuloinen "hullu tai humalassa"-ilmapiiri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kehonpositiivinen...?
Joku rohkaisuryyppyjen voimalla kulkeva närkästyi nyt kovasti.
Negatiivisuus, valitus joka asiasta. Ystävällinen käytös asiakaspalvelutilanteissa molemmin puolin.
Kaksinaismoralismi alkoholin käytön suhteen. Alkoholia käytetään paljon mutta jos perheenäiti menee baariin tai juo illalla pari lasia viiniä hän on kelvoton äiti. Tai ei uskalleta käydä päivällä yhdellä koska pelätään alkoholistin leimaa.
Itseäni ihmetyttää se, miten negatiivinen kuva suomalaisilla on Suomesta. Suomi on melkein kaikkien mittapuiden mukaan todella hyvä maa asua. Itse olen asunut ja reissannut monessa eri maassa, ja Suomi on oikeasti todella hyvä maa.
Vierailija kirjoitti:
Joo! Ja oot meikannut ja laittanut hiukset kovalla vaivalla...ja sitten ihmetellään että mikset mee saunaan?! Jessus. Mä tykkään kyl saunasta, mutta mä saunon ihan kotonani ja meen sen jälkeen nukkumaan. En halua yhdistää sitä mihinkään juhlimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Se että asioita laitetaan kännin piikkiin ja ylipäätänsä se humalanhakuinen juominen, täällä ei osata pitää hauskaa ilman alkoholia. Raittiit ovat omituisia ja he masentuvat kun ei juo.
Jep, tämän näkee jo keskusteluissa, joissa alkoholittomat häät on suunnilleen Pirusta seuraava keksintö ja sellaisia viettävät pakosti jotain uskonnollisia hihhuleita, joilla viiraa muutenkin päästä :D
Kateellisuudesta, toisten kyttäämisestä ja vasikoinista.
Hmm epärehellisyys ja kiusaaminen tuntuu olevan suomalaisille tyypillisiä luonteenpiirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti ekana tulee mieleen varsinkin neukkukuutioissa naapureiden moikkaamattomuus. Mennään vaan nokka pystyssä ohi tai toljotetaan kuin pöllö, mutta heitä tai ystävällistä hymyä ei saa irti. Miten tämä on vielä vuonna 2022 mahdollista? Törppöjä ovat iso osa suomalaisista edelleen. Ei ihmekään kun ihmiset vetää niin paljon ssri-lääkkeitä ja on työpaikka, koulukiusaamista. Huonot tavat ja puhutaan rumasti muista ihmisistä.
On todella junttimaista tervehtiä tuntemattomia tai tervehtiä heitä. Ei sellaista tehdä missään maassa vaikka suomijuntit niin kuvittelevatkin.
Kyllä tervehditään vastaantulijaa, hississä, portaikossa...jos ei ole paljon ihmisiä liikkeellä.
Suomalaisten suhtautuminen alkoholiin ärsyttää ehkä eniten. Varsinkin se, kun kännissä aletaan avautua jostain elämän suruista. Ulkomaalainen mieheni oli vähän järkyttynyt, kun yksi suomalainen tuttumme kertoi lapsuuden traumoista ympärikännissä.
Asuin yli kymmenen vuotta sitten viimeksi Suomessa, joten en tiedä onko nykyään näin.