Hetken toivon että asuisin Englannin maaseudulla
Tai vaikka Skotlannin maaseudulla. Nyt ois vielä pitkään kesäistä. Köröttelisin autolla vihreiden niittyjen keskellä kiemurtelevaa tietä. Paikalliset brittiläiset homssuisella charmillaan puuhailisivat juttujaan. Kylän keskustassa kahviloita, pubeja ja puutarhakauppoja.
Kommentit (49)
Onhan siellä joo erilaiset maisemat. Puut on ruskeita jo nyt, kun kuivuuden takia ovat alkaneet pudottaa lehtiään. Maasto on harmaanruskeaa tai mustaa, riippuen siitä, onko se vaan kuivaa vai paloiko se maastopaloissa (suurimmat pitkään aikaan, jos ikinä). Vettä säännöstellään, mm. puutarhaletkun käyttö kiellettyä, auton pesut kiellettyä - paitsi nyt tietenkin onkin jo kunnon tulvat, kun korppukuiva maa ei pysty rankkasateita imemään.
Julkinen liikenne kaaoksessa, bensa maksaa käsittämättömiä määriä - eli jos tosiaan ajelet niillä kuoppaisilla (siellä on tosi huonossa kunnossa tiet, Suomen tiet on ihan jees noihin verrattuna) niin saat ajella ihan rauhassa maisemia ihaillen, kun ei ole muita autoilijoita tiellä. Ei niillä ole varaa ajaa enää...
Tai sitten voisit ajella suomalaisissa maisemissa eteläisessä Suomessa, meillä on linnoja ja kartanoita, golf-kenttiä ja laajoja peltoaukeita. Monin paikoin maisema voisi olla suoraan jostain perus-brittiläisestä maalaismaisemasta, jos ei katso taloja liian tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä joo erilaiset maisemat. Puut on ruskeita jo nyt, kun kuivuuden takia ovat alkaneet pudottaa lehtiään. Maasto on harmaanruskeaa tai mustaa, riippuen siitä, onko se vaan kuivaa vai paloiko se maastopaloissa (suurimmat pitkään aikaan, jos ikinä). Vettä säännöstellään, mm. puutarhaletkun käyttö kiellettyä, auton pesut kiellettyä - paitsi nyt tietenkin onkin jo kunnon tulvat, kun korppukuiva maa ei pysty rankkasateita imemään.
Julkinen liikenne kaaoksessa, bensa maksaa käsittämättömiä määriä - eli jos tosiaan ajelet niillä kuoppaisilla (siellä on tosi huonossa kunnossa tiet, Suomen tiet on ihan jees noihin verrattuna) niin saat ajella ihan rauhassa maisemia ihaillen, kun ei ole muita autoilijoita tiellä. Ei niillä ole varaa ajaa enää...
Tai sitten voisit ajella suomalaisissa maisemissa eteläisessä Suomessa, meillä on linnoja ja kartanoita, golf-kenttiä ja laajoja peltoaukeita. Monin paikoin maisema voisi olla suoraan jostain perus-brittiläisestä maalaismaisemasta, jos ei katso taloja liian tarkkaan.
Meillä on puut koko kesän olleet vihreinä, naapurilla yksi puu omassa pihassaan jo kovasti syksyisissä tunnelmissa. Sateiden jälkeen nurmikin on alkanut vihertämään, tällä alueella ei myöskään ole kastelukieltoja kuivuudesta huolimatta annettu.
Puolensa kummankin maan maisemissa :)
Minäkin ap haaveilen. Jotenkin se luonnon vehreys yhdistettynä sateeseen ja ihaniin kivitaloihin, kirkkoihin ja linnoihin on juuri hyvä mielenmaisema. Puita, joissa on erivärisiä lehtiä, niittyjä ja peltoja aamu-usvineen ja harmaa taivas sekä sateinen ja kolea sää aaah. Nyt alkaa Suomessa mun lempi vuodenaika, syksy. Voi fiilistellä edes hieman samalla kun juo teetä kotona takapihalla.
Missään ei ole niin veristä kuin Englannin maaseudulla. Jos brittisarjoihin on uskominen.
Vierailija kirjoitti:
Siellä sataa joka toinen päivä.
Asun Briteissä ja meillä on tänä vuonna ollut aivan älyttömän kuiva ja kuuma kesä. Tässä kuussa taisi sataa yhden kerran.
Vierailija kirjoitti:
Missään ei ole niin veristä kuin Englannin maaseudulla. Jos brittisarjoihin on uskominen.
Luin ensin vetistä mutta tosiaan onneksi esimerkiksi Midsomerin alueelle ei voi oikeasti muuttaa :D
Vierailija kirjoitti:
No ruotsalaisissa pikkukaupungeissa tuntuu tapahtuvan vielä pahempaa, jos ruotsalaisia dekkarisarjoja on uskominen. Sarjam*rhaajaa, nazikultteja ja vaikka mitä ihan liukuhihnalta :O
Vierailija kirjoitti:
Jos Emmerdalea on uskominen, niin Englannin tuppukylät ovat täynnä todella kauniita, 20-30v naisia, jotka vetää kylillä hyvät meikit naamassa merkkivaatteissaan. Kaikki panee toisia ja aina silloin tällöin joku pannaan kylmäksi. Ruokaostokset hoidetaan kylän pikkukioskissa ja kylän pubista saa maailman parhaat ravintola-annokset.
Vierailija kirjoitti:
Ei keskusläämitystä, puullako siellä lämmitetään vai peräti hiilellä, miten pienhiukkaset, joista meitä suomalaisia puunpolttajia niin syyllistetään.
Mahtaa Englannissakin olla kylmää ensi talvena varsinkin jos sähkölämmitys.
No esim mun anoppila lämpenee hiilellä. Nykyään mulla on mukana oma untuvatäkki, sähköpeitto, flanellipyjama ja villasukat, myös pipoa ja käsineitä olen harkinnut.
Jos täällä on keskuslämmitys se toimii yleensä kaasulla tai sähköllä. Puuhella on yleensä vain lisälämmikkeenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei keskusläämitystä, puullako siellä lämmitetään vai peräti hiilellä, miten pienhiukkaset, joista meitä suomalaisia puunpolttajia niin syyllistetään.
Mahtaa Englannissakin olla kylmää ensi talvena varsinkin jos sähkölämmitys.No siis golf virta pitää huolen ettei siellä suomen tyylistä karseaa talvea ole koskaan vaan lähinnä sateinen kolea talvi lämpö siinä 0-10 asteen välillä. Joskus käy pakkasella.
Britithän ei ole enää eu:ssa joten voivat poltella ihan mitä haluavat uuneissaan.Pakkasta ei tosiaan etenkään Englannin eteläosissa ole, mutta kosteus pitää kyllä huolen siitä että koleus tunkee luihin ja ytimiin asti. Kaikki toki eivät helteessä ja kuumassa viihdy, vaikka sitäkin lajia on kyllä kesällä ollut tarjolla.
EU erosta huolimatta Englannissakin ollaan kyllä vähän vaikuttamassa pienhiukkaspäästöihin ja esimerkiksi uusien tulipesien pitää täyttää tietyt vaatimukset. Toki vanhoissa saa edelleen polttaa sitä kivihiiltä, nykyään tosin enää tiettyjä lajikkeita.
Just tämä että se kosteus ja kylmyys menee luihin ja ytimiin. Missään en ole palellut niin kuin 500 vuotta vanhassa englantilaisessa kivitalossa talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa Englannissakin olla kylmää ensi talvena varsinkin jos sähkölämmitys.No esim mun anoppila lämpenee hiilellä. Nykyään mulla on mukana oma untuvatäkki, sähköpeitto, flanellipyjama ja villasukat, myös pipoa ja käsineitä olen harkinnut.
Jos täällä on keskuslämmitys se toimii yleensä kaasulla tai sähköllä. Puuhella on yleensä vain lisälämmikkeenä.
sanan lämpenee piti olla lainausmerkeissä. Sen hiilitakan vieressä on lämmin, muuten talo on kuin kylmäkaappi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa Englannissakin olla kylmää ensi talvena varsinkin jos sähkölämmitys.No esim mun anoppila lämpenee hiilellä. Nykyään mulla on mukana oma untuvatäkki, sähköpeitto, flanellipyjama ja villasukat, myös pipoa ja käsineitä olen harkinnut.
Onkohan anoppilassa hiili avotakassa vai lämmittääkö koko asunnon keskuslämmitysjärjestelmää? Jälkimmäisellä saanee asunnon kyllä lämpimäksi jos vain jaksaa lapata hiiltä tulisijaan.
Iltakylpy ja lasillinen giniä maistuisi kyllä ja talvella voisikin sitten kylvyn jälkeen kipittää ripeästi kuumavesipullo kainalossa peiton alle lämmittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan anoppilassa hiili avotakassa vai lämmittääkö koko asunnon keskuslämmitysjärjestelmää? Jälkimmäisellä saanee asunnon kyllä lämpimäksi jos vain jaksaa lapata hiiltä tulisijaan.
Keskuslämmitysjärjestelmä, sitä hiiltä saisi tosiaan olla lappamassa lapiolla 24/7 talviaikaan jos mielisi että muualla talossa olisi jotenkuten järkevä lämpötila ja koska takka on olohuoneessa niin siellä on tietenkin tuskallisen kuuma jos näin toimii.
Plus kylppäreissä ja käytävissä ei ole pattereita ollenkaan. Turhuutta sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiemurtelevia kyläteitä on Suomessakin, esim. Pusulassa ja Sipoossa, Pälkäneellä ja Savossa.
Juu mutta puuttuu ne kiviaidat teiden varsilta.
Äkkiäkös ne rakentaa tai käskee rakentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskuslämmitysjärjestelmä, sitä hiiltä saisi tosiaan olla lappamassa lapiolla 24/7 talviaikaan jos mielisi että muualla talossa olisi jotenkuten järkevä lämpötila ja koska takka on olohuoneessa niin siellä on tietenkin tuskallisen kuuma jos näin toimii.
Plus kylppäreissä ja käytävissä ei ole pattereita ollenkaan. Turhuutta sellaiset.
Itse asiassa ei tarvitse, meillä on hiillos palanut jopa 16 tuntia putkeen. Terveisiä hiillä lämpiävästä asunnosta, toki varmasti paljon pienemmästä kuin edellä mainittu anoppila.
Hyvä tuuri myös kun meillä on patteri kylpyhuoneessa, ihan kaikissa asunnoissa tosiaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiemurtelevia kyläteitä on Suomessakin, esim. Pusulassa ja Sipoossa, Pälkäneellä ja Savossa.
Juu mutta puuttuu ne kiviaidat teiden varsilta.
Niin ja ne britit ja pubit.
Kuulostaa ihan täydelliselle! Tuo kylän kuvaus pienine jokineen ja kaarisiltoineen kuulostaa ihan maalaukselta <3