Vuokranantaja ei suostu hommaamaan pakastinta
Muutin vuokra-asuntoon jossa on jääkaappi ilman pakastelokeroa ja kysyin vuokranatajalta eikö hänen kuuluisi pakastin hommata, hän sanoi ettei tarvitse jos ei ennenkään ole ollut. Olen kuitenkin lukenut netistä että jonkunmoinen pakastin kuuluu vuokranantajan velvollisuuksiin hankkia. Kumpi tässä nyt on oikeassa?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiiä, ei mullakaan ollut. Itse hommasin.
Miten hommaat ilman autoa pakastimen työmarkkinatuen varassa vieläpä, kukaan torissa ei kotiinkuljetuksia tee
Tilaa gigantista kotiinkuljetuksella ja maksa vaikka erissä
Ei taida erissä luottotiedottomalle myydä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huoneenvuokralaissa ei ainakaan lue, että pitäisi olla pakastin.
yleensä se on, mutta ei ole lain vaatimus
https://kiinteistotahkola.fi/fi/vuokranantajan-velvollisuudet/
Tuolla nyt ainakin sanotaan että pakastin kuuluu olla
Taitaa olla tän firman omat ehdot...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta: "Vuokranantajan velvollisuudet kattavat asunnon perustarvikkeet: asunnossa täytyy olla toimiva jääkaappi, pakastin, liesi ja mahdolliset muut kiintokalusteet (jotka kuuluivat huoneistoon sitä vuokrattaessa). Jos joku laitteista rikkoutuu normaalissa käytössä, on vuokranantaja velvollinen korjauttamaan sen tai hankkimaan uuden tilalle mahdollisimman pian. Ainoastaan jos vuokralainen huolimattomuudellaan tai tahallisesti aiheuttaa vahinkoa kodinkoneille, peritään korjauskustannukset vuokralaiselta." on kirjoitettu hiukan hassusti, mutta tarkoitetaan että ne laitteet, jotka asunnossa on kiinteinä kalusteina, on oltava kunnossa, eikä sitä että vuokranantajan pitäisi hankkia ne kaikki, jos niitä ei ennestään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luet sen lauseen loppuun niin sanotaan että jotka kuuluivat huoneistoon sitä vuokrattaessa.
Muilta osataan vaatia, mutta itse ei järjestetä mitään.
Jos tarvitset pakastimen, hankit sen.
EI tarvi olla pakastinta. Mutta jos asuntoon muutettaessa on esim. jääkaappipakastin, joka hajoaa, tulee vuokranantajan pitää sama taso yllä, ts. tilalle ei voi hankkia pelkkää jääkaappia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hommaat ilman autoa pakastimen työmarkkinatuen varassa vieläpä, kukaan torissa ei kotiinkuljetuksia tee
Tilaa gigantista kotiinkuljetuksella ja maksa vaikka erissä
Ei taida erissä luottotiedottomalle myydä
Sitten vaan rahaa säästöön, se halvin pakastin taitaa maksaa jotain 190e, ja voihan siihen pyytää harkinnanvaraista toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Meiän vuokranantaja ei hommaa mikroa, vaikka on pyydetty. Olen lukenut netistä että sellainen kuuluisi olla. Eikä pleikkaakaan suostunut ostamaan. Ihme niuho.
Itse luin netistä että vuokranantajan kuuluisi pitää jääkaappi täynnä ja siivota perjantaisin.
Mullakin on ollut kämppä jossa ei ollut pakastinta, vaan jää-viileäkaappi. Kyselin vuokranantajalta, joka oli iso vakuutusyhtiö voisinko omalla rahalla vaihtaa tilalle jääkaappipakastimen, niin ei voinut, koska jossain perustuskirjassa oli määritelty että jokaisessa huoneistossa on oltava jää-viileäkaappi. Erillisen pakastimen toki sai hankkia. Olihan se vähän hölmöä yksineläjälle yksiössä olla niin tolkuttoman kokoinen jääkaappi, mutta niin vain hengissä selvittiin siitäkin.
Kysy sossusta, antaisiko he sieltä sinulle maksusitoumuksen, jolla voisit ostaa pakastimen, kotiin kuljetettuna?
Vierailija kirjoitti:
Kysy sossusta, antaisiko he sieltä sinulle maksusitoumuksen, jolla voisit ostaa pakastimen, kotiin kuljetettuna?
Sain jo sieltä mikron, pöydän ja sängyn, ei ne enempää ole antamassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain jo sieltä mikron, pöydän ja sängyn, ei ne enempää ole antamassa
Jonkun toisen pitäs sitte antaa vielä lisää että voit vaan loisia.
Jos on yksityinen vuokranantaja nin pakastin pitää itse hommata.Jos kunnan vuokra asunto niin kunnan pitää hommata pakastin.
Minulle kävi niin että asuin 15 vuotta kunnan vuokra asunnossa ja pakastin jääkaappi hajosi. No pyysin uutta mutta kunta ei suotunut sitä hommaamaan. Pyysin monta kertaa , se vanha pakastin jääkaappi oli ainakin 17 vuotta vanhakin. Ne sanoi vaan että itse muka pitää hommata. No olin vuoden ilman pakastinta ja päätin haastaa kunnan oikeuteen ja muutin samalla pois toiseen asuntoon. Lopulta oikeus päätti että olen oikeutettu vuokran alennukseen koska eivät pakastinta ja jääkaappia hommanneet. Sain 3280 euroa korvauksia oikeuden kautta. Uuteen asuntoon kun muutin niin ostin itse arkku pakastimen sinne koska jääkaapin pakastin lokero oli aika pieni. Asun nyt opp koti asuinnossa. Sain tänne uuden jääkaapinkin koska vanha ei enää pitänyt kylmää koska kesällä oli aika lämmin. Sekin jääkaappi oli kuulemma ainakin 15 vuotta vanha.
Itsekin olen asunut kämpässä jossa ei ollut pakastinta ja joo, olihan se ärsyttävää. Mutta pärjättävä oli. Sittemmin muutin kämppään jossa oli pakastinlokero, joka sentään auttoi vähän mutta pitemmän päälle ärsytti, koska onhan se pieni eikä sinne oikein mahtunut mitään.
Se ei auta kuin säästää joka kk vähän. Pakastin ei ole mikään elinehto. Torista jos ostat niin maksat tietenkin että tuovat, varmasti jonkun kanssa onnistuu.
Itse ostin aikoinaan pakastimen 50 eurolla, nyt jos tuon möisin niin pyytäisin ehkä 30e. Torissa olen nähnyt jopa 10-20e, siihen vielä tyyliin 10e maksu että joku kuskaa sen sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa pakastimen sinulle.
Niinkö?
Työtön 46 kirjoitti:
Jos on yksityinen vuokranantaja nin pakastin pitää itse hommata.Jos kunnan vuokra asunto niin kunnan pitää hommata pakastin.
Minulle kävi niin että asuin 15 vuotta kunnan vuokra asunnossa ja pakastin jääkaappi hajosi. No pyysin uutta mutta kunta ei suotunut sitä hommaamaan. Pyysin monta kertaa , se vanha pakastin jääkaappi oli ainakin 17 vuotta vanhakin. Ne sanoi vaan että itse muka pitää hommata. No olin vuoden ilman pakastinta ja päätin haastaa kunnan oikeuteen ja muutin samalla pois toiseen asuntoon. Lopulta oikeus päätti että olen oikeutettu vuokran alennukseen koska eivät pakastinta ja jääkaappia hommanneet. Sain 3280 euroa korvauksia oikeuden kautta. Uuteen asuntoon kun muutin niin ostin itse arkku pakastimen sinne koska jääkaapin pakastin lokero oli aika pieni. Asun nyt opp koti asuinnossa. Sain tänne uuden jääkaapinkin koska vanha ei enää pitänyt kylmää koska kesällä oli aika lämmin. Sekin jääkaappi oli kuulemma ainakin 15 vuotta vanha.
Tämä on eri juttu, koska jääkaappi-pakastin oli asunnossa jo sitä vuokratessa.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen asunut kämpässä jossa ei ollut pakastinta ja joo, olihan se ärsyttävää. Mutta pärjättävä oli. Sittemmin muutin kämppään jossa oli pakastinlokero, joka sentään auttoi vähän mutta pitemmän päälle ärsytti, koska onhan se pieni eikä sinne oikein mahtunut mitään.
Se ei auta kuin säästää joka kk vähän. Pakastin ei ole mikään elinehto. Torista jos ostat niin maksat tietenkin että tuovat, varmasti jonkun kanssa onnistuu.
Itse ostin aikoinaan pakastimen 50 eurolla, nyt jos tuon möisin niin pyytäisin ehkä 30e. Torissa olen nähnyt jopa 10-20e, siihen vielä tyyliin 10e maksu että joku kuskaa sen sinulle.
Torin ihmiset tietäen kuljetus ei onnistu ikinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten olisi posti tai joku muu paketteja kuljettava firma, ihan vain vinkkinä- tai kaveri/naapuri, jolla on auto. Lupaat vaikka 40 euroa pakastimen hakemisesta.
Täh? En ole aikaisemmin tehnyt aiheesta ketjua