Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erilaiset perhetaustat

Vierailija
01.09.2022 |

Parisuhteessa puolisoilla on aivan erilaiset perhetaustat ja eletty elämäkin on mennyt aivan eri teitä. Voiko suhde toimia?

Millä todennäköisyydellä suhteeseen tulee ongelmia esimerkiksi lähiomaisten erilaisten elämäntilanteiden vuoksi tai kuinka tilanteen kanssa voi elää? Toisen vanhemmat ovat työelämässä menestyneitä ja muutenkin terveitä, toisen vanhemmat ovat kouluttamattomia, työttömiä, päihteidenkäyttäjiä tai mieleltään sairaita eivätkä arvomaailmatkaan kohtaa. Kokemuksia?

Entä erilainen historia? Onko mahdotonta saada toimimaan suhdetta jossa toinen on mennyt ns. kaavan mukaan eikä elämä ole vielä kerennyt näyttää huonoja puoliaan ja toinen on taas tehnyt omien sanojensa mukaan kaikki mahdolliset virheet.. kouluttamaton tai työtön, kärsinyt mielenterveysongelmasta jne.

Onko kokemuksia tällaisista pareista jotka silti ovat löytäneet yhteisen onnen ja kestäneet myös ulkoa tulevan painostuksen ja vähättelyn? Ja millä keinoin suhde on saatu toimimaan ja kestämään kun luulisi että ilman näitäkin ongelmia suhteet tuntuvat olevan välillä vaikeita.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että paljon todennäköisemmin tulee suhde selvitymään jos edes toinen on henkisesti vakaa kun jos  molemmat osapuolet ovat puutteelliset elämänhallinnantaidot omaavia mielenterveyspotilaita. 

Meillä on miesystäväni kanssa hyvin erilaiset taustat ja erilaiset elämäntilanteet. Mies on henkisesti vakaa ja tasapainoinen, amiksen käynyt ja vakityössä. Minä taas olen työtön ja masennuksen takia korkeakoulututkinto jäänyt kesken. Minä tulen ydinperheestä jossa oli rakastavat vanhemmat ja lämpimät välit sisaruksiin. Pidetään edelleen paljon yhteyttä ja lapsuuden kodissa ei ollut mitään keinotekoisia sukupuolirooleja. Mies tulee eroperheestä ja lapsuudenkodissa vanhemmilla oli lapsille hyvin selkeästi eri odotukset sukupuolen mukaan, ja perhe oli käytännössä vaan ihmisiä jotka sattuvat asumaan saman katon alla. Minkäänlaista tunnesidettä ei ollut vanhempien eikä sisarusten välillä, rakkautta ei koskaan osoitettu mitenkään, eikä mies ole pitänyt lapsuuden perheeseensä ollenkaan yhteyttä sen jälkeen kun muutti omilleen. 

Mies on henkisesti niin vakaa että kestää mun mielialan vaihtelut, tietää mun traumat ja osaa olla tukena silloin kun sitä tarvitsen. Mun kautta mies on oppinut miltä tuntuu kun joku oikeasti rakastaa ja hyväksyy sellaisena kuin on ja että on ihan ok näyttää tunteita oli se sitten iloa, surua, pelkoa, epävarmuutta, rakkautta.. mitä tahansa. Olen myös opettanut miehelle säästäväisyyttä, mitä kaikkea kivaa voi tehdä ihan ilmaiseksi ja että raha ei ole onnellisuuden mittari. 

Me vaan tasapainotamme toisiamme erilaisten tautojemme kautta kun luonteet taas sopivat täydellisesti yhteen. Vaatii toki molemmilta ymmärtäväisyyttä ja kärsivällisyyttä ja avoimia välejä, voimme keskustella ihan kaikesta.  Jos luonteet ja arvot ja kiinnostuksen kohteet sopii yhteen niin ne erilaiset taustat voivat suhteessa olla myös rikkaus ja tehdä suhteesta kestävämmän. 

Vierailija
2/2 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä opetti aikoinaan katso äitiä, näet tyttären. Viisas mies. Näen vaimossa paljon anopin piirteitä. Pirun hyviä tyyppejä molemmat. Kyllä se itsekin tiedät, että se että suhde toimii on aina monimutkainenpaketti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla