Miten joku vasta valmistunut taiteilija kehtaanpyytää muotokuvamaalauksesta 300 euroa kun talut maksaa kirpparilla
5-15 euroa. Luuleeko ne todella, että joku maksaisi heille lähes 2000 mummon markkaa taulusta jossa ei ole mukana edes kehyksiä. Nuorilla karannut täysin todellisuuden taju rahanarvosta. Jäi sit tilaamatta kaksi taulua jotka olisin teettänyt lapsistani puoli tutulla taiteilijalla.
Kommentit (95)
Kakkabubu kirjoitti:
Hyvä säkä jos löytyy kirpparilta just teidän muksujen muotokuvia kympillä.
Pistää vaan miettimään kuinka kyseenalaiset kanavat niitä levittelee ja onko ollenkaan salonkikelpoisia, ettei nyt kuitenkin poliisi oo kiinnostunut tästä.🤔
Päivän paras!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kangas, värit, tarvikkeet. Laske itse tuntipalkka, kun vielä otat verot yms. työnantajamaksut huomioon jota tyypillinen toiminimi taiteilija maksaa!
Taiteilijan tuntipalkka on noin 4 euroa. Se siitä.
Vastaa ihan sen työn vaikeutta. Ei tarvii sietää hankalia pomoja, työkavereita, ja tai asiakkaita. Eikä tarvii tietää mitään huippuälyä vaativia monimutkaisia juttuja. Sen kun vaan sottailee pensellillä paperia. Monet tekee sitä ihan harrastuksen ilosta ilmaiseksi.
Toisaalta aika totta. Työajat saa päättää itse. Ei tarvitse kestää kokoaikasta painetta olla nopea ja luova. Olen ollut mainostoimistossa töissä, oli aika ahdistavaa. Töitä oli kasoittain ja olisi pitänyt olla luova ja kekseliäs, suunnitella esim. logo tuosta vain. Asiakkailta tuli kokoajan sähköpostia, olisi pitänyt tehdä sitä ja tätä. Työaika aika oli 8 tuntia. Päivän jälkeen olin niin poikki, että rojahdin sohvalle.
Taitelijan tuntipalkka ei ole välttämättä edes 4 euroa, joskus on hyvä, että saa kulut katettua.
Ihme ettet keksinyt ulkoistaa tyõsi muutamalle intialaiselle. Siinä sitten paiskisivat työtä parin euron tuntipalkalla sillävälin kun löhöät sohvalla vetäen välistä ne isot rahat.
:) On niitäkin. Vaatii silti suunnittelutyön. Voihan esim. vaikka veistoksen teettää ulkomailla. Mutta pitää olla hyvät suunnitelmat. Arkkitehdintarkat.
Kuvankäsittelyä tehdään intiassa muutaman euron tuntipalkalla.
Ongelma noissa on se että on vaikeata löytää ammattitaitoista porukkaa. Sen takia ei asiakas sitä pysty ulkoistamaan suoraan intiaan.
Sitten kun on ammattitaitoinen porukka kasassa niin sitä ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne kirpparilla kymmenellä eurolla myytävät muotokuvat näyttää tarpeeksi lähellä teidän lapsilta, niin osta ihmeessä sellaiset seinälle. Selvää säästöä!
Juuri näin.
Hiukset kannattaa värjätä itse, jos osaa.
Taulutkin kannattaa maalata itse, jos osaa.
Vierailija kirjoitti:
Maalaamalla itse taulut kotiinne säästätte helposti jopa tuhansia euroja.
Tämä!
Ja erityisesti tuo _helposti_ oli hyvä pointti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla voi itse kirjoittaa kirjat niin ei tarvitse maksaa mitään Bookbeatia ja tehdä itse musiikin niin ei tarvitse Spotifya ja elokuvatkin voi itse kuvata kirpparilta hankitulla halvalla vhs-nauhurilla joten voi myydä television tarpeettomana pois, ja samalla irtisanoa kaikki maksukanavat.
Ajatella miten helposti voi alkaa säästämään kun vähän vaan viitsii miettiä. Hyvä aloitus oli ostaa lastensa kuvat kirpparilta.
Noh, todellakin säästää paljon jos korvaa maksukanavat netflixit, spotify, bookbiitit yms iptv, popcorntime,piratebay, 1337x, libgen jne. Naapurin wifi verkkoa hakkeroimalla saa ilmaisen netin myös.
Vierailija kirjoitti:
_Puolituttu_ taiteilija - johan siltä pitäisi kirpparihinnoin ellei ilmaiseksi saada muotokuvamaalaukset. Niin kuin naapurissa asuvalta lääkäriltä kätevästi ja maksutta reseptinuusinnat, tai kampaajasukulaiselta koko perheen hiustenleikkuut.
Tämä on joillakin aloilla ihan yleinen ongelma. Siis että oletetaan, että ihmiset tekevät töitä puoli-ilmaiseksi.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000006631434.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla voi itse kirjoittaa kirjat niin ei tarvitse maksaa mitään Bookbeatia ja tehdä itse musiikin niin ei tarvitse Spotifya ja elokuvatkin voi itse kuvata kirpparilta hankitulla halvalla vhs-nauhurilla joten voi myydä television tarpeettomana pois, ja samalla irtisanoa kaikki maksukanavat.
Ajatella miten helposti voi alkaa säästämään kun vähän vaan viitsii miettiä. Hyvä aloitus oli ostaa lastensa kuvat kirpparilta.
Mä en löydä lasteni kuvia kirpparilta mutta jos joku voisi antaa vinkin mistä löytää niin kävisin heti ostamassa
No ei niiden nyt niin näköisiä tarvitse olla. Halvimmat löytyy varmasti kontista tai kierrätyskeskukselta. Voit valita kauniimmat lapset siitä niin ei tule mielipahaa. Jos joku kyseenalaistaa niin voit aina väittää lapsellasi olleen kaksi vuotiaana punaiset hiukset tai kaksi nenää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lehtijutut ja tv-uutisetkin voisi tehdä itse. Mitä sitä mitään tilaamaan tai ostamaan, kun voi tehdä niitä itsekin. Kamera ja läppäri riittää ja tuonne vaan Säätytalon eteen iltauutisia hallituksen budjettiriihestä tekemään. Sitä omaa tekelettä voi sitten näyttää illalla perheelle 20.30-
"Galleristi Ilona Anhava kertoo hinnan määräytymisestä seuraavasti: Teoksen korkeus ja leveys lasketaan yhteen, ja lopputulos kerrotaan taiteilijan henkilökohtaisella kertoimella. Kerroin on yksinkertainen tekninen apukeino. Sen suuruuteen vaikuttavat taiteilijan ikä, ura, kansainvälinen menestys, myynti kotimaassa, odotusarvot, sekä tietenkin teosten ominaislaatu."
https://hybrislehti.net/hintojen-symboliikka-taidemarkkinoilla-nkkulmia…
Eli vastavalmistuneen taidemaalarin muotokuva voisi olla esim 80cm+80cm= 160e x 4= 640e.
Ap kuuluisi siihen röyhkeimmät pyynnöt /lokki ketjuun,jos nuo pitäisi saada "tutulta" ilmaiseksi tai muutamalla kympillä...
Tein näköistaulun leipälaudasta ja hevosen kuolaimista. Tulipahan hyvä t. urho.
Vierailija kirjoitti:
"Galleristi Ilona Anhava kertoo hinnan määräytymisestä seuraavasti: Teoksen korkeus ja leveys lasketaan yhteen, ja lopputulos kerrotaan taiteilijan henkilökohtaisella kertoimella. Kerroin on yksinkertainen tekninen apukeino. Sen suuruuteen vaikuttavat taiteilijan ikä, ura, kansainvälinen menestys, myynti kotimaassa, odotusarvot, sekä tietenkin teosten ominaislaatu."
https://hybrislehti.net/hintojen-symboliikka-taidemarkkinoilla-nkkulmia…Eli vastavalmistuneen taidemaalarin muotokuva voisi olla esim 80cm+80cm= 160e x 4= 640e.
LOL 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
https://hybrislehti.net/hintojen-symboliikka-taidemarkkinoilla-nkkulmia…Eli vastavalmistuneen taidemaalarin muotokuva voisi olla esim 80cm+80cm= 160e x 4= 640e.
Mutta jos tilaa 8 metriä suuntaansa olevan teoksen on hinta 800+800x4=6400e. Entä jos taulu onkin 80mx80m?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos tilaa 8 metriä suuntaansa olevan teoksen on hinta 800+800x4=6400e. Entä jos taulu onkin 80mx80m?
No tuolla laskutoimituksella se hinta saadaa. 8 metriä suuntaansa oleva teos tulisi varmasti korkeammalla kertoimella, koska noin ison teoksen tekisi varmaan kokeneempi taiteilija. Noin massiivinen muotokuva ei alle kymppitonnilla syntyisi, materiaaleihinkin menee valtavasti kuluja. Ja mikäs tuossa naurattaa?
Se on kuule taiteilijan työtä, jos siis oikeasti on kuvataiteilija ammatiltaan.
Harrastelijamaalari voi pyytää vähemmän, mutta materiaalikulut ja käytetty aika maksaa.
Oikean ammattitaiteilijan työt maksavat paljon!
No, eikö riitä että pyydät lapset itse piirtämään omat kuvansa?
Ota digivalokuva ja kuvankäsittelyssä muokkaa sitä maalauksen suuntaan...
Kuvittelen että tuo "maalaamalla itse taulut kotiinne... " on ironiaa. Muistelen nähneeni tällaisen mainoslauseen aikanaan jossain lehdessä. Myytiin siis tuollaisia taulunmaalauspaketteja ja mainoslause oli tuo. Muistan kun huvitti jo silloin kovasti tämä tapa mainostaa.