Miten joku vasta valmistunut taiteilija kehtaanpyytää muotokuvamaalauksesta 300 euroa kun talut maksaa kirpparilla
5-15 euroa. Luuleeko ne todella, että joku maksaisi heille lähes 2000 mummon markkaa taulusta jossa ei ole mukana edes kehyksiä. Nuorilla karannut täysin todellisuuden taju rahanarvosta. Jäi sit tilaamatta kaksi taulua jotka olisin teettänyt lapsistani puoli tutulla taiteilijalla.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Jos on Kuvataideakatemiasta vastavalmistunut, niin hänellä on takanaan 5 vuoden akateeminen koulutus.
Miksi alapeukkuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kangas, värit, tarvikkeet. Laske itse tuntipalkka, kun vielä otat verot yms. työnantajamaksut huomioon jota tyypillinen toiminimi taiteilija maksaa!
Taiteilijan tuntipalkka on noin 4 euroa. Se siitä.
Vastaa ihan sen työn vaikeutta. Ei tarvii sietää hankalia pomoja, työkavereita, ja tai asiakkaita. Eikä tarvii tietää mitään huippuälyä vaativia monimutkaisia juttuja. Sen kun vaan sottailee pensellillä paperia. Monet tekee sitä ihan harrastuksen ilosta ilmaiseksi.
Toisaalta aika totta. Työajat saa päättää itse. Ei tarvitse kestää kokoaikasta painetta olla nopea ja luova. Olen ollut mainostoimistossa töissä, oli aika ahdistavaa. Töitä oli kasoittain ja olisi pitänyt olla luova ja kekseliäs, suunnitella esim. logo tuosta vain. Asiakkailta tuli kokoajan sähköpostia, olisi pitänyt tehdä sitä ja tätä. Työaika aika oli 8 tuntia. Päivän jälkeen olin niin poikki, että rojahdin sohvalle.
Taitelijan tuntipalkka ei ole välttämättä edes 4 euroa, joskus on hyvä, että saa kulut katettua.
Pitäiskö kaikissa muissakin ammateissa työ hinnoitella sen kirpparin hintatason mukaan? Älä osta, jos ei ole varaa tai halua maksaa, ei se sen ihmeellisempää ole mutta arvostaisit nyt edes sitä osaamista vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kangas, värit, tarvikkeet. Laske itse tuntipalkka, kun vielä otat verot yms. työnantajamaksut huomioon jota tyypillinen toiminimi taiteilija maksaa!
Vastaa ihan sen työn vaikeutta. Ei tarvii sietää hankalia pomoja, työkavereita, ja tai asiakkaita. Eikä tarvii tietää mitään huippuälyä vaativia monimutkaisia juttuja. Sen kun vaan sottailee pensellillä paperia. Monet tekee sitä ihan harrastuksen ilosta ilmaiseksi.
Toisaalta aika totta. Työajat saa päättää itse. Ei tarvitse kestää kokoaikasta painetta olla nopea ja luova. Olen ollut mainostoimistossa töissä, oli aika ahdistavaa. Töitä oli kasoittain ja olisi pitänyt olla luova ja kekseliäs, suunnitella esim. logo tuosta vain. Asiakkailta tuli kokoajan sähköpostia, olisi pitänyt tehdä sitä ja tätä. Työaika aika oli 8 tuntia. Päivän jälkeen olin niin poikki, että rojahdin sohvalle.
Taitelijan tuntipalkka ei ole välttämättä edes 4 euroa, joskus on hyvä, että saa kulut katettua.
Ihme ettet keksinyt ulkoistaa tyõsi muutamalle intialaiselle. Siinä sitten paiskisivat työtä parin euron tuntipalkalla sillävälin kun löhöät sohvalla vetäen välistä ne isot rahat.
Loukkasin sormeni ja kävin tarkistuttamassa terveyskeskuksessa. Sen puhdisti jalaastaroi joku vasta valmistunut hoitaja ja sieltä lähetettiin 26e:n lasku, vaikka apteekista saa laastaria ja desinfiointiainetta alle kympillä!
Ukko39 kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut että taiteilijaksi synnytään, eikä valmistuta niinkuin jostain autokoulusta.
Simsalabim nyt mulla on todistus kädessä ja olen taiteilija.
Usein se vaatii aluksi taidekoulutuksen. Taiteilijaksi synnytään, jonka jälkeen taiteilijaksi kasvetaan. Vie yli 10 vuotta tulla taiteilijaksi. Oman välineen ja oman ilmaisun löytäminen on haastavaa. Ei ole muuta tietä, kuin tekeminen.
Naapurille tein tilaustyönä maalauksen. Eivät koskaan lunastaneet, vaikka hinta oli vain 300 e. Revin silpuksi ja vein heidän postilaatikkoon. Minä olen sentään kuvataideartesaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ettet keksinyt ulkoistaa tyõsi muutamalle intialaiselle. Siinä sitten paiskisivat työtä parin euron tuntipalkalla sillävälin kun löhöät sohvalla vetäen välistä ne isot rahat.
:) On niitäkin. Vaatii silti suunnittelutyön. Voihan esim. vaikka veistoksen teettää ulkomailla. Mutta pitää olla hyvät suunnitelmat. Arkkitehdintarkat.
Kuvankäsittelyä tehdään intiassa muutaman euron tuntipalkalla.
Samaa hintojen kalleutta ihmettelen käsitöissä. Oltiin ostamassa kummipojalle puukkoa rippilahjaksi. Puukontekijöiden hinnat saivat kyllä haukkomaan henkeään! Järjestään olisi saanut maksaa 150-250e puukosta. Onneksi Partioaitassa oli Rosellin takomia laadukkaita puukkoja ja hintakin vain kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Maalaamalla itse taulut kotiinne säästätte helposti jopa tuhansia euroja.
Samalla voi itse kirjoittaa kirjat niin ei tarvitse maksaa mitään Bookbeatia ja tehdä itse musiikin niin ei tarvitse Spotifya ja elokuvatkin voi itse kuvata kirpparilta hankitulla halvalla vhs-nauhurilla joten voi myydä television tarpeettomana pois, ja samalla irtisanoa kaikki maksukanavat.
Ajatella miten helposti voi alkaa säästämään kun vähän vaan viitsii miettiä. Hyvä aloitus oli ostaa lastensa kuvat kirpparilta.
Vierailija kirjoitti:
Samaa hintojen kalleutta ihmettelen käsitöissä. Oltiin ostamassa kummipojalle puukkoa rippilahjaksi. Puukontekijöiden hinnat saivat kyllä haukkomaan henkeään! Järjestään olisi saanut maksaa 150-250e puukosta. Onneksi Partioaitassa oli Rosellin takomia laadukkaita puukkoja ja hintakin vain kymppejä.
Ihan olet oikeassa, kympeillä saa Rosellin puukkoja Partioaitasta. Huomasitko että kymppejä tarvitaan yhdeksästä kahteenkymmeneen yhteen puukkoon?
voit tehdä niin että käyt valokuvaamossa, jossa sitten otetaan perheenjäsenistä kameralla kuvia. kuvia voitaan parannella ja kun työ on tulostettu ja maksettu, niin lähdet liikkeestä onnellisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaamalla itse taulut kotiinne säästätte helposti jopa tuhansia euroja.
Samalla voi itse kirjoittaa kirjat niin ei tarvitse maksaa mitään Bookbeatia ja tehdä itse musiikin niin ei tarvitse Spotifya ja elokuvatkin voi itse kuvata kirpparilta hankitulla halvalla vhs-nauhurilla joten voi myydä television tarpeettomana pois, ja samalla irtisanoa kaikki maksukanavat.
Ajatella miten helposti voi alkaa säästämään kun vähän vaan viitsii miettiä. Hyvä aloitus oli ostaa lastensa kuvat kirpparilta.
Mä en löydä lasteni kuvia kirpparilta mutta jos joku voisi antaa vinkin mistä löytää niin kävisin heti ostamassa
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuolla rosellilla kukaan seppä noita puukkoja alusta asti takoo, jos jälleenmyyntihinta on kympeissä.
Vierailija kirjoitti:
Loukkasin sormeni ja kävin tarkistuttamassa terveyskeskuksessa. Sen puhdisti jalaastaroi joku vasta valmistunut hoitaja ja sieltä lähetettiin 26e:n lasku, vaikka apteekista saa laastaria ja desinfiointiainetta alle kympillä!
Miksi menit ylipäätään terveyskeskukseen? Olisit hakenut jostain halpahallista laastaria ja desinfiointiainetta.
Ap, oletan että sinä myös teet työsi ilmaiseksi tai mahdollisesti sillä 9e/päivä hinnalla enintään?
Vierailija kirjoitti:
Selvähän se, että käsityö on kallista, koska se vie ihan todella monta työtuntia. Ei kukaan tee töitä 2e tuntipalkalla, jotta pääsisi massatuotettujen tavaroiden hintoihin.
En minäkään maksaisi käsitöistä, koska en henk koht näe niillä niin suurta arvoa, etteikö paljon halvempi tehdasvalmisteinen kelpaisi. Mutta turha niiden hintaa on ihmetellä. Ne yksinkertaisesti vie vaan niin paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuolla rosellilla kukaan seppä noita puukkoja alusta asti takoo, jos jälleenmyyntihinta on kympeissä.
On avainlipputuote, eli kotimaista käsityötä!
Vierailija kirjoitti:
voit tehdä niin että käyt valokuvaamossa, jossa sitten otetaan perheenjäsenistä kameralla kuvia. kuvia voitaan parannella ja kun työ on tulostettu ja maksettu, niin lähdet liikkeestä onnellisena.
Ja ne kuvat voidaan tulostaa "canvastauluina" ja kehystää, näyttävät enemmän maalauksilta jos sitä kerran tahdotaan. Mutta luultavasti tuollekin tulee jonkin verran hintaa.
Mä olen aina ajatellut että taiteilijaksi synnytään, eikä valmistuta niinkuin jostain autokoulusta.
Simsalabim nyt mulla on todistus kädessä ja olen taiteilija.