Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikoulun käyneet! Miksi teidän lapsista tulee yleensä myös amiksia?

Vierailija
26.10.2006 |

Miksi ilman koulutusta jääneiden tai ammattikoulun käyneiden lapsista tulee useimmiten (ei tietenkään aina) myös alhaisesti koulutettuja? Kannustatteko lapsianne koulunkäyntiin? Ehdotatteko edes lukioon tai yliopistoon menoa?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutettujen lapset yleensä opiskelevat korkeakouluissa ja matalasti koulutettujen lapset yleensä opiskelevat esim. ammattikoulussa.

Vierailija
2/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin korkealle, että itse olisivat käyneet enempää kuin tarpeellista, eivät lapsetkaan välttämättä näe syytä lisäkouluttautumiseen.

Mutta eihän se ole huono asia välttämättä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet itse korkeasti koulutettu, niin harvinaisen tyhmiä kyselet.

Vierailija
4/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on myös amiksen käynyt.

Eli mitenkäs meidän lapsemme sitten tulevat kouluttautumaan, jos toinen on amis ja toinen yliopistosta valmistunut? ;) Kenties jokin välimuoto, amk?

Kyllä meillä kotona ainakin kerrottiin lapsille, että vaihtoehtoina ovat lukio tai amiska. Minä menin lukioon, koska haaveilin yliopisto-opinnoista, sisareni päätti mennä amiskaan, koska halusi ompelijaksi. En koe, että meitä olisi ikinä painostettu kumpaankaan kouluun, ihan itse saimme valita.

Vierailija
5/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää tuollaista " mennään siitä mistä aita on matalin" -ajattelua. Minulle on aina ollut itsestään selvää, että niin korkealle pyritään kuin vain suinkin mahdollista.

Omat vanhempani eivät ole korkeasti koulutettuja, mutta ovat aina kannustaneet meitä lapsia koulunkäyntiin ja yhä parempiin tuloksiin. Eivät ole painostaneet, vaan kannustaneet. Mutta miksi kaikki eivät kannusta??

Vierailija
6/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä ei tartte huomautella. Olisin vain halunnut kysyä amisten omia näkemyksiä asiasta. Mitä he itse ajattelevat koulutuksesta ym.

ap

Vierailija
7/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu hyvin pitkälti siitä, miten sinä ja miehesi arvostatte koulutusta ja rohkaisette lasta oppimaan. Yleensä se menee niin, että korkeakoulutetut vanhemmat ovat kiinnostuneempia lastensa koulunkäynnistä ja koulumenestyksestä kuin matalammin koulutetut vanhemmat. Tutkimuksissa on lisäksi havaittu, että äidin koulutustasolla on enemmän merkitystä kuin isän koulutustasolla lapsen suuntautumisessa koulutusasteelle.

Vierailija
8/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi eivät kaikki ole hyviä äitejä? miksi eivät kaikki halua lääkäreiksi? miksi kaikki eivät rakasta urheilua? miksi? miksi? miksi?

ehkä joku oikeasti haluaa toimia vaikka lentokonemekaanikkona tai kampaajana. miksi silloin pitäisi pyrkiä yliopistoon?

Vierailija
9/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En voi ymmärtää tuollaista " mennään siitä mistä aita on matalin" -ajattelua. Minulle on aina ollut itsestään selvää, että niin korkealle pyritään kuin vain suinkin mahdollista.

Omat vanhempani eivät ole korkeasti koulutettuja, mutta ovat aina kannustaneet meitä lapsia koulunkäyntiin ja yhä parempiin tuloksiin. Eivät ole painostaneet, vaan kannustaneet. Mutta miksi kaikki eivät kannusta??

Jotkut voivat pitää kouluttautumista jopa turhana ajanhaaskauksena ja lasta pyritään ohjaamaan suoraan työelämään rahaa ansaitsemaan. No, kaikkihan me tiedämme, että kyllä kouluttautumatonkin työtä saa, mutta se ei yleensä kovinkaan kummoista ole.

Vierailija
10/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alhasesti koulutettuja? Voi että että alkaa riepoo toi " akateemiset on jotenki parempia ihmisiä" Pidätte itteenne tärkeimpinä ku muita ihmisiä!!! huh huh!!! suksikaa jo kuuseen kehumasta itteenne. Täytyy olla sitten jollain muulla puolella vajausta kun pitää koko ajan itestään tehä GOD!!! MITÄ SITTEN JOS AMIKSIEN LAPSISTA TULEE AMIKSIA JA TOISIN PÄIN?????? tekeekö se joistain sitten huonomman tai paremman ihmisen???

Vierailija
11/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota en yleensäkkään käytä....Mutta nyt halusin, että kirjotukseni huomataan...!!!T:12

Vierailija
12/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää amikset sitten valittako, jos on tiukkaa taloudellisesti ja täytyy käyttää lapsilisätkin ruokaan! Uskonpa, että monia amiksia ei vain kiinnosta koulunkäynti, siksi koulutus jää alhaiseksi. Hyvät työpaikat olisivat muuten kiinnostavia,mutta kun ei jakseta olla ahkeria ja nähdä vähän asioiden eteen vaivaa.

Ja löytyy niitäkin amiksia, jotka eivät viitsi nähdä vaivaa työpaikan eteen ja makaavat sitten päivät kotona. Minusta on väärin maksaa tällaisten tukia! Tämä maa ei kannusta ahkeruuteen.

Vierailija
13/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on akateeminen, äitini ei. Koulu sujui aina hyvin, kävin lukionkin ihan silkasta mielenkiinnosta, vaikkei se välttämätöntä olisi ollutkaan.

Aina on kannustettu yritteliäisyyteen ja siihen, että tee sitä, mikä on mielekkäintä. Mulle se on käsityöammatti, parturi-kampaaja. Ja myös samalla yrittäjä. Ja sen verran hyvin menee, että moni akateeminen jää palkoissa taakse.

Omat lapset saavat itse valita oman paikkansa, kunhan eivät työtä vieroksu. Kannustan ja tuen parhaani mukaan. Nyt jo tietävät hyvin, että työtä on tehtävä jos elämässä haluaa pärjätä. Mutta akateemisuus ei takaa isoa tilipussia. Eikä kaikille näköjään edes sitä " suurta viisautta" eikä älykkyyttäkään.

Vierailija
14/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisko syytä alkaa purkamaan tota amk-systeemiä. akateeminen työttömyys lisääntyy eikä ammattikouluihin riitä enää oppilaita. ruotsinkiliset ammattikoulut ovat jo nyt pulassa kun kukaan ei halua niissä opiskella, kaikille kun on varattuna vähintään amk-paikka.

Vierailija
15/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Älkää amikset sitten valittako, jos on tiukkaa taloudellisesti ja täytyy käyttää lapsilisätkin ruokaan! Uskonpa, että monia amiksia ei vain kiinnosta koulunkäynti, siksi koulutus jää alhaiseksi. Hyvät työpaikat olisivat muuten kiinnostavia,mutta kun ei jakseta olla ahkeria ja nähdä vähän asioiden eteen vaivaa.

Ja löytyy niitäkin amiksia, jotka eivät viitsi nähdä vaivaa työpaikan eteen ja makaavat sitten päivät kotona. Minusta on väärin maksaa tällaisten tukia! Tämä maa ei kannusta ahkeruuteen.

Kyllä sivistys alkaa toisten kunnioittamisesta ja se ei ole koulusidonnaista. Tämä maa ei tulisi toimeen ilman " perusduunareita" . Kuka tekisi sinunkin kotiisi putket, ilmastoinnin tai ylipäänsä sen rakentaisi. Kaupat tarvitsevat myyjänsä, että voit niissä käydä vähän tuhlailemassa. Ongelma vaan on, että joistakin duuneista maksetaan kohtuuttomasti enempi liksaa kuin toisista.

Itse olen akateemisesta perheestä, suvussani ja perheessäni on tutkijoita sekä professoreita. Itseäni ei kiinnosta akateeminenura. Olen suuntautunut aivan toisiin juttuihin. Siltikin edelleen opiskelen, mutta teen sitä aivan muista lähtökohdista. Mieheni on paheksumasi " amis" . Lapsemme saavat puolestani valita aivan vapaasti, mitä haluavat. Jokainen menee tyylillään ja tämä yhteiskunta ei pyöri ilman tavallisten amisten työpanosta. Ymmärsitkö? Vai pitääkö vääntää akateemisestarautalangasta?

Vierailija
16/47 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen hyvin monenlaisia amiksia. Joukossa on niitäkin lippis takaraivolle ja kaasu pohjaan -tyyppejä, ja samoin on heitä, jotka ovat menneet amiskaan, koska eivät halua (tai jaksa tai kehtaa) lukea. Mutta tiedän myös monia amiksia, jotka ovat menneet amiskaan, koska ovat halunneet itselleen ammatin mahdollisimman pian, itseään kiinnostavalta alalta. Myöhemmin monet ammattikoulun käyneet jatkokouluttautuvat (amk:ssa), ja luultavasti se osa, ketä se lukeminen ei lainkaan kiinnostanut, jää perusduunarihommiin.

Jospa emme käsittelisi amiksia ' ryhmänä' , koska siellä on aika monenlaista tallaajaa.. Eli puhummeko nyt heistä, jotka eivät jatkokouluttautuneet, ja hankkivat ammatin vain voidakseen saada työttömyyskorvausta? Vai puhummeko heistä, jotka ovat luoneet uraa alallaan, esim. yrittäjinä?

Vierailija
17/47 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
18/47 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat käyneet joko ammattikoulun tai pelkän peruskoulun + jotain kursseja. Ne pari, jotka ovat lukeneet vuosikausia ties mitä, ovat työttöminä tai hanttihommissa. Se on varmastikin se tärkein syy.

Ei kannata opiskella korkealle, jotta voi sanoa olevansa akateeminen, vaan kannattaa panostaa omiin taitoihinsa ja tienata perkeleesti! ;D

Vierailija
19/47 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä minä ainakaan halua täällä päteä mitenkään, mutta enkö voi kertoa koulutuksestani ilman, että se leimataan kehumiseksi? Sanoisin, että jos en, niin silloin vika on muualla kuin minussa.

Itse en halveksu amiksia, ja lapseni saa itse päättää miten kouluttautuu sitten aikanaan. Ja se, pidänkö itseäni tärkeämpänä kuin " muita ihmisiä" (tarkoititko amiksia?), niin vastaus siihen kuuluu, että en pidä. Se, että olen korkeammin koulutettu, ei tee minusta ihmisenä parempaa.

Vierailija
20/47 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä huvikseen vaikka vuosi yliopistoa, niin ymmärrät mistä puhun..