Ystävä maksaisi luksusloman mutta ylpeys ei anna periksi ottaa sellaista lahjaa vastaan
Kommentit (41)
Siis että lähtisit sen mukaan?
Ajattelee asiaa niin että hän haluaa sinut mukaansa.
Jaa,a. Pistitpä vaikean. Usein raha sekoittaa ystävyyssuhteet, joten on parempi pitää huolta siitä, ettei kummallekaan tule tunnetta, että toinen on velkaa. Eli vastaus riippuu ihan siitä, millainen ystäväsi on ja millaiset välit teillä on. Onko hän ihan aidosti sitä mieltä, että voi sen loman tarjota sinulle eikä katkeroidu siitä, että hän antaa enemmän? Uskotko, että teidän välit pysyvät siinä mielessä tasavertaisina, että et tunne jääväsi velkaa, jota sinun sitten pitää maksaa myötäilemällä myöhemmin asioissa, joissa et haluaisi. Jos toinen antaa rahaa, niin hän voi odottaa vastapalveluksia myöhemmin ja sitten et välttämättä pysty sanomaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Siis että lähtisit sen mukaan?
Ajattelee asiaa niin että hän haluaa sinut mukaansa.
Kyllä, yhteinen loma.
Älkää koskaan lähtekö ulkomaille, toiseen kaupunkiin tai ulos syömään jos teillä ei ole varaa matkustaa itse takaisin kotiin, maksaa lasku ruuasta tai maksaa omasta hotellihuoneesta siinä tapauksessa, että tulee riitaa.
Ylpeys rajoittaa usein elämää.
Maksa matkalla ruokia tmv, niin ei satu sieluun.
Vierailija kirjoitti:
Älkää koskaan lähtekö ulkomaille, toiseen kaupunkiin tai ulos syömään jos teillä ei ole varaa matkustaa itse takaisin kotiin, maksaa lasku ruuasta tai maksaa omasta hotellihuoneesta siinä tapauksessa, että tulee riitaa.
Tämä on kyllä totta. Usein just lomalla tulee hyvienkin ystävien kanssa riitaa kun on 24/7 yhdessä. Silloin olisi kyllä kamalaa jos on täysin sen toisen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa,a. Pistitpä vaikean. Usein raha sekoittaa ystävyyssuhteet, joten on parempi pitää huolta siitä, ettei kummallekaan tule tunnetta, että toinen on velkaa. Eli vastaus riippuu ihan siitä, millainen ystäväsi on ja millaiset välit teillä on. Onko hän ihan aidosti sitä mieltä, että voi sen loman tarjota sinulle eikä katkeroidu siitä, että hän antaa enemmän? Uskotko, että teidän välit pysyvät siinä mielessä tasavertaisina, että et tunne jääväsi velkaa, jota sinun sitten pitää maksaa myötäilemällä myöhemmin asioissa, joissa et haluaisi. Jos toinen antaa rahaa, niin hän voi odottaa vastapalveluksia myöhemmin ja sitten et välttämättä pysty sanomaan ei.
Niin. Hyviä pointteja.
Sen verran hyvin tunnen, ja niin kauan ollaan tunnettu, että olen melkein varma että hän hyvää hyvyyttään ja ilman taka-ajatuksia tarjoaa tällaista mahdollisuutta. MUTTA itseni tuntien pelkään että tunnen jääväni velkaa hänelle.
Voisin lähteä,mutta vähän kiitollisuudenvelkaan jäisin...mitä voisin tarjota hänelle? Lähtisin mielellään seuraksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Hyviä pointteja.
Sen verran hyvin tunnen, ja niin kauan ollaan tunnettu, että olen melkein varma että hän hyvää hyvyyttään ja ilman taka-ajatuksia tarjoaa tällaista mahdollisuutta. MUTTA itseni tuntien pelkään että tunnen jääväni velkaa hänelle.
Tee jotain vastapalvelukseksi,mistä hän pitää
Lähtisin jos oikein hyvä ystävä jonka kanssa ei tarvitse miettiä jotain ylpeyksiä ja voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
No ihan persaukinen en ole, mutta en ikinä laittaisi lomailuun niin paljon rahaa mitä tuo maksaisi. Jos joku järisyttävä riita tulisi niin kyllä kotiin pääsisin ja kai huoneenkin pystyisin hampaita kiristellen maksamaan😄
Kuulostat tosi raskaalta seuralta, varmaan parempi olla menemättä.
Itse menisin kyllä.
Tunnistat lapsellisen ylpeyden ja silti pidät siitä kiinni, hieno ihminen.
Riippuu tilanteesta. Jos ystäväni olisi vaikka voittanut lotossa vähän enemmän rahaa tai olisi sikaökyrikas, niin ottaisin lahjan vastaan. Jos kyseessä on normaalituloinen, niin maksaisin matkani ihan itse.
Ystäväni joka jo kuollut.Vuosia sitten olisi lainnanut rahan joulukuu loma espanja .Paluu uuden vuoden jälkeen.Eli 5 viikkoa pois Suomesta.Sen mies oli Rion karnevaalit ja jätti sille loma rahat.Suuttu lopulisesti ,kun en ottanut laina rahaa vastaan.En kai syö tiliäni etukäteen.Mulla kun ei ollut miestä ja miehen rahoja.Sitä ei ymmärtännyt. Ei moni mukaan rouva ihminen ymmärrä,Kun nainen asuu yksin maksaa kaikesta yksin.Ja todella silloin ei ole ylimärästä rahaa.
Juuri oli palstalla aloitus, jossa köyhä ihmetteli, miksi hänen ystävänsä, joka on rikkaissa naimisissa, ei tarjoa hänelle kuin joskus jotain kahvia tai jäätelöä. Tässä on sitten se toinen ääripää.
No jos se ei mitenkään vaaranna sen ystävän taloutta, eli hänen taloudelleen on yhdentekevä asia, että maksaako hän sinunkin matkasi vai ei, niin tottakai ottaisin lahjan vastaan, ihan samalla tavalla kuin jonkun ihan pienen jutun sitten köyhältä ystävältä. En tuntisi olevani velkaa, koska tekisin itse saman jos olisin rikas.
Ei minulla ole ketään sellaista ystävää, jonka kanssa alkaisin matkoilla riidellä, tai missään muulallakaan. En riitele koskaan ystävien kanssa, joskus toki ollaan asioista eri mieltä, mutta ei se aiheuta mitään riitaa. Ystävät valitaan juuri siksi, että ei tarvitse riidellä kuten vaikka perheenjäsenten kanssa joiden kanssa väkisinkin joskus tulee riitaa.
Minulle varmaan tulisi olo, että lomalla mentäisiin sitten kokonaan ystävän halujen mukaan, koska en viitsisi esittää omia toiveita. Jos siis esim. itse olisin halukas menemään museoon ja ystävä halukas viettää koko päivän rannalla. Tällaiset asiat voivat muutenkin aiheuttaa riitoja, että onkin eri odotukset matkalta. Mitä sitten kun toinen kustantaa sut matkaseuraksi, niin ei ole mitään sananvaltaa ohjelmaan tai sitä ei kehtaa edes esittää, jos poikkeaa ystävän haluista? Ehkä kysyisin ystävältä tarkemmin, millaista lomaa hän haluaa viettää ja millaisia aktiviteetteja. Jotkut myös haluaa kokea kaikkea kalliimpiakin ja Michelin ravintoloita jne, joihin ei välttämättä itsellä olisi varaa :D maksaako ystävä nekin hmm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Hyviä pointteja.
Haluaisitko matkalle, jos se olisi ilmainen vaikkapa arpajaisvoitto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan persaukinen en ole, mutta en ikinä laittaisi lomailuun niin paljon rahaa mitä tuo maksaisi. Jos joku järisyttävä riita tulisi niin kyllä kotiin pääsisin ja kai huoneenkin pystyisin hampaita kiristellen maksamaan😄
Eli ongelma ei ole rahassa, vaan siinä että pidät ystävääsi vähän tyhmänä kun haluaa tuhlata rahaa sellaiseen ylelliseen lomaan, ja itse fiksumpana et tuhlaa rahaa, ja nyt et tiedä miten sanoisit ystävälle, että pidä lomasi se on typerää tuhlausta, ilman että hän tulkitsee sen niin että olet kiittämätön paskiainen joka pitää häntä tyhmänä etkä halua olla hänen seurassaan kivoissa jutuissa.
No ottaisin tietenkin.