Paljon on minimiäippäraha ja lapsilisä? Mietin vaan kun opiskelen että miten pärjättäis?
Kommentit (7)
Minimi on 390 e/kk ja opintoraha on 260 e/kk. Asumislisä toki tulee opintorahan päälle mutta äitiyspvrahankin päälle saa yleistä asumistukea ellei sitten perheen muiden jäsenten tulot ole liian isot.
mitään lisiä en saa miehen tulojen vuoksi, mutta ei se sitten niin kauheeta oliskaan jos ruvettais odottaan...
Kuten kakkonen sanoi niin äitiyspäivärahaa kyllä verotetaan rankemmin, muistaakseni vähintään 20% kun taas opintorahaa 10%. Mut ainakin mulle on jo toistamiseen ollut ilo siirtyä opintotuelta äitiyspäivärahalle kun kuitenkin jää vähän enemmän rahaa käteen. 3
Eikös ammattikorkeakoulussa kuitenkin siihen pysty? Itse olen opiskellut yliopistossa ja nostanut aina se äitiyspäivärahan ennen äitiyslomia.
äitiyspäivärahani on nyt hieman yli 30e. Käteen jää sillä tietyllä jaksolla (25 arkipäivää vai mitä se olikaan) noin 620e.
kannattaa se työnteko. itse saan tuota minimiä ja se + lapsilisät nettona on yhteensä 404 euroa
litse siirryi aikanaan suoraan opintorahalta äippärahalle ja hämmästyin kun äippärahaa (tuo minimi on suunnileen saman kokoinen kuin opintotuet) verotettiin huomattavasti raskaammin kuin opintotukia.