Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vasenkätisyys

27.10.2006 |

meillä 3v4kk:ta poika joka on hakenut kätisyyttään tähän asti eli sujuvasti tehnyt eriasioita eri käsillä.

Nyt näyttää vahvasti siltä että poika on vasenkäsinen. Ehkä tästä johtuen esim. saksilla leikkaaminen on hieman hakusessa kun on harjoiteltu sitä ilmeisesti väärinpäin..ja esim. kerhossa poika on viime aikoina kieltäytynyt askartelemasta.

Onko nyt jotain missä minun kannattaisi tämä kätisyysasia ottaa huomioon. Omat kokemukset lähinnä alasteelta kun opettaja yritti pakottaa vasenkätistä ystävääni oikeakätiseksi:(

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Meillä on vasenkätinen 6-vuotias tyttö, jonka kätisyys alkoi näkyä vahvasti jo hyvin varhain (n. 1-vuotiaana). Preferoi tuolloin esim. pallon heitossa ja lusikan käytössä selvästi vasenta kättään ja vuosien myötä siis paljastunut vasenkätiseksi. Nyt esim. syö, kirjoittaa, piirtää, leikkaa saksilla, heittää palloa yms. vasemmalla kädellä.

Ja sitten tuohon varsinaiseen kysymykseesi; itse emme ainakaan ole tehneet mitään erikoisjärjestelyjä tai joutuneet pahemminkaan miettimään tytön vasenkätisyyttä, sillä on itse automaattisesti ottanut kynän vasempaan käteensä ja harjoitellut piirtämisen, kirjoittamisen yms. asiat vasemmalla kädellä aivan samaan tapaan kuin oikeakätiset lapsetkin. Myös saksien käytön tyttö oppi melko itsenäisesti, eihän tuota saksien käyttöä kai oikein mallista katsomalla voi kai oppiakaan vaan itse kokeilemalla ja on oikeakätisillekin alussa hankalaa... Jos poikanne haluttomuus askarteluun kerhossa johtuu vasenkätisyydestä, voitte tietysti kai asiasta mainita, eivät ole välttämättä pojan kätisyyteen kiinnittäneet edes huomiota.

Ja vielä muita näkökohtia; joskus muinoin kirjaimia harjoitellessaan tyttömme saattoi esimerkiksi pyytää meitä näyttämään miten joku kirjain tehdään, katsoi tarkkaan ja teki sitten saman perässä vasemmalla kädellä. Lasten välillä tietysti on myös eroja, mutta luulen kyllä, ettei tämä vasenkätisyys useimmissa perheissä suurta erityishuomioita vaadi.

Niin ja siihen koulunkäyntiin; onneksi nykyään ei tosiaan vasenkätisiä väkipakolla kouluteta oikeakätisiksi (omalle äidilleni on muuten juuri näin käynyt), vaan vasenkätisyys on yksi juttu muiden joukossa;)

Hauskaa syksyn jatkoa perheellenne!

Hattara

Vierailija
2/5 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen aika lailla molempikätinen, siis siten että on tietyt asiat jotka teen vasurilla (kirjoitan, syön) ja on tietyt asiat jotka teen oikealla (leikkaan, heitän, lyön vasaralla jne). Ajattelin vaan heittää huomion että niin kauan (ehkä loppuelämän?) kuin lapsi hakee kätisyyttään, kannattaa antaa lapsen valita kummalla kädellä asioita tekee. Ei varsinaisesti muuten välttämättä tarvitse mitään erityisjärjestelyjä tehdä kuin vaikka pitää huolta että sakset tai veitset ovat sellaiset jotka sopivat molempiin käsiin jne. Joitain asioita voi tietysti olla hankalampi opettaa jos vasurin koordinaatio ei taivu vaikka kengännauhojen solmimiseen joten kannattaa itse kokeilla miten kyseisen homman tekisi peilikuvana tai helpotettuna.

Minulla itselläni on nimittäin se kokemus että jotenkin molempikätisyyttä ei osata ottaa huomioon. Tarkoitan siis sitä että automaattisesti ajatellaan että jos joku kirjoittaa oikealla hänellä on oikea käsi kaikessa parempi ja sama toisin päin. Kaikki ihmettelevät minua kun teen joitain asioita sujuvasti oikealla ja mm. koulussa minulle aina tyrkytettiin oikean käden räpylää pesistä pelatessa (mikä kuulostaa pikkujutulta mutta kertoo tietämättömyydestä).

Myöskään sitä ei kannata hätkähtää että mahdollisesti lapsi oppii kirjoittamaan ensin oikealta vasemmalle, siis täysin peilikuvana. On normaalia, been there... Jostain luin että käden normaali liikesuunta on vartalosta poispäin joten tuo väärin päin kirjoittaminen on vasureille (ja vasemmalla kirjoittaville) luontevampaa. Kirjoittamisen oppiminen muutenkin saattaa olla ongelmallista sinänsä, ainakin sen kynäotteen löytymisen kanssa kun " normaaliotteella" teksti menee piiloon sitä mukaa kun kirjoitat, siis käsi menee tekstin päälle. Silläpä vasureilla usein näkee mitä mielenkiintoisempia kynänpitotekniikoita ja paperia milloin missäkin asennossa.

En nyt mitään varsinaisia konkreettisia vinkkejä osaa antaa mutta ajattelinpa vaan kertoa tällaisen " välimodon" kokemuksia :-)

-minskuliina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna pojan rauhassa hakea, kumpi kätinen on. Mutta muista esim. sakset, jotka sopivat molempiin kätösiin ja onhan kerhossa myös tarvittavat välineet?

Löytyykö kerhotädeistä vasuria, joka voisi innostaa opastaa poikaanne?

Vierailija
4/5 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mun omia kokemuksia kahdenkymmenen vuoden takaa...

Mulla oli koko päiväkoti- ja ala-asteajan käsityö- ja askarteluhetket kauheeta piinaa, koska ilmeisesti opettajat ja ohjaajat eivät tajunneet, että mä teen kaiken vasemmalla kädellä. Mulle näytettiin oikeakätisten työskentelymalli niinkuin muillekin, enkä sitä osannut kääntää itselleni sopivaksi, kaikki tuntui vain tosi vaikealle. Saksista jäi punaiset jomottavat urat peukalonkantaan ja leikkaaminen oli tuskallista. Solmut ja virkkuuhommat eivät tahtoneet onnistua millään ja lisäksi vasemman käden toinen kylki oli jatkuvasti musta ja likainen, ja sotki usein koko paperin kun kirjoitin tai väritin.

Nämäkin ongelmat olisivat olleet vaan niin kauhean helposti ratkaistavissa, jos opettajat olisivat tajunneet (tai ottaneet huomioon) vasenkätisyyteni ja ohjanneet minua eri " kulmasta" . Kannattaa todella sanoa lastesi ohjaajille kätisyydestä, sillä muuten monista asioita tulee ihan turhaan kauhean vaikeita. Eihän kai mikään muu olekaan sitten erilaista oikeakätisiin verrattuna, paitsi että me vasurit ollaan vähän tavallista onnettomuusherkempää porukkaa, kun koko maailma on suunniteltu oikeakätisiä silmälläpitäen :)

Vierailija
5/5 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni 5v. on vasenkätinen. " Kätisyys" paljastui itseasiassa aika myöhään, koska tyttö oli pitkään molempikätinen. Edelleen on enemmän molempikätinen kuin oikeakätinen siskonsa, joka ei siis vasemmalla tee " juuri mitään" . Itse en ole sen kummemmin ajatellut, etteikö hän selviäisi koulumaailmassa kuten oikeakätisetkin, luotan lujasti siihen että nykymaailma on " molempikätinen" , toisin kun ennen muinoin.

Moni edelleen kummastelee vasenkätisyyttä, ei välttämättä pahalla, mutta edelleen se pistää ihmisiä silmään. Äitinä olen kuitenkin " rinta rottingilla" , ajatellen että eikös vasenkätisyys ole nerouden merkki... hih! :)