Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hetken toivon että asuisin Englannin maaseudulla

Vierailija
30.08.2022 |

Tai vaikka Skotlannin maaseudulla. Nyt ois vielä pitkään kesäistä. Köröttelisin autolla vihreiden niittyjen keskellä kiemurtelevaa tietä. Paikalliset brittiläiset homssuisella charmillaan puuhailisivat juttujaan. Kylän keskustassa kahviloita, pubeja ja puutarhakauppoja.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä sataa joka toinen päivä.

Vierailija
2/49 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäsade on ihanaa ja virkistävää.

Puutarhamyymälässä olisi sellaisia asiakkaita kuin se Ruuvit löysällä -sarjan renki. Ois ihanan leppoisaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiemurtelevia kyläteitä on Suomessakin, esim. Pusulassa ja Sipoossa, Pälkäneellä ja Savossa.

Vierailija
4/49 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmostahan se on, samoin kuin Suomessa on sellaista kuin Lapin postikortti-kuvissa.

Vierailija
5/49 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi...? Asuisit sitten kylmässä ja homeisessa talossa, ikkunat yksinkertaisella lasilla varustettuna. Talvet ovat sen verta kosteita että luita kolottavan kosteuden jälkeen se kymmenen asteen pakkanen tuntuu mukavalta ja tervetulleelta. Paikalliset kiertäisivät sinut kaukaa heti kun huomaisivat sinun olevan ulkomaalainen.

No mikä mä täällä olen toisen unelmia pilaamaan realistisilla kuvilla. No onhan täällä kaunista kun aurinko paistaa ja kyllähän semmonen viikko pari lomalla varmaan menisi ihan kivasti. Sitähän varten ne lomat ovat, kaavitaan kermat päältä. (Ellet sitten ole jo täällä käynyt...)

Nimim. vuosia tätä "ihanaa idylliä" tuijottaneena...

Vierailija
6/49 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiemurtelevia kyläteitä on Suomessakin, esim. Pusulassa ja Sipoossa, Pälkäneellä ja Savossa.

Juu mutta puuttuu ne kiviaidat teiden varsilta.

Vierailija
7/49 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi...? Asuisit sitten kylmässä ja homeisessa talossa, ikkunat yksinkertaisella lasilla varustettuna. Talvet ovat sen verta kosteita että luita kolottavan kosteuden jälkeen se kymmenen asteen pakkanen tuntuu mukavalta ja tervetulleelta. Paikalliset kiertäisivät sinut kaukaa heti kun huomaisivat sinun olevan ulkomaalainen.

No mikä mä täällä olen toisen unelmia pilaamaan realistisilla kuvilla. No onhan täällä kaunista kun aurinko paistaa ja kyllähän semmonen viikko pari lomalla varmaan menisi ihan kivasti. Sitähän varten ne lomat ovat, kaavitaan kermat päältä. (Ellet sitten ole jo täällä käynyt...)

Ei sinne tartte talveksi jäädä jos ei halua. Briteistähän pääsee jokaiselta kyläkentältäkin Espanjan lämpöön ja vieläpä halvalla. 

Vierailija
8/49 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille on syynsä, että Britit hakeutuu talvisin Espanjan lämpöön ja viettää aikaansa pubeissa.

Pikkukylä on pikkukylä, maasta riippumatta, eikä ulkopuolisiin tulijoihin aina suhtauduta lempeästi.

Kaunistahan siellä on, mutta märkää ja kalseaa talvisin. Asuontalot tosiaan on pääosin vetoisia, kosteita ja täynnä hometta.

Myös sähkö ja bensa on hinnoissaan, ihan kuin meilläkin.

Vierailija
9/49 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun olisikin tänä kesänä satanut. Heinäkuun sademäärä taisi meidän alueella olla suunnilleen yhden millimetrin luokkaa :D

Itse olen kyllä ihan hyvin viihtynyt täällä pienessä mökissäni, kylässä toki voisi olla vähän enemmän palveluita mutta ehkä vielä joskus päädyn sellaiseen vähän eläväisempään maalaiskylään.

Vierailija
10/49 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin au pairina vuoden Englannin maaseudulla Lontoosta katsoen etelän puolella. 

Perheellä oli iso ja komea parisataa vuotta vanha kivitalo. Mitään hulppeaa keskuslämmitystä siellä ei ollut niin kuin Suomessa on varaa pitää, mutta hyvin pärjäsi tohveleilla ja riittävän lämpimillä vaatteilla. Talo oli metsän keskellä ja josta piti kävellä laaksoon kylille ensin lehtipuumetsän läpi kulkevaa ajotietäpitkin  ja sitten laidunmaiden yli (piti varoa vihaisia sonneja).

KYlässä oli kaikki tyyppilliset sikäläiset puitteet: vanha kivikirkko, hujan hajan kallistuvat hautuukivet hautuumaalla, kolme pubia, pieni joki ja sen yli kivinen kaarisilta, nättejä kivitaloja, pieni postitoimisto, kerran tunnissa pysähtyvä juna, rauhallista ja suurin osa tunsi toisensa. 

Kumisaappaat ja vettä sekä tuulta pitävä takki olivat järkevimmät varusteet ulkosalla. Sää oli pääosin pilvistä, kosteaa ja vettä satoi usein. Minä kun en helteestä pidä sää oli kuin tehty minulle. Parasta oli, ettei satanut lunta ja tiet pysyivät kävelykelpoisina ympäri vuoden.

Tärkeintä oli lehtipuumetsä. Ulkoilin siellä perheen koiran kanssa pitkät lenkit joka päivä. Olin hyvin onnellinen niin.

Vierailija
11/49 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen tyhmä olet. Tai trolli.

Vierailija
12/49 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama haave, vaikka tiedostan kyllä sen, ettei todellisuus ole yhtä kuin tv-sarjat. En tiedä, miksi juuri Britannia vetää puoleensa, vaikka sellaisia idyllisiä pikkukyliä löytyisi Keski-Euroopastakin. Ei mua silti esim. Ranska kiinnosta tippaakaan asumismielessä, vaikka kielenkin olen joskus opetellut.

Senkin tiedän, etten loppujen lopuksi välttämättä viihtyisi sellaisessa tiiviissä kyläyhteisössä, vaikka ympäristö muuten olisi mieleinen. Olen erakkoluonne, jolta pubit ym. jäisivät käymättä. Tai sitten minusta tulisi se totaalinen kummajainen, ulkomaalainen, joka kyhjää yksin peränurkassa nenä kiinni kirjassa.

Silti, olisihan se ihanaa: lehtimetsät ja puutarha, joka pysyy jossain määrin vihreänä ympäri vuoden, sumu ja sateet ja tulen lämpö talven koleudessa. Nautin näistä asioista Suomessakin, tosin kahta ensimmäistä ei omalle asuinseudulleni saa oikein tekemälläkään (Yritän kyllä. Tontille on kasvamassa koivikko, jonka ehkä näen vähän taimikkoa suurempana, jos elän tarpeeksi vanhaksi.)

Vierailija
13/49 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oli menossa keikalle Glasgowiin, niin lensin Lontooseen, olin siellä muutaman päivän, ja otin sitten Virginin junan, ykkösluokassa tietenkin, Glasgowiin ihan vain nähdäkseni Englannin ihanaa maaseutua. Oli niin Emmerdalea, kuin olla ja voi 👨🌾🐑🐂🏡

Vierailija
14/49 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt sentään. Tänä kesänä tuli lomailtua briteissä ja kävin mm tuolla Seaford Headissa jossa mm seven sisters kalkkikivi kalliot ja paikka missä on kuvattu lukematon määrä britti elokuvia ja sarjoja. Todella kaunista seutua jolle ei kuvat tee oikeutta vaan se on itse koettava.

https://www.visitsoutheastengland.com/places-to-visit/best-views-of-the…

Vierailija
15/49 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei keskusläämitystä, puullako siellä lämmitetään vai peräti hiilellä, miten pienhiukkaset, joista meitä suomalaisia puunpolttajia niin syyllistetään.

Mahtaa Englannissakin olla kylmää ensi talvena varsinkin jos sähkölämmitys.

Vierailija
16/49 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa ei ole jokamiehenoikeuksia. Vaikka olisi kuinka ihanat laidunmaat, metsät ja polut ei niille mennä tallustelemaan, ellei ole merkattu polkuja, joilla saa kävellä. Monesti kulkeminen yksityismailla on kieltotauluja patikoimiselle ym.

Vierailija
17/49 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei keskusläämitystä, puullako siellä lämmitetään vai peräti hiilellä, miten pienhiukkaset, joista meitä suomalaisia puunpolttajia niin syyllistetään.

No siis golf virta pitää huolen ettei siellä suomen tyylistä karseaa talvea ole koskaan vaan lähinnä sateinen kolea talvi lämpö siinä 0-10 asteen välillä. Joskus käy pakkasella.

Britithän ei ole enää eu:ssa joten voivat poltella ihan mitä haluavat uuneissaan.

Vierailija
18/49 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis golf virta pitää huolen ettei siellä suomen tyylistä karseaa talvea ole koskaan vaan lähinnä sateinen kolea talvi lämpö siinä 0-10 asteen välillä. Joskus käy pakkasella.

Britithän ei ole enää eu:ssa joten voivat poltella ihan mitä haluavat uuneissaan.

Pakkasta ei tosiaan etenkään Englannin eteläosissa ole, mutta kosteus pitää kyllä huolen siitä että koleus tunkee luihin ja ytimiin asti. Kaikki toki eivät helteessä ja kuumassa viihdy, vaikka sitäkin lajia on kyllä kesällä ollut tarjolla.

EU erosta huolimatta Englannissakin ollaan kyllä vähän vaikuttamassa pienhiukkaspäästöihin ja esimerkiksi uusien tulipesien pitää täyttää tietyt vaatimukset. Toki vanhoissa saa edelleen polttaa sitä kivihiiltä, nykyään tosin enää tiettyjä lajikkeita.

Vierailija
19/49 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/49 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittimaisemissa on tosiaan oma vetovoimansa ja ehkä se sateinen ja sumuinen sää sopii suomalaisen mielenmaisemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi