Työkkäri tuputtaa palkkatukea, mistä kyse?
Valmistuin keväällä ammattiin ja olen nyt syksyllä menossa jatkokouluttautumaan. Lisäksiteen keikkatöitä. Aktiivisuudesta huolimatta työkkäri on innokkaasti kutsumassa palaveriin missä päivitetään työllistymissuunnitelmaan että asiakkaalla oikeus palkkatukeen ja hakee palkkatukipaikkoja.
Voisiko joku kertoa mikä juju tossa palkkatuessa on?
Työkkäri saa kaiken aina kuulostamaan hyvältä, mutta kokemuksesta tiedän että aina joku jippo näissä on ja lopulta työkkäri itse hyötyy.
En halua mitään leimoja papereihini, vaan haluan olla yhtä kilpailukykyinen ja normaali työnhakija kuin muutkin mistä syystä ajattelin kieltäytyä.
Meneeköhän se niin, että suostuttuani palkkatukeen, minulle voidaan alani töiden sijasta tarjota vaikka mitä kunnan tiloissa tapahtuvaa kahvinkeittoa ja muita aikuisten päiväkoteja?
Ihmetyttää miksi palkkatukitöitä tuputetaan näin äkkiä valmistumisen jälkeen, tyypille joka tekee koko ajan jotain työllistymisensä eteen. Tiedän vuosia työttömänä olleita ihmisiä joille ei ole ehdotettu tällaista. Olisi kiva tietää miten saa vaatia käsittelijän vaihtoa TE-toimistossa.
Kommentit (42)
Olisiko syy siinä, että palkkatuen maksaa valtio, kun taas pitemmältä ajalta työttömyysturva tulee (maa)kunnan pussista? Yrittävät siis vierittää maksuvelvollisuutta valtiolle ja patistelevat palkkatuelle.
Suomen julkinen sektori on täynnään kikkailua apurahoilla, velvotteiden pallottelua ja veden äyskäröintiä osastosta toiseen. Kokonaisuuden kannalta lopputulos on plusmiinusnolla. No, ehkä yksittäisen osaston, alueen tai virkamiesten kannalta voitollinen.
Maailmalla harrastetaan samaa. Kun kaupunki X kyllästyy asunnottomiin, se lyö niille ilmaisen matkalipun kaupunkiin Y. Seilaavat siinä sitten muutaman kuukauden eestaas. Tilastot näyttävät kauniilta.
"Tai saa toki myös hommata työn ilman palkkatukea, jos kerran siinä onnistuu."
Just tolla argumentilla mulle laitetaan kaikenmaailman nakituksia ja jatkuvia tapaamisia. Oon ollut 3 kuukautta työttömänä koulusta valmistumisen jälkeen mikä on mielestäni naurettavan lyhyt aika. Suomi on täynnä vuosia työttömänä olleita mut toi mun 3 kuukauden työnhaku sai työkkärin sanomaan "noh jos sä pystyisit itse työllistymään niin ehkä sit ois eri juttu... mut nyt mä otan ohjat ;)"
Todellisuudessa tuo on vain teennäinen oikeutus sille suvereenille kontrollille mitä käsittelijä on himoinnut alusta asti. Ennen tätä aktiivimallia muistaakseni saikin hakea töitä pidempään. Ei ketään isketty nakkeihin samantien valmistumisen päälle.
Totuus: Suomessa on vähemmän töitä kuin koskaan ennen. Tästä tosin ei puhuta, eikä saa puhua. Se on kielletty aihe.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko syy siinä, että palkkatuen maksaa valtio, kun taas pitemmältä ajalta työttömyysturva tulee (maa)kunnan pussista? Yrittävät siis vierittää maksuvelvollisuutta valtiolle ja patistelevat palkkatuelle.
Suomen julkinen sektori on täynnään kikkailua apurahoilla, velvotteiden pallottelua ja veden äyskäröintiä osastosta toiseen. Kokonaisuuden kannalta lopputulos on plusmiinusnolla. No, ehkä yksittäisen osaston, alueen tai virkamiesten kannalta voitollinen.
Maailmalla harrastetaan samaa. Kun kaupunki X kyllästyy asunnottomiin, se lyö niille ilmaisen matkalipun kaupunkiin Y. Seilaavat siinä sitten muutaman kuukauden eestaas. Tilastot näyttävät kauniilta.
Täähän se saattaakin olla. Yllättävän asiapitoinen kanta. Mää arvasin että joku syy siihen on miksi työkkäri pakottaa välittömästi palkkatuelle.
Ja varmaan se että kaupungilla on noita matalan tason palkkatukipaikkoja. Kiva mennä fyysikkona 60-vuotiaiden alkoholistien kerhotalolle hengailemaan ja tuhlaamaan elämääni.
Olisit vain iloinen, jos saat palkkatukipaikan eli työskentelet normaalilla palkalla etkä ns. orjatöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täähän se saattaakin olla. Yllättävän asiapitoinen kanta. Mää arvasin että joku syy siihen on miksi työkkäri pakottaa välittömästi palkkatuelle.
Ja varmaan se että kaupungilla on noita matalan tason palkkatukipaikkoja. Kiva mennä fyysikkona 60-vuotiaiden alkoholistien kerhotalolle hengailemaan ja tuhlaamaan elämääni.
Palkkatukipaikka voi hakea itse.
Kuluupi aika paremmin. Taloudellisestihan työnteko ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Just tolla argumentilla mulle laitetaan kaikenmaailman nakituksia ja jatkuvia tapaamisia. Oon ollut 3 kuukautta työttömänä koulusta valmistumisen jälkeen mikä on mielestäni naurettavan lyhyt aika. Suomi on täynnä vuosia työttömänä olleita mut toi mun 3 kuukauden työnhaku sai työkkärin sanomaan "noh jos sä pystyisit itse työllistymään niin ehkä sit ois eri juttu... mut nyt mä otan ohjat ;)"
Todellisuudessa tuo on vain teennäinen oikeutus sille suvereenille kontrollille mitä käsittelijä on himoinnut alusta asti. Ennen tätä aktiivimallia muistaakseni saikin hakea töitä pidempään. Ei ketään isketty nakkeihin samantien valmistumisen päälle.
Totuus: Suomessa on vähemmän töitä kuin koskaan ennen. Tästä tosin ei puhuta, eikä saa puhua. Se on kielletty aihe.
Palkkatukityöpaikka on ihan oikea työpaikka, josta saat rivin tai kaksi CV:hesi. Mistään ei näy, että työnantajasi on saanut palkkaamiseesi tukea. Työ näyttää taatusti paremmalta CV:ssä kuin työttömyys. Palkkatukityön voit tietenkin lopettaa aivan normaalisti, jos saatkin mieluisamman paikan kesken palkkatukijakson.
Omasta puolestani voin sanoa, että minulle on kaavailtu jo jatkoa palkkatukijakson päätyttyä. Haen toki myös muita töitä, mutta olen iloinen tästäkin.
Palkkatukityöllä voit myös aika vakuuttavasti osoittaa sille vihaamallesi työkkärivirkailijalle, ettet ole mikään töidenvälttelijä, sekä vältät myös ne paskat ilmaistyömuodot ja pupukurssit, joita muuten sinulle aletaan kaavailemaan.
Minä aikoinani kävin palkkatukitöissä heti valmistuttuani. Heti sen jälkeen sain sijaisuuden ja sillä tiellä ollaan. Päivääkään en ole ollut työttömänä. Työkkärin hyödyistä en tiedä. Itse ainakin hyödyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hanki sitten se fyysikon työ, kun kerran olet muiden yläpuolella ja tuhlaat vain elämääsi rahvaan seurassa. Mitä, eikö onnistukaan?
Jos olet työtön ja haluat korvauksia, laulat työkkärin lauluja, usko se.
Suosittelen palkkatuen hyödyntämistä. Saat TESin mukaista palkkaa sen sijaan että tekisit kenties saman tai vielä paskemman työn 9 euron kulukorvauksella.
Ota selvää asioista äläkä kiukuttele. Valitse järkevästi, kun kerran olet olevinasi fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Kunnat yrittävät työllistää työttömiä tuolla keinoin
Ja se on paha asia???
Olin palkkatuella ihan normaalissa työpaikassa (itse hankin) ja sain ihan normaalia palkkaa. Joten suosittelen. Koska olet hiljattain valmistunut, etkä ole ollut kauan työtön, palkkatuki on vain 30% palkasta. Työnantaja maksaa loput.
Minä olen tällä hetkellä palkkatukitöissä. Ihan oikeaa työtä se on, josta saa palkan. Osa-aikaista kylläkin, mutta 5pv viikossa. Työnantaja saa tuen.
Vierailija kirjoitti:
Aina jos työkkäri erittäin innokkaasti / väkisin tyrkyttää jotain "palvelua" niin alkaa heti hälytyskellot soida. Yleensä kieltäydyn suoralta kädeltä edes tietämättä palvelusta mitään. Ihan sama vaikka ne näyttäisi hakukoneesta määritelmän ja sanoisi että tästä on "vain hyötyä". Totuus on aina se että siinä lopulta velvoittaa itsensä johonkin mihin ei olisi muutoin päätynyt.
TYP:iä eli työvoiman palvelukeskusta markkinoitiin mulle vapaaehtoisena kokeiluna, mut siihen suostuttuani tajusin ettei sieltä pääse pois ilman käsittelijän lausuntoa. Olin siellä jumissa 3 vuotta.
Mitä se aiheutti sinulle? Et ainakaan viitsinyt lopettaa asiakkuutta menemällä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön 46 kirjoitti:
Palkkatuki on sitä varten ettei yrittäjän tarvii maksaa palkkaa ollenkaan. Työkkäri meinaa menet harjoittelijaksi johonkin surkeaan firmaan joka saa valtion tukia mutta eivät koskaan palkkaa työtöntä palkalla töitä vaan saat itse palkkatuen kela maksaa. Sitten 6 kk pääst firma ottaa uuden työttömän taas palkkatuella ja luvut saadaan näyttämään paremmilta kun joku on harjoittleussa. Minulle tyrkytettiin palkkatukea. Olin haastattelussa ja siinä oli työnantaja mukana. Sanoivat että saisin 900 euroa palkkatukea. , minä sanoin että työnantaja maksaa sitten 700 euroa palkkaa. Se ei siihen suostunut. Sanoin etten tee töitä kelalle vaan sille yrittäjälle ja sen pitää maksaa myäs jotain. No eipä se halunnut palkkaa maksaa, sanoin ammattimiehelle pitää maksaa ja jos et maksa niin et saa työntekijää ainakaan minua.
Höpö höpö. Yritykselle palkkatuki ei koskaan voi olla 100%. Vain yhdistykselle voi. Yritykselle tuki on 30-50% maksettavasta palkasta, riippuen palkattavan henkilön työttömyyden kestosta.
Palkkatuki maksetaan siis työnantajalle, ei työntekijälle. Työntekijä saa palkkaa ja kyseessä on ihan oikea työsuhde, toisin kuin niissä 9e paikoissa.
Palkkatukea maksetaan normaalisti max vuoden verran.Nyt suunnitellaan palkkatuki uudistusta, että yhdistyksiltä vähennetään palkkatukea ja lisätään yksityisille yrityksille.
Sehän on järkevä ajatus. Yhdistysten 100% tuki aiheuttaa sen väärinkäyttöä ja vääristää kilpailua.
Vierailija kirjoitti:
Joku työnantaja havittelee itselleen halpaa työvoimaa. Yrittää saada TE-toimiston antamaan hyvän, vastavalmistuneen ammattilaisen lähes ilmaiseksi puolen vuoden ajaksi.
Ja kun ovat ilmaiseksi sinut sinne saaneet niin kohtelua sen mukaista, voivat esim puolen vuoden kuluttua heittää sinut pihalle ja väittää vielä, että johtui työntekijästä itsestään niin saat sen 3kk karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että 3 kk:n työttömyyden jälkeen mahdollisuus työllistyä heikkenee olennaisesti.
Mikään pakko sinun ei ole palkkatukimahdollisuutta käyttää, vaikka moni kysyy sitä ihan oma-aloitteisesti. Kukaan ei palkkaa palkkatuen vuoksi, mutta pienemmälle työnantajalle silläkin rahalla voi olla väliä.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia on, että valmistumisen jälkeen tuo 3 kk on aika kriittinen raja työttömyyden kestolle. Jos et siihen mennessä ole löytänyt alaltasi työtä, ei se ainakaan enää helpommaksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku työnantaja havittelee itselleen halpaa työvoimaa. Yrittää saada TE-toimiston antamaan hyvän, vastavalmistuneen ammattilaisen lähes ilmaiseksi puolen vuoden ajaksi.
Ja kun ovat ilmaiseksi sinut sinne saaneet niin kohtelua sen mukaista, voivat esim puolen vuoden kuluttua heittää sinut pihalle ja väittää vielä, että johtui työntekijästä itsestään niin saat sen 3kk karenssin.
Oletpa saanut lyhyeen kommenttiin mahdutettua harvinaisen monta asiavirhettä.
Vierailija kirjoitti:
Olin palkkatuella ihan normaalissa työpaikassa (itse hankin) ja sain ihan normaalia palkkaa. Joten suosittelen. Koska olet hiljattain valmistunut, etkä ole ollut kauan työtön, palkkatuki on vain 30% palkasta. Työnantaja maksaa loput.
Sama täällä. Pieni firma (noin 25 työntekijää), vastavalmistuneena olin oikeutettu palkkatukeen (jonka työnantaja sai), työsuhde toistaiseksi voimassaoleva ja palkkatukea maksetaan vielä tästä kuukaudesta, sen jälkeen työnantaja maksaa koko 3700 e/kk palkkani sivukuluineen omasta pussista eli tuon verran minun täytyy tienata rahaa firmalle, jotta se saa palkkani maksuun.
Kaikkihan tässä voittivat eli sain kokoaikaisen, pysyvätn työpaikan ja työnantaja korvauksen valtiolta sinä aikana, kun vasta harjoittelin työtäni.
Mulla on poikkeuksellisen v*ttumainen käsittelijä joka lähtee pakottamaan nimenomaan turhimpiin paikkoihin koska haluaa minusta eroon ja nopsaan. Kai se saa jotain bonuksia jos voi sanoa työllistäneensä minut, riippumatta mihin paikkaan.
Oon siinä pisteessä että aion tehdä hänestä valituksen tai vaatia käsittelijän vaihtoa mutta en tiedä miten tämä onnistuu. Monesti tuntuu että näissä hommissa on täysin sen mielivaltaisen käsittelijän armoilla.