ELOTÄHKÄT vko 34 to-su
Aloitellaanpa sitten taas uutta pinoa loppuviikolle... Kovin hiljaiselta vielä tuntuu...
Kommentit (33)
meille syntyi tyttö 21.08 kello 20.18. 3110 kg ja 48 cm. synnytys oli nopa mutta raju!! tässä tarinaa..
Eli 20.8 mentiin osastolle, aamulla. sain 2 kertaa 25milligrammaa kohtua kypsyttävää murua, sai aikaan pikku suppareita pitkin päivää ja yötä. No aamulla 21.8 lääkärille ja totesi että olen 3 cm auki mutta vauvan pää vielä aika ylhäällä, ei muuta kun synnytys saliin ja oksitoonitippaa tippumaan että saataisiin vauva alemmas. Olin tipassa noin 5 tuntia...tuli pikkusuppreita, pelailtiin korttia ja naureskeltiin että alkaisi jo. viiden aikaan iltapäivällä kävi lääkäri , ja kalvot puhki...ja sitten se alkoi ja rytinällä...heti puhkaisun jälkeen alkoi niin helvetilliset supistukset että huh, sain jonkun piikin reiteen , ( ilokaasun korviketta) , ei mitään apua, sain heti kuudelta spinaalin joka auttoi onneksi hyvin, ( tässä vaiheessa siis vasta 4-5cm auki ). noin tunnissa olin 10 cm auki ja sitten alkoi taas todella rajut supistukset, ja ponnistus. olin ennen spinaalia ollut tunnin niissä niin rajuissa supistuksissa että kaikki voimat oli ihan hukassa. itkin ja huusin että en jaksa millään ponnistaa ...ja kätilö lisäsi taas tippaa...no jotenkin ihmeen kaupalla Tommin ja ihanan kätilön avulla sain ponnistettua 40 minuutin kuluttua tytön ulos...olin ihan tajunnan rajamailla, en muista oikein mitään siitä kun vauva nostettiin rinnan päälle. mutta terve tyttö oli ja nyt kaikki hyvin kovista jälkisupistuksista ja lihas särystä huolimatta. mutta täytyy sanoa vaikka synnytyksen kesto oli 3 tuntia ja 18 minuuttia..oli tämä kaikista kolmesta rajuin. lapsiluku on nyt täynnä!
maitoa odotetaan nousevaksi.. .
petra rv 0+0, typy 3 päivää , onni 2v 4kk ja iida 7 wee
Onnea uusien nyyttien äideille! Kommelluksia tuntuu olevan elokuisten synnytykset täynnä..? Vai kuvittelenko vain?
Kuinkahan moni meistä jäljellä olevista joutuu odottelemaan syyskuun puolelle? Täällä päin ei ainakaan mitään merkkiä. Mutta viimeisen vyöhyketerapian jälkeen olen nukkunut! Pieni ihme on siis tapahtunut. Ehkä se oli ne aivoheijasteisiin laitetut nappulat... Kohdun heijasteisiin laitetut ei kyllä tuottaneet mitään tulosta kun kokonaisena vielä ollaan :( Taidan mennä vielä ensiviikolla kerran. Suosittelen lämpimästi muillekin, etenkin odottajille!
Ja pitkä päivä edessä tontilla. Jos seisominen ja painovoima tekisi tehtävänsä.
T. Maija, huomenna LA!
Onnea Peetu!! Miten suloinen pikkuinen neitokainen!
Mulla oli tossa 8-10 ihan käsittämätön kipu tuossa vasemmalla puolen vatsaa. Ihan säikäytti kyllä. Kävely ei onnistunut eikä makuulaankaan ollut hyvä. Soitin Jorviin, jossa kysymyssarjan jälkeen käskivät ottamaan särkylääkettä ja lepäämään tunnin. Pahin kipu lähtikin, mutta olo on omituinen. Onneksi Untamo on antanut merkkejä itsestään, niin ei tarvitse sitä huolehtia. On vaan niin käsittämättömiä nuo kivut välillä. Kolmannenkin kanssa on ihan äimänkäkenä!
Rv 40 siis tasan täynnä.. Odottelu jatkuu.. Mutta kyllä mä revin pelihousut, jos oon täällä vielä syyskuussa kärvistelemässä.
Lyle 40
Ihana pikkuinen neiti Peetulla! Onnea pikkuisesta ja olipa nopea synnytys.
Tuntuu että monella on ollu tosi nopea synnytys. Itellä kun ekan ulossaanti kesti 13 h. Toivottavasti tää tulis sit nopeammin..
Viime yönä lorahteli kai lapsivettä ? ..sitä tuli aina kun käänsin kylkeä. 2 pikkuhousut kastu ja sit laitoin pikkuhousun suojan ja sekin oli aamulla ihan litimärkä. Ja nyt aamulla tuli limanen verensekainen klönti ja siteeseen tulee kanssa limaa ja nestettä koko ajan. (ihania nää mun kuvaukset ;) )
Kauankohan tätä voi jatkua? Tai siis kauannko voin kotona odotella? Mitään sen kipeempiä supisteluja ei oo..kolotusta ja jomatusta vaan.
Ärsyttää vaan soittaa sinne synnärille, kun tuntuu että siellä ollaan niin ihmeen ärtsyjä aina.
Mama 40+2
Mä kyllä vähintäänkin soittaisin synnärille.Mun kaverille oli annettu ohjeeks, et jos kakstai kolme sidettä kastuu, voi lähteä näytille. Ymmärrän kyllä ton sun haluttomuuden soittaa synnärille. Mä kanssa välillä koen, et kommentit on jotenkin vähän aliarvioivia. Nauratti tänäänkin, et kolmatta odottavalle sanotaan " raskauteen kuuluu kaikenlaisia kipuja". Teki mieli kommentoida, et ihanko totta. En oo aiemmin huomannutkaan ;=)
Alkaa olo olla tosiaankin aika väsynyt tähän odottamiseen.. Jotenkin kerkesin odottaa jaakaantuvani jo aikaisemmin, kun supistelujakin on ollut jo enempi kuin aikaisemmissa raskauksissa. Ja jotenkin on nyt kauhean stressaavaa odottaa, kun ei tosiaan tiedä milloin synnytys lähtee kunnolla käynnistymään..!
Yöt on edelleen menneet vähän niin ja näin. Tässä kerkesi olla jo muutama todella huonosti nukuttu yö ja samalla supistelikin epäsäännöllisesti, mutta sitäkin kipeemmin. Ja alapää on ollut myös menkkamaisen kipeä:(. Ajattelin sitten jos kolmas yö putkeen samanlainen niin sitten lähden käymään synnärillä, mutta niin sitten vain sain kun sainkin seuraavan yön nukuttua kertaakaan heräämättä (edes vessassa ei tarvinnut käydä)!!! Aamulla piti kattoa kelloa useemman kerran ennenkuin uskoin sen todeksi! Tyyntä myrskyn edellä kenties jos ens yönä tulisikin lähtö..? Toiverikas jaksan silti olla, kun tuntuu muuten olo tosi masikselta..!
Jaksuja meille jakaantumattomille:)! Ja onnen onnen omenoita vauvautuneille, perässä tullaan!
K 40+4
Helou helou! Pikainen pyörähdys täällä!
Meille syntyi tähkätär ILMAN käynnistystä!!! Torstai-aamuna ois ollu käynnistys. Eli keskiviikko-iltana saunan jälkeen alkoi omat supparit ja alkoivatkin todella vauhdilla sekä olivat heti kipeet. Klo 22 tulin saunasta ja supparit iski päälle vauhdilla - saunassa tuli jo 4 supparia 20 minuutin sisällä eli vauhtia oli. Klo 23 oltiinkin jo synnärillä ja olin jo 7 senttiä auki!!! Vähän ennen klo 24 sain spinaalin ja tyttö saapui maailmaan 01.25 (jollain taisi muuten olla suht sama syntymäaika :) Synnytys oli todella helppo, nopea ja kivuton - aivan mahtava kokemus, josta jäi aivan ihanat fiilikset. Neitin missinmitat ovat: 50 senttiä ja 3185 grammaa. Tyttö on tietysti syötävän suloinen ja nyt nukkuu tuolla isänsä masun päällä :)
Nyt pitää mennä, mutta palajan paremmalla aikaa. Ja kaikille vielä kärvisteleville - tsemppiä ja jaksamista, se voi yllättää ihan seinän takaa, se lähtö. Aivan kuten mulla teki. Ja suuret onnittelut muillekkin vauvansa saaneille <3
-AJ ja Elli 3 vrk-
saatiin tytöt samana päivänä =). vieläkään ei ole maidot noussut, ja oma olokin on aika heikko, mahaa särkee ja pää on tuskaisen kipeä =/. yritän pumppailla hampaat irvessä , kun nännit on ihan vereslihalla. veristä maitoa tulee joten korviketta jouduttu antamaan...muuten kaikki on hyvin ja vauva on mitä ihanin.
peetu ja typy 4 päivää
Minäkin pinoudun elokuisiin viime hetkillä-- :) Ei kai sen väliä milloin.
39+0 tänään ja la. siis 31.8, ensi sunnuntaina.. Kovin on jo paikat ja mieli suuntautunut synnyttämiseen, vannoin etten sanoisi, mutta NYT TULISI JO!!!
Kaikki vauvalle valmiina, poikaa meille odotetaan.Kolmatta minulle, neljättä miehelle.. Ultra toivon mukaan pitää paikkaansa.
Onnea kaikille muillekkin loppu odotukseen, kolme viikkoahan tässä saattaa vielä vierähtää. mutta siellä se palkinto sitten odottaa taas. Ihana mamimaidon tuoksuinen pikku tuhisija jonka elämässä ei päätä eikä häntää..
Eli tukka sekaisin koko perheellä hetken tästä ihmeestä. :)
Pieniä supistuksia tässä illalla ja verensekaista limaa...
Törmätäänköhän Lylen kanssa Jorvissa?
Maija.mansikka, tulisin oikein mieluusti synnytystreffeille Jorviin ;=) TÄnään on ollut ihan megakipuinen päivä, joka jatkuu siis edelleen. Maha on koko ajan kivikova, selkään sen kun särkee ja ajoittain supistaa niin mukavasti, ettei jalat kanna.. Mutta ei mitään säännöllistä kuitenkaan. Eli odotus jatkuu.
Onneksi meidän kolmevee neitonen on voinut hyvin
Nyt neiti nukkuu, niin ehtii vähän kirjoittamaan. Joku kyseli sitä, miten leikattiin monta päivää sairaalaan menon jälkeen. Juttuhan meni näin...
Menin maanantaina käynnisteltäväksi. Vauvan tiedettiin olevan perätilassa, mutta hulppean lantion ja vauvan sopivan koon pohjalta lähdettiin kutienkin varovasti käynnistelemään. Maanantaina olin tipassa, tiistaina sain kohdunsuuta pehmittävän kapselin ja keskiviikon vastaisena yönä jo kävinkin salissa. Torstaina sain suun kautta kohdunsuuta pehmittävää lääkettä. Perjantaina oli tarkoitus vielä kokeilla tipalla käynnistämistä, mutta kun lääkäri tarkasti tarjontaa ultralla, hän totesi vauvan pepun lisäksi tarjolla olevan napanuoran mutkan. Tietenkään siinä tilanteessa ei käynnistelyä jatkettu enää, enkä päässyt kotiinkaan, kun kohdunsuu oli jo auennut kolmisen senttiä. Niinpä sitten perjantai-iltana leikattiin neiti maailmaan.
Viikko voipi vaikuttaa aika tuskaiselta useine käynnistelyineen. Ainoa topakampia supistuksia aikaan saanut toimenpide oli tuo kohdunsuulle laitettu lääke, joka sai aikaan säännöllisiä supistuksia vuorokaudeksi. Lääkäri sanoi, että perätilaa käynnistellään aika varovaisesti, ajatus on, niinkuin kai muissakin käynnistyksissä, että omat supistukset heräisivät. No, eivät heränneet minun kohdallani.
Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt kotona alkaa rytmikin löytymään, ja ennen kaikkea omassa sängyssä saamme nukuttua molemmat sairaalan lavetteja paremmin!