Nuoren huostaanotto AINOA keino enää?
Adhd, päihteiden käyttöä, valehtelua, varastamista, peruskoulussa vielä.
Nyt löysin hänen puhelimestaan huumeiden välitystä telegrammissa, eilen illalla. Nuori kun tajusi, että tiedän, sylki ja kävi päälle. Soitin poliisit, nuori ehti karata.
Haluaisin että poliisit saisivat hänen puhelimensa ja joka ikisen välittäjän kiinni.
Vihaan alkoholismia, tupakanpolttoa, huumeita, kaikkea mahdollista päihteiden käyttöä.
Kun nuori on alkanut nyt myös väkivaltaiseksi, yhtäkkiä, ei käy koulua, vaikka hänen koulunkäyntiään on helpotettu niin paljon, niin mitä voin enää tehdä?
Me ollaan rakastettu, puhuttu, laitettu rajoja, mutta meidän teoilla ei ole mitään merkitystä.
Nuori ihannoi kaikkea katuelämää, luulee, että huumemaailma on jotain tosi siistiä.
Luovutanko, ja annan hänen mennä, joko laitokseen tai kadulle asumaan?
Nettiä pystyn rajoittamaan häneltä, ja enää ei tule sitäkään. Rahan antaminen on lopetettu jo silloin, kun jäi kiinni tupakasta.
Lämmin ruoka, vaatteet ja oma sänky saavat riittää jatkossa.
En jaksa enää.
Kommentit (45)
Ainoa keino päästä eroon huumeista on vaihtaa kaveripiiriä. Ei mikään erityisen helppo tehtävä teinin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoksissa se huumeiden käyttö lähtee vielä pahemmin lapasesta. Itse jouduin nuorena laitokseen muutaman kannabiskokeilun ja koulusta lintsatun tunnin takia. Siellä tutustuin porukkaam jotka vetivät subutexiä ja siitä se oma rata sitten lähti.. 10v tuli kaikkea vedettyä. Nyt 2v kuivilla.
Tätä pelkään myös nuoren kohdalla, jos hän laitokseen lähtee. Nuori puhuu, että hän menee mielellään, koska siellä annetaan viikkorahaa.
En voi käsittää, että ongelmatapauksille jaetaan vielä rahaa siellä, jotka menee sitten päihteisiin.Olen miettinyt sairaalakoulua, koska tämä nuori tarvitsee mielestäni ennemmin hoitoa mielenterveyteen, jotainhan on pahasti vialla hänen päänsä sisällä.
Hänen siskonsa on aivan erilainen, joka onkin jo muuttanut muualle opiskelemaan.
Sinä tiedät ettet tule päjäämään, niin anna yhteiskunnan hoitaa. Hän ei välitä nyt äidistä mutta elämä laittaa arvot uusiksi. Omilleen vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoksissa se huumeiden käyttö lähtee vielä pahemmin lapasesta. Itse jouduin nuorena laitokseen muutaman kannabiskokeilun ja koulusta lintsatun tunnin takia. Siellä tutustuin porukkaam jotka vetivät subutexiä ja siitä se oma rata sitten lähti.. 10v tuli kaikkea vedettyä. Nyt 2v kuivilla.
Tätä pelkään myös nuoren kohdalla, jos hän laitokseen lähtee. Nuori puhuu, että hän menee mielellään, koska siellä annetaan viikkorahaa.
En voi käsittää, että ongelmatapauksille jaetaan vielä rahaa siellä, jotka menee sitten päihteisiin.Olen miettinyt sairaalakoulua, koska tämä nuori tarvitsee mielestäni ennemmin hoitoa mielenterveyteen, jotainhan on pahasti vialla hänen päänsä sisällä.
Hänen siskonsa on aivan erilainen, joka onkin jo muuttanut muualle opiskelemaan.Sinä tiedät ettet tule päjäämään, niin anna yhteiskunnan hoitaa. Hän ei välitä nyt äidistä mutta elämä laittaa arvot uusiksi. Omilleen vaan.
Jos kotona on ollut hyvä olla tähän asti, niin aivan varmasti välittää äidistään. Kovan kuoren alla on ihminen, joka kaipaa rakkautta ja merkityksellisyyttä. Sen kaipuun täyttää nyt kavereilta saatu yhteneväisyyden tunne, me vs muu maailma. Vaarallinen kombo ja adhd tekee sen, että on herkästi vietävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia sinulle kovasti! Sanoisin että tuossa kohtaa, kun nuori käyttää väkivaltaa sinuun on sijoituspaikan oltava muu kuin koti. Se on selkeää rajanvetoa jota tilanne vaatii. Mitä aiemmin vastuu omasta käytöksestä tulee nuorelle itselleen, sen parempi. Monet toipuvat päihteiden käyttäjät sanovat että heti pohjalle on hyödyllisempää kuin läheisten antamat mahdollisuudet, silloin varsinkin kun toinen ei näytä kiinnostusta tai motivaatiota muutokseen. Se mitä läheiset avullaan yrittävät, menee usein hukkaan ja sen sijaan mahdollistaa tilanteen pitkittymisen. Toivottavasti saatte apua ja hyvän paikan nuorelle.
Kiitos! Näin olen itsekkin ajatellut, että väkivalta ylittää sen rajan. Haluan että hän ymmärtää, että hänen on kannettava myös vastuunsa.
Me olemme rakkaudellisesti kohdelleet häntä. Emme ole liikaa rajoittaneet häntä, mutta jossain se raja menee, ja jos puhelimesta löytyy tälläistä ja tiedän, että hän on jotakin kokeillutkin, niin ei voi vaan ummistaa silmiään ja toivoa että sillä asiat paranee.
Tällä hetkellä oon vaan niin väsynyt....
Sanotaan, ettei kukaan saa enempää, mitä jaksaa kantaa, mutta itse paljon kokeneena torjun tuon jyrkästi. Välillä kun menee niin yli, ettei enää jaksa päätään nostaa, ei kättä kohottaa edes avunpyyntöön, niin silloin meitä kannetaan. Mulle tuo oivallus tuli, kun mietin elämää taaksepäin, ja ihmettelin, miten olen kaikesta siitä selvinnyt. Hiekassa näkyi vain yhdet jalan jäljet, tiedäthän, se on totta.
Kiitos! Näin olen itsekkin ajatellut, että väkivalta ylittää sen rajan. Haluan että hän ymmärtää, että hänen on kannettava myös vastuunsa.
Me olemme rakkaudellisesti kohdelleet häntä. Emme ole liikaa rajoittaneet häntä, mutta jossain se raja menee, ja jos puhelimesta löytyy tälläistä ja tiedän, että hän on jotakin kokeillutkin, niin ei voi vaan ummistaa silmiään ja toivoa että sillä asiat paranee.
Tällä hetkellä oon vaan niin väsynyt....