Jyväskylä asuinalueet
Mitkä ovat hyviä ja rauhallisia asuinalueita?
Millaisia on Keltinmäki ja kulottajantie?
Olemme lapsiperhe, joka on tykännyt asua senioreiden keskuudessa. Kukaan ei pölli pyöriä tai rattaita, kun vanhuksille riittää rollaattorit joilla porskutellaan eteenpäin!
Meille saa esitellä asuinalueita joihin kuuluu lapsiperheitä tai seniori-alueita.
Kaipaamme rauhallisia öitä ja naapureita, eli kaukana päihteistä, narkomaaneista, vökivaltatilateista.
Kiitos paljon!
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuokkalassa tuntuu joskus että Afrikka ja Lähi-itä ovat jossain lähellä.
Oikeesti? No on maailma muuttunu. 20 vuotta sitten siellä ei nikandereita näkyny.
20 vuotta sitten niitä ei ylipäätään ollut Suomessa kovin runsain mitoin. Vasta 2010-luvulla alkoi muuttoaalto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjeiskö savolaenen jyväskylässä?
Täällä pärjää minkämaalaisena vain. Tämä on kunnon sulatusuuni keskellä Suomea. Porukkaa ympäri maailman.
Löytyykö naisellisia transnaisia?
Vierailija kirjoitti:
Minnoon pärjänny yli kakskymmentä vuotta. Hyvin tiällä pärjöö, vaekka ei Raatalammille ja Tavinsalamelle pärjeekkään tämä kylä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo 1,5 vokaalia on se murre. Just sellanen yhden ja kahden välistä. Joskus voi tulla kolmekin.
Mut jyväskyläläisen saa hikoilemaan, kun pitää oikeinkirjoittaa
Silikoooni
Poliitikko
MeloooniMitähän vielä?
Nuo lausutaan ihan yleiskielisestikin usein pitkänä, vaikka kirjoitetaan lyhyenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä pärjää minkämaalaisena vain. Tämä on kunnon sulatusuuni keskellä Suomea. Porukkaa ympäri maailman.
Löytyykö naisellisia transnaisia?
Thaimaasta löytyy. Mene sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä murretta Jyväskylässä puhutaan? Ei ole savoa eikä pohjanmaata.
Mää, sää.
Ei todellakaan. Ei Jyväskylä mikään Tampere ole.
Ei nääs olekaan, mutta Jyväskylässä venytetääään. Täällä puhutaan nimenomaan "mää, sää" -tyyliin.
En ole kuullut tuollaista. Enemmän minä on sellainen sanojen "mä" ja "mie" risteytys. Muuten kyllä venytellään, mutta minä ei ole ainakaan omaan korvaan ikinä täällä kuulostanut määltä. Sen sijaan opiiiskelija Jyväääskylästä on hyvinkin tuttu ilmaisu.
Jyväskylässä asuu niin paljon ihmisiä eri puolilta Suomea, joten ei ihme, jos murteet sekoittuu. Paikallisille ja pitkään asuneille kuitenkin varsin tuttua tämä venyttely. Siitä myös kyseinen "opiiiskelija Jyväääskylästä" ilmaisu.
On se venyttely ihan kaikille tuttua. Mutta ei sanoissa minä ja sinä. Siitähän tuossa puhuttiin.
Olen koko elämäni asunut Keski-Suomessa, suurimmaksi osaksi Jyväskylässä. Ikinä, koskaan ei kukaan venyttele minää ja sinää. Napakat _minä_ ja _sinä, mä/sä puhekielessä. Mitä lie urbaanilegendaa, joka tapauksessa scheissea.
"Ikinä, koskaan". Äläs nyt, asiantuntija. Tähän kaupunkiin mahtuu paljon puhetapoja. Olen törmännyt usein "mää, sää" -puheeseen. Puhun myös itsestäni usein "mää" -muodossa. Vuosia Jyväskylässä myöskin asunut.
Totta kai täällä törmää myös mää ja sää puheeseen, koska aika moni muuttaa tänne Tampereen seudulta. Ei se kuitenkaan tarkoita, että mää ja sää olisi mitään Jyväskylän tai Keski-Suomen murretta.
Ja höpötilöpöti... kaikki syntyperäiset jyppiläiset puhuu noin. Aina ja kaikki. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä murretta Jyväskylässä puhutaan? Ei ole savoa eikä pohjanmaata.
Mää, sää.
Ei todellakaan. Ei Jyväskylä mikään Tampere ole.
Ei nääs olekaan, mutta Jyväskylässä venytetääään. Täällä puhutaan nimenomaan "mää, sää" -tyyliin.
En ole kuullut tuollaista. Enemmän minä on sellainen sanojen "mä" ja "mie" risteytys. Muuten kyllä venytellään, mutta minä ei ole ainakaan omaan korvaan ikinä täällä kuulostanut määltä. Sen sijaan opiiiskelija Jyväääskylästä on hyvinkin tuttu ilmaisu.
Jyväskylässä asuu niin paljon ihmisiä eri puolilta Suomea, joten ei ihme, jos murteet sekoittuu. Paikallisille ja pitkään asuneille kuitenkin varsin tuttua tämä venyttely. Siitä myös kyseinen "opiiiskelija Jyväääskylästä" ilmaisu.
On se venyttely ihan kaikille tuttua. Mutta ei sanoissa minä ja sinä. Siitähän tuossa puhuttiin.
Olen koko elämäni asunut Keski-Suomessa, suurimmaksi osaksi Jyväskylässä. Ikinä, koskaan ei kukaan venyttele minää ja sinää. Napakat _minä_ ja _sinä, mä/sä puhekielessä. Mitä lie urbaanilegendaa, joka tapauksessa scheissea.
"Ikinä, koskaan". Äläs nyt, asiantuntija. Tähän kaupunkiin mahtuu paljon puhetapoja. Olen törmännyt usein "mää, sää" -puheeseen. Puhun myös itsestäni usein "mää" -muodossa. Vuosia Jyväskylässä myöskin asunut.
Totta kai täällä törmää myös mää ja sää puheeseen, koska aika moni muuttaa tänne Tampereen seudulta. Ei se kuitenkaan tarkoita, että mää ja sää olisi mitään Jyväskylän tai Keski-Suomen murretta.
Ja höpötilöpöti... kaikki syntyperäiset jyppiläiset puhuu noin. Aina ja kaikki. Piste.
No jääkiekkoporukoissa voikin olla oma puhetapansa. Jyp ei kuitenkaan kata koko Jyväskylää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo 1,5 vokaalia on se murre. Just sellanen yhden ja kahden välistä. Joskus voi tulla kolmekin.
Silikoooni
Poliitikko
MeloooniMitähän vielä?
Nuo lausutaan ihan yleiskielisestikin usein pitkänä, vaikka kirjoitetaan lyhyenä.
Niinhän se on... mutta extrahaasteellisia vokaalinvenyyttäjälle
Venyyytys, venyytellä..
Vierailija kirjoitti:
Täältä ääni myös Tikkakoskelle. Isommat kaupat tosiaan sijaitsevat Palokassa, mutta on S-market ja K-market. Lapsiperheille monenlaista aktiviteettia tarjolla. Rauhallista, ystävällisiä ihmisiä. Uusi moottoritie vie keskustaan nopeasti.
Mainitsiko kukaan Keljonkangasta/Sarvivuorta/Kinkomaata? Se on myös rauhallista seutua.
Säynätsalo, Päijänteen paratiisisaaret on kauneinta Jyväskylää. Päijänne lähellä ja talot saarissa, tosin siltojen yhdistämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silikoooni
Poliitikko
MeloooniMitähän vielä?
Venyyytys, venyytellä..
Normaaliälyiselle ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä ääni myös Tikkakoskelle. Isommat kaupat tosiaan sijaitsevat Palokassa, mutta on S-market ja K-market. Lapsiperheille monenlaista aktiviteettia tarjolla. Rauhallista, ystävällisiä ihmisiä. Uusi moottoritie vie keskustaan nopeasti.
Mainitsiko kukaan Keljonkangasta/Sarvivuorta/Kinkomaata? Se on myös rauhallista seutua.
Säynätsalo, Päijänteen paratiisisaaret on kauneinta Jyväskylää. Päijänne lähellä ja talot saarissa, tosin siltojen yhdistämän.
Ja palvelut kaukana. Sinne, jos ei halua asua kaupungin läheisyydessä.
Minä oon aikuisena muuttanut Jyväskylään ja puhun yleiskieltä ja vähän kotiseutuni (Pohjanmaan) murretta. Mutta ai että, kun 6 vuotias lapseni venyyttää! Se sanoo myös mää ja sää. Varmaankin naapurin lapsilta tarttunutta, niiden vanhemmatkin venyyttää ja lapset leikkii paljon yhdessä.
Keltinmäessä oli 90-luvulla todella paljon lapsiperheitä.
Jyväskylä tarvitsee oman pulinaketjun, koska tämä lähtee nyt aivan sivuraiteille. Pahoittelut Ap, sohaisit ampiaispesään. :D
Vierailija kirjoitti:
Keltinmäessä oli 90-luvulla todella paljon lapsiperheitä.
Nykyisin siellä on todella paljon deekuja.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä tarvitsee oman pulinaketjun, koska tämä lähtee nyt aivan sivuraiteille. Pahoittelut Ap, sohaisit ampiaispesään. :D
Täällä on noin 62384049840982982 Jyväskylä aiheista ketjua, jos vain haluaa kaivella. Tuskin ap:kaan täällä tuntitolkulla päivystää vinkkejä etsimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silikoooni
Poliitikko
MeloooniMitähän vielä?
Venyyytys, venyytellä..
Normaaliälyiselle ei mitään ongelmaa.
Tänne on ilmeisesti löytänyt tiensä joku todella tosikkohenkinen riitapukari.
Ei ole älystä kiinni, ne on oikeinkirjoitussääntöjä, jotka pitää vaan oppia.
P.s. Minä myös vähän vitsailin, laskin leikkiä, pelleilin.. Onko tuttua? Edes lapsuudesta?
Jyväskylä ei ole mikään sivistyskaupunki vaan yököttävä kendokaupunki!
Vai mitä, pianonpimputtaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välttäisin koko Keski-Suomea jos mahdollista. Suomen sukurutsaisimmat pitäjät löytyvät niiltä seuduilta, ja vuosisatoja jatkunut perheen kesken nussiminen näkyy ihmisten naamoista.
Sata kertaa tai tuhat kertaa mieluummin Keski-Suomi kuin esim. Etelä-Pohjanmaa. Keski-Suomeen on tullut väkeä muualtakin, mm. evakkoja rajan takaa.
Erityisesti 2000-luvulla tultu hyvinkin runsain mitoin monenkin rajan takaa.
Löytyy niitä monen rajan takaa tulleita esim. Joensuussakin.
Silikoooni
Poliitikko
Meloooni
Mitähän vielä?