Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rintatiehyetukoksesta leikkaukseen, onko tovereita?

27.10.2006 |

Imetin lastani noin 9 kk ikaiseksi saakka. Matkan varrella oli useita kuumeettomia tiehyetukoksia joista selvisin jotenkuten normaalein kotikonstein. Muutaman viimeisen imetyskuukauden aikana vasen rinta turposi pikkuhiljaa ja kipeytyi. Sinne kertyi mataa, joka poistettiin paikallisesti punkteeraamalla. Vaiva kuitenkin uusiutui ja meni lopulta niin pahaksi etta jouduin leikkaukseen. Olin sairaalassa viikon ja sairaslomalla 10 paivaa. Imetys loppui siihen. Ilmeisesti vaivan aiheuttajana oli rinnassa oleva kysta. Leikkaus meni hyvin ja nyt rinnat ovat taas normaalit. Laakarin mukaan tama on erittain harvinaista, enka itse tieda ketaan joka olisi kaynyt saman lapi. Olisi mukava vaihtaa kokemuksia jonkun saman kokeneen kanssa. Erityisesti kiinnostaisi se, toistuiko toisen lapsen kanssa sama ongelma. Laakarit eivat osanneet antaa siihen tasmallista ennustetta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin juuri minulle tehtiin, eli viime elokuussa patti tyhjennettiin neulalla. Sen teki rongtenlaakari paikkallispuudutuksessa omalla vastaanotollaan. Han sai melkein koko patin tyhjaksi, mutta jostain syysta se alkoi pian tayttya uudestaan ja sitten lopulta se leikattiin.

Olen kaynyt ultrassa leikkauksen jalkeen 2 kertaa ja kerran viela pitaa kayda laakarilla. En osaa sanoa miksi haluavat tarkkailla nain huolellisesti mutta hyvahan se on etta niin tehdaan.

Viimeksi laakari sanoi etta vaivan uusiutumisriski on todellinen... joten itse otan patin kylla vakavasti ensi kerralla ettei tarvitse leikkaukseen asti menna.

Vierailija
2/12 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lypsin 6kk maitoa pulloon ja kun lopetin lypsämisen niin rintani kipeytyi pikkuhiljaa.

Söin 3 antibiottikuuria mutta ne eivät tehonneet.

Vuosi sitten jouduin leikkaukseen jossa poistettiin tukkeutunut tiehyt sekä poistettiin kysta.

Nyt olen imettänyt kuopustani 6kk:tta mutta imetyksen loputtua aion pitää huolen ettei rintoihini jää muhimaan yhtään maitoa ja muutenkin pyrin välttämään tilanteita jossa rintatulehdus voisi iskeä.

Lääkärin mukaan tämä johtui siitä etten tyhjentänyt rintojani maidosta jolloin se maito jäi muhimaan ja kasvattamaan bakteereja ym.

Noudatin vain neuvolan neuvoja ettei saa lypsää koska silloin maidontuotanto vain jatkuu.

No,tällä kertaa olen viisaampi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiva kun loytyi joku jolla samanlaisia kokemuksia. Ymmarsinko oikein etta vaivasi alkoi vasta kun lopetit imetyksen/ tai pulloon lypsamisen? Minulla vaiva alkoi hiljalleen imetyksen aikana mutta paheni huomattavasti kun aloin vahentaa imetysta. Epailiko laakari lainkaan etta kysta voisi olla koko pulman aiheuttaja? Minulla kystaa ei poistettu koska laakarin mukaan rinta oli niin pahoin tulehtunut ettei sita voitu poistaa. Nyt pitaisi miettia etta kannattaisiko se poistaa jalkikateen. Miten aiot lopettaa imettamisen jos se on kriittinen aika tukoksen syntymisen kannalta? Itsellani lopetettiin maidontulo sairaalassa hormoneilla, joka oli aika raju kokemus koska hormonihoidossa oli kaikenlaisia epamiellyttavia sivuvaikutuksia. Myos antibiottiyhdistelma oli niin raju etta sita piti vaihtaa kolmesti ennen kuin siedettava loytyi.

Minulla myos rintapaiseen aikana rinnan muoto muuttui ja silloin itse asiassa aloin todenteolla huolestua. Oliko sinulla muotomuutoksia? Ylipaataan en tajunnut tilanteen vakavuutta ennen kuin rinta oli todella pahassa kunnossa. Kun sitten kavin ensimmaisen kerran kirurgin vastaanotolla han lahetti minut silta istumalta sairaalaan ja leikkasi seuraavana aamuna. Mataa tuli yli 2 dl. Olen lukenut jostain etta uusitiumisriski on noin 10 prosenttia mutta ei kai sita voi koskaan tietaa. Toivotaan ettei tarvitsisi enaa kayda samaa lapi.

Vierailija
4/12 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko kirjoitella nyt kun löytyi ko. juttua..

mulla tilanne hiukka erillainen, eli minulla näin..mulla nyt kolmas lapsi..ensimmäiseltä imettäminen onnistui täydellisesti--ei mitään ongelmia.imetin siis ensimmäistä 1vuotiaaksi asti.

toisesta lapsesta, kun olin imettänyt muutamia viikkoja niin tuli kuumeettomia kipuilua rinta paisui..nännistä oli vaikea saada otetta vauvalla.tuntui tönköltä ja nänninlähellä oli outo muhkura patti, joka sitten ultrattiin terveyskeskuksessa--patti oli lääkärin mukaan vaan joku tukkeuma--käskettiin lämmittää ja imettää joka välissä. vaiva kuitenkin jatkui sillain että rinta jäi möykyksi ja kovemmaksi kuin toinen. ja imetyskin lopahti puoleenvuoteen..muutama viikko imetyksen lopettamisesta se kipeytyi ja sain puristettua mätää sieltä pois. (muistaakseni hieman verensekaista) ja vaiva parani. nyt meillä viikon ikäinen vauva ja heti imetyksen ekoilla kerroilla kipuilua ja möhkyrä tuli takaisin...mutta vauva kova imemään rintaa toisin kuin aiemmat vauvat--sain siis kivun lievittymään..rinnassa silti se kovettuma tai möhkyrä...ja rinnassa välillä outoa kipuilua imetyksen aikana ja kovemman oloinen kuin toinen rinta..ja imetysen jälkeen " viiltää" oudosti...ei kuitenkaan suoranaista kipua.

mulla siis varmaan yrittäny--ja yrittää kokoajan tulla tukosta. kannatteeko minun tehdä jotain patille? voinko jotenki yrittää tyhjentää pattia? en tiiä onko vaiva sama kun teillä, mutta olettaisin. kertokaa rakkaat kanssasisaret.

Vierailija
5/12 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisään vielä...että voiskohan minullakin olla jokin kysta tai vastaava..

mutta toisaalta senhän ois pitänyt näkyä ultratessa rintaa. vai olenko ihan väärässä.

Vierailija
6/12 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, esikoiseni ei syönyt rintaa ollenkaan joten lypsin 6kk:tta maidot pulloon.

Kun lopettelin lypsämistä minua neuvottiin neuvolassa että ei kannata lypsää ollenkaan vaikka rintoja kivistäisi.

Lääkäri sittemmin sanoi minulle että mulla oli jäänyt maitoa tiehyeisiin ja se oli aieheuttanut pikkuhiljaa tulehdusta rintakudoksessa kun maito pakkautui sinne ja siitä sitten seurauksena kun tiehyt oli tukossa niin se ns:arpeutui ja alkoi kasvamaan kudosta ympärille.

Nyt kuopus on 6kk:tta ja jos lopetan imetyksen jossain vaiheessa niin täytyy vain pitää huolta ettei rintaan jää maitoa muhimaan,myöskin nyt imetyksen aikana suosittelivat välttämään kaikkea mikä voi aiheuttaa tulehdusta(uinti,kylmä ym.) ja jos alkaa tuntua kipua niin äkkiä vain tyhjentelemään rintaa ja jos ei voi enää imettää niin sitten vain pulloa lapselle ja lypsyä sen verran että pahkurat häviää.

Vierailija
7/12 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Minulla oli myoskin kipea rinta todella kova, lahes kivikova siita lahtien kun vaivan sain. Aiemmin kun kavin nayttamassa sita laakarille, sanoivat etta siella on vain paljon nestetta joka taytyy ottaa pois, ja silloin minulle tehtiin tuo punkteeraus. Sen jalkeen rongten-laakari suositteli imetyksen lopettamista mutta jatkoin kuitenkin, mita ei olisi pitanyt tehda nain jalkeen pain ajatellen, koska neste keraantyi uudelleen ja muodostui madaksi.

Rontgen-laakarini opetti todella tehokkaan tavan tyhjentaa rintaa kasin. Siihen ei mikaan pumppu auttanut koska patti kertyi todella ylos. Hankala selostaa sanoin mutta toisella kadella piti painaa patin ylareunasta ja kuljettaa katta alaspain ja toisella lypsaa. Kesti pari paivaa opetella mutta kun opin niin talla konstilla pidin vaivaa kurissa kun lypsin joka ikisen imetyksen jalkeen loput pois rinnan ylaosasta. Pumpulla en saanut imetyksen jalkeen pisaraakaan mutta kasin tuli vaikka kuinka paljon.

Minusta ainakin tuntui etta olin jatkuvasti hoitamassa rintaa ja hieromassa pahkuraa ja lammittamassa geelipussia ja silti sairaus vain paheni. Siksi seuraava imetys hirvittaa jo valmiiksi eika ajatus uudestaan tasta touhusta inspiroi alkuunkaan¿

Kystan muuten pitaisi nakya ultrassa hyvin. Ainakin oma laakarini naytti tarkalleen paikan jossa se on.

Vierailija
8/12 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskotko että minä voisin saada patin pois omatoimisesti jos opettelisin tuon sinun käsin lypsy menetelmän...vai onko se niin jo" koteloitunut" ettei sitä millään saa tyhjättyä.

joo mutta minä kyllä kuitenkin aion koitella josko patti antais periksi.

oliko sinun patti iso.? voitko ns. ottaa sen käteen---siis onko se niin pinnassa.? oliko sulla kipeä se patti?

taas liuta kysymyksiä.. kiva jos vastailet.

Vierailija
9/12 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patti oli todella iso, kuuma ja ajoittain punainen. Lopuksi jopa ihon vari alkoi muuttua samoin kuin rinnan muoto. Se ei ollut kovin pinnassa koska sita ei pystynyt siirtelemaan. Kohouma oli todella kuin ¿tuoli¿. Punaista kohtaa ei ollut aina, vaan se ilmestyi ajoittain ja valilla hiukan eri kohtiin. Kipu oli tuolla alueella olevaa jatkuvaa yleiskipua, mutta varsinaisesti itse patti ei ollut kauhean kipea. Lopuksi huomasin etta minulla oli jatkuvasti lievasti kuumetta. En kylla jaksa uskoa etta sinun pattisi olisi viikossa koteloitunut. Minulla tama vaiva kehittyi useiden kuukausien kuluessa. Uskoisin etta se lahtee hieronnalla pois. Mutta jos edellisella kerralla sinulla oli mataa niin ehka kannattaisi kayda laakarissa. Itse ainakin ajattelen etta ensi kerralla ryhdyn heti toimeen enka jaa ihmettelemaan liian pitkaksi aikaa kasvavia patteja.

Vierailija
10/12 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samallaiselta isolta möhkäleeltä tuntuu olevan myös minun pattini..

en itsekkään usko että se olisi koteloitunut viikossa...mutta epäilen että se on jäänyt edellisestä imetyksestä tonne jonnekkin " piiloon piileväksi" ja ei ole kipuillut imetyksen jälkeen eikä raskauden aikana. (edellisestä imetyksestä vaan reilu vuosi.) ja siis olisi valmiina se vanha koteloituminen tuolla. voiskohan olla mahdollista.? poistetaanko koteloitumista miten? miksihän minulla ei ryhdytty minkäälaisiin toimiin. ärsyttää kyllä nyt, kun on pientä jomotusta rinnassa kokoajan. eli kaikki ei ole ihan ok. tuntuu että jotenkin turha nyt mennä edes lääkäriin kun ei ole tulehdusta..alkaiskohan ne edes tekemään mitään.eihän ne ota vakavissaan ollenkaan...( niin epäilen ainakin.) ja toiseksi tän asian vaikeeksi tekee kun asumme ulkomailla nyt ja aiemmat kerrat olen käynyt suomessa lääkärissä.

eipäs tässä varmaan kannata muuta kuin jäädä odottelemaan ja seurailemaan tilannetta.

Vierailija
11/12 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Asut siis ulkomalla! Niin minakin. Asun viela sellaisessa maassa jossa nama asiat on laakarissa otettu todella vakavasti, paljon vakavammin kuin mita kavereillani Suomessa on kokemuksia julkisesta terveydenhoidosta. Jos sinua vaivaa asia, niin kokeile laakaria siella missa asut.

Minullekin on nimittain rintaan jaanyt vahan nestetta sisalle ja sita seurataan nyt tarkasti ultralla saannollisin valiajoin.

Vierailija
12/12 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin vauvan ensimmäisen neuvolakäynnin yhteydessä kysellä asiasta.. joo kyllä huomasin suomessa ettei otettu niin vakavasti tuota pattia--varsinkaan senjälkeen kun ultrattiin ja ei näkynyt mitään poikkeavaa. mä parina iltana puristelin ja yritin käsin lypsää rintaa ja pattia--sain sieltä tulemaan muutamia kertoja ihan semmosta talintapasta ja erittäin paksua--olikohan tuo sitä mikä tekee patin, no jos oli niin en kyllä saa sitä itse pois--niin lujassa se oli.

Olen muuten kuullut että maito voi vaan koteloitua yhtäkkiä, ja sen saa parhaiten pois niin että lääkäri imee jollakin ohuella neulalla patin pois--eli piikki pattiin. kuulin vaan että näin oli toimittu mun kaverin kaverille.

ihmettelen miksei minua otettu vakavasti ollenkaan suomessa..ehkä lääkäri ajatteli vaan että ko. kipu ja patti on alkava rintatulehus. mä pöljä--mutta kun kerroit että rintaa tutkitaan säännöllisin väliajoin niin miksi? mitä haittaa voi tulla jatkossa? jotain isompaa?

kiva jos jaksat vastailla..en tiedä, minä olen ottanut patin pattina, kun se ei niin enään vasivaa--mutta onko patista haittaa--vaikkei vaivaakkaan kun ajoittain.

sekavaa kirjoitusta.=))