Kannattaako paljastaa työhaastattelussa olevansa työssä käyvä, jos työsuhde on juuri alkanut?
Aloitin työssä elokuun alussa, työ ei vastaa osaamistani tai intohimoani millään tavalla, oli vähän hätäratkaisu. Olen koko ajan hakenut muita töitä ja nyt pääsinkin haastatteluun ja mietin, kannattaako minun kertoa nykyisestä työstäni mitään, etten vaikuta ailahtelevaiselta ja laiskalta ja haluttomalta omaksumaan uusia työtehtäviä, kun olen ollut vasta muutaman viikon tuossa työssä? Sekin vähän hävettää, että työ ei tosiaan vastaa koulutustani tai työkokemustani ja näkee selvästi, että olen ottanut työn vain jotain työtä tehdäkseni. Tästä työstä ei ole mitään merkintää ansioluettelossani tai hakemuksessani juuri siksi, etteivät potentiaaliset työnantajat kummastele, miksi haen töitä heti kun olen jo yhdessä aloittanut. Edelliset työsuhteeni ovat kestäneet vuosia.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Muistathan, ettei uusi työpaikka ole hyväksyttävä syy työsuhteen purkamiseen koeajalla?
Tiedäthän, että sitä ei tarvitse kertoa, että menee töiseen työpaikkaan kun lopettaa edellisen koeajalla. Voi vaan sanoa, että työ ei sopinut minulle tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistathan, ettei uusi työpaikka ole hyväksyttävä syy työsuhteen purkamiseen koeajalla?
Tiedäthän, että sitä ei tarvitse kertoa, että menee töiseen työpaikkaan kun lopettaa edellisen koeajalla. Voi vaan sanoa, että työ ei sopinut minulle tms.
Tiedän. Mutta kaikki eivät ihan oikeasti tiedä, ettei uusi työpaikka ole laillinen peruste työsuhteen purkamiselle.
Työssäkäyvä kandidaatti on aina houkuttelevampi kuin työtön. Työttömälle tarjotaan harvemmin työsuhdetta kuin vaihtajalle. Kannattaa siis kertoa työsuhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä kandidaatti on aina houkuttelevampi kuin työtön. Työttömälle tarjotaan harvemmin työsuhdetta kuin vaihtajalle. Kannattaa siis kertoa työsuhteesta.
Jatkan vielä. Itse sain heti oman alan vakituisen työpaikan, kun otin vastaan kuukauden pätkän vuokratyöfirman kautta ja kerroin siitä rehellisesti haastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se työsuhde pitäisi purkaa? Senkun irtisanoutuu ja lusii irtisanomisasjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Mutta kaikki eivät ihan oikeasti tiedä, ettei uusi työpaikka ole laillinen peruste työsuhteen purkamiselle.
Eihän se tässä olisikaan syynä, vaan sopimattoman työpaikan vuoksi aloitettu uusi rekryprosessi, jota ei sopivasta työstä käsin olisi aloitettu.
Ei ole lain mukaan sallittua purkaa työsuhdetta koeajalla K-kaupan kassalta S-kaupan kassalle vain siksi, että ässä maksaa parempaa palkkaa. Koeajallakin saa irtisanoutua, jolloin työskentelee irtisanomisajan loppuun.
Tai sitten vaan sanoo, että tämä työympäristö ei ole sellainen, jossa haluaisin olla. Toi naapurikassan Marketta on ärsyttävä kyttääjä. Se on täysin validi syy lähteä.
Ei ole sinun etusi sanoa, ellei kyseessä ole sellainen tilanne, että valmistuit just ja olet kaupan kassalla odottamassa kunnon töitä.
Jos olet näennäisesti kunnon työssä, sieltä lähteminen heti herättää niin suuria kysymyksiä, että ei kannata sanoa. Työnantajasta tai työtehtävistä kun ei koskaan sovi puhua pahaa.
Olen ollut itse tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen todistanut tämän monta kertaa vääräksi. Olen juuri nyt työttömänä aloittamassa uuden työn ensi viikolla, ja sain tosi helposti työn ja olin useammassa haastattelussakin. Ei mitään ongelmaa. Tosin ehkä on eri asia onko työtön kuukauden tai pari vai vuoden, pari.
Nyt luin vielä tarkemmin: et ole sanonut olevasi töissä. Ei sen tason juttuja tuoda haastattelussa uutena esiin. Pääsit haastatteluun between jobs -statuksella. Pärjäät jatkossakin.
Aloittaahan voit sopimuksen mukaan vaikka heti huomenna. Työntekijällä on yhtäläinen oikeus lähteä koeajalla kuin työnantajalla heittää pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todistanut tämän monta kertaa vääräksi. Olen juuri nyt työttömänä aloittamassa uuden työn ensi viikolla, ja sain tosi helposti työn ja olin useammassa haastattelussakin. Ei mitään ongelmaa. Tosin ehkä on eri asia onko työtön kuukauden tai pari vai vuoden, pari.
Kuukauden parin työttömyys salonkikelpoisella selityksellä, "määräaikainen päättyi" tai "oli yt:t ja mun projekti oli valmis, joten arvasihan sen", on parempi kuin kuukauden mittainen työsuhde.
Työttömän etuna on, että voi aloittaa heti. Joskus se ratkaisee. Joskus, etenkin jos rekryprosessi venyy ja paukkuu muutenkin, sillä ei ole mitään merkitystä.
Työnantajana haluan aina tietää työntekijän edelliset työnantajat ja sen miksi työsuhteesta on lähdetty. Jos kyseessä on määräaikaisen päättyminen, tarkistan työkkäristä onko kyseinen henkilö työnhakijana siellä. Mikäli ei, alan epäillä työntekijän rehellisyyttä ja mieluummin jätän palkkaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajana haluan aina tietää työntekijän edelliset työnantajat ja sen miksi työsuhteesta on lähdetty. Jos kyseessä on määräaikaisen päättyminen, tarkistan työkkäristä onko kyseinen henkilö työnhakijana siellä. Mikäli ei, alan epäillä työntekijän rehellisyyttä ja mieluummin jätän palkkaamatta.
Eihän kaikki ilmoittaudu työkkäriin. Mutta hyvä, että sulle ei tarvitsisi tulla töihin. En usko, että viihtyisin teillä. Tuo sairas kyttääminen on varmasti kaikessa muussakin.
Itse en kertoisi. Olen vähän saman tyylisessä tilanteessa, jossa olen kertonut olevani työtön, mutta oikeasti tehnyt omaan alaani liittymätöntä projektiluontoista työtä, mutta en ole sen keston tai sisällön takia maininnut siitä kenellekään haastatteluissa, eikä sitä ole cv:ssäkään. Ja sain nyt uuden työpaikan, mutta tosiaan uudessa työpaikassani luullaan että olen ollut täysin työtön pari kuukautta, ja hyvä niin. Joskus tulevaisuudessa voin tarpeen mukaan laittaa cv:hen tuon lyhytkestoisen projektityöni, mutta vasta kun olen ollut jonkun aikaa uudessa työssäni eikä se herätä mitään kysymyksiä enää miksi olen niin nopeasti vaihtamassa uuteen jne. Tai jos haenkin juuri sen alan töitä jostai syystä.
Vierailija kirjoitti:
Olet melkoinen tollo.
Työssä olevakin voi olla työnhakijana työkkärissä.
Ja toisaalta työttömän ei ole mikään pakko olla työnhakijana työkkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne sen CVstä näkee
Kuka hölmö sinne sellaisen merkkaisi?
Hakemusasiakirjat kuuluu personoida haettavaa työtä varten, joten todellakin jätetään samassa kuussa alkanut työsuhde, josta on vaihtamassa pois, merkitsemättä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, työkkäri ei sinulle tuollaisia tietoja edes kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet melkoinen tollo.
Työssä olevakin voi olla työnhakijana työkkärissä.
Ja toisaalta työttömän ei ole mikään pakko olla työnhakijana työkkärissä.
Käytän kaikkia mahdollisia keinoja että en vahingossa palkkaisi työpaikkashoppailijaa. Syynä ihan se etten jaksa olla koko ajan palkkaamassa uutta vaan otan mieluummin sellaisen joka todennäköisesti viihtyisi pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne sen CVstä näkee
Itsehän se CV kirjoitetaan...