Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketoaineet neljällä plussalla ja verenpaine 146/99? Mistä johtuu?

27.10.2006 |

Neuvolasta en saanut mitään selvyyttä asiaan, käyn ensi viikolla 2 kertaa seurannassa. Pitäisikö huolestua?

Eemeli rv 17+1

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita vaikka äippäpolin päivustykseen, ehkä ne siellä osaa kertoa.

Vierailija
2/10 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketoaineista ei kannata olla huolissaan - liittyvät lähinnä syömiseen/juomiseen, eli nyt juo kunnolla vettä, niin ketoaineet poistuu virtsasta. Raskausmyrkytystä ei itse asiassa ole ennen rv20.

Eli vedenjuontiin =)

Sofia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketoaineet käsittäkseeni liittyvät sokereihin eli epäiltäisiinköhän raskausajan diabetesta, muta sinuna soittaisin takaisin sinne neuvolaan ja pyytäisin selittämään asian niin että ymmärrät sen. Kohonnut verenpaine voi tosiaan muiden oireiden ( proteiinia pissassa, päänsärkyä) kanssa merkata raskausmyrkytystä.

Vierailija
4/10 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan että olet varmaan syönyt liian vähän, tai siis kulutat enemmän kuin syöt, ja nimenomaan puute on hiilihydraateista!

Minulla ongelma tuli viime raskaudessa 2 krt, kun mua koko ajan peloteltiin että tulee iso vauva ja mitattiin sokeritkin, kaikki oli ok. en sitten uskaltanut enää syödä oikeastaan mitään ja ketoaineet oli plussalla pari kertaa. Seuraus oli tosiaan se, että mulle tuli painoa vain 8kg koko raskausaikana ja vauvan synnyttyä painoin 2kg vähemmän kuin ennen raskautta. ( ja olin hoikka jo ennestään, 54kg ja 166cm...)

eli syö enemmän :-) ja hiilareita nimenomaan!

Vierailija
5/10 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis koska verenpaine on noussut ja ketoaineita kertynyt runsaasti. Terveydenhoitaja tuntui vaan niin tylyltä, sanoi, että minun on pakko alkaa syömään ja juomaan.. Ihan kuin oisin tahallani juonut ja syönyt liian vähän. Olo on ollut kuitenkin reipas koko ajan, enkä edes epäillyt mitään tällaista. Eilen vaan huomasin mitatessa kotona verenpainetta sen nousseen aika lailla ja epäilin mittausvirhettä, sen takia otin yhteyttä neuvolaan.

Esikkoa odottaessa oli lievä raskausdiabetes (vain ruokavaliohoito) ja viikolla 36 jouduin sairaalaan lepäilemään alkavan raskausmyrkytyksen vuoksi.

Raskausmyrkytystä on harvoin ennen viikkoa 20, mutta on se silti mahdollista. Itse olin tässä raskaudessa jo viikolla 15 sairaalassa pre-eklampsiaepäilyn vuoksi.

Nyt vain lähinnä mietityttää se, kun ohjeeksi annettiin vain juoda paljon vettä, täydellistä lepoa ja sitten kun tulee vahvoja oireita (!) suora yhteys synnärille, olisin kaivannut enemmän tietoa, mutta.. Tuntuu vain niin turhauttavalta odotella kotona maanantain neuvolakäyntiä (tai sitten niitä oireita).. Onneksi oma neuvolatäti palaa ens perjantaina lomalta, hänellä kun on aina aikaa antaa kunnon neuvoja ja ennenkaikkea tukea. Pelottaa hirveästi vauvan puolesta.. :(

Huolestunut Eemeli

Vierailija
6/10 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on nyt tippunut lähtöpainosta kilon. Esikoista odottaessa kiloja tuli vain kaksi, mutta silloin se ei tuntunut koskaan ongelmalta. Silloin mulla oli pahoinvointia ja vahvaa närästystä, mutta nyt on ollut tosiaan ihan hyvä olo ja ruokakin on maistunut hyvin. Paino on silti laskenut. Höh, kun ei tajua miksi. Pitää vissiin sitten roikkua jääkaapin ovessa koko ajan ja syödä itsensä ähkyyn.

On vain niin pöllähtänyt olo, kun ei osannut epäillä minkäänlaista ongelmaa..

Vierailija
7/10 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sairastaa diabetestä ja viime vuonna kun hän sairastui hän laihtui kuukauden aikana 12kg ja päivänä jolloin diagnoosi viimein tehtiin hänellä oli ketoasidoosi eli keto aineita vaikka muille jakaa.

Eli juoppahan paljon vettä nyt alkuun. Se ainakin hieman pitäisi alentaa ketoaineiden määrää. Mullekin annettiin neuvolassa ohje etten saa kulkea vesihanan ohitse juomatta. Koska minulla sitten taas on suuri raskausmyrkytyksen vaara veriryhmäni takia. Ja koska sinulla on paino pudonnut, niin kannattaisi varmaan pyytää ihan verensokeri mittausta. Sehän selventäsi kovasti tilannetta. Mutta hyvänä alkuna voisi juoda siis todella paljon vettä ja syödä terveellisiä ja monipuolisia eterioita. Mutta jos sinulla on raskaus ajan diabetes eikä sitä ole viellä todettu, eli ei ole konstia millä hoitaa sitä. Varoisin hiilihydraatteja koska ne nostavat verensokeria.

Soitto äippäpolille voisi olla paikallaan.

Anteeksi paatostukseni, toivottavasti olin edes hieman avuksi :)

Emppu-mamma hja " Eetu" 23+1

Vierailija
8/10 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi käyt nyt neuvolassa seurannassa. Jos syöt paljon sokerisia herkkuja niitä kannattaa vähentää. Jos et pääset varmaankin sokerirasitustestiin, jos oireet vaan jatkuvat. Kysy ensi kerralla neuvolasta lisää.

Vierailija
9/10 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieli on jo vähän rauhoittunut, kun eipä tässä muukaan auta kuin odotella maanantaita..

Olen vain aika ällistynyt, koska luulin juoneeni aika paljon. Ummetus ja ripuli ovat vaivanneet vuorotellen ja siksi olenkin yrittänyt juoda paljon. Töissäkin olen ottanut tavaksi juoda lasin vettä tunnin välein. Kova jano on myös vaivannut iltaisin ja vettä on yleensä mennyt 3 muovipullollista, pullon sain kampaamosta, oiskohan tilavuus ½ litraa ja sitten olenkin laukkonut vessassa yöt.. Höh, kuinkahan paljon tässä sitten saisi juoda..

Sokerit olen jättänyt jo alkuraskaudessa pois neuvolan neuvojen mukaan.

Pelottaa aika pirusti se raskausmyrkytys ja sairaalaan joutuminen jo tässä vaiheessa, kotona äitin seuraa kaipaa 6-vuotias esikoinen.. Tätä raskautta yritettiin 3,5 vuotta, kunpa nyt vaan kaikki menis hyvin..

Eemeli rv 17+2

Vierailija
10/10 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse sokereiden noususta vaarana myrkytys jos ketoaineet ei laske. Juo tosi runsaasti ja ehdottomasti vettä tai light-juomia, koska tavalliset mehut, limut ja maitotuotteet sis. runsaasti hiilareita eikä niiden juomisesta ole hyötyä, päinvastoin haittaa.

Ketoaineilla siis todellakin on tekemistä sokereiden kanssa, sitä en sitten tiedä voivatko liittyä johonkin muuhunkin, mutta ainakin sokereiden ollessa pitkään liian korkealla elimistö yritää itse korjata tilannetta, mutta kun oma insuliinituotanto ei oikein pelaa niin niitä ketoaineita alkaa tulla.

itselläni diabetes ja kun verensokeriarvot alkoivat raskauden puolivälin jälkeen nousta, virtsasta löytynyt parilla seurantakerralla ketoaineet yhdellä plussalla. Se ei vielä ole vaarallista mutta varoittaa sen verran että osaan tarkkailla sokereita vielä paremmin. Toki raskausdiabetes ja " tavallinen" diabetes eroavat toisistaan, mutta ketoaineiden syntymisperiaate varmaankin sama.

Toivottavasti sun tilanne korjaantuu pian.

t.Aino