Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisillä on kummallinen käsitys alipainosta

Vierailija
01.09.2022 |

Tämä liittyy jo poistettuun keskusteluun. Itse olen ollut kaikkein suosituin silloin, kun sairastin anoreksiaa ja olin merkittävästi (en vain lievästi) alipainoinen. En näyttänyt luurangolta, mutta siitä huolimatta söin liian vähän ja tarvitsin apua.

Painoindeksini oli noin 16-17, mikä on malleilla ja monilla näyttelijöilläkin hyvin yleinen. Esimerkiksi Lily Collins (uusimmissa kuvissa), Natalia Dyer ja Anya Taylor-Joy ovat melko samaa kokoluokkaa kuin minä pienimmilläni. Moni mies sanoikin, ettei "usko" minun olevan alipainoinen vaan normaali ja hoikka.

Yhteiskunta ihannoi edelleen laihuutta ja vasta 24/7-sairaalahoitoa tarvitseva alipaino nähdään huolestuttavana. Tietenkin osa on luonnostaan pienikokoisia ja eikä ole oikein, jos hoikkuudesta huomautellaan pyytämättä tai aletaan sen perusteella epäilemään sairastumista. Toivoisin kuitenkin, että siihen suhtauduttaisiin vakavammin, jos ihminen itse pyytää apua. Ja jätettäisiin pois se alipainon ihannointi.

Minullakin kyse oli runsaasta laihtumisesta nopeassa ajassa, mutta ympäristöltä sain vain kannustusta. Suosio kasvoi deittimarkkinoilla ja jatkuvasti puhuttiin siitä, kuinka söpö olin tai kuinka helposti minut sai nostettua. Enkä tietenkään voinut olla anorektinen, kun "näytin hyvältä" ja "söin välillä jotain" enkä paastonnut päiviä putkeen..

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammojen mielestä korkeintaan 60 kg painava nainen on riisitautinen luuranko.

Ei mulla muuta.

Vierailija
22/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin myös itse, kuinka olin anoreksia-aikanani erittäin hyväksytty. Jokainen kilo lisää on tehnyt minut näkymättömämmäksi. Ihmisten käsitys terveestä painosta on kieroutunut, alipainoa ihaillaan. Alipaino on silti yhtälailla terveysriski kuin ylipainokin. Alipainoista ei tunnisteta alipainoiseksi, vaan pidetään ihanteellisena ulkonäkönä. Jos nainen mielii säilyttää hedelmällisyytensä ja vahvat luut, hän pysyttelee normaalipainossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alipainoa on aika vaikea erottaa normaalipainosta ilman vaatteita, monilla on kuitenkin varsinkin Suomessa aika raskas rakenne ja monet näyttävät tanakalta jopa anorektisissa mitoissa.

Myös vyötärön malli vaikuttaa paljon, tasapaksu ei näytä hoikalta edes nälkäkuoleman partaalla kun taas pullukampi voi näyttää hyvinkin hoikalta jos on siro luusto ja selkeästi erottuva vyötärö.

Monet näistäkin linkitetyistä naisista ovat aika tasapaksuja eivätkä siksi näytä erityisen laihalta, hintelältä ja sairaalta kyllä, mutta eivät laihoilta.

Vierailija
24/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-> Sanna Marin

Vierailija
25/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
26/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne oli tuo 15-20 vuotta sitten, mutta nykyään oman kokemukseni mukaan täysin normaalipainoisia hoikkia ihmisiä pidetään alipainoisina ja itsekin sosiaalisen paineen takia aloin käydä salilla ja hankkimaan vähän massaa koska olin "liian laiha ja alipainoinen", vaikka siis ihan normaalipainoinen oikeasti. Nykyään on vain normalisoitu myös isommat vartalot ja tämä kehopositiivisuus on hyvä asia tottakai. Hienoa! Mutta välillä nykyään tuntuu unohtuvan että edelleen on ihan ok olla hoikka ja jopa laiha. Jos ketjuliikkeen alusvaatemainoksessa näkyy malleja reilummalla rasvprosentilla, niin silti saa olla itse se 18-rasvaprosentin tyyppi.

Tosin, kyllä ihan viimeisen ehkä puolen vuoden-vuoden aikana moni tunnettu vaikuttaja on taas alkanut tavoittelemaan hyvinkin hoikkaa vartaloa ja somessakin näkyy selkeästi taas hoikempia vartaloita ja pakko myöntää, että on virkistävää kehopositiivisuusvuosien jälkeen. Kumpa kaikki saisivat olla niin laihoja tai lihavia kuim haluavat tai sattuvat olemaan ja että se olisi kaikille ok.

Vierailija
27/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alipaino kun valitettavasti tekee ihmisen kauniin näköiseksi, vaikkei terveellistä olekaan.

Sille ei ihminen mitään voi että laiha nainen on aina viehättävin.

Vierailija
28/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitsemasi näyttelijät ovat täysin normaalipainoisia kaikki, ei ollenkaan liian hoikkia.

Nykyajan ihmisten käsitys normaalista painosta on vääristynyt todella pahasti jos AP:n mainitsemat naiset ovat hänen mielestään "liian laihoja".

Eugenia Cooney alkaa olla kokoluokassa "alipainoinen"

Ai "alkaa olla"??? Paljon enempää luuta ja nahkaa ei ihminen voi olla eikä hänellä ole yhtään lihaksia. Olen samaa mieltä, että nykyään terve hoikkuuskin nähdään liian helposti epäterveenä, mutta tuollainen selvästi sairaan ihmisen tilan väheksyminen ei ole yhtään sen parempi.

Vierailija
29/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama kokemus. Alipainoisena minun olisi lääkärin mielestä pitänyt vielä pudottaa pari kiloa kun olin niin rintava.

Vierailija
30/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alipaino kun valitettavasti tekee ihmisen kauniin näköiseksi, vaikkei terveellistä olekaan.

Sille ei ihminen mitään voi että laiha nainen on aina viehättävin.

Voih, olisitpa elänyt Auschwitzissä, siellä sitä kauneutta piisasi!

Vierailija
31/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitsemasi näyttelijät ovat täysin normaalipainoisia kaikki, ei ollenkaan liian hoikkia.

Nykyajan ihmisten käsitys normaalista painosta on vääristynyt todella pahasti jos AP:n mainitsemat naiset ovat hänen mielestään "liian laihoja".

Eugenia Cooney alkaa olla kokoluokassa "alipainoinen"

Ai "alkaa olla"??? Paljon enempää luuta ja nahkaa ei ihminen voi olla eikä hänellä ole yhtään lihaksia. Olen samaa mieltä, että nykyään terve hoikkuuskin nähdään liian helposti epäterveenä, mutta tuollainen selvästi sairaan ihmisen tilan väheksyminen ei ole yhtään sen parempi.

Luurankomuoti.

Vierailija
32/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään olen normaalipainoinen, mutta hoikka. Koko nuoren aikuisuuteni olin lievästi alipainoinen. Lääkäri ei nähnyt siinä mitään ongelmaa, kunhan söin riittävän monipuolisesti. Olen kapeanmallinen ja siro. Paino menee helposti alipainon puolelle. 

Vierailija
33/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.lifeandstylemag.com/posts/anna-targoniy-sexy-pics-100254/am…

Tässä on hyvä esimerkki siitä, että hoikkavyötäröinen näyttää aina hoikalta vaikka massaa olisi runsaastikin.

Sitten taas esimerkiksi tämä on lähinnä tasapaksu eikä näytä ollenkaan alipainoiselta

https://www.theodysseyonline.com/amp/morbidly-underweight-thought-fat-2…

Vaikka on sairaalloisen laiha bmin mukaan.

Vierailija
34/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen aivot nyt vain on rakennettu niin, että hoikka nähdään aina kauneimpana ja mitä laihempi nainen on, sen kauniimpana häntä pidetään.

Evoluutiolle emme voi mitään.

Ei, vaan ulkonäköihanteet ovat ihan puhtaasti kulttuurinen juttu. On ollut aikakausia, jolloin ylipainoisuutta on ihan oikeasti ihannoitu. Nykyisin ihannoidaan sitä, että kehossa ei ole rasvaa. Pitää olla joko alipainoinen, tai kovasti lihaksikas.

Myös se, millaista ihon väriä ihannoidaan, on kulttuurijuttu. Siinä missä vaalea pohjoiseurooppalainen sivelee ihoonsa itseruskettavaa voidetta, ruskeaihoinen aasialainen sivelee ihoonsa ihoa vaalentavaa voidetta.

Naiselta vaaditaan aina sitä mitä on vaikea saavuttaa. Joku evoluutiojuttu kai sitten että naisen täytyy aina nähdä hitosti vaivaa kelvatakseen.

Vierailija
35/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisen bodyposin aikana pikemmin ihannoidaan ylipainoa. Hoikkiahan täällä vainotaan. Ja nuo sanomasi näyttelijät ovat täysin normaalikokoisia ja nättejä. Ei ole alipainoa. Taidat itse elää harhassa..

M O T

Vierailija
36/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
37/43 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppujen lopuksi kyse on itsevarmasta olemuksesta, eli minkä näköisenä tuntee itse itsensä hyväksyttäväksi. Olen normaalipainoinen, mutta painoni jojoilee aika paljon normaalipainon rajoissa kylläkin. Olen alkanut huomaamaan, että olen aina laihimmillani, kun mulla menee vähän huonosti ja pulleimmillani, kun kaikki on hyvin, olen iloinen ja itsevarma. Kertoo siis siitä, että stressi vie mun ruokahaluni.

Olen alkanut pohtia, että olen myös miesten keskuudessa ollut aina melko suosittu juuri silloin, kun on vähän pulleampi (ja tarkoitan nyt siis bmi max. 23, laihimmillani olen ollut bmi 21). Vai onko se vaan sitä, että silloin olen ollut jotenkin iloisempi kuin hoikempana ja stressaantuneena?

Itse olen ollut epävarma itsestäni lievästi alipainoisena-lievästi ylipainoisena. Ylipainoisena sain kuulla kommenttia, että olenko raskaana. "Suosittu" en ollut koskaan. Nyt olen hyväitsetuntoinen lievästi ylipainoinen, enkä saa miehiltä mitään huomiota. En ole stressaantunut nyt, mutta en ollut aiemminkaan. Ei minulle hoikkuus tarkoittanut jatkuvaa stressiä ja ruokien miettimistä.

Vierailija
38/43 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/viihde/a/2013041116888564

Lähes kaikki linkin missiehdokkaista ovat alipainossa painoindeksitaulukon mukaan. Ovatko he mielestäsi sairaan näköisiä vai ihan ok hoikkia.

Minun mielestäni ok hoikkia. Virallinen painoindeksitaulukko on vääristynyt. Normaalipainon haarukkaa tulisi laskea vaikka tasolle 17,5 - 23.

Nykyisellä systeemillä monet virallisesti "normaalipainoiset" ovat vyötärölihavia eli kohonneessa riskissä sairastua syöpiin ja sydän ja verisuonisairauksiin.

Vierailija
39/43 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hot. Ei voi olla huonossa kunnossa, kun jaksaa osallistua gaaloihin.

https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article21745454.ece/ALTERNATES/s6…

Hyi helkkari. Tai anteeksi, mutta kun alkaa muistuttaa luurankoa tai robottia niin ei ole enää kaunis. Vaikka sen allekirjoitan että hoikka on kaunis. Jopa Sanna Marin on tällä hetkellä mielelläni kaunis vaikka on hyvin hoikka. Ei silti muistuta luurankoa tai robottia.

T. Oma bmi lähes 30.

Vierailija
40/43 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ne auringonlasku ja nousu -leffat. Julie Delpy oli selvästi kauniimpi ensimmäisessä kuin toisessa leffassa, jossa hän oli selvästi laihempi. Hän menetti jotain kasvojensa ilmeestä ja kauneudesta, kun laihdutti niin paljon. Miehet on hulluja jos tykkää robotin näköisistä naisista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi