Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vanhemmat eivät halua viettää aikaa oman lapsen kanssa?

Vierailija
28.08.2022 |

Esim äiti on vauvan kanssa kotona ja silti vie esikoisen (voi olla niinkin pieni kuin 2v) päiväkotiin pitkiksi päiviksi, eikä lapsi oikein lomailekaan ollenkaan. Tai sitten vanhempi on työttömänä ja lapsen olisi mahdollista olla lyhennettyä päivää päiväkodissa, niin silti tämä vanhempi hakee yleensä viimeisenä lapsensa ja sitten vielä vie illaksi isovanhemmille hoitoon? Miksi?

Tiedän että on olemassa lukuisia syitä, masennusta, muita mielenterveysongelmia jne. Mutta eivät kaikki vauvan kanssa kotona olevat äidit kärsi näistä, vaan ovat ihan tavallisia äitejä.

Miksi eivät kuitenkaan halua viettää aikaa lapsensa tai lapsiensa kanssa? Muutenkin työntävät jatkuvasti lapsiaan jonnekin hoitoon? Ja elämä on niiiin raskasta jos lasta ei hoitoon saa.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka monta tavallista äitiä tiedät, joka tekee näin? Itse en tiedä yhtään. Ne tutut jotka ovat työttömänä kärsivät kaikenlaisista ongelmista. Lapsenkin kannalta hyvä saada kontaktia muihin ihmisiin. Normaaleista äideistä tiedän pari, jotka vei 5-6 vuotiaat isosisarukset hoitoon osa-aikaisesti ja siinä minusta ei ole mitään väärää. Sitten tiedän niitä, jotka tekivät lapset pienellä ikäerolla ja isompi aloitti 3-vuotiaana, pienempi 1-vuotiaana hoidossa. Ap yrittää kehittää aihetta olemattomasta ongelmasta.

Kyllä tämä on ainakin pk-seudulla enemmän sääntö kuin poikkeus viedä 2v esikoinen päiväkotiin kun vauva syntyy.

Siellä on enemmän muualta muuttaneita -> vähemmän tukiverkkoja. Mä asun maalla (en ole kotoisin täältä, eikä miehenikään), täällä useimmilla isovanhemmat auttavat lastenhoidossa.

Sama se kuka niitä lapsia hoitaa, hoidossahan ovat isovanhemmillaankin. Eli vanhemmat haluavat lapset pois tieltä.

Vierailija
42/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkuvinku. Mulla oli lapsi päiväkodissa ettei menetetä paikkaa lähipäiväkodissa ja saan nuoremmankin sinne samaan päiväkotiin. Enkä esim joudu viemään molempia eri päiväkoteihin, jotka on molemmat eri puolilla kaupunkia.

Vanhempi oli hoidossa 2pv/vko. Nyt kun nuorin syntyi niin isot oli eskarissa onneksi. Toinen normieskarissa ja toinen 2v kokeilussa.

Ja siis nytkin kun olen töissä vien nuorimman ja keskimmäisen klo 7 ja haen 15.30. Joskus isä ehtii hakea jo 15. Vanhin on ekalla ja tulee kotiin n 15.

Ja sen työpäivän jälkeen tullaan kotiin, pelataan pelejä, leikitään, jollakulla on joskus treenit (olemme aktiiveja kummankin ison joukkueessa eli sielläkin tiiviisti mukana) käydään puistoissa, laitetaan yhdessä ruokaa yms.

Anteeksi nyt, mutta töissä on pakko käydä vaikka kuinka olisi lapsia. Ei se tarkoita sitä, etteikö viettäisi kaikkea likenevää aikaa lasten kanssa.

Just, seli seli. Kyllä mäkin olen aluksi kaksi lasta ja nyt kolme lasta saanut haluamaani päiväkotiin. Ei kukaan joutunut eri puolelle kaupunkia ja kyllä, asun pk-seudulla. Kyllä ne sisarukset pyritään ihan kaupunginkin puolesta järjestämään samaan päiväkotiin. Ei tuollaisesta syystä tarvitse kiikuttaa turhaan päiväkotiin. Olkaa vaan kotona rauhassa ja sitten mietit niitä työkuvioita, kun on sen aika.

No mun serkku asuu Turussa ja sillä on kolme lasta kaikki eri päiväkodeissa. Aloittaa sen päiväkoti kierroksen 6.30 että nippa nappa ehtii töihin ja kyllähän tuolla systeemillä se viimeisenä haettava on väkisin sinne 17 hujakoille hoidossa.

No kannattaisiko ryhtyä heti siirtohakemuksen tekoon, että saisi heidät samaan? Myös yksityinen päiväkoti voi olla ratkaisuna. Ainakaan ei kannata missään nimessä tyytyä noin huonoon ratkaisuun.

No varmaan on joo tehnyt siirtohakemuksen. Se koska saadaan jokin järkevä ratkaisu tilanteeseen onkin aivan eri asia. Kaupunkihan on jo tarjonnut ne paikat, eli hommansa hoitanut.

T. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkuvinku. Mulla oli lapsi päiväkodissa ettei menetetä paikkaa lähipäiväkodissa ja saan nuoremmankin sinne samaan päiväkotiin. Enkä esim joudu viemään molempia eri päiväkoteihin, jotka on molemmat eri puolilla kaupunkia.

Vanhempi oli hoidossa 2pv/vko. Nyt kun nuorin syntyi niin isot oli eskarissa onneksi. Toinen normieskarissa ja toinen 2v kokeilussa.

Ja siis nytkin kun olen töissä vien nuorimman ja keskimmäisen klo 7 ja haen 15.30. Joskus isä ehtii hakea jo 15. Vanhin on ekalla ja tulee kotiin n 15.

Ja sen työpäivän jälkeen tullaan kotiin, pelataan pelejä, leikitään, jollakulla on joskus treenit (olemme aktiiveja kummankin ison joukkueessa eli sielläkin tiiviisti mukana) käydään puistoissa, laitetaan yhdessä ruokaa yms.

Anteeksi nyt, mutta töissä on pakko käydä vaikka kuinka olisi lapsia. Ei se tarkoita sitä, etteikö viettäisi kaikkea likenevää aikaa lasten kanssa.

Just, seli seli. Kyllä mäkin olen aluksi kaksi lasta ja nyt kolme lasta saanut haluamaani päiväkotiin. Ei kukaan joutunut eri puolelle kaupunkia ja kyllä, asun pk-seudulla. Kyllä ne sisarukset pyritään ihan kaupunginkin puolesta järjestämään samaan päiväkotiin. Ei tuollaisesta syystä tarvitse kiikuttaa turhaan päiväkotiin. Olkaa vaan kotona rauhassa ja sitten mietit niitä työkuvioita, kun on sen aika.

No mun serkku asuu Turussa ja sillä on kolme lasta kaikki eri päiväkodeissa. Aloittaa sen päiväkoti kierroksen 6.30 että nippa nappa ehtii töihin ja kyllähän tuolla systeemillä se viimeisenä haettava on väkisin sinne 17 hujakoille hoidossa.

No kannattaisiko ryhtyä heti siirtohakemuksen tekoon, että saisi heidät samaan? Myös yksityinen päiväkoti voi olla ratkaisuna. Ainakaan ei kannata missään nimessä tyytyä noin huonoon ratkaisuun.

Oma lapsi oli yksityisessä päiväkodissa Helsingissä. Kelan ja kaupungin tukien jälkeen maksettavaa oli kuukaudessa melkein 500€. Kolmelta lapselta se on sen verran, että töissä ei sitten tarvitse käydäkään.

Monissa kaupungeissa on käytössä jonkinlainen palvelusetelisysteemi. Ja yksityisiäkin on eri hintaisia. Ja ties vaikka tuolla henkilöllä rahaa löytyisikin. Ainahan jollain on varaa yksityiseen päiväkotiin.

Vierailija
44/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kaikki vauvan kanssa kotona olevat äidit tekee noin? Itse en tiedä yhtäkään.

Mä taas tiedän itseni lisäksi yhden äidin joka piti vanhempaa lasta kotona kun hoiti vauvaa (ja tästäkin on jo melkein 10v, hänellä jo isommat lapset). Kaikki muut tietämäni ovat vieneet vanhemman hoitoon. Näitä äitejä tapaan siis kavereissani, leikkipuistossa, avoimissa päiväkodeissa tms lasten tapahtumissa.

Mutta en silti väitä että olisi ruusuilla tanssimista kun on molemmat lapset kotona. Koko ajan valtava riittämättömyyden tunne kun ei pysty huomioimaan tarpeeksi kumpaakin, ja esim vauva itkee paljon ja sillä aikaa en voi lukea esikoiselle kirjaa vaikka hän haluaisi tms. Periaatteeni kuitenkin on etten tee lisää lapsia jos edelliset täytyy laittaa pois tieltä joten tässä sitä ollaan, ja ehkä tämä helpottaa kun vauva kasvaa. Raskasta on kun ei ole sekuntiakaan omaa aikaa päivän aikana, ennen kuin mies tulee töistä kotiin. 10 tuntia pelkkää muiden tarpeisiin vastaamista vie kyllä ainakin minulta voimat.

Minä hoidin lapseni kahden vuoden ikäerolla kotona ilman päiväkodin apua, ja nykykokemuksella en suosittelisi sitä kenellekään.

Esikoinen meni hoitoon vasta 4,5-vuotiaana, ja sai vasta silloin tarvitsemaansa puheterapiaa. Hoidon alku oli erittäin vaikea.

Lisäksi jouduimme kuskaamaan lapsia kahteen eri päiväkotiin, koska kahta paikkaa ei löytynyt. Kaikki paikat menivät päiväkodissa jo olevien sisaruksille. Hirveää rääkkiä.

Joten olen suositellut kaikkia hakemaan isommalle hoitopaikan, käytti sitä tai ei. Parasta on piipahtaa töissä lasten välissä, kuten itse tein toisen ja kolmannen lapsen välissä.

Vierailija
45/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun sulla ei ole ongelmia, niin kenelläkään ei ole? Mä tiedän useita perheitä, jossa lapset on eri päiväkodeissa. Meilläkin oli vähän aikaa ennenkuin saatiin siirrettyä. Onneksi kyllä aika lähekkäin olevissa.

T. Eri

Vierailija
46/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole lapsia, mutta eikö päiväkoti ole kiva paikka lapsen mielestä? Tai täällä tunnutaan ihmettelevän sitä, että joku vie lapsensa päiväkotiin vaikka itse olisi kotona. Olen ajatellut päiväkodin olevan paikka, jossa lapsi näkee kavereita ja oppii sosiaalisia taitoja. Tottakai jotkut lapset varmasti inhoavat sitä, mutta nyt yleistän karkeasti. Myöskin eikös siitä paikasta makseta? Eli kuuluuko se kenellekään, että minkä takia vie lapsen päiväkotiin vai ei. Vilpittömästi voitteko avata varsinkin nämä kritisoijat omia näkemyksiä, koska itse en näe ongelmaa lapsen viemisessä päiväkotiin

Vierailija
47/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole lapsia, mutta eikö päiväkoti ole kiva paikka lapsen mielestä? Tai täällä tunnutaan ihmettelevän sitä, että joku vie lapsensa päiväkotiin vaikka itse olisi kotona. Olen ajatellut päiväkodin olevan paikka, jossa lapsi näkee kavereita ja oppii sosiaalisia taitoja. Tottakai jotkut lapset varmasti inhoavat sitä, mutta nyt yleistän karkeasti. Myöskin eikös siitä paikasta makseta? Eli kuuluuko se kenellekään, että minkä takia vie lapsen päiväkotiin vai ei. Vilpittömästi voitteko avata varsinkin nämä kritisoijat omia näkemyksiä, koska itse en näe ongelmaa lapsen viemisessä päiväkotiin

.

Oma ainokainen lapseni on aina mennyt mielellään päiväkotiin. Kavereita ei muualla ollut ja päiväkodin askartelut ja muut hommat olivat mieluisia. Erityisesti tykkäsi kun opittiin jotain uutta. Jos olisin ollut kotona, oltaisi me voitu askarrellakin, mutta ei varmasti samalla intensiteetillä mitä päiväkodissa, kun olisi ollut kotihommiakin ja kavereiksihan minä en yksinäni olisi mitenkään voinut muuttua. Nyt lapsi on ekalla ja olen hyvin kiitollinen siitä, että ehti saada kavereita jo päiväkodista ja harjoitella sosiaalisia taitojaan, ei ne mistään taivaasta annettuna kenellekään tule.

Vierailija
48/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et näe ongelmaa siinä, että lapsi makaa esim päivän likavaipoissa, kun kukaan ei ehdi vahtia, joutuu opettelemaan kyynärpäätaktiikan pärjätäkseen ja elämään koko ajan metelissä ja kaaoksessa sekä väkivallan uhan alla, niin ei kannata hankkia lapsia ollenkaan.

Hoitolapset tunnistaa siitä että ne huutaa ja ryysii. Raukat kun ei saa muuten ääntään kuuluviin.

En ymmärrä kuka laittaa lapsensa tuonne hälyyn ja sekasortoon ennemmin kuin kodin rauhaan, jossa pystyy tukemaan lapsen kasvua ja kehitystä ja olemaan läsnä ne lapsen elämän tärkeimmät vuodet.

Vierailija
49/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyajan vanhemmat jaksa olla ja "leikittää" omia lapsia. Viedään isommat lapset askartelemaan ja ulkoilemaan päiväkotiin ja maataan kotona vauvan kanssa. Kaikki kasvatus ja opetus on muutenkin siirretty päiväkotien ja koulujen harteille. Korona-aikaan itkettiin kun pitää tehdä ruokaa omille lapsille :D

Vierailija
50/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et näe ongelmaa siinä, että lapsi makaa esim päivän likavaipoissa, kun kukaan ei ehdi vahtia, joutuu opettelemaan kyynärpäätaktiikan pärjätäkseen ja elämään koko ajan metelissä ja kaaoksessa sekä väkivallan uhan alla, niin ei kannata hankkia lapsia ollenkaan.

Hoitolapset tunnistaa siitä että ne huutaa ja ryysii. Raukat kun ei saa muuten ääntään kuuluviin.

En ymmärrä kuka laittaa lapsensa tuonne hälyyn ja sekasortoon ennemmin kuin kodin rauhaan, jossa pystyy tukemaan lapsen kasvua ja kehitystä ja olemaan läsnä ne lapsen elämän tärkeimmät vuodet.

Me kaikki vanhemmat kyllä varmasti oletamme, että lastenhoitajilla on sen verran työmoraalia, että eivät laista vaipanvaihdosta. Varoitus pitäisi tuollaisista antaa.

Vierailija
51/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä vaivaa? Täytyy olla omassa elämässä isoja ongelmia jos pitää koko ajan murehtia päivähoidossa aikaa viettävien lasten puolesta. Ehkä sen suuren huolen voisi suunnata vaikka päihdeperheisiin tmv?

Vierailija
52/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä vaivaa? Täytyy olla omassa elämässä isoja ongelmia jos pitää koko ajan murehtia päivähoidossa aikaa viettävien lasten puolesta. Ehkä sen suuren huolen voisi suunnata vaikka päihdeperheisiin tmv?

Lapset ja nuoret voivat pahoin. Mistä johtuu? Ihan validia joskus pysähtyä miettimään muutakin kuin omaa hyvinvointiaan ja sitä miten itse pääsee mahdollisimman helpolla.

Vierailija
53/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteita on niin monia. Ei liity välttämättä ollenkaan siihen ettei haluaisi olla lapsen kanssa. Onko isä esimerkiksi matkatöissä, millainen tukiverkosto perheellä on. Jos toinen lapsi on jo lapsen synnyttyä päiväkodissa rutinoituneestija hän on aktiivinen lapsi, joka kaipaa aivan toisenlaisia asioita kuin vastasyntynyt. Tutkittu myös on, että yli 3.v hyötyy jo varhaiskasvatuksesta. Lisäksi monet pitävät tuossa tilanteessa vain osa-aikaisestl toista hoidossa.

Itse en ymmärrä taivastelijoita ja itsensä jotenkin paremmaksi kokijoita jos kaikki eivät toimi samalla tavalla kun eivät ole toisen saappaissa päivääkään kävelleet. Jokainen osaa tehdä omassa elämässään parhaat ratkaisunsa. Kertoo enemmän ihmettelijöistä, että tulkitsevat tämän niin etteivät vanhemmat halua viettää aikaa lastensa kanssa. Aika paljon ehtii viettää myös hoidon ulkopuolisina tunteina.

Vierailija
54/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja nuoret voivat pahoin. Mistä johtuu? Ihan validia joskus pysähtyä miettimään muutakin kuin omaa hyvinvointiaan ja sitä miten itse pääsee mahdollisimman helpolla.

Lastensuojelun sosiaalityöntekijänä katselen paljon näitä huonostivoivia lapsia ja nuoria ja asiasta on paljon tutkimustakin, jonka mukaan laadukas varhaiskasvatus nimenomaan tasoittaa tilannetta ja ehkäisee tehokkaasti sitä pahoinvointia. Tämä nähtiin koronankin aikana, kun lapset olivat paljon kotona. Siellä on todella kuormittuneita ja huonoja koteja kasvaa ja näille lapsille varhaiskasvatus on todellakin kultaakin kalliimpaa ja ehkäisee syrjäytymistä. Myös muun kielisille varhaiskasvatus on aivan loistavaa, koska kotona ei suomea opi ja koulu toimii suomeksi. Ihan jokaiselle lapselle tekee hyvää oppia sosiaalisia taitoja, harjoitella ryhmässä olemista ja varhaiskasvatuksessa jää seuloihin, jos on jotain erityistarpeita. Kun esim. puheterapiat sun muut saadaan mahdollisimman aikaisin käyntiin, se on vaikuttavinta.

Vierailija
55/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kaikki vauvan kanssa kotona olevat äidit tekee noin? Itse en tiedä yhtäkään.

Mä taas tiedän itseni lisäksi yhden äidin joka piti vanhempaa lasta kotona kun hoiti vauvaa (ja tästäkin on jo melkein 10v, hänellä jo isommat lapset). Kaikki muut tietämäni ovat vieneet vanhemman hoitoon. Näitä äitejä tapaan siis kavereissani, leikkipuistossa, avoimissa päiväkodeissa tms lasten tapahtumissa.

Mutta en silti väitä että olisi ruusuilla tanssimista kun on molemmat lapset kotona. Koko ajan valtava riittämättömyyden tunne kun ei pysty huomioimaan tarpeeksi kumpaakin, ja esim vauva itkee paljon ja sillä aikaa en voi lukea esikoiselle kirjaa vaikka hän haluaisi tms. Periaatteeni kuitenkin on etten tee lisää lapsia jos edelliset täytyy laittaa pois tieltä joten tässä sitä ollaan, ja ehkä tämä helpottaa kun vauva kasvaa. Raskasta on kun ei ole sekuntiakaan omaa aikaa päivän aikana, ennen kuin mies tulee töistä kotiin. 10 tuntia pelkkää muiden tarpeisiin vastaamista vie kyllä ainakin minulta voimat.

Minä hoidin lapseni kahden vuoden ikäerolla kotona ilman päiväkodin apua, ja nykykokemuksella en suosittelisi sitä kenellekään.

Esikoinen meni hoitoon vasta 4,5-vuotiaana, ja sai vasta silloin tarvitsemaansa puheterapiaa. Hoidon alku oli erittäin vaikea.

Lisäksi jouduimme kuskaamaan lapsia kahteen eri päiväkotiin, koska kahta paikkaa ei löytynyt. Kaikki paikat menivät päiväkodissa jo olevien sisaruksille. Hirveää rääkkiä.

Joten olen suositellut kaikkia hakemaan isommalle hoitopaikan, käytti sitä tai ei. Parasta on piipahtaa töissä lasten välissä, kuten itse tein toisen ja kolmannen lapsen välissä.

Meillä esikoine meni päiväkotiin myös 4,5 vuotiaana ja kaikki meni hyvin koskahän oli valmis menemäänja kaipasi enemmän touhua päivään, hän myös sai tarvitsemansa puheterapian jo aiemmin koska olimme aktiivia hakemaan sitä. Itse en suosittele mitään omia ratkaisujani muille koska jokainen lapsi ja perhe on yksilö ja tekee itselleen parhaat ratkaisut.

Vierailija
56/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutullani on 4 lasta, kaksi vanhinta alakoulussa, kolmas on 2v ja pienin vähän alle 1v. Tällä 2v oli kesällä 2 päivää lomaa, vaikka äiti on koko ajan kotona ja syy tälle oli, että lapsi on ollut kipeänä viime talvena niin paljon- ei siis tarvitse lomaa. Naurattaa ig päivitykset ihanasta kesästä perheen kesken, kun joku lapsista loisti poissaolollaan jokaisesta jutusta. Perheessä myös isä jolla täydet lomat, ei mielenterveys eikä päihdeongelmia. Äiti lisääntyy, koska ei halua tehdä töitä. Pitääkö niitä lapsia tehdä noin paljon, kun ei edellisiäkään jakseta hoitaa?

Vierailija
57/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutullani on 4 lasta, kaksi vanhinta alakoulussa, kolmas on 2v ja pienin vähän alle 1v. Tällä 2v oli kesällä 2 päivää lomaa, vaikka äiti on koko ajan kotona ja syy tälle oli, että lapsi on ollut kipeänä viime talvena niin paljon- ei siis tarvitse lomaa. Naurattaa ig päivitykset ihanasta kesästä perheen kesken, kun joku lapsista loisti poissaolollaan jokaisesta jutusta. Perheessä myös isä jolla täydet lomat, ei mielenterveys eikä päihdeongelmia. Äiti lisääntyy, koska ei halua tehdä töitä. Pitääkö niitä lapsia tehdä noin paljon, kun ei edellisiäkään jakseta hoitaa?

On kovin keskiluokkainen ajatus, että lapsia tehdään sen mukaan mitä jaksetaan hoitaa. Kuitenkin lapsia syntyy myös ihmisille, joilla ei jaksamista ole. Monesti ei sitä jaksamista ollut myöskään huolehtia ehkäisystä tai mielenterveys ei salli aborttia. Siitä lapsesta voidaan hakea jaksamista, toivotaan, että elämä muuttuisi parempaan. Joka tapauksessa ne lapset ovat olemassa ja niiden etu on olla siellä varhaiskasvatuksessa.

Vierailija
58/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelun sosiaalityöntekijänä katselen paljon näitä huonostivoivia lapsia ja nuoria ja asiasta on paljon tutkimustakin, jonka mukaan laadukas varhaiskasvatus nimenomaan tasoittaa tilannetta ja ehkäisee tehokkaasti sitä pahoinvointia. Tämä nähtiin koronankin aikana, kun lapset olivat paljon kotona. Siellä on todella kuormittuneita ja huonoja koteja kasvaa ja näille lapsille varhaiskasvatus on todellakin kultaakin kalliimpaa ja ehkäisee syrjäytymistä. Myös muun kielisille varhaiskasvatus on aivan loistavaa, koska kotona ei suomea opi ja koulu toimii suomeksi. Ihan jokaiselle lapselle tekee hyvää oppia sosiaalisia taitoja, harjoitella ryhmässä olemista ja varhaiskasvatuksessa jää seuloihin, jos on jotain erityistarpeita. Kun esim. puheterapiat sun muut saadaan mahdollisimman aikaisin käyntiin, se on vaikuttavinta.

Harvassa paikassa on enää laadukasta varhaiskasvatusta, kun henkilöstövajeen on joka puolella. Varhaiskasvatus on hyvä syrjäytymisen ehkäisyssä, mutta hoitopäivien pituutta on syytä tarkastella.

Vierailija
59/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkuvinku...🤣 Kirjoittiko lapsesi tämän viestin?

Vierailija
60/75 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painotus tosiaan sanalle LAADUKAS. Harmi vaan että harvassa paikassa se varhaiskasvatus on tänä päivänä näillä resursseilla laadukasta 😔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi