Miten juuri SINÄ osallistut energian säästämiseen?
Kommentit (64)
Kuluttajien käytös on yks kärpäsen paska.
Alan jättämään käden pesemättä vessankäynnin jälkeen ja ennen ruoanlaittoa. Käyn suihkussa vain kerran viikossa. Pesen pyykkiä kahden viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jätin tänään valot päälle vaikka kotona ei ole ketään. Ravistellaan vähän instutiota ja katsellaan miten syvään ihmiset ovat valmiita kumartamaan, meneekö pää kohta lattiasta läpi. Halvalla kiinteähintaisella pystyn vielä protestoimaan, antaa muiden vuorostaan maksaa.
Tai voisit osallistua sähkönsäästötalkoisiin että saadaan pitää meidän halvat kiinteähintaiset pidempään?
Näytä mulle halpa kiinteähintainen mitä nyt saa ? Kyllä se Suomalaisenkin kipuraja jossain kohtaa alkaa tulemaan, kun hinta vain nousee ja nousee. Minä vain osaltani joudutan tapahtumaa ja parhaassa tapauksessa jotain tapahtuu ennenkuin jouduin itse samaan limboon. Johan tässä on monta kymmentä vuotta osallistuttu milloin mihinkin talkoisiin, välillä palkkamalttia, välillä tilapäistä ajoneuvoveroa kun valtiolla menee huonosti. Ei vaan aina jaksa.
Käytän mahdollisimman paljon erilaisia akkukäyttöisiä laitteita ja lataan akut aina työpaikalla. Kokeilin jo ottaa sähkön asuntooni porraskäytävän pistokkeesta, mutta ilkeämieliset naapurit puuttuivat heti kateellisuuttaan asiaan, kun ehdin ennen heitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jätin tänään valot päälle vaikka kotona ei ole ketään. Ravistellaan vähän instutiota ja katsellaan miten syvään ihmiset ovat valmiita kumartamaan, meneekö pää kohta lattiasta läpi. Halvalla kiinteähintaisella pystyn vielä protestoimaan, antaa muiden vuorostaan maksaa.
Tai voisit osallistua sähkönsäästötalkoisiin että saadaan pitää meidän halvat kiinteähintaiset pidempään?
Näytä mulle halpa kiinteähintainen mitä nyt saa ? Kyllä se Suomalaisenkin kipuraja jossain kohtaa alkaa tulemaan, kun hinta vain nousee ja nousee. Minä vain osaltani joudutan tapahtumaa ja parhaassa tapauksessa jotain tapahtuu ennenkuin jouduin itse samaan limboon. Johan tässä on monta kymmentä vuotta osallistuttu milloin mihinkin talkoisiin, välillä palkkamalttia, välillä tilapäistä ajoneuvoveroa kun valtiolla menee huonosti. Ei vaan aina jaksa.
Ei varmaan nyt saakaan, mutta esim meillä on huhtikuussa otettu kiinteähintainen, jonka kovin mielelläni pitäisin niin pitkään kuin mahdollista. Toistaiseksi voimassa oleva Fortum L, 32 euroa kuussa lokakuulle saakka. Vielä ei tietoa mitä sen jälkeen tapahtuu.
Olen kirjoittanut tästä ennenkin, mutta laitanpahan taas, eli olemme jo aloittaneet säästötalkoot omakotitalossamme vähentämällä suihkussa oloaikaa ja lämmittelemme mielummin saunassa, joka lämpenee puilla. Pesen täysiä koneellisia niin tiski- kuin pesukoneessakin. Kuivatin kesällä ulkona niin paljon pyykkiä kuin oli mahdollista. Kodin kaikki koneet, esim. jääkaappi, pakastin, pyykinpesukone, kuivausrumpu, tiskikone ovat uudehkoja ja energiatehokkaita. Pakastimen sulatamme kerran vuodessa. Lämmitysmuotona on ollut 15 vuoden ajan maalämpö.
Meillä on myös jo muutama vuosi sitten alennettu kodin sisälämpötila noin +20 asteeseen, makuuhuoneessa lämpötila on alhaisempi. Puusaunan lisäksi meillä on takka/leivinuuni ja ne ovat lämmitetty tarvittaessa, polttopuut ovat omasta metsästä. Talomme ikkunat ovat uudehkot, samoin ovet, joten lämpö ei karkaa. Kaikki kodin lamput on muutettu ledilampuiksi jo muutama vuosi sitten. Teen ruokaa aina isot satsit kerrallaan ja kesän aikana emme leivinuunia lämmittäneet, mutta pian aloitamme lämmittämään sitä ja siinä valmistuu samalla myös ruokaa.
Perheessämme kukaan ei harrasta mitään erikoisia lajeja, vaan harrastuksina on mm. maastopyöräily, partio, vaellus, hiihto, marjastus ja sienestys, pihanhoito ja lukeminen sekä käsityöt. Emme siis käytä mitään älyttömiå sähkösyöppöjäähalleja tms.
Perheessämme ei ole lemmikkejä. Autoja on yksi
ja sekin on uudehko vähäpäästöinen ja bensakäyttöinen. Kun auto ei ole käytössä, on se autotallissa, jonka lämpötila on +12. En käytä siis sisätilan lämppäriä pakkasillakaan ja joskus kun käytin, niin sen aika oli luonnollisesti ajastimella säädetty.
Tällaista ihan normaalia ja helppoa. Meillä on vielä voimassa hyvä sähkösopimus.
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi en mitenkään koska halpa sopimus. Sen päätyttyä lämmitys siirtyy esimerkiksi pelkästään puuhun. Siihen asti elän kuten ennenkin.
Et ole ilmeisesti kuullut ilmastokriisistä.
Laitettiin niin isot aurinkopaneelit kuin katolle mahtuu. Tarkoitus on talveksi laskea lämpötilaa ja suihkut ollaan jo lyhennetty ja ei käytetä niin lämmintä vettä. Ajattelin että vois olla kiva juttu kutoa kaikille perheenjäsenille uudet villasukat talveksi, vaikkei ole suoraa energiansäästöä tuo mutta sais käännettyä negatiivista positiiviseksi.
Elämällä ihan normaalisti. 3 asukasta 75 m2 kolmiossa ja sähkönkulutus kuukaudessa 120 kWh. Tuosta pienemmäksi ei enää pääse.
Samaa mitä ennenkin. Mulla ei ole kuivuria ja astianpesukonetta. En pese pyykkiä joka päivä. Valot on päällä siinä huoneessa missä olen. Asun vuokralla kerrostalossa, joten hirveästi ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaadan kahvin termariin enkä seisota pannussa.
Tämän voisin tehdä, mutta tiskihän tuosta lisääntyy. Eli säästääkö siinä lopulta ollenkaan?
Jos ei muuten hyödytä, niin kahvi pysyy paremman makuisena kun ei seiso levyllä, suosittelen. Eikä se termari tarvii kuin nopeasti huuhdella kylmällä vedellä.
Käyn ihan samalla tavalla kakalla kuin tähänkin asti. Ei asioihin kannata jäädä vellomaan. Eteen päin sanoi mummo lumessa.
En osta sähköautoa, -pyörää enkä sähköpotkulautaa.
Käyttäydyn samalla tavalla kuin ennenkin; käytän talvisin pientä pöytävaloa+kynttilöitä. Käyn suihkussa 3 x viikossa (suihkut alle 5 min).
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että vois olla kiva juttu kutoa kaikille perheenjäsenille uudet villasukat talveksi, vaikkei ole suoraa energiansäästöä tuo mutta sais käännettyä negatiivista positiiviseksi.
Tämä ei ole millään tavalla säästöä, jos villasukkia on jo olemassa!
Vaihdan kaikki asunnon lamput led-lampuiksi. Jokaisen on merkitty säästävän 20% sähköä, niin viidellä lampulla saan kulutuksen nollaan ja jos kuudes paikka löytyisi, niin sähkölaitos joutuisi jo maksamaan minulle. Vaihdan myöskin kiukaan hehkuvastukset led-nauhoiksi, jolloin saunassa voi kylpeä vaikkei se olisi lämminkään. Lataan irtoakun taloyhtiön mittaripaikalla ja kannan sillä sähköä asuntoon.
- Pyykinpesu 30 asteessa, ei kuivuria
- Suihkut lyhyemmiksi ja turha vedenvalutus pois, pakkausten huuhtelu kylmällä vedellä
- Lämmitys paria astetta pienemmälle, samoin kylppärin lattialämmitys
- Ei autoa, kävellen paikkoihin
- Laturit aina irti seinästä käytön jälkeen
- Sometus minimiin
Minun ei tarvitse muuttaa tottumuksiani, sillä olen aina elänyt energiaa säästäen.
-Talvisin talossani sisälämpötila on noin +19 C.
-Suihkussa käyn vettä säästäen (sammutan suihkun, kun pesen hiuksia tai saippuoin itseäni, huuhtelen sitten vain nopeasti suihkulla).
-Talossani on puusauna.
-Ruokaa teen isoja määriä kerralla.
-Pesen vain täysiä koneellisia astioita tai vaatteita. Pyykit kuivatan ulkona keväästä syksyyn.
-En käytä mitään auton sisätilalämmittimiä tms. mukavuuslämmittimiä. Tarkenen kyllä mennä kylmään autoon.
-Harrastan asioita, joihin en tarvitse sähköä, kuten juoksua ja hiihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Minun ei tarvitse muuttaa tottumuksiani, sillä olen aina elänyt energiaa säästäen.
-Talvisin talossani sisälämpötila on noin +19 C.
-Suihkussa käyn vettä säästäen (sammutan suihkun, kun pesen hiuksia tai saippuoin itseäni, huuhtelen sitten vain nopeasti suihkulla).
-Talossani on puusauna.
-Ruokaa teen isoja määriä kerralla.
-Pesen vain täysiä koneellisia astioita tai vaatteita. Pyykit kuivatan ulkona keväästä syksyyn.
-En käytä mitään auton sisätilalämmittimiä tms. mukavuuslämmittimiä. Tarkenen kyllä mennä kylmään autoon.
-Harrastan asioita, joihin en tarvitse sähköä, kuten juoksua ja hiihtoa.
Juuri näin! On helppoa olla säästäväinen.
Tämän voisin tehdä, mutta tiskihän tuosta lisääntyy. Eli säästääkö siinä lopulta ollenkaan?