Ihmisillä on kummallinen käsitys alipainosta
Tämä liittyy jo poistettuun keskusteluun. Itse olen ollut kaikkein suosituin silloin, kun sairastin anoreksiaa ja olin merkittävästi (en vain lievästi) alipainoinen. En näyttänyt luurangolta, mutta siitä huolimatta söin liian vähän ja tarvitsin apua.
Painoindeksini oli noin 16-17, mikä on malleilla ja monilla näyttelijöilläkin hyvin yleinen. Esimerkiksi Lily Collins (uusimmissa kuvissa), Natalia Dyer ja Anya Taylor-Joy ovat melko samaa kokoluokkaa kuin minä pienimmilläni. Moni mies sanoikin, ettei "usko" minun olevan alipainoinen vaan normaali ja hoikka.
Yhteiskunta ihannoi edelleen laihuutta ja vasta 24/7-sairaalahoitoa tarvitseva alipaino nähdään huolestuttavana. Tietenkin osa on luonnostaan pienikokoisia ja eikä ole oikein, jos hoikkuudesta huomautellaan pyytämättä tai aletaan sen perusteella epäilemään sairastumista. Toivoisin kuitenkin, että siihen suhtauduttaisiin vakavammin, jos ihminen itse pyytää apua. Ja jätettäisiin pois se alipainon ihannointi.
Minullakin kyse oli runsaasta laihtumisesta nopeassa ajassa, mutta ympäristöltä sain vain kannustusta. Suosio kasvoi deittimarkkinoilla ja jatkuvasti puhuttiin siitä, kuinka söpö olin tai kuinka helposti minut sai nostettua. Enkä tietenkään voinut olla anorektinen, kun "näytin hyvältä" ja "söin välillä jotain" enkä paastonnut päiviä putkeen..
Kommentit (43)
Nykyisen bodyposin aikana pikemmin ihannoidaan ylipainoa. Hoikkiahan täällä vainotaan. Ja nuo sanomasi näyttelijät ovat täysin normaalikokoisia ja nättejä. Ei ole alipainoa. Taidat itse elää harhassa..
Alipaino ei ole terveydelle ollenkaan haitallista.
Jos sinulla on itsetunto-ongelmia, hae niihin apua, mutta älä yritä niputtaa kaikkia hoikkia anorektikoiksi.
Tämä on yhtä typerää vouhotusta kuin läskivihakin.
T. BMI 30
Joo. Mä en masennuksen takia jaksanut edes syödä usein ja lopulta painoin niin vähän että BMI oli 14.2. Eli vakava alipaino. Ja miehet oli ihan hulluna perään. Naama kieltämättä näytti jotenkin näyttävämmältä, kun ei ollut rasvaa juuri yhtään ja luusto tuli vahvasti esiin, lisäksi silmät näyttä valtavilta mollukoilta laihan naaman rinnalla. Mutta silti, jotenkin käsittämätöntä että kun voin todella huonosti ja olin sen takia liian laiha, olin ihmisten mielestä kauneimmillani.
Mainitsemasi näyttelijät ovat täysin normaalipainoisia kaikki, ei ollenkaan liian hoikkia.
Nykyajan ihmisten käsitys normaalista painosta on vääristynyt todella pahasti jos AP:n mainitsemat naiset ovat hänen mielestään "liian laihoja".
Eugenia Cooney alkaa olla kokoluokassa "alipainoinen"
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on itsetunto-ongelmia, hae niihin apua, mutta älä yritä niputtaa kaikkia hoikkia anorektikoiksi.
T. BMI 30
Parin kilon alipaino ei ole haitallista, parinkymmenen on.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisen bodyposin aikana pikemmin ihannoidaan ylipainoa. Hoikkiahan täällä vainotaan. Ja nuo sanomasi näyttelijät ovat täysin normaalikokoisia ja nättejä. Ei ole alipainoa. Taidat itse elää harhassa..
Täällä ainoa harhassa elävä taidat olla sinä. Mitään muuta ihmisryhmää ei vihata Suomessa niin paljon kuin ylipainoisia ja ehkä tummaihoisia.
Vierailija kirjoitti:
T. BMI 30
Ihan erikseen sanoin tuosta aloituksessa, tämä ei ole tarkoitus. Osa on hoikkia - jopa hyvin hoikkia - ilman ongelmia, hyvä heille. Silloin ei ole hyvä, jos lyhyessä ajassa laihtuu normaalikokoisesta painoindeksiin 16 ja saa vain ihannointia, vaikka itse puhuu vaikeuksistaan syömisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mä en masennuksen takia jaksanut edes syödä usein ja lopulta painoin niin vähän että BMI oli 14.2. Eli vakava alipaino. Ja miehet oli ihan hulluna perään. Naama kieltämättä näytti jotenkin näyttävämmältä, kun ei ollut rasvaa juuri yhtään ja luusto tuli vahvasti esiin, lisäksi silmät näyttä valtavilta mollukoilta laihan naaman rinnalla. Mutta silti, jotenkin käsittämätöntä että kun voin todella huonosti ja olin sen takia liian laiha, olin ihmisten mielestä kauneimmillani.
Tämä viimeistään todistaa monen uskoman luulon vääräksi, jossa laiha=terve ja ylipainoinen=sairas. Mutta uskomukset ovat tiukassa.
Ihmisen aivot nyt vain on rakennettu niin, että hoikka nähdään aina kauneimpana ja mitä laihempi nainen on, sen kauniimpana häntä pidetään.
Evoluutiolle emme voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mainitsemasi näyttelijät ovat täysin normaalipainoisia kaikki, ei ollenkaan liian hoikkia.
Nykyajan ihmisten käsitys normaalista painosta on vääristynyt todella pahasti jos AP:n mainitsemat naiset ovat hänen mielestään "liian laihoja".
Eugenia Cooney alkaa olla kokoluokassa "alipainoinen"
Tätä juuri tarkoitin aloituksessa. Se alipaino kun ei aina "näy" ulospäin, ja jos näkyy niin yleensä näyttää hyvältä. - Ap
Ihan normaaleja ja nättejähän nämä ovat:
https://pbs.twimg.com/media/FMpd89dWYAAlPTD?format=jpg&name=medium
https://c8.alamy.com/comp/2HYA1G4/natalia-dyer-attending-the-season-pre…
Hot. Ei voi olla huonossa kunnossa, kun jaksaa osallistua gaaloihin.
https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article21745454.ece/ALTERNATES/s6…
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot nyt vain on rakennettu niin, että hoikka nähdään aina kauneimpana ja mitä laihempi nainen on, sen kauniimpana häntä pidetään.
Suosiiko evoluutio siis mielestäsi naisia, jotka eivät pysty lisääntymään? Vähän ristiriitainen teoria sinulla.
Aasialaiset nyt vain ovat siroja
https://pbs.twimg.com/media/FMpd9AGXEAY8yD-?format=jpg&name=small
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ulkonäköihanteet ovat ihan puhtaasti kulttuurinen juttu. On ollut aikakausia, jolloin ylipainoisuutta on ihan oikeasti ihannoitu. Nykyisin ihannoidaan sitä, että kehossa ei ole rasvaa. Pitää olla joko alipainoinen, tai kovasti lihaksikas.
Myös se, millaista ihon väriä ihannoidaan, on kulttuurijuttu. Siinä missä vaalea pohjoiseurooppalainen sivelee ihoonsa itseruskettavaa voidetta, ruskeaihoinen aasialainen sivelee ihoonsa ihoa vaalentavaa voidetta.
Ärsyttävää, kun liikunnallisia haukutaan anorektikoiksi!!! Menkää pururadalle, kateelliset!
https://scallywagandvagabond.com/wp-content/uploads/2015/01/Screen-Shot…
Loppujen lopuksi kyse on itsevarmasta olemuksesta, eli minkä näköisenä tuntee itse itsensä hyväksyttäväksi. Olen normaalipainoinen, mutta painoni jojoilee aika paljon normaalipainon rajoissa kylläkin. Olen alkanut huomaamaan, että olen aina laihimmillani, kun mulla menee vähän huonosti ja pulleimmillani, kun kaikki on hyvin, olen iloinen ja itsevarma. Kertoo siis siitä, että stressi vie mun ruokahaluni.
Olen alkanut pohtia, että olen myös miesten keskuudessa ollut aina melko suosittu juuri silloin, kun on vähän pulleampi (ja tarkoitan nyt siis bmi max. 23, laihimmillani olen ollut bmi 21). Vai onko se vaan sitä, että silloin olen ollut jotenkin iloisempi kuin hoikempana ja stressaantuneena?
Höpöhöpö.