Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin

Pettynytvierailijoihin
28.08.2022 |

Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.

Kommentit (1406)

Vierailija
581/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vanhat tavat siitä, että tuodaan mikä vierasta sattuu huvittamaan, voivat perustua ihan yksinkertaisesti esimerkiksi siihen, että ennenmuinoin ei ollut mukana kuljetettavia puhelimia, että olisi voinut kaupasta kilauttaa ja tuosta ei edes kovin kauaakaan ole, vielä vähän kauemmas kun mennään, niin ei ollut joka kodissa edes sitä lankapuhelintakaan: Eipä ole silloin hirveästi voitu kysellä, että mitäs tarvisitte ja tuonko jotakin.

Joten tuollaiset vanhat tavat mitkä on edesauttaneet sitä, ettei tarvitse puhua toiselle reaaliajassa ovat ihan ymmärrettävästi jäämässä taaksepäin: Ei ole tarvetta arvailla ja olettaa, kun puhelin on koko ajan käden ulottuvilla ja voi kilauttaa ja kysyä.

Myös tuo lahjan vieminen aina kyläillessä on saattanut hyvinkin liittyä siihen, että se kyläily on ollut vähän harvinaisempi tapahtuma kuin nyt, kun Oulusta Kajaaniin voi ajaa kahdessa tunnissa, ennen se on vienyt koko päivän ja siten ollut harvoin tehty reissu. Välimatkat kun lyhenee ja myös tarve esim. pitkille majoituksille niin vanhat tavat saattavat tässäkin asiassa alkaa tuntumaan turhilta.

Tuliaisilla saattoi olla myös sellainen merkitys, että talon väki saattoi vaikka kasvattaa eri eläimiä kuin se kylässä käyvä, jolloin oli kiva kun on voitu esim. vaihtaa eri eläinten lihoja keskenään jne. Yleensäkkin ennen on vaihdeltu enemmän tavaroita ja ruokia, se ei ollut suinkaan mitään yksipuolista. Eikä muuten yksinasuvia ihmisiäkään unohdettu esim. vanhapiika sairastanut niin kyllä hänellekkin on yhteisö kärrännyt ruokia ja pitänyt huolta, eikä pelkästään lapsiperheistä, tällainen tapahan on nykyään jäänyt jo ihan kokonaan pois: Ainoastaan lapsiperheitä pitää enää huomioida joidenkin mielestä erityisesti.

Ennenvanhaan taas ei ollut tapana esim. juhlia aikuisten synttäreitä kera lahjojen ja tosiaan niille lapsille ei antaneet koko suku ja kummin kaimatkin lahjoja jouluisin ja synttäreillä, yleensäkkin lahjoja sai PAAALJON vähemmän ja harvemmin kuin tänä päivänä.

Vierailija
582/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku pieni rahalahja esim 500 egee vaikka alkuun olis kiva.

Ap

Tupareihin ois jo kannattanut viedä lahjaksi iso paketti kondomeja tai lahjakortti sterilisaatioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia joten en tiedä onko muilla vastaavia kokemuksia, mutta meidän suvussa on aina viety jotain kun mennään katsomaan vauvaa, kastelahja sitten erikseen aikanaan. Miehen suvussa taas lahja viedään vaan ristiäisiin, joten oli tosi hämmentävää kun toiselta puolelta tuli lahja kaikilta vierailta, toisilta ei yhdeltäkään ja hämmästelivät oikein, miksi toiset toi lahjoja. Ei sillä, että asialla olisi ollut suurta merkitystä, mutta tajusin jotenkin vasta siinä hetkessä, että tosiaan asiat tuomistenkaan suhteen ei ole kaikille samalla tavalla itsestään selviä vaikka ajattelin samoin kuin ap, että muistaminen kuuluu hyviin käytöstapoihin. Myöhemmin oon tottunut toisenkin suvun tapoihin ihan ongelmitta, vaikka monta asiaa ovat aina tehneet eri tavalla kuin omassa suvussani. Itse on sitten tehty niin kuin parhaalle tuntuu ja luotu omat perheen tavat.

Vierailija
584/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, vai että vieraan kanssa lähdetään ensimmäiseksi kauppaan ostamaan ruokatarpeita. Ihanko vieras laitetaan maksamaankin?

Jos niin sovitaan, niin saattaahan siinä joskus niinkin käydä. Meillä on ainakin kaverin kanssa ollut vastavuoroista tuo ruokien ostelu: Jos on käyty yhdessä kaupassa, niin on saatettu ostaa ruuat suunnilleen puoliksi.

Tai joskus olen itse käynyt mennessäni kaupassa ja kysynyt kaverilta, että tarviiko tämä mitään: Joskus on maksanut takaisin, joskus ei. Samalla tavalla hänkin on toiminut minun luokse tullessa.

Kas kun meillä jutellaan ja sovitaan, eikä tukeuduta joihinkin ikivanhoihin etikettihein, jotka perustuvat ties mihin vanhoihin asioihin, jotka eivät nykyään enää edes päde.

Mitä ilmeisemmin tämä neuvottelutyyli toimii, koska ei jätä kenellekkään mitään hampaankoloon, että pitäisi täällä alkaa purkautumaan. Suurimmat ongelmat tulee aina niiden kanssa, jotka ovat kyvyttömiä puhumaan.

Ilmeisesti on rahat tiukilla, jos vierasta pyydetään osallistumaan ruokakustannuksiin. Mikäs siinä sitten. Varmasti kannattaakin tuollaisissa tapauksissa keskustella jo etukäteen kustannusten jaosta, niin ei tule yllätyksiä.

Mitenkään normaalina en tuollaista pidä, mutta ymmärrän toki jos taloudellinen tilanne siihen pakottaa.

Vierailija
585/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain naapurilta lahjaksi vaatteita syntyneelle vauvalleni. Työpaikalta sain myös jo ennen lomalle jäämistä. He eivät käyneet katsomassa vauvaa.

Piheiltä vierailijoilta ei mitään. Nuo pihit työntyi puoliväkisin kahvittelemaan. Se on vaivaannuttavaa.

Vierailija
586/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti vois jo siinä tekovaiheessa käydä lahjat laskemassa tai tapahtumaan voisi myydä vaikka lippuja. Saishan siinä jo kerrytettyä rahastoa, ostelee niillä sit vaikka itselleen kukkia.

Vierailija
587/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole valmis tarjoamaan mitään vieraille, ei voi myöskään olettaa saavansa tuliaisia itselle tai vauvalle. Vieraille voi leipoa etukäteen pakastimeen tarjottavat. Myös kaupasta voi ostaa valmista.

Vierailija
588/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en käy koskaan enää katsomassa yhtäkään vauvaa.

Aina menee jotain pieleen on väärän väriset kukat, unilelu haisee oudolta, tai juuri sitä tuliaisteetä ei saa juoda imetyksen aikana, että eikö sen vertaa viitsitä huomioida? 😭

Vierailija
589/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun synnytän ja kotiin pääsen, pitää vieraiden tuoda pihvilihat ja kinuskikakkua niin näkevät vaavin.[/quot

Iskälle, jos sattuu olemaan tiedossa, voi tuoda Jekku pullon koska flunssa kausi on tulossa. Äiteelle kyykkyviinipänikkä.

Näin meillä Kuopion Petosessa on tapana.

Vierailija
590/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika noloja nämä jotka eivät vie vauvakotiin kahvileipiä mennessään ilman "keskusteluja." Siinä on tuore lapsi, johon menee keskittyminen. Pitääkö alkaa samalla aikuiset kasvattamaan käytöstavoille?

Missäpäin suomea edes puhutaan nykyään enää "kahvileivistä"? :D

Ainakin Pohjois-Pohjanmaalla missä isovanhempani asuvat. Ruotsinkielestähän se tulee niin länsirannikolla varmaan yleisempää noin muutenkin.

Okei, no ei täällä Oulussa ainakaan nuoremmat sukupolvet kahvileivistä puhu, jotku mummut ja papat saattaa toki vielä puhuakkin, tai HC:mmät toki puhuu nisusta.

Vierailija
591/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, vai että vieraan kanssa lähdetään ensimmäiseksi kauppaan ostamaan ruokatarpeita. Ihanko vieras laitetaan maksamaankin?

Jos niin sovitaan, niin saattaahan siinä joskus niinkin käydä. Meillä on ainakin kaverin kanssa ollut vastavuoroista tuo ruokien ostelu: Jos on käyty yhdessä kaupassa, niin on saatettu ostaa ruuat suunnilleen puoliksi.

Tai joskus olen itse käynyt mennessäni kaupassa ja kysynyt kaverilta, että tarviiko tämä mitään: Joskus on maksanut takaisin, joskus ei. Samalla tavalla hänkin on toiminut minun luokse tullessa.

Kas kun meillä jutellaan ja sovitaan, eikä tukeuduta joihinkin ikivanhoihin etikettihein, jotka perustuvat ties mihin vanhoihin asioihin, jotka eivät nykyään enää edes päde.

Mitä ilmeisemmin tämä neuvottelutyyli toimii, koska ei jätä kenellekkään mitään hampaankoloon, että pitäisi täällä alkaa purkautumaan. Suurimmat ongelmat tulee aina niiden kanssa, jotka ovat kyvyttömiä puhumaan.

Ilmeisesti on rahat tiukilla, jos vierasta pyydetään osallistumaan ruokakustannuksiin. Mikäs siinä sitten. Varmasti kannattaakin tuollaisissa tapauksissa keskustella jo etukäteen kustannusten jaosta, niin ei tule yllätyksiä.

Mitenkään normaalina en tuollaista pidä, mutta ymmärrän toki jos taloudellinen tilanne siihen pakottaa.

Niin, maailma voi olla ihmeellinen paikka erilaisine kulttuureineen ja tapoineen sellaiselle, joka on tynnyrissä kasvanut. Hengitä vähän paperipussiin, niin kyllä se siitä.

Vierailija
592/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävissäni ja läheisissäni on mm. yrittäjiä, joilla tiedän olevan aika ajoittain tiukkaa. On itsestään selvää, että osallistun kuluihin jos menen yökyläilemään. Ovat perheellisiä, yhdellä on vielä kavioeläimiä hoidettavanaan lasten lisäksi. En mene kuppaamaan toisten rahoilla, vaikka menisinkin yövieraaksi. Puhumattakaan siitä jos mennään koko perheen kesken.

Vierailija
593/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi tuoda yhtään mitään? Miksi vieraalle pitäisi tarjota kahvia? Miksi laskea katsomaan vauvaa enempää kuin ihan lähimmät aluksi? Mitä käytöstapojen puutetta siinä on jos ei joka helvetin välissä vie jotain tuliaisia kun menee kylään? Mun mielestä käytöstapojen puutetta on se, että olettaa että joka vieras tuo jotain tullessaan. En mä kaipaa lahjuksia.

Vierailija
594/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itse järjestäisi "vauvan katsojaisia".

Eikö ristiäiset ole sitä varten?

Vierailija
595/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammoilla kun ei ole ystäviä, heillä käy vain Vierailijoita, niin ongelmatkin ovat sitten tällaisia.

Vierailija
596/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävissäni ja läheisissäni on mm. yrittäjiä, joilla tiedän olevan aika ajoittain tiukkaa. On itsestään selvää, että osallistun kuluihin jos menen yökyläilemään. Ovat perheellisiä, yhdellä on vielä kavioeläimiä hoidettavanaan lasten lisäksi. En mene kuppaamaan toisten rahoilla, vaikka menisinkin yövieraaksi. Puhumattakaan siitä jos mennään koko perheen kesken.

Joo, mutta ei meillä ainakaan syynä ole mikään rahan tiukkuus, me vain halutaan tehdä asioita yhdessä ja tasapuolisesti, ei toki joka pennosta lasketa, vaan suurinpiirtein. Meillä on kaverin kanssa esim. tosi erilainen maku joidenkin ruokien suhteen, kaveri joskus haluaa ostaa kastikkeita ja minä en halua, koska en niitä kuitenkaan siten käytä, kaveri ostaa siis itselleen ja vie mukanaan lähtiessään.

Olemma molemmat täysin tyytyväisiä tilanteeseen, joten ihan turha on ulkopuolisten nyt tästä mitenkään pöyristyä: Kai tässä maailmassa nyt jokainen saa tehdä kuten parhaaksi näkee, etenkin kun asioista vieläpä yhdessä soviaan ja puhutaan ääneen? Näin vältytään sekaannuksilta ja ristiriidoilta, kuten on tämän keskustelun myötä tullut ilmi, niin sellaiset "itsestäänselvyydet" ei sitten aina olekkaan itsestäänselvyyksiä, vaan voivat aiheuttaa varsin kiusallisia tilanteita.

Vierailija
597/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli teillä ei käy vieraita? Vauvaa mennään katsomaan ihan samalla tavalla kuin normaalisti pistäydytään kylässä, ei ne mitkään yleiset katsojaiset ole.

Vierailija
598/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tuoda yhtään mitään? Miksi vieraalle pitäisi tarjota kahvia? Miksi laskea katsomaan vauvaa enempää kuin ihan lähimmät aluksi? Mitä käytöstapojen puutetta siinä on jos ei joka helvetin välissä vie jotain tuliaisia kun menee kylään? Mun mielestä käytöstapojen puutetta on se, että olettaa että joka vieras tuo jotain tullessaan. En mä kaipaa lahjuksia.

No sä et osaa käytöstapoja.

Syntynyttä kun meet katsomaan, niin vie jotain mennessäs. Muuten oot täys moukka.

Vierailija
599/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne mitkään "katsojaiset" ole, jotka "järjestetään".

Joku sukulainen tai ystävä pistäytyy kylässä katsomassa uutta tulokasta ja onnittelemassa. Toisella kertaa joku toinen ja niin edelleen.

Ja kaikkihan ei pidä ristiäisiä, koska läheskään kaikkia lapsia ei kasteta.

Vierailija
600/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teillä ei käy vieraita? Vauvaa mennään katsomaan ihan samalla tavalla kuin normaalisti pistäydytään kylässä, ei ne mitkään yleiset katsojaiset ole.

Pistäydytään kylässä normaalisti, mutta kuitenkin pitää viedä vauvalle joku lahja ja koko perheelle kahvitarjottavat.

Koittakaa nyt päättää, onko normaali kyläily vai juhlakäynti kyseessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi