Miten kehdata kysyä apua?
En muista, että koskaan elämässäni olisin pyytänyt apua keneltäkään. Siis sellaista palvelusta, kun olen avun tarpeessa. En ole pyytänyt muuttoapua, en apua taulujen tai pyykkikoneen kiinnittämiseen, en käymään kaupassa tai apteekissa kun olen kipeä. Töissä toki, mutta se on eri asia ja on kuulunut työhön ja muiden työhön on kuulunut auttaa. Omassa elämässäni en myöskään ole koskaan saanut apua pyytämättä, sitä ei ole kukaan minulle tarjonnut. Itse olen ollut apuna monessa muutossa, apuna siivoamassa ennen rippijuhlia, apuna asentamassa jopa isoa siirtonurmikkoa. Ja vaikka mitä. Mielelläni olen tuttuja auttanut. Mutta en osaa enkä kehtaa itse pyytää apua. Joskus varovasti kyselin, ja tuli selväksi, että kukaan ei ole kiinnostunut tulemaan avuksi. Nyt on kuitenkin tilanne, että pitäisi saada lapselle hoitaja yhdeksi illaksi. Miten kehdata pyytää joku hoitajaksi?
Kommentit (38)
Nyt tukiverkostoa rakentelemaan ap. Minne lapsi menisi, jos vaikka joutuisit sairaalaan? Joskus voi tapahtua jotain tosi yllättävää, ilmeisesti olet totaali-yh ja varsinkin siinä tilanteessa on suorastaan vastuutonta, jos ei ole YHTÄKÄÄN ihmistä, joka voisi tarvittaessa hoitaa lasta, hakea päiväkodista tai ottaa jopa pariksi päiväksi luokseen.
Vierailija kirjoitti:
1. Listaa ihmiset, jotka ovat lapselle tuttuja
2. Karsi listalta ääliöt
3. Laita lopuille kysymys viestillä yhdelle kerrallaan ja jää odottamaan vastausta.
Ei kannata kysellä viestillä, vaan ihan suoraan kyseiseltä henkilöltä. Ja kysyessä ilmoitat tarkkaan milloin ja kuinka kauan. Jos ei tärppää, niin kysyt seuraavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, kuka ja miksi edelleen menee tuohon ikuiseen ansaan äiti-myyttiin?
Missä on lasten isät? Missä päivähoito? Tilapäistäkin päivähoitoa saa. Kysyy kotikunnasta ao. viranomaiselta.Päiväkodit on kylläkin auki vain päivisin, ap sanoo tarvitsevansa illaksi hoitajan.
Voi herran jestas, etkö ole kuullut ympärivuorokautisesta hoidosta? Joka kunnassa on päiväkoti, joka tarjoaa sellaista. Vanhemmat kun on vuorotyössä. Missä ihmeen maaseutuhelvetissä sinäkin elät?
Soitat kuntasi päivähoitojohtajalle ja kerrot tarpeesi. Tilapäinen hoito järjestyy.
Avoimissa päiväkodeissa tarjotaan lastenhoitoapua vaikka lääkärikäynnin ajaksi. Kokeilen sieltä.
Itse hoitaisin mielläni, mutta tuskin annat ventovieraalle hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, kuka ja miksi edelleen menee tuohon ikuiseen ansaan äiti-myyttiin?
Missä on lasten isät? Missä päivähoito? Tilapäistäkin päivähoitoa saa. Kysyy kotikunnasta ao. viranomaiselta.Päiväkodit on kylläkin auki vain päivisin, ap sanoo tarvitsevansa illaksi hoitajan.
Voi herran jestas, etkö ole kuullut ympärivuorokautisesta hoidosta? Joka kunnassa on päiväkoti, joka tarjoaa sellaista. Vanhemmat kun on vuorotyössä. Missä ihmeen maaseutuhelvetissä sinäkin elät?
Soitat kuntasi päivähoitojohtajalle ja kerrot tarpeesi. Tilapäinen hoito järjestyy.
Jos ap:lla on joku henkilökohtainen iltameno, niin ei se lastaan vuoropäiväkotiin saa vaikka soittaisi mille johtajalle.
Nyt pitää ap päästä yli siitä "kehtaamisesta" ja opetella pyytämään apua. Varmaan ongelmasi juontaa jostain lapsuudesta, kun olet jäänyt ilman apua ja olet joutunut selviytymään yksin. Nyt kuitenkin lapsen takia opettele uusi taito ja anna hänellekin mallia kuinka apua pyydetään ja saadaan, eikä elämässä tarvitse selvitä yksin. Tulet varmaan joskus myöhemminkin tarvitsemaan lapsenhoitoapua. Ota homma nyt haltuun.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tukiverkostoa rakentelemaan ap. Minne lapsi menisi, jos vaikka joutuisit sairaalaan? Joskus voi tapahtua jotain tosi yllättävää, ilmeisesti olet totaali-yh ja varsinkin siinä tilanteessa on suorastaan vastuutonta, jos ei ole YHTÄKÄÄN ihmistä, joka voisi tarvittaessa hoitaa lasta, hakea päiväkodista tai ottaa jopa pariksi päiväksi luokseen.
Tämä on varmaan hyvää tarkoittava mutta aika turhauttava neuvo. Sillä mistä se tukiverkosto tyhjästä rakennetaan? Kyselee eräs viisivuotiaan äiti, joka on yrittänyt useista naapureista ja puolitutuistakin rakentaa tukiverkostoa useiden vuosien ajan nollatuloksin. Kokemus on, että ihmisiä ei vain kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Avoimissa päiväkodeissa tarjotaan lastenhoitoapua vaikka lääkärikäynnin ajaksi. Kokeilen sieltä.
Itse hoitaisin mielläni, mutta tuskin annat ventovieraalle hoitoon.
En ole ap mutta satunnaisen hoitopaikan tarvetta on, lapsi suunnilleen ap:n lapsen ikäinen. En ole kuullutkaan tuollaisista avoimista päiväkodeista. Onko niitä joka kunnassa? Asun Espoossa, tietääkö joku onko täällä?
https://www.espoo.fi/fi/palvelut/varhaiskasvatuksen-kerhot
Kerhoja ainakin on ja niitä voi hyödyntää.
Minäpä olen kehdannut pyytää, mutta en saanut. Näpeilleni kyllä sain. Enpä kehtaa enää.
Ei noissa hoitamisissa auta kuin omat vanhemmat, ja jos ne on kuolleet, niin ei kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aihe taisi olla kehtaaminen, ei hoitajan palkkaaminen.
Sen kun pyydät. Ei se ota jos ei annakaan.
En minä kyllä hoitaisi kenenkään kaverin pientä lasta illan ajan.
Jos et halua pyytää, niin MLL:n kautta saa mukavia hoitajia, 9€/tunti. Ollaan sieltä löydetty aina apua :)