Voiko raskauden keskeyttää lääkkeillä jos viikkoja on 14
Kommentit (42)
Noilla viikoilla tarvitsee jo erityisluvan keskeytyksellä.
Sairaalassa se tehdään, lääkkeellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Eikä saa aborttia.
Kyllä saa ja paljon myöhemminkin. Vaatii vaan luvan anomisen. Lääkkeellisesti aloitetaan.
Onko sikiö jo tuossa vaiheessa paljonkin kehittynyt?
Vierailija kirjoitti:
Onko sikiö jo tuossa vaiheessa paljonkin kehittynyt?
Ei ole, on 8,5cm pitkä ja 35g
Voi keskeyttää, vaikka vaatii sen luvan, mutta sen saa helposti ja nopeasti jos tilanne vaatii.
Ystävän kohdalla kävi näin ja hän meni toimenpiteeseen sitten jo parin viikon kuluttua siitä gyne-käynnistä, lupa tuli automaattisesti.
Ystävälle tehtiin sairaalassa, käynnistys lääkkeillä ja kaavinta. Ei kipuja, ei jälkioireita, asia oli ohi ja unohtui ja sitten muutaman vuoden kuluttua tuli äidiksi.
Jos harkitset keskeytystä, mene heti huomenna lääkäriin. Et ole yksin. Ainakin pääset kuulostelemaan asiaa ja saat oikeaa tietoa.
Miksi haluat keskeyttää? Mulla on juuri kohdunulkoinen raskaus ja makaan sängyssä liikuntakiellossa. Piti ottaa sairaalassa piikki joka keskeyttää raskauden. Ihan kamalaa tämä keskeyttäminen on ainakin.
Tuo yllämainittu ystäväni meni lääkäriin ja oli arviolta viikolla 12-14.
Sanoo ettei tiennyt olleensa raskaana ikää 26v, koska oli muutama vuoto, mutta sitten meni tarkistaakseen asian. Oli tullut raskaaksi satunnaisessa suhteessa, eikä kontaktia siihen kumppaniin, eikä halukkuutta tulla äidiksi, oli elämäntilanne aika stressaava muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa ja paljon myöhemminkin. Vaatii vaan luvan anomisen. Lääkkeellisesti aloitetaan.
Ap ei vaikuta psyykkisesti vaikeasti häiriintyneeltä, ei syöpäpotilaalta/ maininnut lääkitystä jonka aikana raskaus on kielletty ja sikiökin on varmaankin terve, joten ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei vaikuta psyykkisesti vaikeasti häiriintyneeltä, ei syöpäpotilaalta/ maininnut lääkitystä jonka aikana raskaus on kielletty ja sikiökin on varmaankin terve, joten ei saa.
Unohdahan tämä etälääkärinä olo. Lääkäri sinä et ole. Hänen syynsä ei sinulle kuulu.
Ihan sosiaalisin perustein sain abortin Valviralta noilla viikoilla. Olin 19 v. Itse raskaus todettiin rv 13-14, mutta itse luvan saamisessa kesti about 2 viikkoa(?).
Eli sairaalassa kirjoitin omin sanoin kirjeen Valviralle että miksi haluan abortin jne. Sieltä lähettivät sen eteenpäin (ja ainakin vuonna 2011 käsittelivät keskeytyspyyntöjä muistaakseni vain kahtena päivänä viikossa.)
Sitten odottamaan vastausta joka tuli kirjeellä kotiin.
Sain luvan, mutta edelleen näin useamman vuoden jälkeen kyseistä asiaa kadun, enemmän kuin mitään muuta.
Ehdin näkemään sikiön ennen kuin se vietiin pois. Oli jo ihan vauvan näköinen. Ja iso. :( En unohda sitä koskaan ja etenkin viime aikoina tuo on alkanut kummittelemaan päässä.
Sairaalapastori kävi kanssani asiasta keskustelemassa, mutta eipä se huono omatunto mihinkään hävinnyt. Jos nyt saisin valita niin tekisin toisin.
Seuraavalla kerralla muista kunnollinen ehkäisy.
Sairasta tossa vaiheessa tehdä abortti. Monella sikiöllö on jo tukkaa tuossa vaiheessa ja on jo ihmisen näköinen, miniversio vain
Mulla kolme lasta ja aina RV 12-14 vasta tiennyt olevani raskaana, mulla ei ole alussa paljon oireita ja menkat on aina tosi epäsäännölliset...
Vierailija kirjoitti:
Ihan sosiaalisin perustein sain abortin Valviralta noilla viikoilla. Olin 19 v. Itse raskaus todettiin rv 13-14, mutta itse luvan saamisessa kesti about 2 viikkoa(?).
Eli sairaalassa kirjoitin omin sanoin kirjeen Valviralle että miksi haluan abortin jne. Sieltä lähettivät sen eteenpäin (ja ainakin vuonna 2011 käsittelivät keskeytyspyyntöjä muistaakseni vain kahtena päivänä viikossa.)
Sain luvan, mutta edelleen näin useamman vuoden jälkeen kyseistä asiaa kadun, enemmän kuin mitään muuta.
Ehdin näkemään sikiön ennen kuin se vietiin pois. Oli jo ihan vauvan näköinen. Ja iso. :( En unohda sitä koskaan ja etenkin viime aikoina tuo on alkanut kummittelemaan päässä.
Sairaalapastori kävi kanssani asiasta keskustelemassa, mutta eipä se huono omatunto mihinkään hävinnyt. Jos nyt saisin valita niin tekisin toisin.
En valitettavasti usko tarinaasi!
Nimittäin hoitaja nappasee sen kudosmöykyn mukaansa heti kun se sujahtaa ulos. Näin minun kohdallani.
Pitävät huolen ettet näe sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalapastori kävi kanssani asiasta keskustelemassa, mutta eipä se huono omatunto mihinkään hävinnyt. Jos nyt saisin valita niin tekisin toisin.En valitettavasti usko tarinaasi!
Nimittäin hoitaja nappasee sen kudosmöykyn mukaansa heti kun se sujahtaa ulos. Näin minun kohdallani.
Ihan helvetin epäkunnioittavaa puhua "möykystä" hyi hitto millaisia ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla muista kunnollinen ehkäisy.
Nyt nousee raivarit! Itse tulin raskaaksi hyväksikäytön seurauksena.
Tämä keskustelu poistuu kohta. Nämä menee aina tunteisiin joillain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalapastori kävi kanssani asiasta keskustelemassa, mutta eipä se huono omatunto mihinkään hävinnyt. Jos nyt saisin valita niin tekisin toisin.En valitettavasti usko tarinaasi!
Ihan helvetin epäkunnioittavaa puhua "möykystä" hyi hitto millaisia ihmisiä
Kudosmöykky se on, katso vaikka kuvia.