Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?
Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.
Kommentit (3546)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto myyntiin, muutto kerrostaloon. Elämä on välillä tälläistä. Sinun pitää vain sopeutua.
Ei täällä meillä päin edes ole kerrostaloa mihin muuttaa... työt täällä, joten ei ole vaihtoehto.
Näin juuri. "Asunto myyntiin" on muutenkin paska ehdotus ratkaisuna taloudellisiin ongelmiin. Vaikka se ei olisikaan velaton, vaikka joutuisit laskemaan lämpötilan 15 asteeseen ja ruokajonoon, sulla on kuitenkin varma katto pään päällä, mikä on oikeasti todella iso juttu yhteiskunnassa. Jos omistaisin kämpän, se olisi viimeinen mistä pyrkisin eroon vaikka olisi vetoinen paska.
Asuntoa ei myöskään tarvitse myydä saadakseen toimeentulotukea. Jos rahat eivät _kirjaimellisesti_ riitä sähkö-, kotivakuutus- ja lääkelaskuihin , OLET oikeutettu toimeentulotukeen. Media pelottelee ihmisiä "mummoilla ei riitä rahat lääkkeisiin" -jutuilla, joista jää väärä kuva. Hakeminen tosin vie vaivaa ja varmasti tuntuu keskiluokkaisesta ekalla kerralla oudolta ja nöyryyttävältä, mutta KYLLÄ, sitä saa. Jos ei Kelalta, niin kunnalta harkinnanvaraista.
T. Vuokralla asuja ja häpeän kantava köyhä
Voi kun sitä ei saa vaikka kuinka olisi rahat loppu ja lapsia elätettävänä.
No, minä olen aina saanut, ja saan vieläpä sekä työmarkkinatukea että palkkaa (paska osa-aikatyö). Tulot jää silti 100-200 € alle kohtuullisen määrän. Tässä kuussa jäi 30 € alle. Jos jää alle, niin tukea pitää saada. Muutoksenhakua perään jos ei saa.
Ja edelleen, tämä vie aikaa ja vaivaa. Esim siksi paremman työn haku takkuaa kun väännän hakemusten kanssa.
Emme saa sitä.
Ihan aidosti kiinnostuksesta kysyn, millainen tulotilanne teillä on?
Minun nettotuloni (sinkku) ovat suunnilleen
- työmarkkinatuki 640
- palkka 400 - 500
- asumistuki 300Vuokraan menee sen verran, että sen yli jäävät tulot ei ylitä perusosaa eli Kelan määrittämiä kohtuullisia elinkustannuksia (n. 532 € tällä hetkellä). Siis saan toimeentulotukea rahana niin paljon, että perusosa täyttyy, ja Kela hyvittää sähkön, kotivakuutuksen ja ay-jäsenmaksun kun laitan kopiot laskuista.
T. Sama
Alle 2000e.
Emme asu vuokralla.
Ok. Ehkä rajat tosiaan tulevat sitten täyteen. Suosittelen kuitenkin tarkistamaan, koska Kela nostaa perusosaa elinkustannusten noustessa. Ei kannata luottaa netin laskureihin, jos niitä on kokeillut, eikä Kelan palstan vastauksiin. Ja tosiaan kunnan harkinnanvarainen tuki on, tosin sieltä korvataan enemmän yllättäviä menoja, rikkinäinen pesukone, silmälasit yms. Toivon kaikkea hyvää teille. Ei tässä tilanteessa juhlittavaa ole kenelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto myyntiin, muutto kerrostaloon. Elämä on välillä tälläistä. Sinun pitää vain sopeutua.
Ei täällä meillä päin edes ole kerrostaloa mihin muuttaa... työt täällä, joten ei ole vaihtoehto.
Näin juuri. "Asunto myyntiin" on muutenkin paska ehdotus ratkaisuna taloudellisiin ongelmiin. Vaikka se ei olisikaan velaton, vaikka joutuisit laskemaan lämpötilan 15 asteeseen ja ruokajonoon, sulla on kuitenkin varma katto pään päällä, mikä on oikeasti todella iso juttu yhteiskunnassa. Jos omistaisin kämpän, se olisi viimeinen mistä pyrkisin eroon vaikka olisi vetoinen paska.
Asuntoa ei myöskään tarvitse myydä saadakseen toimeentulotukea. Jos rahat eivät _kirjaimellisesti_ riitä sähkö-, kotivakuutus- ja lääkelaskuihin , OLET oikeutettu toimeentulotukeen. Media pelottelee ihmisiä "mummoilla ei riitä rahat lääkkeisiin" -jutuilla, joista jää väärä kuva. Hakeminen tosin vie vaivaa ja varmasti tuntuu keskiluokkaisesta ekalla kerralla oudolta ja nöyryyttävältä, mutta KYLLÄ, sitä saa. Jos ei Kelalta, niin kunnalta harkinnanvaraista.
No, minä olen aina saanut, ja saan vieläpä sekä työmarkkinatukea että palkkaa (paska osa-aikatyö). Tulot jää silti 100-200 € alle kohtuullisen määrän. Tässä kuussa jäi 30 € alle. Jos jää alle, niin tukea pitää saada. Muutoksenhakua perään jos ei saa.
Ja edelleen, tämä vie aikaa ja vaivaa. Esim siksi paremman työn haku takkuaa kun väännän hakemusten kanssa.
Emme saa sitä.
- työmarkkinatuki 640
- palkka 400 - 500
- asumistuki 300Vuokraan menee sen verran, että sen yli jäävät tulot ei ylitä perusosaa eli Kelan määrittämiä kohtuullisia elinkustannuksia (n. 532 € tällä hetkellä). Siis saan toimeentulotukea rahana niin paljon, että perusosa täyttyy, ja Kela hyvittää sähkön, kotivakuutuksen ja ay-jäsenmaksun kun laitan kopiot laskuista.
T. Sama
Alle 2000e.
Emme asu vuokralla.Ok. Ehkä rajat tosiaan tulevat sitten täyteen. Suosittelen kuitenkin tarkistamaan, koska Kela nostaa perusosaa elinkustannusten noustessa. Ei kannata luottaa netin laskureihin, jos niitä on kokeillut, eikä Kelan palstan vastauksiin. Ja tosiaan kunnan harkinnanvarainen tuki on, tosin sieltä korvataan enemmän yllättäviä menoja, rikkinäinen pesukone, silmälasit yms. Toivon kaikkea hyvää teille. Ei tässä tilanteessa juhlittavaa ole kenelläkään.
Tulot on kuitenkin pienet koska meitä on 4. Pelkkä sähkölaskukin on jo 500e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu sähköongelmaan on että myy omakotitalo ja muuta kerrostaloon.
Tai ihan vain sellainen temppu, että vähentää kulutuksensa sille tasolle, minkä pystyy maksamaan.
Asuntoni on virallisesti kerrostalo, pk-seudulla 20 km Hgin keskustasta, tällä vuosituhannella rakennettu eikä kulutusta voi laskea alle 10 000 kWh vuodessa niin, että samalla asuisi asunnossa. Ja tämä sinkkukokoisessa asunnossa.
Miksi kulutusta ei muka voi laskea alle 10 MWh:n? Miten sinkkutalous pystyy tuhlaamaan sähköä viisinkertaisesti keskimääräiseen kulutukseen nähden?
Koska asunto ja käyttövesi lämpiää sähköllä. Etätöissä kulutus on noussut 13 000 kWh. Toimistoaikana 11 000 kWh.
Tuota sähkölämmitteisyyttä epäilinkin syyksi. Mutta kyllähän tuosta vielä pienin investoinnein muutaman megawattitunnin saisi pois. ILP. Ja lämminvesivaraaja sellaiseksi, että menee päälle vain silloin, kun kuumaa vettä tarvitaan.
Tein juuri hiilijalanjälkitestin. Sain tulokseksi, että minusta voisi ottaa mallia, vaikka asun sinkkuna sähkölämmitteisessä asunnossa, jonka pidän lämpimänä. Sain tulokseksi 3500, keskivertovastaaja 6900. Sitran testi.
Että jos nyt pitäisi asumisestakin rangaista niin haistakaa paska.
Ihan mielenkiinnosta tein tuon testin, tulos 2 700 kg COe. Asun isossa maalämmöllä lämpiävässä omakotitalossa, minulla on hybridi-auto.
Nyt kaikki saavat apua valtiolta joten ei hätää. Jos ei ole oikeasti varaa maksaa, saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Sähkönhinnan nousuun syypää on hallituksen päätökset.
Tekeekö mieli äänestää vihervasureita jatkossakin?
Kommunismi etenee Suomessa, nyt taas pienyritykset joutuu maksamaan koroitetut sähkönhinnan tehden bisneksestä vähemmän kannattavaa ja kaikki lisätään kuluttajahintoihin.
Koronahössötys tuhosi jo Suomea tehden ihmisistä enemmän riippuvaisia valtiosta nyt sitten tämä energia kriisi.
Jos Suomessa oliis kommunismi, eri sähköyhtiöitä ei olisi, vaan sähkön tuontannon ja jakelun omistaisi valtio, sähkön hinta olisi sama kaikille ja se maksaisi vain tuotantokustannusten verran.
Ei olla valitettavasti siellä, vaan ihan toisessa päässä aatesuuntauksia.
Taloa ja sähköautoa vaan myyntiin. Muutto halvempaan/pienempään :)
Itse reagoin toukokuussa tulevaan. Mukava asua kerrostalossa 250k kämpässä ilman lainaa, vaimo jaksaa nipottaa, mutta ihmettelee kun jää pari tonnia enemmän kuussa käteen.
Todellakin hassusti asetettu kysymys: "miten on tarkoitus selvitä". Mutta näin kai yhä useampi ensimmäisen maailman ihmisistä ajattelee: ulkoistetaan vastuu omasta pärjäämisestä jonnekin muualle, kuten markkinoille, hallitukselle ja hyvinvointiyhteiskunnalle.
Kun itse aikoinaan tein asumiseen liittyviä valintoja, kiinnitin erityisen suurta huomiota alhaisiin kiinteisiin kustannuksiin, joista lämmitysmuoto on yksi. Niinpä minulle ei tule ensi talvena kylmä, sillä uunit samoin kuin hellakin lämpenevät omasta metsästä kaadetuilla polttopuilla.
En todellakaan ilku ihmisiä heidän vääristä valinnoistaan. Jotkut ovat ottaneet tietoisia riskejä jotka nyt realisoituvat, toisille on tullut täytenä yllätyksenä että suhteellisen tasaisen 2010-luvun jälkeen on menty kriisistä kriisiin. Mutta korostaisin että nyt täytyy olla itse aloitteellinen ja voi joutua tekemään kipeitä päätöksiä rahan saamiseksi, kuten myymään rahasto-osuuksia tai vaihtamaan suhteellisen uuden ylikokoisen autonsa 10-vuotiaaseen pikkuautoon.
Tsemppiä kaikille energiakriisin keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu sähköongelmaan on että myy omakotitalo ja muuta kerrostaloon.
Tai ihan vain sellainen temppu, että vähentää kulutuksensa sille tasolle, minkä pystyy maksamaan.
Asuntoni on virallisesti kerrostalo, pk-seudulla 20 km Hgin keskustasta, tällä vuosituhannella rakennettu eikä kulutusta voi laskea alle 10 000 kWh vuodessa niin, että samalla asuisi asunnossa. Ja tämä sinkkukokoisessa asunnossa.
Miksi kulutusta ei muka voi laskea alle 10 MWh:n? Miten sinkkutalous pystyy tuhlaamaan sähköä viisinkertaisesti keskimääräiseen kulutukseen nähden?
Koska asunto ja käyttövesi lämpiää sähköllä. Etätöissä kulutus on noussut 13 000 kWh. Toimistoaikana 11 000 kWh.
Tuota sähkölämmitteisyyttä epäilinkin syyksi. Mutta kyllähän tuosta vielä pienin investoinnein muutaman megawattitunnin saisi pois. ILP. Ja lämminvesivaraaja sellaiseksi, että menee päälle vain silloin, kun kuumaa vettä tarvitaan.
Tein juuri hiilijalanjälkitestin. Sain tulokseksi, että minusta voisi ottaa mallia, vaikka asun sinkkuna sähkölämmitteisessä asunnossa, jonka pidän lämpimänä. Sain tulokseksi 3500, keskivertovastaaja 6900. Sitran testi.
Että jos nyt pitäisi asumisestakin rangaista niin haistakaa paska.
Ihan mielenkiinnosta tein tuon testin, tulos 2 700 kg COe. Asun isossa maalämmöllä lämpiävässä omakotitalossa, minulla on hybridi-auto.
No, mulla ei ole yksinasuvana rahaa kumpaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin hassusti asetettu kysymys: "miten on tarkoitus selvitä". Mutta näin kai yhä useampi ensimmäisen maailman ihmisistä ajattelee: ulkoistetaan vastuu omasta pärjäämisestä jonnekin muualle, kuten markkinoille, hallitukselle ja hyvinvointiyhteiskunnalle.
Kun itse aikoinaan tein asumiseen liittyviä valintoja, kiinnitin erityisen suurta huomiota alhaisiin kiinteisiin kustannuksiin, joista lämmitysmuoto on yksi. Niinpä minulle ei tule ensi talvena kylmä, sillä uunit samoin kuin hellakin lämpenevät omasta metsästä kaadetuilla polttopuilla.
En todellakaan ilku ihmisiä heidän vääristä valinnoistaan. Jotkut ovat ottaneet tietoisia riskejä jotka nyt realisoituvat, toisille on tullut täytenä yllätyksenä että suhteellisen tasaisen 2010-luvun jälkeen on menty kriisistä kriisiin. Mutta korostaisin että nyt täytyy olla itse aloitteellinen ja voi joutua tekemään kipeitä päätöksiä rahan saamiseksi, kuten myymään rahasto-osuuksia tai vaihtamaan suhteellisen uuden ylikokoisen autonsa 10-vuotiaaseen pikkuautoon.
Luuleeko joku, että ennen tätä hetkeä olisi pk-seudulla jäänyt jonkun modernin taloyhtiön asunnot myymättä siksi, että niissä on sähkölämmitys? Näitä on yksiöistä isoihin perheasuntoihin.
Minä käännän sähköt pois ja lähden talveksi Thaimaahan.
Ei kannata jäädä sähkölämmitteiseen omakotitaloon päivystämään synkkää talvea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme saa sitä.
- työmarkkinatuki 640
- palkka 400 - 500
T. Sama
Ja siis sori, palkan nettotuloni ei tietenkään ole tuo, vaan brutto. Työmarkkinatuelma saa tienata 300€ ja lopusta 50 % pois. Niin kallis vuokra mulla ei sentään ole että yli tonni siihen menisi.
Pahoittelut kun jankkaan tästä, mutta tukien alikäyttö on mulle sydämen asia. Niitä saa. Ihmiset ei vaan kehtaa tai tajua hakea.
Ei niitä saa jos niin laskelmat näyttää. Jos sinä saat, niin suinulla on siihen riittävän pienet tulot ja asumiskulut huomiodaan todellisen määrän mukaan.
Totta on, että on alikäyttöä ja häpeää myös. Mutta esimerkiksi juuri yksinasuvalla on erittäin vaikea saada mitään " ylimääräistä", vaikkapa harkinnanvaraista tukea.
Minulla on eläke noin 1200 britto, mutta joudun kyllä maksamaan osan asumiskuluista itse. Kuluja ei huomioida kokonaan.
En saa tt-tukea, koska laskelmassa "plussaa" jää juuri siihen tt-tulon kieppeille.
Vaikka kuinka olisi tilillä paljon vähemmän rahaa muiden kuin tt-tulolaskelmassa huomioitavien kulujen vuoksi.
Vaikka tili olisi nollassa ei se Kelalle kuulu. Eikä muillekaan tahoille.
Ei ole mitään automaattia, josta tukia tulisi vain sen tilin tyhjyyden vuoksi.
Tai jääkaapinkaan tyhjyyden vuoksi.
Muuta kuin mennä ruokajonoon seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme saa sitä.
- työmarkkinatuki 640
- palkka 400 - 500
T. Sama
Ja siis sori, palkan nettotuloni ei tietenkään ole tuo, vaan brutto. Työmarkkinatuelma saa tienata 300€ ja lopusta 50 % pois. Niin kallis vuokra mulla ei sentään ole että yli tonni siihen menisi.
Pahoittelut kun jankkaan tästä, mutta tukien alikäyttö on mulle sydämen asia. Niitä saa. Ihmiset ei vaan kehtaa tai tajua hakea.
Ei niitä saa jos niin laskelmat näyttää. Jos sinä saat, niin suinulla on siihen riittävän pienet tulot ja asumiskulut huomiodaan todellisen määrän mukaan.
Totta on, että on alikäyttöä ja häpeää myös. Mutta esimerkiksi juuri yksinasuvalla on erittäin vaikea saada mitään " ylimääräistä", vaikkapa harkinnanvaraista tukea.
Minulla on eläke noin 1200 britto, mutta joudun kyllä maksamaan osan asumiskuluista itse. Kuluja ei huomioida kokonaan.
En saa tt-tukea, koska laskelmassa "plussaa" jää juuri siihen tt-tulon kieppeille.Vaikka kuinka olisi tilillä paljon vähemmän rahaa muiden kuin tt-tulolaskelmassa huomioitavien kulujen vuoksi.
Vaikka tili olisi nollassa ei se Kelalle kuulu. Eikä muillekaan tahoille.
Ei ole mitään automaattia, josta tukia tulisi vain sen tilin tyhjyyden vuoksi.
Tai jääkaapinkaan tyhjyyden vuoksi.
Muuta kuin mennä ruokajonoon seisomaan.
Et sano mitä kuluja sulla on. Joissain tilanteissa sitä harkinnanvaraista voi saada sossusta, kun kela on ensin antanut hylsyn. Enää eivät siirrä sitten Kelasta niitä hakemuksia sossuun, vaikka oisit pistänyt sen ruksin ruutuun että siirtäkää, eikä sossussa välttämättä uskota että eivät siirrä, vaan nauravat kun tyhmät asiakkaat ei osaa pistää sirtoa hakemukseen. On myös käsittelijästä kiinni milloin katsoo että on harkinnanvaraisen aika. Jos sulla nyt on jatkuvasti kaikki siinä rajoilla ja ne kulut on jotenkin järkeviä, esim. isoja lääkemenoja, joita kela ei hyväksy, jos jää just jonkun rajan alle jne. niin voi olla että erillisellä hakemuksella, hyvin perustellen ja ehkä vielä sossusta virkailija-ajan varaten ne voi myöntää harkinnanvaraista just esim. siihen ettei ne sähköt sitten katkea.
Jos asut kaupunkialueella ja on auto, etkä tarvitse sitä välttämättä työssä, niin luultavasti haluavat että se myydään ensin. Samaten luottokorttilaskut ei ole pätevä syy olla köyhä ja kannattaa muistaa että luottokortilla saatu tulo on kelan ja sos. toimen silmissä tuloa, eikä heitä kiinnosta ettei se ole oikeaa tuloa, vaan pitää maksaa takaisinkin. Eli jos on tiukkaa ja rahat täysin loppu, ei missään nimessä pidä käyttää luottoa että selviäisi seuraavaan päivään, koska laskevat sulle tuloksi ne.
Vierailija kirjoitti:
Aina yhtä upea video.
Kelan toimeentulotuessa on kattonsa asumismenoille eli kovin suuriin sähkölaskuihin ei sieltäkään saa rahaa. Onneksi Kela osaa laskea hienosti ihmisten pärjäämisen. Tein tukihakemuksen iäkkään sukulaisen puolesta ja yllättäen hänen asumismenonsa olivat kuukauden ajalta vain 30 euroa. Vaikka laitoin mukaan kuitit mm. nuohouksesta ja sadan euron sähkölaskuista, jotka kohdistuivat kyseiseen kuukauteen. Valittamallakaan ei tullut laskelmaan muutosta.
Eihän tässä voi puhua kaksinkertaisesta hinnan noususta vaan esim. meillä liki kymmenenkertaisesta noususta. Keväällä kun soppari päättyi sähkön hinta oli alle viisi senttiä kilowatti. Ensi kuun alussa onkin sitten liki 50 senttiä kilowatti. Siitä voi laskea mitä talven sähkölaskut ovat, kun viime talvena olivat n. 500€/kk.
En tiedä miten pärjätään.., ei tule enää muuta mieleen kun lopettaa saunominen kokonaan ja käydä töissä suihkussa, huonelämpöä laskea reilusti, varmaan myös uunin käyttöä pitää rajoittaa. Tässä ei enää pelkät valon sammuttamiset auta. Pojan pelitietokoneen käyttöäkin pitää reilusti rajata. Mitäs muita ideoita olisi, jolla oikeasti olisi vaikutusta
NÄIN RATKAISIMME ASIAN:
Naapurilla määräaikainen 4c/kwh sopimus vielä vuoden voimassa. Hänen sähköpääkeskuksessa ampeereja riittää. Ostamme sähkön heiltä eli vedettiin paksu jatkojohto omaan sähkökaappiin. Oman kalliin sopimuksen kulutus nollaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne omasta metsästä kaadetut polttopuut ovat siellä tasan niin kauan kunnes joku tuikkaa ne huvikseen tuleen tai hakee peräkärryllä parempaan talteen. Metsäsi voi syttyä salamasta ja olla entinen metsä sen jälkeen. Tai voit menettää toimintakykyäsi niin paljon ettei polttopuiden teko enää luonnistukaan. Ei sinun valintasi ole sen oikeampi tai parempaa varautumista osoittava kuin kenenkään toisenkaan.
Vierailija kirjoitti:
NÄIN RATKAISIMME ASIAN:
Naapurilla määräaikainen 4c/kwh sopimus vielä vuoden voimassa. Hänen sähköpääkeskuksessa ampeereja riittää. Ostamme sähkön heiltä eli vedettiin paksu jatkojohto omaan sähkökaappiin. Oman kalliin sopimuksen kulutus nollaan.
Tämä
Alle 2000e.
Emme asu vuokralla.