Miksi jotkut vanhemmat eivät halua viettää aikaa oman lapsen kanssa?
Esim äiti on vauvan kanssa kotona ja silti vie esikoisen (voi olla niinkin pieni kuin 2v) päiväkotiin pitkiksi päiviksi, eikä lapsi oikein lomailekaan ollenkaan. Tai sitten vanhempi on työttömänä ja lapsen olisi mahdollista olla lyhennettyä päivää päiväkodissa, niin silti tämä vanhempi hakee yleensä viimeisenä lapsensa ja sitten vielä vie illaksi isovanhemmille hoitoon? Miksi?
Tiedän että on olemassa lukuisia syitä, masennusta, muita mielenterveysongelmia jne. Mutta eivät kaikki vauvan kanssa kotona olevat äidit kärsi näistä, vaan ovat ihan tavallisia äitejä.
Miksi eivät kuitenkaan halua viettää aikaa lapsensa tai lapsiensa kanssa? Muutenkin työntävät jatkuvasti lapsiaan jonnekin hoitoon? Ja elämä on niiiin raskasta jos lasta ei hoitoon saa.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Joillakin löytyy aina syyt ja selitykset siihen, ettei sen oman lapsen kanssa tarvisi olla.
Kuule ei äitiys tarkoita sitä että ihan koko elämä pyörii sen kakaran ympärillä. Jos sä niin luulet niin olet ymmärtänyt asian ihan väärin.
Onhan näitä vanhempia kun vie lapsensa ympärivuorokautiseen päiväkotiin hyvin pian syntymän jälkeen ja jossain vaiheessa huomataan, että sitä lasta ei taideta hakea juuri ikinä. Lapsia on ihan kiva tehdä ja se kaikki muu on siinä ympärillä tietysti kivaa, mutta itse lapsi on kyllä aika työteliäs ja tylsä.
Vierailija kirjoitti:
AP: lapset ovat hiton raskaita. On ihan ok sosiaalistaa lasta altistamalle se muille lapsille. Näin se oppii käyttäytymään.
Ei ole tarkoitus että äitiys on jokin pallo jalassa. Se on vaan yksi osa elämää. Ei naisen oma elämä pääty äitiyteen.
Mutta kun ei kaikki koe näin. Eikä se myöskään tarkoita sitä että oma elämä olisi päättynyt, jos nauttii lapsistaan.
Nämä ovat vain lisää selityksiä sille että oikeasti halutaan vaan eroon siitä omasta lapsesta aina kun se suinkin vaan on mahdollista. Mikä se todellinen syy sille on? Kaikenkaikkiaan aika surullista. Jotenkin minusta vaikuttaa siltä, että ei olla oikeasti kasvettu koskaan aikuisiksi. Omat tarpeet ohittaa yhä edelleen aina pienen lapsen tarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat oikeasti tosi rasittavia. ihan sen takia niitä viedään hoitoon. Oliko tämä sinulle jotenkin uutinen? Lapsi saa monet tuntemaan itsensä huonoksi ihmiseksi 24/7 yhdessäoloajasta. Vähän hyväöä fiilistä äideillekin on kai suotavaa?
Oho, unohtui kuittaus.
Pm sanna marin.
Ihmettelen tätä "viimeisenä" hakemista, ja toisen ketjun miksi haetaan minuutilleen klo 17 kun päiväkoti menee kiinni. 2 lasta, 3 päiväkotia, ja kyllä siellä yksi viimeisistä oli lapsi jos pääsin klo 15-30 töistä ja 16.30 päiväkodilla ( pk-seutu, julkiset 1 vaihdolla), oli jo laitettu viimeiset lapset yhteen kasaan (yhdistetty isot ja pienet). Se että olin hakemassa 16.00 vaati autonoston ja kyllä se piha siinä vaiheessa oli jo tyhjenemässä. Ei voi siis olla että työssäkäyvät äidit käy ensin kaupoilla, ja kotiäidit myös hakevat viimeisenä :D koska näiden perusteella KAIKKI hakee viimeisenä, nyt pitää valita ketä vihaa eniten.... Tulen nykyään töistä 2 päiväkodin ohi ja ei siellä 16 jälkeen ole kuin muutamia lapsia, 100 lapsen päiväkodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap todennäköisesti tarkoitti, että miksi isompaa lasta pidetään pitkiä päiviä hoidossa, jos toisen lapsen kanssa ollaan kotona. Näitä perheitä on tuttavapiirissä useampi. En ymmärrä vanhempia, jotka tuovat omalla lomalla lapsensa hoitoon.
Meillä ainakin piti viedä viimeistään 9 ja sai hakea aikaisintaan 14.45. Koska kaikki muu häiritsi päiväkodin rytmiä.
Ja lapsi oli osa-aikaisena, jotta ei menetetä paikkaa (oli ollut hoidossa jo vuoden) ja saadaan toinenkin samaan paikkaan hoitoon. Ei se nyt ollut hoidossa kuin kahtena päivänä, mutta kyllä olin silloin kaikkien mukaan juurikin äiti, joka vihaa lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinka monta tavallista äitiä tiedät, joka tekee näin? Itse en tiedä yhtään. Ne tutut jotka ovat työttömänä kärsivät kaikenlaisista ongelmista. Lapsenkin kannalta hyvä saada kontaktia muihin ihmisiin. Normaaleista äideistä tiedän pari, jotka vei 5-6 vuotiaat isosisarukset hoitoon osa-aikaisesti ja siinä minusta ei ole mitään väärää. Sitten tiedän niitä, jotka tekivät lapset pienellä ikäerolla ja isompi aloitti 3-vuotiaana, pienempi 1-vuotiaana hoidossa. Ap yrittää kehittää aihetta olemattomasta ongelmasta.
Kyllä tämä on ainakin pk-seudulla enemmän sääntö kuin poikkeus viedä 2v esikoinen päiväkotiin kun vauva syntyy.
Eri
Kyllä se lapsi on varmasti ennen pikkusisaruksen syntymääkin ollut hoidossa. Lapselle sisaruksen syntymäkin on suuri muutos ja sitten vielä pitäisi rikkoa turvalliset rutiinit ottamalla se kotiin jossa se joutuisi leikkimään yksin ja hiljaa, kun vauva nukkuu ja ehkä äitikin lepää.
Sitten se pakattaisiin sille lapselle sopimattomiin aikoihin tuplarattaisiin kun vauva nukkuu ulkopäikkäreitä vain liikkuvissa vaunuissa ja taas pitää olla ilman leikkikaveria ja hiljaa.
Sitten vauva kasvaa ja vuoden päästä taas pitäisi päästä päiväkotiin mutta lähipäiväkoti onkin täynnä joten lapsi joutuu heräämään jo viimeistään kuudelta, että vanhemmat ehtivät viemään sen toisessa kaupunginosassa sijaitsevaan vieraaseen päiväkotiin ja pikkusisaruksen toiseen toisessa kaupunginosassa sijaitsevaan päiväkotiin.
Sitten päätetään, että nyt on ollut niin paljon muutoksia pienen elämässä, että jääköön tohon kaukaisempaan päikkyyn. Ja kun eskari/koulu alkaa niin lapsi joutuu eroon kaikista tutuista kavereista kun lähikouluperiaatteella pääseekin lähimpään kouluun.
Tai sitten lapsi voi jatkaa turvallisia rutiinejaan ilman suurempia muutoksia ja nauttia illat ja iltapäivät omasta pikkusisaruksestaan ja vanhemmistaan, ja kasvaa tutussa päikyssä tuttujen kavereiden kanssa. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin löytyy aina syyt ja selitykset siihen, ettei sen oman lapsen kanssa tarvisi olla.
Kuule ei äitiys tarkoita sitä että ihan koko elämä pyörii sen kakaran ympärillä. Jos sä niin luulet niin olet ymmärtänyt asian ihan väärin.
Sitä se juuri tarkoittaa. Kaikessa tekemisessään pitää se lapsi huomioida.
Nuorin lapsistani on kesälomalla kaksi viikkoa päiväkodissa vaikka minä olen lomalla. Lapselle jää silti 6 viikkoa lomaa kun lomailee toisen vanhemmankin kanssa.
Hoidan asioita. Käyn hammaslääkärissä ja lääkärissä. Teen suursiivouksen. Hoidan vanhempieni asioita. Lapsieni asioita. En ehdi ikinä tehdä tällaisia muulloin! Jos palkkaan lapsenvahdin, se on jotain 30e/tunti. Ei tällaista nykyajan elämää ole suunniteltu siihen, että käy 8-17 töissä ja hoitaa kodin ja lapset. Iäntyvät vanhemmatkin pitäs kohtaa hoitaa ilmeisesti kun apua siihenkään ei varmaan ole tulossa. Missä välissä?!? Täysi mysteeri.
Päiväkoti-ikäinen lapseni on todella sosiaalinen. Ne vapaapäivät hän haluaa etsiä leikkikaveria ja sellaista ei löydy kun kaikki ovat päiväkodissa.
Olen kärsinyt uupumuksesta ja unettomuudesta, joskus hetken lepo useamminkin tarpeellista.
Että kivittäkää vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Kyllä äidin pitää irtisanoutua töistä, lopettaa harrastukset, jättää kaverit ja käyttää 100% ajastaan lapsen paapomiseen.
Paitsi sitten ei tarvitse paapoa jos miehen tekee mieli. Sen hetken lapsi voi odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vinkuvinku. Mulla oli lapsi päiväkodissa ettei menetetä paikkaa lähipäiväkodissa ja saan nuoremmankin sinne samaan päiväkotiin. Enkä esim joudu viemään molempia eri päiväkoteihin, jotka on molemmat eri puolilla kaupunkia.
Vanhempi oli hoidossa 2pv/vko. Nyt kun nuorin syntyi niin isot oli eskarissa onneksi. Toinen normieskarissa ja toinen 2v kokeilussa.
Ja siis nytkin kun olen töissä vien nuorimman ja keskimmäisen klo 7 ja haen 15.30. Joskus isä ehtii hakea jo 15. Vanhin on ekalla ja tulee kotiin n 15.
Ja sen työpäivän jälkeen tullaan kotiin, pelataan pelejä, leikitään, jollakulla on joskus treenit (olemme aktiiveja kummankin ison joukkueessa eli sielläkin tiiviisti mukana) käydään puistoissa, laitetaan yhdessä ruokaa yms.
Anteeksi nyt, mutta töissä on pakko käydä vaikka kuinka olisi lapsia. Ei se tarkoita sitä, etteikö viettäisi kaikkea likenevää aikaa lasten kanssa.
Just, seli seli. Kyllä mäkin olen aluksi kaksi lasta ja nyt kolme lasta saanut haluamaani päiväkotiin. Ei kukaan joutunut eri puolelle kaupunkia ja kyllä, asun pk-seudulla. Kyllä ne sisarukset pyritään ihan kaupunginkin puolesta järjestämään samaan päiväkotiin. Ei tuollaisesta syystä tarvitse kiikuttaa turhaan päiväkotiin. Olkaa vaan kotona rauhassa ja sitten mietit niitä työkuvioita, kun on sen aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinka monta tavallista äitiä tiedät, joka tekee näin? Itse en tiedä yhtään. Ne tutut jotka ovat työttömänä kärsivät kaikenlaisista ongelmista. Lapsenkin kannalta hyvä saada kontaktia muihin ihmisiin. Normaaleista äideistä tiedän pari, jotka vei 5-6 vuotiaat isosisarukset hoitoon osa-aikaisesti ja siinä minusta ei ole mitään väärää. Sitten tiedän niitä, jotka tekivät lapset pienellä ikäerolla ja isompi aloitti 3-vuotiaana, pienempi 1-vuotiaana hoidossa. Ap yrittää kehittää aihetta olemattomasta ongelmasta.
Kyllä tämä on ainakin pk-seudulla enemmän sääntö kuin poikkeus viedä 2v esikoinen päiväkotiin kun vauva syntyy.
Eri
Kyllä se lapsi on varmasti ennen pikkusisaruksen syntymääkin ollut hoidossa. Lapselle sisaruksen syntymäkin on suuri muutos ja sitten vielä pitäisi rikkoa turvalliset rutiinit ottamalla se kotiin jossa se joutuisi leikkimään yksin ja hiljaa, kun vauva nukkuu ja ehkä äitikin lepää.
Sitten se pakattaisiin sille lapselle sopimattomiin aikoihin tuplarattaisiin kun vauva nukkuu ulkopäikkäreitä vain liikkuvissa vaunuissa ja taas pitää olla ilman leikkikaveria ja hiljaa.
Sitten vauva kasvaa ja vuoden päästä taas pitäisi päästä päiväkotiin mutta lähipäiväkoti onkin täynnä joten lapsi joutuu heräämään jo viimeistään kuudelta, että vanhemmat ehtivät viemään sen toisessa kaupunginosassa sijaitsevaan vieraaseen päiväkotiin ja pikkusisaruksen toiseen toisessa kaupunginosassa sijaitsevaan päiväkotiin.
Sitten päätetään, että nyt on ollut niin paljon muutoksia pienen elämässä, että jääköön tohon kaukaisempaan päikkyyn. Ja kun eskari/koulu alkaa niin lapsi joutuu eroon kaikista tutuista kavereista kun lähikouluperiaatteella pääseekin lähimpään kouluun.Tai sitten lapsi voi jatkaa turvallisia rutiinejaan ilman suurempia muutoksia ja nauttia illat ja iltapäivät omasta pikkusisaruksestaan ja vanhemmistaan, ja kasvaa tutussa päikyssä tuttujen kavereiden kanssa. 😁
Tämä on omasta mielestäni ehkä naurettavin ja samalla raivostuttavin selitys, eikä edelleenkään selitä sitä miksi se taapero on siellä hoidossa joka päivä esim 8-16 tai jopa pidempään?
Juu toki sen pienen jopa 2v lapsen (lähes vauva itsekin!) on parempi olla täysi päivä hoidossa, erossa vanhemmistaan, kun muu perhe viettää lomaa kotona ja tutustuu vauvaan. Koska muuten sen rutiinit menee sekaisin! Eihän tuo selitys mene edes sille pienelle taaperolle läpi, vaan se kokee itsensä täysin hylätyksi ja hänellä on paha olo, joka purkautuu sitten haastavana käytöksenä. Sitten vielä tyhmänä ihmetellään miten se esikoinen on niiiiin hankala lapsi!
Jostain syystä on ok viedä kaksivuotias työn takia hoitoon, mutta ei jos kotona on vauva.
Ihan yhtä kauan se lapsi on pois vanhempien luona, tai virikelapset ehkä lyhyemmän aikaa.
Itsekin vein kaksivuotiaan hoitoon työn takia, mutta en nyt tiedä että oliko se sama hoitopaikka minun lapselleni laadukasta varhaiskasvatusta, mutta viereiselle virikelapselle henkistä hylkäämistä?
Tuskinpa sitä kaksivuotiasta kiinnostaa asuntolainat tai vanhempien urakehitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkuvinku. Mulla oli lapsi päiväkodissa ettei menetetä paikkaa lähipäiväkodissa ja saan nuoremmankin sinne samaan päiväkotiin. Enkä esim joudu viemään molempia eri päiväkoteihin, jotka on molemmat eri puolilla kaupunkia.
Vanhempi oli hoidossa 2pv/vko. Nyt kun nuorin syntyi niin isot oli eskarissa onneksi. Toinen normieskarissa ja toinen 2v kokeilussa.
Ja siis nytkin kun olen töissä vien nuorimman ja keskimmäisen klo 7 ja haen 15.30. Joskus isä ehtii hakea jo 15. Vanhin on ekalla ja tulee kotiin n 15.
Ja sen työpäivän jälkeen tullaan kotiin, pelataan pelejä, leikitään, jollakulla on joskus treenit (olemme aktiiveja kummankin ison joukkueessa eli sielläkin tiiviisti mukana) käydään puistoissa, laitetaan yhdessä ruokaa yms.
Anteeksi nyt, mutta töissä on pakko käydä vaikka kuinka olisi lapsia. Ei se tarkoita sitä, etteikö viettäisi kaikkea likenevää aikaa lasten kanssa.
Just, seli seli. Kyllä mäkin olen aluksi kaksi lasta ja nyt kolme lasta saanut haluamaani päiväkotiin. Ei kukaan joutunut eri puolelle kaupunkia ja kyllä, asun pk-seudulla. Kyllä ne sisarukset pyritään ihan kaupunginkin puolesta järjestämään samaan päiväkotiin. Ei tuollaisesta syystä tarvitse kiikuttaa turhaan päiväkotiin. Olkaa vaan kotona rauhassa ja sitten mietit niitä työkuvioita, kun on sen aika.
No mun serkku asuu Turussa ja sillä on kolme lasta kaikki eri päiväkodeissa. Aloittaa sen päiväkoti kierroksen 6.30 että nippa nappa ehtii töihin ja kyllähän tuolla systeemillä se viimeisenä haettava on väkisin sinne 17 hujakoille hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun serkku asuu Turussa ja sillä on kolme lasta kaikki eri päiväkodeissa. Aloittaa sen päiväkoti kierroksen 6.30 että nippa nappa ehtii töihin ja kyllähän tuolla systeemillä se viimeisenä haettava on väkisin sinne 17 hujakoille hoidossa.
No kannattaisiko ryhtyä heti siirtohakemuksen tekoon, että saisi heidät samaan? Myös yksityinen päiväkoti voi olla ratkaisuna. Ainakaan ei kannata missään nimessä tyytyä noin huonoon ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Se ei opeta lapselle mitään elämästä. Monelle nuorelle tulee yllätyksenä se kun työpaikka ei sopeudukaan heidän elämäänsä ja yhteiskunta ei toimikaan niin, että se palvelisi täysin heitä. Ja nämä on niitä hellantelttuja joiden vanhemmat on uhranneet elämänsä lapsille. Lapset kulkee elämässä mukana ja oppii elämisen taitoja. Ei elämää muokata lapsen tasolle, ei sellainen valmista mitenkään tulevaan maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat oikeasti tosi rasittavia. ihan sen takia niitä viedään hoitoon. Oliko tämä sinulle jotenkin uutinen? Lapsi saa monet tuntemaan itsensä huonoksi ihmiseksi 24/7 yhdessäoloajasta. Vähän hyväöä fiilistä äideillekin on kai suotavaa?
Monia yläpeukkuja tällaiseen kommenttiin?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaisiko ryhtyä heti siirtohakemuksen tekoon, että saisi heidät samaan? Myös yksityinen päiväkoti voi olla ratkaisuna. Ainakaan ei kannata missään nimessä tyytyä noin huonoon ratkaisuun.
Oma lapsi oli yksityisessä päiväkodissa Helsingissä. Kelan ja kaupungin tukien jälkeen maksettavaa oli kuukaudessa melkein 500€. Kolmelta lapselta se on sen verran, että töissä ei sitten tarvitse käydäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ai kaikki vauvan kanssa kotona olevat äidit tekee noin? Itse en tiedä yhtäkään.
Mä taas tiedän itseni lisäksi yhden äidin joka piti vanhempaa lasta kotona kun hoiti vauvaa (ja tästäkin on jo melkein 10v, hänellä jo isommat lapset). Kaikki muut tietämäni ovat vieneet vanhemman hoitoon. Näitä äitejä tapaan siis kavereissani, leikkipuistossa, avoimissa päiväkodeissa tms lasten tapahtumissa.
Mutta en silti väitä että olisi ruusuilla tanssimista kun on molemmat lapset kotona. Koko ajan valtava riittämättömyyden tunne kun ei pysty huomioimaan tarpeeksi kumpaakin, ja esim vauva itkee paljon ja sillä aikaa en voi lukea esikoiselle kirjaa vaikka hän haluaisi tms. Periaatteeni kuitenkin on etten tee lisää lapsia jos edelliset täytyy laittaa pois tieltä joten tässä sitä ollaan, ja ehkä tämä helpottaa kun vauva kasvaa. Raskasta on kun ei ole sekuntiakaan omaa aikaa päivän aikana, ennen kuin mies tulee töistä kotiin. 10 tuntia pelkkää muiden tarpeisiin vastaamista vie kyllä ainakin minulta voimat.
AP: lapset ovat hiton raskaita. On ihan ok sosiaalistaa lasta altistamalle se muille lapsille. Näin se oppii käyttäytymään.
Ei ole tarkoitus että äitiys on jokin pallo jalassa. Se on vaan yksi osa elämää. Ei naisen oma elämä pääty äitiyteen.