Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin vaihdevuosiin voi saada hormonikorvaushoitoa?

Vierailija
29.08.2022 |

Ottaako ne gynekologilla siis jonkun verikokeen, jonka perusteella voi halutessaan saada hormonikorvaushoitoa?
Mistä tietää, milloin on vaihdevuodet ja milloin otetaan sitä hormonikorvaushoitoa?
En oikein tiedä näistä asioista mitään.

Olen siis 45-vuotias ja menkat tulee ihan säännöllisesti 4 viikon välein ja ovulaatiokin tulee aina kierron puolessa välissä. Voisinko jo saada hormonikorvaushoitoa?
Olen siis lukenut positiivista hormonikorvaushoidosta ja haluan aloittaa sen, mutta mistä sitä siis tietää, koska se aloitetaan?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeissa näkyy vaihdevuodot fsh-arvoissa. Mulle tarjottiin hormoneita, mutta en kuitenkaan niitä ottanut, kun ei ole mitään erityisiä oireita. 

Vierailija
2/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kun valitin kuumia aaltoja, mitään verikokeita ei otettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain kun valitin kuumia aaltoja, mitään verikokeita ei otettu.

Saitko lääkkeet ilman verikokeita vai?

Vierailija
4/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mieliala siis kuin teini-ikäisellä, unettomuus kamalaa ja on koko ajan kuuma.

ap

Vierailija
5/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtona myös ostaa apteekista paikallishoidoksi emätinpuikkoja. Niitä on eri vahvuisia. Silloin hormoni vaikuttaa vain paikallisesti ja auttaa kyllä myös kuumiin aaltoihin ja elimien kuivuuteen.

Vierailija
6/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtona myös ostaa apteekista paikallishoidoksi emätinpuikkoja. Niitä on eri vahvuisia. Silloin hormoni vaikuttaa vain paikallisesti ja auttaa kyllä myös kuumiin aaltoihin ja elimien kuivuuteen.

Saako näitä ilman reseptiä? Onko haittaa käyttää, jos vaihdevuodet eivät olekaan alkaneet?

Vierailija
7/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoito pitää harkita tarkkaan. Itse en saa, enkä ottaisi, kun on sukurasite rintasyöpään. En ottaisi muutenkaan. Kuten e-pillerit ja ivf-hoidot, yms. Ei kannata ellei ole ihan pakko.

Vierailija
8/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mihin sä ap niitä hormoneja tarvit jos omatkin toimii vielä? Onko oireita?

Vierailija
9/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nämä on uusia oireita, niin helpoin tapa selvittää johtuvatko estrogeenin puutteesta on kokeilla estrogeenia. Estrogel-geeli, helppo annostella. Gynekologit on ohjeistettu määräämään aina samalla myös keltarauhashormonia (progestiini), mutta esim. itse en sitä käytä koska menkat tulee vielä säännöllisesti ja progestiinin ainut tarkoitus on tyhjentää kohdun limakalvo. Tämä siis oman gynekologini siunauksella, ja vuoden välein kontrolli.

Lisäksi jos tuntuu että unettomuuden, hikoilun ja kevyen depiksen lisäksi suorituskyky alkaa alentua tai jaksaminen/terä ei ole enää sama kuin ennen (ja liikunta, ruokavalio ja elämän kuormitus on kohdallaan) kannattaa pyytää testosteronia. Siitä vanhanaikaisesti Suomessa ajatellaan monesti edelleen että se on mieshormoni, mutta kvantitatiivisesti naisen kehossa on testosteronia neljä kertaa enemmän kuin estrogeenia. Se on äärimmäisen tärkeää energiatasoille, jaksamiselle, mielialalle, sille get-up-and-go! -fiilikselle mikä esivaihdevuosien aikana voi alkaa hävitä ja jonka tilaa väsymys hiipii ottamaan. Muissa maissa (USA, UK) testosteronin tärkeys naisen terveydelle ja elämänlaadulle tunnistetaan ja sitä määrätään.

Oma gynekologini määräsi myös dehydroksiepiandrosteronia eli DHEA-hormonia, joka on kehossa estrogeenin ja testosteronin raaka-aine. Itsellä estrogeeni palautti yöunet ja poisti hikoilun sekä tasoitti mielialaa, testosteroni palautti energiatasot, jaksamisen ja yleisen innon elämää kohtaan. En ole 45-vuotiaana valmis laskeutumaan väsyneeseen, hankalaan vanhuuteen ja hyväksymään suorituskyvyn ja treenitehojen laskua sekä yleistä elämänlaadun huononemista, enkä suosittele sitä muillekaan joille hormonihoito on mahdollinen. Myös terveyden ylläpitämisen kannalta (sydän- ja verisuonisairaudet, aivosairaudet, syövät) hormonitasojen pitäminen sillä tasolla jolla ne ovat naisen terveyttä suojelleet ensimmäiset 35 vuotta on äärimmäisen tärkeää!

Vierailija
10/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei otettu mitään verikokeita vaan mentiin ihan oireiden perusteella. Mulla oli ennestään hormonikierukka ja kun alkoi kuumat aallot niin soitin vaan gynelle että nyt jotain apua tähän niin sain estrogeenisuihkeen. Hyvin laantui kuumikset.

Vierailija
11/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paikallisvaikutteinen voisi viedä kuumat aallot, etkö näe epäloogisuutta? Mikään paikalliseksi väitetty hormonivalmiste ei vaikuta todellisuudessa vain paikallusesti.

Vierailija
12/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako näitä ilman reseptiä? Onko haittaa käyttää, jos vaihdevuodet eivät olekaan alkaneet?

Kyllä saa. Esimerkiksi tuotenimellä Vagisan. Myös hormonittomia on saatavana kuivuuteen.

Vierailija
13/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan niitä hormonikorvauslääkkeitä ilman reseptiäkin, mutta reseptillä se on huomattavasti halvempaa.

Itsellä alkoi vaihdevuodet 45 vuotiaana tai oikeastaan jo aikaisemmin, mutta en tajunnut mm. epämääräisen heräilyn ja yöllisen hikisen olon olevan juuri niitä. Oli myös muita juttuja, esimerkiksi kuivuutta. Kävin toisen asian takia gynellä ja tämä tunnisti kaiken heti. Sain Vagifemiä ja sen myötä olen nukkunut kuin tukki, kuumia aaltoja tulee vain harvoin ja muutakaan ärsyttävää ei ole. Olen oikein oikein tyytyväinen.

Vierailija
14/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikorvaushoito pitää harkita tarkkaan. Itse en saa, enkä ottaisi, kun on sukurasite rintasyöpään. En ottaisi muutenkaan. Kuten e-pillerit ja ivf-hoidot, yms. Ei kannata ellei ole ihan pakko.

Miksi yrität pelotella? Tuollainen on typeryyttä. Sinä voit itse olla käyttämättä hoitoa, mutta joillekin hoidot voivat todellakin parantaa elämänlaatua. Turha sitä on pelätä kaikkea.

Vierailija
15/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanha äitini, joka ei enää saa käyttää ikänsä puolesta hormoneja ilman lääkärin tutkimusta käyttää kuulemma puolikkaan sitä miedointa valmistetta kahdesti viikossa. Sanoi,  että jo unohtaa, niin alkaa pissa haisemaan. Eli vissiin kuivuusongelma.

Vierailija
16/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yrität pelotella? Tuollainen on typeryyttä. Sinä voit itse olla käyttämättä hoitoa, mutta joillekin hoidot voivat todellakin parantaa elämänlaatua. Turha sitä on pelätä kaikkea.

Ei pelottelua, vaan mitään ei pidä käyttää ellei ole pakko. Elämänlaatu ei oo kiinni yöllisistä hikoiluista, tai heräilyistä tai kuivuudesta, ärsyttävää mutta ohimenevää. Jos on pahat oireet niin sitten. Jengi kirjoittelee täällä kuin popsis nappeja puoli huvikseen. Ja kyselee että voisko alkaa jo ennakkoon vetää? On olemassa muitakin vaihtoehtoja.

Elämän laatuun voi tutustua syöpiksellä.

Vierailija
17/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelottelua, vaan mitään ei pidä käyttää ellei ole pakko. Elämänlaatu ei oo kiinni yöllisistä hikoiluista, tai heräilyistä tai kuivuudesta, ärsyttävää mutta ohimenevää. Jos on pahat oireet niin sitten. Jengi kirjoittelee täällä kuin popsis nappeja puoli huvikseen. Ja kyselee että voisko alkaa jo ennakkoon vetää? On olemassa muitakin vaihtoehtoja.

Elämän laatuun voi tutustua syöpiksellä.

Aika rankasti elämänlaatu laskee, jos valvoo hikoillen yöt ja pimppi on jatkuvasti ärtynyt ja kipeä.

Vierailija
18/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään verikokeita otettu, kuvailin oireet ja sain reseptin estrogeenisuihkeeseen, ehkä ei tarvinnut kun olin jo 53 v, niin vaihdevuodet on todennäköisesti menossa, oireet lähti kun hain suihkeen.

Vierailija
19/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireiden perusteella ne määrätään. Oireiden vaikeusasteen määrität itse.

On ihan turha kärsiä kun voi olla kärsimättäkin.

Vierailija
20/45 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään verikokeita otettu, kuvailin oireet ja sain reseptin estrogeenisuihkeeseen, ehkä ei tarvinnut kun olin jo 53 v, niin vaihdevuodet on todennäköisesti menossa, oireet lähti kun hain suihkeen.

Saako tiedustella, mihin sitä suihkutellaan ja mitä oli ne oireet? Kysyn kun menkat loppuivat keväällä eikä ole tapahtunut mitään, minkä tunnistaisin oireeksi. Jos ne alkaa vasta myöhemmin?

N 57