Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vanhemmat eivät halua viettää aikaa oman lapsen kanssa?

Vierailija
28.08.2022 |

Esim äiti on vauvan kanssa kotona ja silti vie esikoisen (voi olla niinkin pieni kuin 2v) päiväkotiin pitkiksi päiviksi, eikä lapsi oikein lomailekaan ollenkaan. Tai sitten vanhempi on työttömänä ja lapsen olisi mahdollista olla lyhennettyä päivää päiväkodissa, niin silti tämä vanhempi hakee yleensä viimeisenä lapsensa ja sitten vielä vie illaksi isovanhemmille hoitoon? Miksi?

Tiedän että on olemassa lukuisia syitä, masennusta, muita mielenterveysongelmia jne. Mutta eivät kaikki vauvan kanssa kotona olevat äidit kärsi näistä, vaan ovat ihan tavallisia äitejä.

Miksi eivät kuitenkaan halua viettää aikaa lapsensa tai lapsiensa kanssa? Muutenkin työntävät jatkuvasti lapsiaan jonnekin hoitoon? Ja elämä on niiiin raskasta jos lasta ei hoitoon saa.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia kiintymyssuhteessa. Sukupolvien ketju.

Vierailija
2/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kaikki vauvan kanssa kotona olevat äidit tekee noin? Itse en tiedä yhtäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkuvinku. Mulla oli lapsi päiväkodissa ettei menetetä paikkaa lähipäiväkodissa ja saan nuoremmankin sinne samaan päiväkotiin. Enkä esim joudu viemään molempia eri päiväkoteihin, jotka on molemmat eri puolilla kaupunkia.

Vanhempi oli hoidossa 2pv/vko. Nyt kun nuorin syntyi niin isot oli eskarissa onneksi. Toinen normieskarissa ja toinen 2v kokeilussa.

Ja siis nytkin kun olen töissä vien nuorimman ja keskimmäisen klo 7 ja haen 15.30. Joskus isä ehtii hakea jo 15. Vanhin on ekalla ja tulee kotiin n 15.

Ja sen työpäivän jälkeen tullaan kotiin, pelataan pelejä, leikitään, jollakulla on joskus treenit (olemme aktiiveja kummankin ison joukkueessa eli sielläkin tiiviisti mukana) käydään puistoissa, laitetaan yhdessä ruokaa yms.

Anteeksi nyt, mutta töissä on pakko käydä vaikka kuinka olisi lapsia. Ei se tarkoita sitä, etteikö viettäisi kaikkea likenevää aikaa lasten kanssa.

Vierailija
4/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat oikeasti tosi rasittavia. ihan sen takia niitä viedään hoitoon. Oliko tämä sinulle jotenkin uutinen? Lapsi saa monet tuntemaan itsensä huonoksi ihmiseksi 24/7 yhdessäoloajasta. Vähän hyväöä fiilistä äideillekin on kai suotavaa?

Vierailija
5/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka monta tavallista äitiä tiedät, joka tekee näin? Itse en tiedä yhtään. Ne tutut jotka ovat työttömänä kärsivät kaikenlaisista ongelmista. Lapsenkin kannalta hyvä saada kontaktia muihin ihmisiin. Normaaleista äideistä tiedän pari, jotka vei 5-6 vuotiaat isosisarukset hoitoon osa-aikaisesti ja siinä minusta ei ole mitään väärää. Sitten tiedän niitä, jotka tekivät lapset pienellä ikäerolla ja isompi aloitti 3-vuotiaana, pienempi 1-vuotiaana hoidossa. Ap yrittää kehittää aihetta olemattomasta ongelmasta.

Vierailija
6/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat oikeasti tosi rasittavia. ihan sen takia niitä viedään hoitoon. Oliko tämä sinulle jotenkin uutinen? Lapsi saa monet tuntemaan itsensä huonoksi ihmiseksi 24/7 yhdessäoloajasta. Vähän hyväöä fiilistä äideillekin on kai suotavaa?

Ei minun lapseni kyllä ole.. Vietän mielellään aikaani hänen kanssaan.

Vierailija
7/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka monta tavallista äitiä tiedät, joka tekee näin? Itse en tiedä yhtään. Ne tutut jotka ovat työttömänä kärsivät kaikenlaisista ongelmista. Lapsenkin kannalta hyvä saada kontaktia muihin ihmisiin. Normaaleista äideistä tiedän pari, jotka vei 5-6 vuotiaat isosisarukset hoitoon osa-aikaisesti ja siinä minusta ei ole mitään väärää. Sitten tiedän niitä, jotka tekivät lapset pienellä ikäerolla ja isompi aloitti 3-vuotiaana, pienempi 1-vuotiaana hoidossa. Ap yrittää kehittää aihetta olemattomasta ongelmasta.

Kyllä tämä on ainakin pk-seudulla enemmän sääntö kuin poikkeus viedä 2v esikoinen päiväkotiin kun vauva syntyy.

Vierailija
8/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä on ainakin pk-seudulla enemmän sääntö kuin poikkeus viedä 2v esikoinen päiväkotiin kun vauva syntyy.

Siellä on enemmän muualta muuttaneita -> vähemmän tukiverkkoja. Mä asun maalla (en ole kotoisin täältä, eikä miehenikään), täällä useimmilla isovanhemmat auttavat lastenhoidossa.

Vierailija
9/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki ei ole = minä

Vierailija
10/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue tarkemmin,ap kirjoitti että JOTKUT äidit.

Vierailija
11/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue tarkemmin,ap kirjoitti että JOTKUT äidit.

Sorry,vanhemmat.

Vierailija
12/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on enemmän muualta muuttaneita -> vähemmän tukiverkkoja. Mä asun maalla (en ole kotoisin täältä, eikä miehenikään), täällä useimmilla isovanhemmat auttavat lastenhoidossa.

Tuo tukiverkkojen puute ei selitä sitä, että vie lapsen hoitoon aina kuin suinkin vaan on mahdollista. Oma kokemukseni on, että nämä joilla lisäksi esim isovanhemmat hoitavat paljon lapsia/lasta mielellään vievät lapset päivähoitoon myös vapaapäivinään/lomallaan. Se että on tukiverkkoja ei vähennä lapsen päivähoidossa olemista, koska vanhempien tavoite on pitää lasta mahdollisimman paljon hoidossa ylipäänsä. Ei siis haluta viettää aikaa oman lapsen (useissa tapauksissa LASTEN) kanssa, koetaan se tosi raskaaksi ja kerrotaan se usein ihan ääneenkin. Tätä en vaan yksinkertaisesti ymmärrä, koska itse nautin lasteni seurasta ja pyrin pitämään heitä mahdollisimman vähän hoidossa.

Vierailija
13/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin löytyy aina syyt ja selitykset siihen, ettei sen oman lapsen kanssa tarvisi olla.

Vierailija
14/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap todennäköisesti tarkoitti, että miksi isompaa lasta pidetään pitkiä päiviä hoidossa, jos toisen lapsen kanssa ollaan kotona. Näitä perheitä on tuttavapiirissä useampi. En ymmärrä vanhempia, jotka tuovat omalla lomalla lapsensa hoitoon.

Vierailija
15/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tukiverkkojen puute ei selitä sitä, että vie lapsen hoitoon aina kuin suinkin vaan on mahdollista. Oma kokemukseni on, että nämä joilla lisäksi esim isovanhemmat hoitavat paljon lapsia/lasta mielellään vievät lapset päivähoitoon myös vapaapäivinään/lomallaan. Se että on tukiverkkoja ei vähennä lapsen päivähoidossa olemista, koska vanhempien tavoite on pitää lasta mahdollisimman paljon hoidossa ylipäänsä. Ei siis haluta viettää aikaa oman lapsen (useissa tapauksissa LASTEN) kanssa, koetaan se tosi raskaaksi ja kerrotaan se usein ihan ääneenkin. Tätä en vaan yksinkertaisesti ymmärrä, koska itse nautin lasteni seurasta ja pyrin pitämään heitä mahdollisimman vähän hoidossa.

Ei ehkä ymmärretty mitä lasten tekeminen tarkoittaa. Eihän nykypäivän insta-elämä kerro todellisesta lapsiarjesta mitään. Miljonäärit poseeraavat suloisissa yhteiskuvissa perheensä kanssa ja normaalimmatkin jakavat vain hyvät hetket lintsiltä. Ei se arki ole insta-elämää ja useampi 30-vuotias on tottunut varsin mukavaan elämään. Töitä tehdään kotona, syödään hienoissa ravintoloissa, vanhemmat auttavat arjessa, lennellään ympäri maailmaa. Lasten kanssa arki on kuitenkin jotain muuta ennen kuin nuorin täyttää 8.

Vierailija
16/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä työtön ja vien 4v lapseni lähes joka arkipäivä hoitopaikkaan kello 8-16. Minulla räjähtäisi pää jos joutuisin kaikki päivät aamusta iltaan olemaan hänen kanssaan. Ei, minulla ei ole mahdollisuutta viedä lasta vanhempieni/siskoni luokse edes viikottain koska he kaikki asuvat lähes 60 kilometrin päässä. Ei, en todellakaan kysy apua yhdeltäkään kaverilta ihan jo sen takia, että minä olen ainut "lapsellinen" kaveripiiristäni. Ja ei, lapsen äitikään ei voi lasta ottaa koska hän asuu tietääkseni 200 kilometrin päässä. Hän nimittäin lähti pilven polttelijan matkaan muutama kuukausi lapsen syntymän jälkeen eikä ole nähnyt lasta sen jälkeen kuin muutaman kerran.

m38v

Vierailija
17/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat nyt jo isoja, kaksi on yli 18 vuotiaitakin, ja olen aina viihtynyt heidän kanssaan todella hyvin. Lähdin töihin, kun nuorin oli kolmen vanha ja sittenkin tein lyhyttä päivää, että sain heidät kotiin ajoissa. Lasten isä oli sen jälkeen hoitamassa sairaita lapsia kotona ja kaikki sujui hyvin tietenkin.

Luultavasti tämä arvostus, rakkaus ja välittäminen näkyy aina, sillä meillä ei ole ollut oikein mitään rähinöitä. Olemme aina osanneet jutella välit selviksi ja elämä on jatkunut mukavana. Tälläkin hetkellä olemme koko perhe mökillä.

Vierailija
18/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällä hetkellä työtön ja vien 4v lapseni lähes joka arkipäivä hoitopaikkaan kello 8-16. Minulla räjähtäisi pää jos joutuisin kaikki päivät aamusta iltaan olemaan hänen kanssaan. Ei, minulla ei ole mahdollisuutta viedä lasta vanhempieni/siskoni luokse edes viikottain koska he kaikki asuvat lähes 60 kilometrin päässä. Ei, en todellakaan kysy apua yhdeltäkään kaverilta ihan jo sen takia, että minä olen ainut "lapsellinen" kaveripiiristäni. Ja ei, lapsen äitikään ei voi lasta ottaa koska hän asuu tietääkseni 200 kilometrin päässä. Hän nimittäin lähti pilven polttelijan matkaan muutama kuukausi lapsen syntymän jälkeen eikä ole nähnyt lasta sen jälkeen kuin muutaman kerran.

m38v

Ymmärrän että tilanteesi on kuormittava kun olet yksin lapsen kanssa, mutta ethän ole läheskään kaikkia päiviä lapsesi kanssa, vaan max muutaman tunnin päivässä arkisin? Tuo on tosi pitkä päivä lapselle olla päivähoidossa, esim 6h olisi ihan tarpeeksi.

Vierailija
19/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä ymmärretty mitä lasten tekeminen tarkoittaa. Eihän nykypäivän insta-elämä kerro todellisesta lapsiarjesta mitään. Miljonäärit poseeraavat suloisissa yhteiskuvissa perheensä kanssa ja normaalimmatkin jakavat vain hyvät hetket lintsiltä. Ei se arki ole insta-elämää ja useampi 30-vuotias on tottunut varsin mukavaan elämään. Töitä tehdään kotona, syödään hienoissa ravintoloissa, vanhemmat auttavat arjessa, lennellään ympäri maailmaa. Lasten kanssa arki on kuitenkin jotain muuta ennen kuin nuorin täyttää 8.

Tämä se taitaa olla se syy. Lisäksi ei osata/jakseta kasvattaa niitä lapsia ja niistä oikeasti kasvaa aika rasittavia.

Vierailija
20/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin löytyy aina syyt ja selitykset siihen, ettei sen oman lapsen kanssa tarvisi olla.

Perinteisemmät on: kun se 2v taapero viihtyy niiiiiin hyvin siellä päivähoidossa ja on kavereitakin siellä, sitten tuodaan lomallakin lapsi hoitoon JA eihän me voida irtisanoa hoitopaikkaa, kun uusi vauva syntyy koska sitten menetetään se, ja silti tuodaan lapsi täydeksi päiväksi hoitoon, vaikka reilusti vähempikin riittäisi pitämään hoitopaikan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi