Jyväskylä asuinalueet
Mitkä ovat hyviä ja rauhallisia asuinalueita?
Millaisia on Keltinmäki ja kulottajantie?
Olemme lapsiperhe, joka on tykännyt asua senioreiden keskuudessa. Kukaan ei pölli pyöriä tai rattaita, kun vanhuksille riittää rollaattorit joilla porskutellaan eteenpäin!
Meille saa esitellä asuinalueita joihin kuuluu lapsiperheitä tai seniori-alueita.
Kaipaamme rauhallisia öitä ja naapureita, eli kaukana päihteistä, narkomaaneista, vökivaltatilateista.
Kiitos paljon!
Kommentit (206)
Sääksvuori ehdottomasti. Pelkkiä omakotitaloja - ei ainuttakaan vuokrakasarmia lähimaillakaan!
Mäkimatti. Täällä on vanojen omakotitalojenkin alue. Satunnaisesti joku hörhö ryöstää apteekin, mutta ovat niin onnettomia, että jäävät aina kiinni. Päiväkoti ja perhepuisto.
Jyväskylässä on vältettävä kaikkia niitä kaupunginosia, joiden nimessä on osana huhta. Paitsi jos tykkää hengata pahvihousujen ja ulkkareiden parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä murretta Jyväskylässä puhutaan? Ei ole savoa eikä pohjanmaata.
Mää, sää.
Ei todellakaan. Ei Jyväskylä mikään Tampere ole.
Ei nääs olekaan, mutta Jyväskylässä venytetääään. Täällä puhutaan nimenomaan "mää, sää" -tyyliin.
En ole kuullut tuollaista. Enemmän minä on sellainen sanojen "mä" ja "mie" risteytys. Muuten kyllä venytellään, mutta minä ei ole ainakaan omaan korvaan ikinä täällä kuulostanut määltä. Sen sijaan opiiiskelija Jyväääskylästä on hyvinkin tuttu ilmaisu.
Jyväskylässä asuu niin paljon ihmisiä eri puolilta Suomea, joten ei ihme, jos murteet sekoittuu. Paikallisille ja pitkään asuneille kuitenkin varsin tuttua tämä venyttely. Siitä myös kyseinen "opiiiskelija Jyväääskylästä" ilmaisu.
On se venyttely ihan kaikille tuttua. Mutta ei sanoissa minä ja sinä. Siitähän tuossa puhuttiin.
Olen koko elämäni asunut Keski-Suomessa, suurimmaksi osaksi Jyväskylässä. Ikinä, koskaan ei kukaan venyttele minää ja sinää. Napakat _minä_ ja _sinä, mä/sä puhekielessä. Mitä lie urbaanilegendaa, joka tapauksessa scheissea.
"Ikinä, koskaan". Äläs nyt, asiantuntija. Tähän kaupunkiin mahtuu paljon puhetapoja. Olen törmännyt usein "mää, sää" -puheeseen. Puhun myös itsestäni usein "mää" -muodossa. Vuosia Jyväskylässä myöskin asunut.
Totta kai täällä törmää myös mää ja sää puheeseen, koska aika moni muuttaa tänne Tampereen seudulta. Ei se kuitenkaan tarkoita, että mää ja sää olisi mitään Jyväskylän tai Keski-Suomen murretta.
MIKSI tällaisestakin asiasta täytyy riidellä? :D
Keskustelu ei ole riitelytä, lapsihyvä.
Eikä lapsihyvä nimittely ole muuta kuin toisen vähättelyä
Vierailija kirjoitti:
Palokka on rauhallinen alue ja siellä asuu paljon lapsiperheitä, myös Haukkalanrantaa tai Mankolaa/Mannilaa suosittelen. Palokassa ja Mankolassa on suhteellisen uudet koulut ja uusi alakoulu/päiväkoti on myös Savulahdessa. (Sijaitsee Palokan ja Laajavuoren välissä)
Rauhallinen alue + paljon lapsiperheitä = joku ei nyt ihan täsmää tässä yhtälössä :D
Haukkalanranta on hienoa aluetta sijainniltaan ja maisemallisesti, mutta talot ovat niin vastarakennettuja että niiden omistajanvaihdokset eivät taida olla ajankohtaisia vielä pitkään aikaan. Sama koskee Mannisenmäkeä ja -rinnettä. Saarijärventien varrella eli matkalla Palokkaan on monia kivoja asuinalueita ja löytyy myös kerrostaloja sekä rivitaloja. Vähintäänkin vuokra-asunto järjestynee aika kivuttomasti, jos tahtoo asua juuri tuollapäin Jyväskylää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä haukutaan koko ajan Keltinmäkeä. Olen käynyt joskus 1990-luvulla siellä, ja muistelen, että kävin jollakin omakotitaloalueella. Muistanko nyt väärin?
Vierailit varmaankin Mäyrämäen puolella, se on Keltinmäen vieressä tai sen jatke ja okt-valtainen asuinalue. Nykyisin tuonne "pussinperälle" on rakennettu lisääkin eli Mustalampi-niminen uusi omakotilähiö. Tosi kivan näköisiä taloja sielläpäin.
Noista jos pitää valita niin Kentinmäki. Pupuhuhta ja huhtasuo, niihin ei kannata muuttaa jos haluaa asua rauhassa.
Kuokkala on rauhallinen alue jos ei asu ihan siinä Kuokkalan keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Levottomimmat asuinalueet Jyväskylässä on Pupuhuhta, Kangasvuori, Kangaslampi ja yleensäkin koko Huhtasuon alue, myös Keltinmäki ja Kuokkala menee samaan kastiin.
Kypärämäki, Kortemäki ja Köhniön alue on täynnä velkaisia juppeja jotka luulee olevansa parempaa väkeä, katsovat pahasti nenänvartta pitkin niitä jotka asuvat siellä alueella vuokralla. Sama homma Mannilan ja Samulinniemen kanssa.
Muuttaisin Palokkaan itse jos olisi mahdollisuus. Siellä on myös palvelut hyvät ja toimivat, sekä bussiyhteydet. Ritopohjan alueelta löytyy koulut, S-market, kirjasto, pizzeria, terveysasema, hammaslääkäri, sekä vähän matkan päässä Palokan marketit.
Palokka. Tuohon listaan vielä lisäksi tori, hierojat, jalkahoitola, kauneushoitola, kukkakauppa, lounasravintola, pienleipomo (taitaa olla kaks), nuorisotilat joka nykyään harvinainen paikka, uimarantoja, jääkiekkokaukalo, jaliskenttä, grilli. Bussiyhteydet parhaat koko Jyväskylässä. Yhdellä seppään, toisella palokan isoille, kolmannella keljoon ja Novaan. Kaikki keskustan kautta ja keskustan isojen koulujen.
Kortemäki, Kortesuo, Köhniö ja Kypärämäki, Korteniitty vähän kauempana Laajavuoren puolella. Jälkimmäinen on uusi alue ja sinne nousee lisää taloja tasaiseen tahtiin.
Köhniössä on paljon lapsiperheitä sekä eläkeläisikäistä väestöä, alue on pientalovaltaista ja hyvinkin rauhallista. Keskustaan ja Keljon marketkeskittymään on suhteellisen lyhyt matka.
Olen asunut Kuokkalan keskustassa ja saanut olla aivan rauhassa. Varmaan jotkut kaupungin vuokratalot voivat olla ongelmallisia, mutta muuten on ihan turvallista. En ole koskaan nähnyt poliiseja ostarilla tms. Jyväskylän keskustassa taas olen nähnyt keskellä päivää, kun poliisi laittaa porukkaa nippuun. Huhtasuollapäin olen käynyt urheilemassa ja aina siellä on poliisit liikkeellä.
Jyväskylässä on paljon rauhallisia alueita ympäri kaupunkia. Jyväskylän kyljessä Muurame on myös rauhallinen, mutta vaatii tietysti autoilua Jykylään.
Nenäinniemi, Ristikivi, Tikka ja Samulinniemi ovat myös rauhallisia ja vehreitä alueita vesistöjen äärellä. Jos Jkylä ei ole teille ennestään tuttu paikka niin käykää täällä esimerkiksi päiväreissulla tutustumassa eri alueisiin, on helpompi päättää kun on jo pientä käsitystä siitä missä viihtyisi ja missäpäin kaupunkia haluaisi asua. Muiden antamat suositukset ovat tosiaan "vain" muiden antamia suosituksia.
Keltinmäessä on paljon narkkareita ja juoppoja. Myllyjärven WT:t ja juopot myös käyvät siellä usein laulamassa karaokea tai ihan vain ryyppäämässä.
Myllyjärvellä vähemmän nistejä, mutta alue on ränsistymässä. Myllyjärven hyvä puoli on myllylampi. yhdessä jva:n kohteessa on sellainen eläkeikää lähestyvien ja heidän kanssaan hegailevan wt-blondin porukka, jotka käyvät ilmeisen usein ryyppäämässä ja sitten kailottavat ja möykkäävät siellä lähiökerrostalojen keskellä... hyvin kuuluu ääni kauaskin. Joskus olin siellä kaverin luona yötä ja riitti minulle. Laitoin rastin henkilökohtaiseen "ei" ruutuun
Myllyjärven takana on Ylämyllyjärvi, enimmäkseen pientalovaltaista aluetta. Huono puoli huonot joukkoliikenneyhteydet, joten pitää olla valmis ajoittain kävelemään myllyjärven pysäkeille tuulessa ja tuiskussakin. Auto on siellä siis aika lailla tärkeä kapine. Sieltä käytiin joskus katsomassa myytävää ok-taloa, mutta jätettiin ostamatta juurikin huonojen bussiyhteyksien vuoksi, kun lapset alkoivat tulla koulunkäynti-ikään ja jos jotain, niin bussiyhteyksiä olisi pitänyt olla.
Mäyrämäki ja Mustalampi siellä Keltinmäen "takana" on pientalovaltaista aluetta, varsin rauhallista. Keljon alueella on aika paljon keski-ikäistä porukkaa. Keljonkankaalla vanhempaa porukkaa.
Kortepohjassa on rauhllisempia asuinalueita kuin myös levottomampia, joten sieltä löytyy sekä hyviä paikkoja, että huonoja. Kortepohjan hyvä puoli on siedettävä kävelymatka keskustaan, etenkin jos jaksaa käyttää aikaa oikopolkujen löytämiseen. Siellä asutaan nyt, mukavia luontokohteita lähellä sekä tietysti Laajavuori. Palokan kauppakeskus autolla saavutettavissa. On alueella myös juoppoja, mutta jotenkin ne taitavat pysytellä juottoleoiden lähellä paremmin kuin muissa kaupunginosissa jyväskylässä. hyvät bussiyhteydet myös.
Viitaniemi suht rauhallista, mutta koulujen aukioloaikaan aika levotonta ja bussit ovat järkyttävän täynnä (siellä on ammattikoulut). Lohikoski ja holsti aika rauhallista aluetta.
Ristonmaa ja ristikivi rauhallisia mielestäni. Kuokkalassa levottomampia ja rauhallisempia alueita.
Keskustaa ei voi suositella.
Kankaan alue on ihan siedettävä.
Palokkakin
Kauramäestä ei ole omia kokemuksia, mutta olen kuullut parilta, että tykkäävät asua siellä. Lapsiperheitäkin löytyy ja ulkoilumaastoista löytyy. huonoin puoli on se, että jos joku, niin Kauramäki on Jyväskylän peirmmäistä aluetta, joten keskustaan on aika pitkä matka. Omalla autolla tilanne helpottaa, mutta keskustassa sitten aika kalliit parkkipaikat.
muutaman vuoden takainen ex-pomoni asui halssilassa ja tykkäsi alueesta kovasti. sanoi, että on rauhallista.
Tikka ja Kekkola, parasta lapsille!
Kuokkalassa asun ja hyvin on mennyt. Oman taloyhtiön asiakkaina on valkoihoisia ulkomaalaisia ja kantasuomalaisia. Kolmen kuukauden asumisen jälkeen voin sanoa, että yhtenä yönä oli outoa melua pihalla, mutta muuten normaalia ja toimivaa asumista.
Maansa myyneen näköistä porukkaa kyllä näkee niin Kuokkalan kuin kaupunginkin keskustassa, minne liikkeet ovat keskittyneet.
Vierailija kirjoitti:
Tikka ja Kekkola, parasta lapsille!
Siis tarkoitat Kuokkalan Kekkolaa?
Vaajakosken Kaunisharju oli ainakin ennen ihan hyvää aluetta.
Kiitos teille kaikille kattavista ja monipuolisista vastauksista. Keskustelupalstakin pysyi suht. Asiallisena, ainakin pääosin. Kiitos myös siitä! :)
Nyt osaamme varautua paremmin, välttää alueita, joka loisi meille turvattomuuden tunnetta. Etenkin lapselle, joka kulkee kotoa kouluun toisinaan itsenäisesti. Huojentaa myös vanhempien huolta. Koulumatkan ja kodin ympäristön turvallisuuden lisäksi tiedämme myös, missä saa yönsä nukuttua levollisesti. On täysin eri asia jos toisesta asunnosta kuuluu lasten riemukiljahteluja tai kasvukipuiluja, kuin yöllinen tahallinen aikuisten ihmisten riehuminen ja pelko väkivaltatilanteista.
Nyt osaamme valita asuinalueen, joka painottuu lapsiperheistä ja on siten meidän arvojemme mukaan turvallista seutua Jyväskylässä. Toki lähellä olevat palvelut ja muut ympäristöihin kuuluvat seikat otamme myös huomioon!
Rauhallisuuden määrittelinkin alueena, jossa EI esiinny vahvasti väkivaltatilanteita. Nyt minulla on selvillä myös päihdeongelmaisten väestön painotus alue. Ja alueet joissa vaikuttaa näkyvän räikeitä väkivaltatilanteita päivin ja öin.
On mukavaa, että otatte uusia asukkaita näin lämpimästi vastaan. Uskon, että löydämme Jyväskylästä paljon ystäviä, kun on niin sydämellistä väkeä
Mitä lähempänä muuttomme on, sitä enemmän ajatukseni ja sydämeni ovat jo Jyväskylässä.
Suuri kiitos teille rehellisyydestä ja hyvistä vastauksista!
Kaunista joo, mutta puolen tunnin matka Jkl. Ei ehkä haittaa jos voi etäillä. Koulu suljettiin joskus vuosi sitten ja lapset kulkee keljoon saakka.