Ihmisillä on kummallinen käsitys alipainosta
Tämä liittyy jo poistettuun keskusteluun. Itse olen ollut kaikkein suosituin silloin, kun sairastin anoreksiaa ja olin merkittävästi (en vain lievästi) alipainoinen. En näyttänyt luurangolta, mutta siitä huolimatta söin liian vähän ja tarvitsin apua.
Painoindeksini oli noin 16-17, mikä on malleilla ja monilla näyttelijöilläkin hyvin yleinen. Esimerkiksi Lily Collins (uusimmissa kuvissa), Natalia Dyer ja Anya Taylor-Joy ovat melko samaa kokoluokkaa kuin minä pienimmilläni. Moni mies sanoikin, ettei "usko" minun olevan alipainoinen vaan normaali ja hoikka.
Yhteiskunta ihannoi edelleen laihuutta ja vasta 24/7-sairaalahoitoa tarvitseva alipaino nähdään huolestuttavana. Tietenkin osa on luonnostaan pienikokoisia ja eikä ole oikein, jos hoikkuudesta huomautellaan pyytämättä tai aletaan sen perusteella epäilemään sairastumista. Toivoisin kuitenkin, että siihen suhtauduttaisiin vakavammin, jos ihminen itse pyytää apua. Ja jätettäisiin pois se alipainon ihannointi.
Minullakin kyse oli runsaasta laihtumisesta nopeassa ajassa, mutta ympäristöltä sain vain kannustusta. Suosio kasvoi deittimarkkinoilla ja jatkuvasti puhuttiin siitä, kuinka söpö olin tai kuinka helposti minut sai nostettua. Enkä tietenkään voinut olla anorektinen, kun "näytin hyvältä" ja "söin välillä jotain" enkä paastonnut päiviä putkeen..
Kommentit (43)
No minulle ihmiset alkoi huomautella laihuudesta siinä vaiheessa kun bmi oli 16. Eli painoin noin 42 kg (olen 160 cm).
Sain sen nostettua siihen normaalipainon rajalle 47kg ja siinä vaiheessa taas oli enemmän "ihailevaa" se laihuuteen suhtautuminen. Nyt kun katson kuvia niiltä ajoilta niin näytän kyllä selkeästi ihan liian laihalle vielä tuolloin 47 kg, kädet on kuin spagettia, ei ole rintoja ja vartalo näyttää luurangolle.
Nyt 55 kg on melko optimi kun on edes vähän lihaksiakin.
Mietittekö kovastikin mitä joku on teidän painosta mieltä? Itse olen pyöreämpää sorttia ja enpä välitä jos joku haukkuu. Se kertoo siitä haukkujasta paljon. Mä elän mun elämän ja kannan kroppani. By the way miehiä olen saanut ja saan jopa ylitarjontaa. Olen ollut naimisissa ja itse sen liiton lopetin.
Toisaalta sitten aivan normaalipainoinen saattaa joutua kuulemaan kauhisteluja laihuudestaan ja vihjailuja syömishäiriöstä. Itse olen 170/55 eli BMI on 19 (normaalipaino) ja kuulen näitä kommentteja usein. En ole syömishäiriöinen, enkä edes alipainoinen.