Vihdoin ymmärrän, miksen ihastu ulkonäköön, vaan älyyn, sille on nimikin: sapioseksuaalisuus
Olen aina kritisoinut ja ärsyyntynytkin, miten pinnallisia ihmiset ovat, kun nykyään tuntuu, että kumppanin ulkonäkö on kaikki kaikessa. Ulkonäköhän voi muuttua tai mitä sitten, jos vaikka kuinka hyvännäköisen ihmisen kanssa ei löydykään mitään yhteistä, eikä ole mitään puhuttavaa. Olen kummastellut tätä ulkonäöstä jauhamista myös tällä palstalla ja miettinyt, mitä kiinnostavaa tai innostavaa kumppanin ulkonäössä voi olla, kun se, mitä toinen sanoo ja ajattelee, on niin kiehtovaa ja tärkeää.
Löysin käsitteen 'sapioseksuaalisuus' , sehän selittääkin kaiken. Kuulun niihin, jotka rakastuvat älyyn.
Muita sapioseksuaalisia linjoilla?
Kommentit (33)
Itse en ihastu luonteeseen, älyyn tai ulkonäköön, vaan varallisuuteen. Sille on nykyään nimikin: rahuliseksuaalisuus.
Mistä ihmeestä te tiedätte toisten ihmisten älykkyyden? Teetättekö testin? Vai onko älykäs mielestänne se, joka on kanssanne usein samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olen törmännyt suorastaan aggressiivisiin ulkonäkökeskeisiin, jotka luulevat, että yritän olla jotain parempaa ja olen ylimielinen ja asetun heidän yläpuolelleen. Mikä saa ulkonäkökeskeiset aina niin takajaloilleen tässä?
Jotenkin vaikea uskoa. Koko tämä sapioseksuaalikeskustelu on lähinnä ihmisten erikoisuuden hakuisuutta.
Ihastuminen on aina monen asian summa ja jos nyt totta puhutaan, niin harva hakee pelkkää ulkonäköä. Mutta ulkonäöestä on helpomi heittää juttua esim. kavereiden kesken tms. kuin esim. toisen ihmisen tuottamasta turvallsuuden tunteesta.
Ei sillä, etteikö monestä älykkyyskin ole viehättävää, mutta jokaisen asian nimeäminen erikseen on vähän hassua.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä te tiedätte toisten ihmisten älykkyyden? Teetättekö testin? Vai onko älykäs mielestänne se, joka on kanssanne usein samaa mieltä?
Tämä on ihan hyvä pointti. Ei liene aidosti harvainaista, että ihmiset ihastuvat toisen persoonallisuuteen ja kyseessä voi olla älykkyys. Mutta ihan yhtä hyvin vaikkapa arvojen samankaltaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olen törmännyt suorastaan aggressiivisiin ulkonäkökeskeisiin, jotka luulevat, että yritän olla jotain parempaa ja olen ylimielinen ja asetun heidän yläpuolelleen. Mikä saa ulkonäkökeskeiset aina niin takajaloilleen tässä?
Jos ihmiset asettuvat takajaloilleen, niin ehkäpä sinun kannattaisi kuitenkin pohtia omaa käytöstäsi. Meinaan, missä tilanteissa sinä nyt ylipäätään vertailet parinmuodostuspreferenssejäsi muiden ihmisten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kun jokaiselle mielihalulle ja seksuaaliselle preferenssille pitää nykyään keksiä joku oma suuntautumisensa. Eiköhän suurin osa ihmisistä ihastu ja rakastu toisessa muuhunkin kuin ulkonäköön.
Niinhän sitä helposti luulisi, mutta et voi arvatakaan, miten pitkiä suhteita on muodostettu miehen näkökulmasta vain sen perusteella, miltä nainen näyttää.
Ja perustat väitteesi mille? Sille ikuiselle jankkaamiselle, että miehiä kiinnostaa vain ulkonäkö?
Älykkyydestä kertoisi jo se, ettei käyttäisi tällaisia typeriä(ja täysin tarpeettomia) nimiä seksuaalisista suuntautumisista. Ne ovat ominaisuuksia ihmisessä, mistä toinen ihminen kiinnostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset asettuvat takajaloilleen, niin ehkäpä sinun kannattaisi kuitenkin pohtia omaa käytöstäsi. Meinaan, missä tilanteissa sinä nyt ylipäätään vertailet parinmuodostuspreferenssejäsi muiden ihmisten kanssa?
"-Minä ihastun älykkyyteen, sinä vain ulkonäköön senkin pinnallinen sikapossu!
-Täh? Mistä sä tiedät mihin olen puolisossasi ihastunut?
-Sinä nyt vain olet kun minä sanon! Äly tai luonne ei sinua kiinnosta, vain ulkonäön perässä juokset! Mikä tässä faktassa on vaikeaa hyväksyä?"
Vierailija kirjoitti:
Älykkyydestä kertoisi jo se, ettei käyttäisi tällaisia typeriä(ja täysin tarpeettomia) nimiä seksuaalisista suuntautumisista. Ne ovat ominaisuuksia ihmisessä, mistä toinen ihminen kiinnostuu.
Arjen kannalta toki tarpeettomia, mutta esim. ymmärrän toki, että vaikkapa parinmuodostusta tutkiva psykologi tarvitsee enemmän käsitteistöä.
Toki jos joku on todella sapioseksuaali, niin silloinhan hän kiinnostuu vain älykkyydestä, eikä esim. henkilön sukupuolesta. Tällöin termin käytön ymmärtäisin, mutta harva kai tätä tarkoittaa.
Mä olen aina ollut tuollainen myös. Olen seurustellut 4 kertaa elämässäni ja ulkonäöltään ne kaikki on epäviehättäviä miehiä. Sillä vaan mulle ei ole ollut mitään väliä. Eikä aina luonteelllakaan, älykkyys on se mikä on vienyt minua kuin kuoriämpäriä. Esim. eräs kumppanini oli huippuälykäs fyysikko ja myös runoilija, hiton vaikea ihminen bipolaarihäiriöineen ja päihdeongelmineen mutta minä olisin ollut valmis kärsimään hänen kanssaan loppuikäni koska ihastus älyyn vei - hän kuitenkin löysi 4 vuoden jälkeen nuoremman ja nätemmän.
Eli sapioseksuaalisuuteenkin voi liittyä samanlaisia juttuja kuin ulkonäkökeskeisyyteen, että ihastuminen vie niin mennessään ettei enää ymmärrä tai välitä mikä on itselle hyväksi. Ainahan puhutaan että jotkut sietää kauniilta/komeilta mitä vaan, mutta tosiaan toiset sitten älykkäiltä.
Miten sen nyt ottaa. Ihastun ihmisen viehättävyyteen, mutta olen huomannut että ihmiset ihan konkreettisesti muuttuvat silmissäni kauniimmiksi tai rumemmiksi sen mukaan, millainen mielikuva minulla on heidän luonteestaan. Pitäisi olla periaatteessa mahdotonta, mutta varmaan havainto kiinnittyy kilttinä pitämäni ihmisen kohdalla esim kauniisiin silmiin. Jos henkilö osoittautuukin ilkeäksi, huomaa sitten sen sijaan jotain muuta, vaikka epäsiistin ihon tms. Olenko sitten ulkonäkökeskeinen tai jotain muuta, kuka tietää.
onhan se niin meikattu nainen on huijaus
jos näin tyhmä ihastuu vain älykkäisiin niin hän jää varmasti koko iäkseen yksin, kun tuo ihastuminen tulee olemaan täysin yksisuuntaista