Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jyväskylä asuinalueet

Marianne
30.08.2022 |

Mitkä ovat hyviä ja rauhallisia asuinalueita?
Millaisia on Keltinmäki ja kulottajantie?

Olemme lapsiperhe, joka on tykännyt asua senioreiden keskuudessa. Kukaan ei pölli pyöriä tai rattaita, kun vanhuksille riittää rollaattorit joilla porskutellaan eteenpäin!

Meille saa esitellä asuinalueita joihin kuuluu lapsiperheitä tai seniori-alueita.
Kaipaamme rauhallisia öitä ja naapureita, eli kaukana päihteistä, narkomaaneista, vökivaltatilateista.
Kiitos paljon!

Kommentit (206)

Vierailija
101/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keljonkangas, Mannila, Kypärämäki

No jo on nimiä.

T: stadilainen

Terveisiä oikeasta Suomesta, paikannimetkin on suomea.

T: Kotipaikka Jyväskylän Kukkumäki

Vaajakoskella on hieno asuntoalue nimeltään Hupeli. Harmitta kun samalla seudulla erään alueen nimi muutettiin Kaunisharjuksi, vanha nimi oli Retuperä.

Vierailija
102/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä murretta Jyväskylässä puhutaan? Ei ole savoa eikä pohjanmaata.

Mää, sää.

Ei todellakaan. Ei Jyväskylä mikään Tampere ole. 

Ei nääs olekaan, mutta Jyväskylässä venytetääään. Täällä puhutaan nimenomaan "mää, sää" -tyyliin.

En ole kuullut tuollaista. Enemmän minä on sellainen sanojen "mä" ja "mie" risteytys. Muuten kyllä venytellään, mutta minä ei ole ainakaan omaan korvaan ikinä täällä kuulostanut määltä. Sen sijaan opiiiskelija Jyväääskylästä on hyvinkin tuttu ilmaisu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jo on nimiä.

Terveisiä oikeasta Suomesta, paikannimetkin on suomea.

T: Kotipaikka Jyväskylän Kukkumäki

Vaajakoskella on hieno asuntoalue nimeltään Hupeli. Harmitta kun samalla seudulla erään alueen nimi muutettiin Kaunisharjuksi, vanha nimi oli Retuperä.

Repurällä olisi kuulunut olla Kuokkalassa sijaitseva Syrjähyppy niminen katu :D

Vierailija
104/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tikkakoski kuuluu Jyväskylään nykyään. Ydinkeskustaan ajaa 25 min max, kun tuli uusi moottoritie. Tosi turvallinen lapsille. Ja päinvastoin kuin monessa Jyväskylän ns. lähiössä, täällä on paljon palveluita lähellä. Kirjasto, kirkko, kauppa, posti, urheiluhalli, terveyskeskus (ainakin lapsille), uimaranta, bensis kylmäasema, pizzeria, kukkakauppa, hieno Ilmavoimamuseo, mielettömät lenkkipolut, frisbeegolf rata jne.

Omakotitalot ehkä jonkin verran halvempia kuin lähempänä keskustaa ja asutus muodostuu niistä pääosin. Keskustassa on muutama kerrostalo. Ja pääsee bongailemaan lentokoneita paljon, mutta ei jatkuvaa lentomelua kuitenkaan, koska lentojen suunta pyritään pitämään pois asutuksesta. Mahtava paikka, jos haluaa harrastaa hiihtoa, lentämistä, juoksua, ammuntaa, maastopyöräilyä, kalastusta tai suunnistusta. Hevostalleja on lähiseudulla myös.

Kyseessä ei ole mikään unelias kylä, sillä Jyväskylän varuskunnassa on paljon väkeä ja marketissa voi tulla vastaan vaikka kadetteja ympäri Suomea, jos ovat kursseilla täällä tai kertaamaan tulleita reserviläisiä.

Miinuksena se, että isompiin marketteihin pitää ajaa Palokkaan

Myös rivareita löytyy, uustuotantonakin. Maalämmöllä, takoilla, kohtuulliseen hintaan:

https://www.etuovi.com/kohde/t43962

Vierailija
105/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristonmaa, keljonkangas, kaijanlampi, sääksvuori, kinkomaa (kuuluu kylläkin muurameen), kauramäki, savulahti. Siinäpä omat suosikit ja lisäksi ko. Alueilla hyvät koulut lähellä.

Jos maaseutumaista asumista etsit, niin Korpilahti.

Vierailija
106/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää, sää.

Ei nääs olekaan, mutta Jyväskylässä venytetääään. Täällä puhutaan nimenomaan "mää, sää" -tyyliin.

En ole kuullut tuollaista. Enemmän minä on sellainen sanojen "mä" ja "mie" risteytys. Muuten kyllä venytellään, mutta minä ei ole ainakaan omaan korvaan ikinä täällä kuulostanut määltä. Sen sijaan opiiiskelija Jyväääskylästä on hyvinkin tuttu ilmaisu. 

Mää kyllä sanon mää ja sää aika usein, ehkä oon sen verran vanha, että luontuu usein paremmin kuin mä ja sä, jota kyllä josksus saataan käyttää.

Ikäni oon täällä parin vuoden hairahdusta lukuunottamatta asunut, yli 40 vuotta jo. 

Vierailija
107/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palokka on rauhallinen alue ja siellä asuu paljon lapsiperheitä, myös Haukkalanrantaa tai Mankolaa/Mannilaa suosittelen. Palokassa ja Mankolassa on suhteellisen uudet koulut ja uusi alakoulu/päiväkoti on myös Savulahdessa. (Sijaitsee Palokan ja Laajavuoren välissä)

Vierailija
108/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan jyvvääskylää tietenkin! Muistat aina venyyttää toista tavuua niin hyvin menee!

Vierailija
109/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää, sää.

Jyväskylässä asuu niin paljon ihmisiä eri puolilta Suomea, joten ei ihme, jos murteet sekoittuu. Paikallisille ja pitkään asuneille kuitenkin varsin tuttua tämä venyttely. Siitä myös kyseinen "opiiiskelija Jyväääskylästä" ilmaisu. 

Vierailija
110/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä haukutaan koko ajan Keltinmäkeä. Olen käynyt joskus 1990-luvulla siellä, ja muistelen, että kävin jollakin omakotitaloalueella. Muistanko nyt väärin?

Vierailija
111/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttäisin koko Keski-Suomea jos mahdollista. Suomen sukurutsaisimmat pitäjät löytyvät niiltä seuduilta, ja vuosisatoja jatkunut perheen kesken nussiminen näkyy ihmisten naamoista.

Sata kertaa tai tuhat kertaa mieluummin Keski-Suomi kuin esim. Etelä-Pohjanmaa. Keski-Suomeen on tullut väkeä muualtakin, mm. evakkoja rajan takaa. 

Vierailija
112/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää, sää.

Jos tuossa vieressä Keuruulla puhutaan puhtainta suomea, niin Jyvässeudulla kieli on aika samalaista. Kolme on joskus puhekielessä kolome ja tolppa toloppa.

Vierailija
113/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää, sää.

Jyväskylässä asuu niin paljon ihmisiä eri puolilta Suomea, joten ei ihme, jos murteet sekoittuu. Paikallisille ja pitkään asuneille kuitenkin varsin tuttua tämä venyttely. Siitä myös kyseinen "opiiiskelija Jyväääskylästä" ilmaisu. 

On se venyttely ihan kaikille tuttua. Mutta ei sanoissa minä ja sinä. Siitähän tuossa puhuttiin. 

Vierailija
114/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttäisin koko Keski-Suomea jos mahdollista. Suomen sukurutsaisimmat pitäjät löytyvät niiltä seuduilta, ja vuosisatoja jatkunut perheen kesken nussiminen näkyy ihmisten naamoista.

Sata kertaa tai tuhat kertaa mieluummin Keski-Suomi kuin esim. Etelä-Pohjanmaa. Keski-Suomeen on tullut väkeä muualtakin, mm. evakkoja rajan takaa. 

Erityisesti 2000-luvulla tultu hyvinkin runsain mitoin monenkin rajan takaa. 

Vierailija
115/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jo on nimiä.

Eipä nuo sen kummempia ole kuin Mellunkylä Käpylä, Kumpula, Jakomäki tms.  

Töölö vasta paska nimi onkin tai joku Sörnäinen

Vierailija
116/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi24 Kuopio -palstalla puhutaan usein Jyväskylän Perähikiästä, josta joku palstahäirikkö on kuulemma kotoisin :D

Vierailija
117/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tuo Kaunisharjun nimi muuttui ? Kun lapsuuteni paras kaveri muutti sinne kasarilla, oli ainakin silloin Kaunisharju. Hauska juttu, ja jostain syystä mennyt multa täysin ohi. 

Vierailija
118/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ristonmaa, keljonkangas, kaijanlampi, sääksvuori, kinkomaa (kuuluu kylläkin muurameen), kauramäki, savulahti. Siinäpä omat suosikit ja lisäksi ko. Alueilla hyvät koulut lähellä.

Jos maaseutumaista asumista etsit, niin Korpilahti.

Eikös Säynätsalo ja Muuratsalo ole kanssa aika maaseutumaista.

Vierailija
119/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aittorinne-Kivistö. Rauhallista, luonto lähellä, Seppälän palvelut ja keskusta lähituntumassa.

Vierailija
120/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää, sää.

On se venyttely ihan kaikille tuttua. Mutta ei sanoissa minä ja sinä. Siitähän tuossa puhuttiin. 

Olen koko elämäni asunut Keski-Suomessa, suurimmaksi osaksi Jyväskylässä. Ikinä, koskaan ei kukaan venyttele minää ja sinää. Napakat _minä_ ja _sinä, mä/sä puhekielessä. Mitä lie urbaanilegendaa, joka tapauksessa scheissea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi