Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin vaihdevuosiin voi saada hormonikorvaushoitoa?

Vierailija
29.08.2022 |

Ottaako ne gynekologilla siis jonkun verikokeen, jonka perusteella voi halutessaan saada hormonikorvaushoitoa?
Mistä tietää, milloin on vaihdevuodet ja milloin otetaan sitä hormonikorvaushoitoa?
En oikein tiedä näistä asioista mitään.

Olen siis 45-vuotias ja menkat tulee ihan säännöllisesti 4 viikon välein ja ovulaatiokin tulee aina kierron puolessa välissä. Voisinko jo saada hormonikorvaushoitoa?
Olen siis lukenut positiivista hormonikorvaushoidosta ja haluan aloittaa sen, mutta mistä sitä siis tietää, koska se aloitetaan?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänlaatu on monesti kiinni yöllisistä hikoiluista ja unettomuudesta. Eikä vaan oma, vaan myös perheen. Lapset ansaitsee jaksavan, läsnäolevan äidin. Ja töissäkin on hyvä jaksaa käydä ja menestyä, että toimeentulo on turvattu itsellä ja lapsilla. 

Hormonit ovat naisen terveydelle välttämättömiä. Ei kannata houkutella vältettävissä olevia sairauksia antamalla hormonitasojen laskea sellaisiksi, etteivät ne enää riitä terveyttä suojaamaan.

Ja ei ole muita keinoja. Hävinneiden hormonien aiheuttamat terveydelliset ongelmat korjaantuvat palauttamalla puuttuvat hormonit. Ei kannata tehdä vaikeuksia sinne, missä asiat ovat suoraviivaisia, selkeitä ja tutkimustiedon tukemia.

Vierailija
22/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sukurasite rintasyöpään, mutta mä otan riskin mielummin, kuin kärsin uuvuttavasta masisoireista ja väsymyksestä, joita vaihdevuodet aiheuttaa.

Kohtu ja munasarjat poistettu kolmikymppisenä, sain hormonikorvaushoidon heti osastolla ollessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositelkaa jotain hyvää gynekologia Turun seudulla, joka osaa auttaa ja voisi määtä hormonikorvaushoitoa. Itselläni arvot vain aavistuksen koholla, mutta voimakkaat vaihdevuosioireet. Terveyskeskuslääkäri ei suostu hormonikorvaushoitoa määräämään, koska veriarvot vielä suht ok. Fyysiset oireeni taas ovat ihan kamalat kuumine aaltoineen ja 2 viikon vuotoineen jne. , mutta sitä eivät terkkarissa huomioi.

Alan olla jo ihan epätoivoinen ja epäilen että saan anemian, kun vuodan kuukaudesta 2 viikkoa.

Vierailija
24/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtona myös ostaa apteekista paikallishoidoksi emätinpuikkoja. Niitä on eri vahvuisia. Silloin hormoni vaikuttaa vain paikallisesti ja auttaa kyllä myös kuumiin aaltoihin ja elimien kuivuuteen.

Saako näitä ilman reseptiä? Onko haittaa käyttää, jos vaihdevuodet eivät olekaan alkaneet?

Kyllä saa. Esimerkiksi tuotenimellä Vagisan. Myös hormonittomia on saatavana kuivuuteen.

Vagisan on hormoniton tuote. Minä käytän sitä, kun joudun käyttämään rintasyövän liitännäishoitona estrogeenia vähentävää lääkettä.

Vierailija
25/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kuuma aalto?

Minulla on siis aina öisin kuuma ihan joka ikinen minuutti, mutta en hikoile.

En pysty nukkumaan kuin pelkällä pussilakanalla ja vain alushousut jalassa ja tuntuu, kuin olisin saunassa silti. Niin kuuma keho koko ajan. Eihän tämä ole mikään aalto? Kuumuuteni ei siis tule ja mene, vaan on koko ajan päällä.

Vierailija
26/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ihan vain kertomalla oireista. Käytän siis paikallisestrogeenia ja normia estrogeenia geelinä. Tämän lisäksi laitettiin uusi hormonikierukka. Olen 49.

Vierailija
27/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koko ajan kuuma, mutta otan sen vain positiivisena asiana ja voimavarana näin energiakriisin aikana.  Muita oireita ei "mummoenergian" lisäksi ole.

Vierailija
28/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
29/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin kuurin Vagisania ja huomasin silloin nukkuneeni paremmin. Voiko sitä tosiaan käyttää pidempäänkin kun muistaakseni paketissa luki että vain tyyliin kuukauden käyttöön..

Vierailija
30/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mihin sä ap niitä hormoneja tarvit jos omatkin toimii vielä? Onko oireita?

Mä mietin kans. Jos siis on tasan säännöllinen kierto ja ovulaatiokin tulee joka kuukausi, eikä ilmeisesti mitään muita erikoisia oireiluja, niin tuntuisi, ettei vaihdevuodet ole vielä alkaneet.

Toisin kuin vaikka itselläni, kun n. 37 v iästä kierto on lähtenyt lyhenemään, kuukautiset runsastuneet, on ollut yöhikoiluja ennen menkkoja, ja kaikkia muita oireiluja ollut sen kymmenisen vuotta. Voisin siis sanoa, että mulla ainakin on jotain vaihdevuosioireilua ollut jo pidempään. Tosin hormonikorvausta en ole harkinnut, minipilleri on kuukautisten kuriin saamiseksi käytössä (ja menkkoja ei siis nyt ole).

Vierailija
31/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänlaatu on monesti kiinni yöllisistä hikoiluista ja unettomuudesta. Eikä vaan oma, vaan myös perheen. Lapset ansaitsee jaksavan, läsnäolevan äidin. Ja töissäkin on hyvä jaksaa käydä ja menestyä, että toimeentulo on turvattu itsellä ja lapsilla. 

Hormonit ovat naisen terveydelle välttämättömiä. Ei kannata houkutella vältettävissä olevia sairauksia antamalla hormonitasojen laskea sellaisiksi, etteivät ne enää riitä terveyttä suojaamaan.

Ja ei ole muita keinoja. Hävinneiden hormonien aiheuttamat terveydelliset ongelmat korjaantuvat palauttamalla puuttuvat hormonit. Ei kannata tehdä vaikeuksia sinne, missä asiat ovat suoraviivaisia, selkeitä ja tutkimustiedon tukemia.

Tuo ajatus, että hedelmällisen iän hormonitaso olisi naisen ainoa oikea tila, on pseudotieteellinen ja kestämätön.

Hormonikorvaushoito lisää syöpäriskiä, mikä on todistettu useassa toisistaan riippumattomassa tutkimuksessa. Jokainen arvioi riskit omalta kohdaltaan, mutta on sairas ajatus, että ihmisen pitäisi lähtökohtaisesti kiskoa hormonit lääkkeillä tappiin loppuikänsä.

Vierailija
32/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositelkaa jotain hyvää gynekologia Turun seudulla, joka osaa auttaa ja voisi määtä hormonikorvaushoitoa. Itselläni arvot vain aavistuksen koholla, mutta voimakkaat vaihdevuosioireet. Terveyskeskuslääkäri ei suostu hormonikorvaushoitoa määräämään, koska veriarvot vielä suht ok. Fyysiset oireeni taas ovat ihan kamalat kuumine aaltoineen ja 2 viikon vuotoineen jne. , mutta sitä eivät terkkarissa huomioi.

Alan olla jo ihan epätoivoinen ja epäilen että saan anemian, kun vuodan kuukaudesta 2 viikkoa.

Tätä olen ihmetellyt julkisen puolen terveydenhoidossa ennenkin, että miksi lääkärit pihtaavat hoitojen aloituksen kanssa? Ihan kuin se olisi lääkäriltä pois, että voit paremmin ja saisit vuodot kuriin. Tuttavalle kävi saman diabeteksen kanssa: tk-lääkäri "seurasi" oireita ja verensokerin nousua määräämättä metformiinia niin kauan, että tuttava joutui päivystykseen ja siitä suoraan sai opetella pistämään insuliinia.

Mene yksityiselle, ihan kenelle gynekologille vaan, varmasti saat lääkemääräyksen. 

Vierailija
33/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kuuma aalto?

Minulla on siis aina öisin kuuma ihan joka ikinen minuutti, mutta en hikoile.

En pysty nukkumaan kuin pelkällä pussilakanalla ja vain alushousut jalassa ja tuntuu, kuin olisin saunassa silti. Niin kuuma keho koko ajan. Eihän tämä ole mikään aalto? Kuumuuteni ei siis tule ja mene, vaan on koko ajan päällä.

Minullakaan ei ollut kuumia aaltoja vaan jatkuva hiki. Sen lisäksi en saanut nukuttua käytännössä kuin pari pätkää yössä. Olin hyvää vauhtia tulossa hulluksi ennen kuin tajusin, että näiden on pakko johtua vaihdevuosista vaikka menkat vielä tulivatkin. Menin oikopäätä gynelle ja sain korvaushoitoon lääkkeet. Oireet hävisivät jo viikon estradiolihoidon jälkeen ja olo oli kuin uudestisyntynyt. 

Vierailija
34/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ajatus, että hedelmällisen iän hormonitaso olisi naisen ainoa oikea tila, on pseudotieteellinen ja kestämätön.

Hormonikorvaushoito lisää syöpäriskiä, mikä on todistettu useassa toisistaan riippumattomassa tutkimuksessa. Jokainen arvioi riskit omalta kohdaltaan, mutta on sairas ajatus, että ihmisen pitäisi lähtökohtaisesti kiskoa hormonit lääkkeillä tappiin loppuikänsä.

Sivusta: kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat.

Naisen vaihdevuodet ovat toki luonnolliset ja tulevat siinä iässä, kun hedelmällisyys hiipuu. Se mitä biologia ei ole osannut ennakoida, on naisten eliniän valtava kasvu parin sadan vuoden aikana. Kun ennen oltiin raihnaisia ja kuoltiin seitsemänkymppisinä niin nykyään porhalletaan vielä kasikymppisinä elohopeatansseissa. 

Vaihdevuosioireet voivat olla todella tuskallisen hankalat ja kurjistaa naisen elämää vuosikymmeniä. Miksi meidän naisten pitää kärsiä, jos voimme varsin helposti parantaa elämänlaatuamme?

Käytännössä mikä vaan lisää syöpäriskiä, ihan perusruokakin, punainen liha, saasteet, perintötekijät jne. Syöpiä on niin monia erilaisia ja voivat kehittyä mihin tahansa soluun tai elimeen. Vertauksesi on aika samaa tasoa miltä käytetään ehkäisypillereitä vastaan. Ehkäisypilleri 1,5-2 kertaistaa veritulpan riskin, mutta samassa yhteydessä unohdetaan tuoda esille, että raskaus puolestaan 50-60 kertaistaa veritulpan riskiä. 

Vierailija
35/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole sukurasitetta rintasyöpään. Olen suunnitellut aloittavani hormonikorvaushoidon, vaikka mitään häiritseviä oireita ei tulisikaan.

Syy miksi aloitan on, että tahdon säilyttää  vahvat luut. Äitini käyttää edelleen pientä pilleriannosta, vaikka on 75 v. En tahdo mummoutua, kun sen voi ehkäistä. Äiti on täysin terve edelleen, mutta hänen äidillään, joka eli aikana ennen kuin korvaushoidot yleistyivät, ryhti kärsi ja luita murtui osteoporoosin vuoksi. Onneksi sentään pystyi  kävelemään, että hyvin vaikeaksi  ei luiden haurastuminen hänelläkään ennen kuolemaa ehtinyt.  En ota kuitenkaan  luiden murtumisesta riskiä itselleni, kun tarkoitus on elää vaihdevuosin jälkeenkin varsin kauan. Köyhemmissä maissa kuollaan usein pois jo 40-60 vuotiaina.

Vierailija
36/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta: kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat.

Naisen vaihdevuodet ovat toki luonnolliset ja tulevat siinä iässä, kun hedelmällisyys hiipuu. Se mitä biologia ei ole osannut ennakoida, on naisten eliniän valtava kasvu parin sadan vuoden aikana. Kun ennen oltiin raihnaisia ja kuoltiin seitsemänkymppisinä niin nykyään porhalletaan vielä kasikymppisinä elohopeatansseissa. 

Vaihdevuosioireet voivat olla todella tuskallisen hankalat ja kurjistaa naisen elämää vuosikymmeniä. Miksi meidän naisten pitää kärsiä, jos voimme varsin helposti parantaa elämänlaatuamme?

Käytännössä mikä vaan lisää syöpäriskiä, ihan perusruokakin, punainen liha, saasteet, perintötekijät jne. Syöpiä on niin monia erilaisia ja voivat kehittyä mihin tahansa soluun tai elimeen. Vertauksesi on aika samaa tasoa miltä käytetään ehkäisypillereitä vastaan. Ehkäisypilleri 1,5-2 kertaistaa veritulpan riskin, mutta samassa yhteydessä unohdetaan tuoda esille, että raskaus puolestaan 50-60 kertaistaa veritulpan riskiä. 

Ystäväni sai 25-vuotiaana veritulpan, ja lääkäri arvioi syyksi e-pillerit. Ivaatko hänenkin kärsimystään?

En halua syödä ylimääräisiä hormoneita, jos suinkin pystyn selviytymään ilman niitä. Kai minulla on oikeus omiin valintoihini ja oman elämäni laadun arviointiin?

Vierailija
37/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole sukurasitetta rintasyöpään. Olen suunnitellut aloittavani hormonikorvaushoidon, vaikka mitään häiritseviä oireita ei tulisikaan.

Syy miksi aloitan on, että tahdon säilyttää  vahvat luut. Äitini käyttää edelleen pientä pilleriannosta, vaikka on 75 v. En tahdo mummoutua, kun sen voi ehkäistä. Äiti on täysin terve edelleen, mutta hänen äidillään, joka eli aikana ennen kuin korvaushoidot yleistyivät, ryhti kärsi ja luita murtui osteoporoosin vuoksi. Onneksi sentään pystyi  kävelemään, että hyvin vaikeaksi  ei luiden haurastuminen hänelläkään ennen kuolemaa ehtinyt.  En ota kuitenkaan  luiden murtumisesta riskiä itselleni, kun tarkoitus on elää vaihdevuosin jälkeenkin varsin kauan. Köyhemmissä maissa kuollaan usein pois jo 40-60 vuotiaina.

Käypä hoito -suosituksissa osteoporoosin ehkäisykeinoiksi mainitaan kalsium, D-vitamiini, liikunta ja tupakoinnin lopettaminen. Sukuhormoneja voi käyttää, jos niiden käyttöön on jokin muu lääkehoitoa vaativa syy.

Lähde: käypä hoito.

Vierailija
38/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa kun kierto on säännöllinen ja ovuloiva, eipä niistä juuri hyötyä ole. Oireet voivat itse asiassa ns. esivaihdevuosissa johtua jopa LIIASTA estrogeenistä ja silloin korvaushoito pahentaa asiaa. Liian estrogeenin selittää, kun aivolisäke toteaa munasarjojen toiminnan alkavan hiipua ja yrittää piiskata niitä toimimaan enemmän, jolloin estrogeenia voi tulla ihan liikaa. Yhdistelmäehkäisypilleri on tähän tilanteeseen parempi ratkaisu, se kun laittaa sen oman hormonikierron kokonaan tauolle. 

Vierailija
39/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se ei vaan todellakaan johdu estrogeenikorvaushoidon puutteesta... Saathan sinä sen hoidon toki hakea jos haluat, mutta odotuksesi hormonikorvaushoidon vaikutuksista on kyllä melkoisen liioitellut. 

Ja siis on valtavasti naisia jotka ei ole ikinä käyttäneet päivääkään hormonikorvaushoitoja eikä ole osteoporoosia, eikä ole sen "mummoutuneempia" kuin korvaushoitoja käyttäneet naiset.

Vierailija
40/45 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma gynis sanoi, että arvojen mittaaminen verestä on ihan turhaa touhua ja rahan hukkaan heittämistä, koska arvot vaihtelevat suuresti jopa vuorokauden aikana.

Itse sain estrogeenihoidon oireiden perusteella. Pitkään jatkunut unettomuus, rytmihäiriöt ja lopulta kuumat aallot. Gynikselle riitti jo kaksi ekaa oireiksi.

Kuuma aalto ei ole sitä, että on kuuma nukkua. Se on valtava hikoilukohtaus, jonka jälkeen paita on läpimärkä.

Ja tablettimuotoinen hormonihoito sisältää enemmän riskejä, kuin geelit. Täällä on paljon kommentoijia mututuntumalta.

Ihmettelen vaan miten vaihdevuodet on joillekin niin tabu, ettei siitä voi edes keskustella toisen kanssa, joka selvästi oireista kärsii.