Nuoren huostaanotto AINOA keino enää?
Adhd, päihteiden käyttöä, valehtelua, varastamista, peruskoulussa vielä.
Nyt löysin hänen puhelimestaan huumeiden välitystä telegrammissa, eilen illalla. Nuori kun tajusi, että tiedän, sylki ja kävi päälle. Soitin poliisit, nuori ehti karata.
Haluaisin että poliisit saisivat hänen puhelimensa ja joka ikisen välittäjän kiinni.
Vihaan alkoholismia, tupakanpolttoa, huumeita, kaikkea mahdollista päihteiden käyttöä.
Kun nuori on alkanut nyt myös väkivaltaiseksi, yhtäkkiä, ei käy koulua, vaikka hänen koulunkäyntiään on helpotettu niin paljon, niin mitä voin enää tehdä?
Me ollaan rakastettu, puhuttu, laitettu rajoja, mutta meidän teoilla ei ole mitään merkitystä.
Nuori ihannoi kaikkea katuelämää, luulee, että huumemaailma on jotain tosi siistiä.
Luovutanko, ja annan hänen mennä, joko laitokseen tai kadulle asumaan?
Nettiä pystyn rajoittamaan häneltä, ja enää ei tule sitäkään. Rahan antaminen on lopetettu jo silloin, kun jäi kiinni tupakasta.
Lämmin ruoka, vaatteet ja oma sänky saavat riittää jatkossa.
En jaksa enää.
Kommentit (45)
Anna kun arvaan, olet yksinhuoltaja?
Voimia sinulle kovasti! Sanoisin että tuossa kohtaa, kun nuori käyttää väkivaltaa sinuun on sijoituspaikan oltava muu kuin koti. Se on selkeää rajanvetoa jota tilanne vaatii. Mitä aiemmin vastuu omasta käytöksestä tulee nuorelle itselleen, sen parempi. Monet toipuvat päihteiden käyttäjät sanovat että heti pohjalle on hyödyllisempää kuin läheisten antamat mahdollisuudet, silloin varsinkin kun toinen ei näytä kiinnostusta tai motivaatiota muutokseen. Se mitä läheiset avullaan yrittävät, menee usein hukkaan ja sen sijaan mahdollistaa tilanteen pitkittymisen. Toivottavasti saatte apua ja hyvän paikan nuorelle.
Terapia , maksatte itse alkuun kunnes kelan korvaus
Adhd hoito kuntoon- lääkkeen päivitys / vaihto? Eli lääkärille aika
Lapsen vienti ja hakeminen koulusta joka päivä , tähän joutuu pyytämään töistä mahdollisesti tilapäisen lyhennetyn työpäivän perhesyistä (laki nykyään laveampi, pystyy järjestää todnäk , ole yhteydessä liitto/luottamushenkilö )
Viikonlopuille nuorten leirejä, vuokraatte mökin ja vloput mökillä jossa ei ole mahdollisuuta karata tms(tämä vaatii rahaa myös, oma lapsi jos kyseessä ottaisin vaikka 5000 euron lainan )
Joka kerta kun karkaa, soitto poliisille
Yhteys lastensuojeluun ja pyydät säännölliset kotikäynnit ja kotiapua
Lapselle uusi harrastus mihin viet ja haet pois
Adhd ihmisellä on suuria vaikeuksia toiminnan ohjauksessa ja siitä syystä tällaisssa kriisiytyneessä tilanteessa on tärkeää muistaa ohjata henkilön toimintaa kun hänellä ei se omasta takaa hyvin toimi. Koska muuten se ohjautuu jonkun muun toimesta jonnekin muualle esim huumeisiin (vahva tahtoinen kaveri ohjaa tms). Jos tuntuu helpommalta kun huumekaveri tulee autolla hakemaan, antaa pullon käteen ja vie varastelemaan, lapsi valitsee sen koska itse pukeminen -koulun aikataulun hahmottaminen - normaalien asioiden tekeminen esim läksyt ja opiskelu titnkk itsenäisesti liian vaikealta kun toiminnan ohjaus ei toimi. Jonkun pitäisi sanoa mitä tehdään nyt ja auttaa asian hahmottamisessa ja toiminnan ohjauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoksissa se huumeiden käyttö lähtee vielä pahemmin lapasesta. Itse jouduin nuorena laitokseen muutaman kannabiskokeilun ja koulusta lintsatun tunnin takia. Siellä tutustuin porukkaam jotka vetivät subutexiä ja siitä se oma rata sitten lähti.. 10v tuli kaikkea vedettyä. Nyt 2v kuivilla.
Tätä pelkään myös nuoren kohdalla, jos hän laitokseen lähtee. Nuori puhuu, että hän menee mielellään, koska siellä annetaan viikkorahaa.
En voi käsittää, että ongelmatapauksille jaetaan vielä rahaa siellä, jotka menee sitten päihteisiin.Olen miettinyt sairaalakoulua, koska tämä nuori tarvitsee mielestäni ennemmin hoitoa mielenterveyteen, jotainhan on pahasti vialla hänen päänsä sisällä.
Hänen siskonsa on aivan erilainen, joka onkin jo muuttanut muualle opiskelemaan.
Luuletko, että sairaalapaikan saa sormia napsauttamalla, kun sinä haluat? Edes alaikäistä ei voi mihinkään väkisin raahata.
Ps. Hae myös itsellesi apua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ja miten sinä luulet nuoren jolla ei ole rahaa hankkivan niitä päihteitä?
Tekemällä rikoksia. Näin se huumepiireissä menee.
Ja velalla, seksillä, jne. Keinot löytyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Terapia , maksatte itse alkuun kunnes kelan korvaus
Adhd hoito kuntoon- lääkkeen päivitys / vaihto? Eli lääkärille aika
Lapsen vienti ja hakeminen koulusta joka päivä , tähän joutuu pyytämään töistä mahdollisesti tilapäisen lyhennetyn työpäivän perhesyistä (laki nykyään laveampi, pystyy järjestää todnäk , ole yhteydessä liitto/luottamushenkilö )
Viikonlopuille nuorten leirejä, vuokraatte mökin ja vloput mökillä jossa ei ole mahdollisuuta karata tms(tämä vaatii rahaa myös, oma lapsi jos kyseessä ottaisin vaikka 5000 euron lainan )
Joka kerta kun karkaa, soitto poliisille
Yhteys lastensuojeluun ja pyydät säännölliset kotikäynnit ja kotiapuaLapselle uusi harrastus mihin viet ja haet pois
Adhd ihmisellä on suuria vaikeuksia toiminnan ohjauksessa ja siitä syystä tällaisssa kriisiytyneessä tilanteessa on tärkeää muistaa ohjata henkilön toimintaa kun hänellä ei se omasta takaa hyvin toimi. Koska muuten se ohjautuu jonkun muun toimesta jonnekin muualle esim huumeisiin (vahva tahtoinen kaveri ohjaa tms). Jos tuntuu helpommalta kun huumekaveri tulee autolla hakemaan, antaa pullon käteen ja vie varastelemaan, lapsi valitsee sen koska itse pukeminen -koulun aikataulun hahmottaminen - normaalien asioiden tekeminen esim läksyt ja opiskelu titnkk itsenäisesti liian vaikealta kun toiminnan ohjaus ei toimi. Jonkun pitäisi sanoa mitä tehdään nyt ja auttaa asian hahmottamisessa ja toiminnan ohjauksessa.
Myötähäpeä.
Kun omat voimat on alaikäisen kanssa käytetty, ei ole muuta auttavaa tahoa kuin sosiaalitoimi. Sekään ei ole mikään tae, että asiat korjaantuisivat, riippuu niin paikasta. Vanhempana on syytä olla tiiviissä yhteydessä laitokseen, vaikka vastuu olisi sinne siirtynytkin.
Joku väitti tuolla, että on paikkoja joista ei hatkata, mä väitän, että kaikista paikoista pääsee hatkoille, jos hatkata haluaa. Se kuuluu siihen kulttuuriin, samoin kuin se, että laitoksessa, jos on huono paikka, oppii myös piirit ja porukat, ellei jo aiemmin. Tästä syystä sijoitukset heittää nuoren joskus todella kauas kotoa, mikä haittaa yhteydenpitoa nuoren kanssa. Suo siellä, vetelä täällä, josta pitäisi löytyä mahdollisimman vähän huono vaihtoehto. Päihdepuolen laitosta tarvitaan, jos on jo ongelmaa, niitä paikkoja on valitettavan vähän.
Mutta, kun nuori on karannut käsistä, ei enää voi muuta kuin ottaa seuraava askel, ja sen voi ottaa jo tänään. Lastensuojeluilmoitus omastaan, vaikka tuntuisi kuinka pahalle, sillä jos ei itse toimi, voi hetken päästä tuntua vieläkin pahemmalta. Voimia, älä jää yksin. Meitä on monta.
Ap. On vielä yksi keino. Rukous. Et ole yksin, vaan voit luovuttaa rakkaasi Jumalan käsiin. Hän on rakkaus, jolla ei ole rajoja. Minäkin rukoilen puolestanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä rikoksia. Näin se huumepiireissä menee.
Ja velalla, seksillä, jne. Keinot löytyy kyllä.
Jos on todettu adhd ja lääkitys siihen niin niistä saa hyvät rahat kadulla.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Nykyään monet nuoret ihannoivat huumeita ja roadman-elämää. Iso "kiitos" siitä kuuluu räpille ja hiphopille missä edellä mainittuja ongelmia suorastaan palvotaan. Toinen iso syyllinen on sosiaalinen media.
Huumeet ja väkivalta liittyvät aina toisiinsa. Katsokaapa eroa alkoholistin ja narkkarin välillä - ei alkoholistia näe maleksimassa kaduilla keskellä yötä ase mukanaan, mutta aseistautuneen narkkarin/sekakäyttäjän voi nähdä. Alkoholi vie nopeasti ihmiseltä tietynlaisen toimintakyvyn. Kaikki huumeet taas eivät vie mutta pään laittavat sekaisin. Se on sitten todella siistiä kun narkkari juoksee puukko kädessä lohikäärmettä karkuun ja samalla vastaan tulee peikkoja jotka yrittävät myös käydä päälle.
Alla oleva lainaus kertoo todella hyvin narkkarien sekavasta ajatusmaailmasta. He pelkäävät kuollakseen kiinnijäämistä ja toisia narkkareita. Ymmärtäähän se kun käytännössä jokaisella narkilla on ase aina mukanaan ja he itsekin tietävät, että huumeiden vaikutuksen alaisena kaikki toimivat vailla järjen häivää.
Vierailija kirjoitti:
Parempi sen on huostaanotettuna kun vasikkamutsin kanssa. Kohta nimittäin alkaa turpakäräjät jos puhelimen takia kärähtää ihmisiä.
Älä nyt viiti ottaa tähän räppiä mukaan.
Muutenkin et selvästi tiedä mitään addiktiosta, päihteistä tai käyttäjistä mitään... joka narkilla muka ase mukana. Narkeilla on niin vähän omaisuutta ja päivän kuosit pitää jostain saada niin ei todellakaan ole rahaa aseisiin.
Siis ihan hirveetä keittiöpsykologia tuubaa kirjoittelet.
Miehen roolimalli puuttuu selvästi tältä nuorelta.
Tätä tää on kun naiset yrittää kasvattaa poikia yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ap. On vielä yksi keino. Rukous. Et ole yksin, vaan voit luovuttaa rakkaasi Jumalan käsiin. Hän on rakkaus, jolla ei ole rajoja. Minäkin rukoilen puolestanne.
En ole ap, mutta uskova entisen laitosnuoren äiti. Rukousta tarvitaan, se on paikallaan jokaisessa hetkessä, joten kiitos esirukouksestasi. On hyvä viedä huolensa Jumalan kuultavaksi, hän auttaa ajallansa ja tavallansa. Mutta kyllä ihmisen kuuluu toimia itsekin, ihan konkreettisesti, eikä kädet ristissä odottaa avun tipahtavan jostain korkeuksista.
Rukoilla voimaa ja viisautta toimia järkevästi, ja pyytää ohjausta, löytää oikea reitti. Voi rukoilla, että jaksaa rukoilla, mutta asioitten heittäminen vain Herran haltuun on oman vastuun pakoilemista. Ulkopuolinen tietenkään ei voi muuta kuin rukoilla. Sekin on hyvä muistaa, että Jumala auttaa tavallaan, ja Hänen tahtoon on tyytyminen. Pelasta, auta, paranna voi toteutua eri tavalla, mitä ihminen ajattelee. Ja jos on pyytänyt, ei voi kuin hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Laitoksissa pyörii huumeita ihan älyttömästi.
Olen kuullut samaa. Miten voi olla mahdollista, että tämä kaikki sallitaan ja mahdollistetaan edes? Laitosmaksut menee verorahoista ja on kalliit vuorokausimaksut.
Mun mielestä nuorelta pitäisi selittää nyt aivan suoraan rauhassa keskustellen, että äiti kokee tehneensä kaikkensa ja nyt ei enää vaan yksin jaksa eikä osaa, jos nuori ei tee omaa osuuttaan ja tule vastaan. Sitten selittää sen sijoituksen ja laitoksen, joka olisi seuraavana edessä ja kysyy, että tuleeko nuori äitiä vastaan vai onko parempi lähteä nuoren laitokseen/sijaisperheeseen. Ei pidä vain "heittää laitokseen" antamatta nuorelle tilaisuutta myös parantaa tapojaan eikä nuori pysty silloin syyttää vanhempaansakaan suoranaisesti hylkäämisestä, jos nuori itse valitsee muun kuin vanhemman ja oman kodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoksissa pyörii huumeita ihan älyttömästi.
Olen kuullut samaa. Miten voi olla mahdollista, että tämä kaikki sallitaan ja mahdollistetaan edes? Laitosmaksut menee verorahoista ja on kalliit vuorokausimaksut.
Me jouduttiin strippaamaan kun tultiin lomilta laitokseen takaisin, mutta samalla tavalla tuli huumeita sisään kun vankiloissa, eli kehon sisällä.
Yksi kun lähti lomalle, niin sille annettiin rahaa tai elektroniikkaa mukaan että tuo sitten huumeita muille.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun rukoilet!
Minä ja miehenikin olemme uskossa.
Ja me rukoilemme myös jatkuvasti tämän nuoren ja muiden lasten puolesta.
Lastensuojelusta ovat yrittäneet auttaa, hänellä oli terapiaa, ym, mutta ne jouduttiin lopettamaan, koska siitä ei ollut apua. Terapeutti itse päätti lopettaa terapian.
Olen rukoillut että Jumala pysäyttää hänet, mutta väkivaltaisuuden takia tämä ei voi enää jatkua näin, enkä voi jäädä odottamaan, tekeekö hän jotain vielä pahempaa.
Vaikka naimisissa olenkin, joudun olemaan paljon yksin lasten kanssa, ja kun tulee tälläistä tämän nuoren kanssa, niin siinä joutuu myös sisarukset näkemään. Ja nytkin olen yksin lasten kanssa kotona.
Heidänkin takia haluan, että tämän yhden kohdalla tehdään jotakin ratkaisua, ettei heidän tarvi nähdä väkivaltaa ym..
Hänellä on lääkitys tuohon adhd:n, mutta se ei yksinään auta tuollaiseen käytökseen. Ei kaikki adhd tapaukset käyttäydy näin.
Mutta kiitos sinulle ja kaikille jotka haluatte rukoilla tämän nuoren puolesta. En haluaisi menettää häntä, mutta jos joku muu paikka on se, missä hän saa elämänsä kuntoon, niin olen valmis luopumaan.
Välillä tuntuu, että tässä ei kukaan muu pysty häntä auttamaan ja korjaamaan sisäisesti, kuin vain Jeesus.
Olen halunnut uskoa koko ajan, että vielä tapahtuu ihme hänenkin kohdallaan..
Ei siellä laitoksessa huumeongelma poistu. Sieltähän niitä uusia kanavia ja kontakteja löytyy.
Emmä tiedä mitä tossa voisi tehdä. Pakata kimpsut ja kampsut ja muuttaa kauas pois vanhoista kaveripiireisrä ja lapsi intensiiviseen terapiaan? Tää on mun pahin pelko, lapset vielä pieniä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun rukoilet!
Minä ja miehenikin olemme uskossa.
Ja me rukoilemme myös jatkuvasti tämän nuoren ja muiden lasten puolesta.
Lastensuojelusta ovat yrittäneet auttaa, hänellä oli terapiaa, ym, mutta ne jouduttiin lopettamaan, koska siitä ei ollut apua. Terapeutti itse päätti lopettaa terapian.
Olen rukoillut että Jumala pysäyttää hänet, mutta väkivaltaisuuden takia tämä ei voi enää jatkua näin, enkä voi jäädä odottamaan, tekeekö hän jotain vielä pahempaa.
Vaikka naimisissa olenkin, joudun olemaan paljon yksin lasten kanssa, ja kun tulee tälläistä tämän nuoren kanssa, niin siinä joutuu myös sisarukset näkemään. Ja nytkin olen yksin lasten kanssa kotona.
Heidänkin takia haluan, että tämän yhden kohdalla tehdään jotakin ratkaisua, ettei heidän tarvi nähdä väkivaltaa ym..Hänellä on lääkitys tuohon adhd:n, mutta se ei yksinään auta tuollaiseen käytökseen. Ei kaikki adhd tapaukset käyttäydy näin.
Mutta kiitos sinulle ja kaikille jotka haluatte rukoilla tämän nuoren puolesta. En haluaisi menettää häntä, mutta jos joku muu paikka on se, missä hän saa elämänsä kuntoon, niin olen valmis luopumaan.
Välillä tuntuu, että tässä ei kukaan muu pysty häntä auttamaan ja korjaamaan sisäisesti, kuin vain Jeesus.
Olen halunnut uskoa koko ajan, että vielä tapahtuu ihme hänenkin kohdallaan..
Mikähän mahtoi olla terapeutin syy lopettaa hoito?
Mutta selvis se lapsen huumeiden käytön syy tässä viestissä. Uskonnollinen kasvatus.
Vierailija kirjoitti:
Tarvii mennä vain tuonne keskustaan ja asemalle niin selviää kyllä miten nuoret rahaa hankkivat.
Valitettavan moni adhd päätyy huumemaailmaan... vankilassakin 30% vangeista on adhd