Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä välipalaksi pienelle lapselle?

Vierailija
29.08.2022 |

Mitä teidän 2-5 -vuotiaat syö välipalaksi? Vaikea keksiä mitään vaihtelua välipaloihin, ideat on ihan vähissä. Itse en syö välipalaa ollenkaan, mutta lapsi tarvii lounaan ja päivällisen välissä jotain pientä. Ei kovin ruokaisaa kuitenkaan. Banaani on ainoa hedelmä, jota suostuu syömään eikä joka päivä jaksaisi vain sitä välipalaksi tarjota. Aamulla syö jugurttia, niin ei sekään vaihtelua tuo. Voileipää menee aamulla ja illalla, niin ei oikein niitäkään. Joten mitä teidän tuon ikäiset syö välipalaksi?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeria sokeria sokeria hiiiiiiilihydraattia??

Miten olisi keitetty kananmuna, ruisleipä sipauksella voita, porkkanat ja kukkakaalit ym vihannekset ja juurekset sopivina paloina, marjoja ja ehkäpä hedelmää tuon kaiken muun joukossa.

Miksi totuttaa lapsi vain makeaan hedelmään ja ravintoköyhään kaurapuuroon.

No meillä on keitettyjä kananmunia, porkkanaa ja sellaista lounailla ja päivällisillä. Olen mieltänyt ne pääaterioiden lisukkeiksi eikä välipaloiksi. Ap

Miksi miellät niin? Tuo kommenttini oli nimenomaan vastaukseni kysymykseesi jossa pyysit itsellesi uusia ideoita välipalaksi. Ei ole mitään syytä miksi välipalaksi ei voisi antaa samoja ruoka-aineita kuin muillakin aterioilla syödään. Vapaudu vähän :)

En ole niuho vaan välipala on minulle outo asia, kun en itse sitä syö enkä muista lapsenakaan syöneeni. Kaipaan ideoita välipaloihin. Ap

Vierailija
22/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tarvii?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmiä, marjoja, jogurttia, viiliä, rahkaa,

pähkinöitä, vihanneksia (kurkku ja tomaatti ovat lemppareita). Joskus esimerkiksi leipäjuustoa pari palaa kasvisten kaverina.

Vierailija
24/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin pienenä syödä monipuolisempia välipaloja, kun niihin liittyi leikki. Kun leivän leikkaa pieniksi palasiksi, lapsi ei huomaakaan kuinka paljon syö. Jogurtti ei ollut jogurttia, vaan keijukastiketta. Dippivihannekset, hedelmäsmoothie, raejuusto, kaiken voi nimetä uusiksi ja ehkä tarjoilla vähän eri näköisenä...? Toimi minulla, toimii lapsillani. Zemppiä!

Vierailija
25/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta banaanihan on tosi hyvä. Helppo tarjoilla. Helppo ottaa mukaankin minne vaan. Melko edullinen. Pitää hyvin nälkää. Miksi tehdä ongelma asiasta.

Toki kannattaa kaikilla aterioilla tarjota uusiakin asioita välillä, mutta ei pidä tehdä elämästä tarkoituksella liian vaikeaa.

Mä teen joka aamu aamupalaksi puolukka-banaani-turkkijogu smoothien. Kun on hyvä appelsiinin satokausi, vaihdan puolukan appelsiiniin. Eli syön noin puoli vuotta putkeen saman aamupalan. Missä ongelma? (Toki tarvittaessa esim reissussa osaan syödä muunkinlaisen aamupalan) Mutta en siis kärsi tietyn aterian samasta toistuvuudesta.

Vierailija
26/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö mm hedelmäsalaattia, smoothieta, vispipuuroa, kiisseliä, banaanilettuja, ruisleipää, sämpylöitä, pannaria, hyveitä, talkkunavelliä, pikkupitsoja, rahkaa, kaurapaistosta, munakasta, pitsapannaria, pannukakkurullaa, fruitieta, ihan vain hedelmiä tai marjoja sellaisenaan, karjalanpiirakoita, suolaisia piirakoita, näkkäriä, dippivihaneksia

Teetkö siis yhden lapsen yhden aterian vuoksi vispipuuroa tai talkkunavelliä? Minä en itse syö mitään puuroja enkä talkkunavelliäkään ja lapsi on aika pieniruokainen, tuntuu kasvavan hyvin vaikka syö aika pieniä annoksia, niin tuntuu hassulta tehdä joku vispipuuro mistä lapsi ainoana syö sen desin verran ja mitä lopuille sitten. Ap

Tietysti lapsen takia nähdään vähän vaivaa ja voisit itsekin opetella syömään monipuolisesti.

Kyllä vaivaa mielelläni näen lapsen takia, mutta se ruokahåvikki harmittaa. Syön itse kyllä monipuolisesti, vaikka en puuroja ja vellejä syökään enkä aio syödä. Ap

Vierailija
27/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeria sokeria sokeria hiiiiiiilihydraattia??

Miten olisi keitetty kananmuna, ruisleipä sipauksella voita, porkkanat ja kukkakaalit ym vihannekset ja juurekset sopivina paloina, marjoja ja ehkäpä hedelmää tuon kaiken muun joukossa.

Miksi totuttaa lapsi vain makeaan hedelmään ja ravintoköyhään kaurapuuroon.

No meillä on keitettyjä kananmunia, porkkanaa ja sellaista lounailla ja päivällisillä. Olen mieltänyt ne pääaterioiden lisukkeiksi eikä välipaloiksi. Ap

Miksi miellät niin? Tuo kommenttini oli nimenomaan vastaukseni kysymykseesi jossa pyysit itsellesi uusia ideoita välipalaksi. Ei ole mitään syytä miksi välipalaksi ei voisi antaa samoja ruoka-aineita kuin muillakin aterioilla syödään. Vapaudu vähän :)

En ole niuho vaan välipala on minulle outo asia, kun en itse sitä syö enkä muista lapsenakaan syöneeni. Kaipaan ideoita välipaloihin. Ap

Meillä oli lapsena aina porkkanatikkuja välipalaksi. Säilyy kylmässä vedessä jääkaapissa mehukkaina. Joskus oli kiisseliä ja sämpylöitä.

Vierailija
28/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai vielä äidinkin pitäisi alkaa syömään välipalaksi talkkunavelliä. Huhhuu.

Vierailija
29/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö mm hedelmäsalaattia, smoothieta, vispipuuroa, kiisseliä, banaanilettuja, ruisleipää, sämpylöitä, pannaria, hyveitä, talkkunavelliä, pikkupitsoja, rahkaa, kaurapaistosta, munakasta, pitsapannaria, pannukakkurullaa, fruitieta, ihan vain hedelmiä tai marjoja sellaisenaan, karjalanpiirakoita, suolaisia piirakoita, näkkäriä, dippivihaneksia

Teetkö siis yhden lapsen yhden aterian vuoksi vispipuuroa tai talkkunavelliä? Minä en itse syö mitään puuroja enkä talkkunavelliäkään ja lapsi on aika pieniruokainen, tuntuu kasvavan hyvin vaikka syö aika pieniä annoksia, niin tuntuu hassulta tehdä joku vispipuuro mistä lapsi ainoana syö sen desin verran ja mitä lopuille sitten. Ap

Kyllä , teen . Lähden myös esim. leikkipuistoon lapsen kanssa todella usein, vaikka en itse siellä nyt niin erityisen hyvin viihdykään. 

Vierailija
30/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tämä oli sinällään hassu juttu, että talkkunavellihän on tosi helppoa tehdä annoskokoon :D Piimää, marjoja, talkkunaa sopivan verran vain sekaisin.

Vierailija
31/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuroa eikä leipää aamulla ja illalla

Vain Suomessa lapset pumpataan täyteen puuroa. Puuroa aamulla. Puuroa illalla. Puuroa säästösyistä välillä lounaaksikin. Ei muissa maissa tehdä näin vaan annetaan kunnollista syötävää.

Meillä ainakin lapsi tykkää puurosta. Sanoo namnam syödessään.

Vierailija
32/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä , teen . Lähden myös esim. leikkipuistoon lapsen kanssa todella usein, vaikka en itse siellä nyt niin erityisen hyvin viihdykään. 

Mekin käydään joka päivä leikkipuistossa, vaikka ei se minunkaan suosikkipaikka välttämättä ole. Ei tässä ole sädekehiä jakelemassa vaan mietin sitä ruokahävikkiä mikä tulee, kun lapsi on ainoa joka kyseistä ruokaa söisi ja hänkin vain ihan pienen määrän. Ja mietin sitäkin, että minin muuhun lapsen eteen voisin sen puolituntisen käyttää kuin vispipuuroon. Ap

Vierailija
33/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkkunavellistä sen verran, että en tiedä edes mitä se on. En ole koskaan kuullutkaan. Talkkunasta olen kuullut, mutta en koskaan livenä sitä missään kohdannut, en edes lapsena. Eikä kukaan tuttunikaan ole siitä koskaan maininnut. Yritin googlata talkkunavelliä, mutta vähän laihoin tuloksin. Ap

Vierailija
34/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerros nyt vielä, että mitä teet sille lopulle vispipuurolle, joka jää kun lapsi syö siitä vain pienen osan?

Minua ihan oikeasti kiinnostaa näinä aikoina se, ettei ruokaa menisi paljoa roskiin.

Ap

Vierailija
35/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tämä oli sinällään hassu juttu, että talkkunavellihän on tosi helppoa tehdä annoskokoon :D Piimää, marjoja, talkkunaa sopivan verran vain sekaisin.

Onko tämä siis talkkunavellin resepti? Kupillinen piimää, sinne jkv talkkunaa (jauhoja?) ja sekaan jkv jotain pakastemustikoita?

Ap

Vierailija
36/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä siis talkkunavellin resepti? Kupillinen piimää, sinne jkv talkkunaa (jauhoja?) ja sekaan jkv jotain pakastemustikoita?

Ap

Ei.

Vierailija
37/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muroja (joo joskus jopa vähän sokeroituja) ja maitoa, näkkäriä, erilaisia leipiä, karjalanpiirakoita, smoothieta, banaanilettuja, jugurttia eri lisukkeilla, yleensä myslin kanssa, porkkanaa, paprikasiivuja, jäisiä marjoja suoraan pakastimesta (tietenkin kotimaisia) jne. Tosin näistä suurin osa on ennemmin aamu- ja iltapaloja, mutta jos sitä vaihtelua kaipaa. Puurostakin nämä meidän tyypit tykkää, pyytävät oikein jos on useampi päivä etteivät ole päiväkodin puurotarjoilun äärellä.

Vierailija
38/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raejuustoa, leipäjuustoa, kuivattuja luumuja, rusinoita, kananmunaa, leikkelettä, lihapullia, nakkeja, vesimelonia, ruissipsejä, siemennäkkäriä yms.

Ei saa lapsi syödä nakkeja ja siemennäkkäreitä. Liikaa nitraattia, punaista lihaa ja tosi usein takaisinvedettäviä tuotteita.

Vierailija
39/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4v rakastaa Cracotteja majoneesilla. Ei ehkä se kaikkein terveellisin vaihtoehto, mutta aina joskus vaihtelun vuoksi voi syödä semmoistakin. En jaksa enää niin nipottaa taaperoiän ylittäneiden kohdalla. Ja syö nää meidän lapset kyllä tosi paljon kasviksiakin sitten muilla ruuilla.

Vierailija
40/52 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raejuustoa, leipäjuustoa, kuivattuja luumuja, rusinoita, kananmunaa, leikkelettä, lihapullia, nakkeja, vesimelonia, ruissipsejä, siemennäkkäriä yms.

Ei saa lapsi syödä nakkeja ja siemennäkkäreitä. Liikaa nitraattia, punaista lihaa ja tosi usein takaisinvedettäviä tuotteita.

Tässä nyt oli kai yli 2-vuotiaasta kyse? Saa syödä silloin tällöin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän