Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri oli paska koulussa mutta omasta mielestään älykäs ei vaan jaksanu opiskella

Vierailija
27.08.2022 |

Mulla oli sama urheilussa. Pelaisin nyt potkupalloa real madridissa muta ei kiinnostanu pallon potkiminen

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo näitä tapauksia tulee tavattua aina välillä. Ovat todella älykkäitä, mutta hyvä kun peruskoulun pääsi läpi :D

Itselläni oli peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo 6,4. Suoritin kaksi keskiasteen tutkintoa ja menin sitten iltalukioon. Yo-todistuksen keskiarvo 9,4, kirjoituksista 4 ällää.

Sitten yliopistoon, josta gradusta laudatur, sitten jatko-opiskelijaksi ja korkein arvosana väitöskirjasta. Hyvä kun peruskoulun pääsin läpi - kun olen niin tyhmä...

102/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmisellä voi olla korkea älykkyys ilman mitään halua käydä kouluja ja tehdä uraa. Onko ap:n kaveri käynyt äo-testissä?

Muistaakseni yksi tämän hetken älykkäimmistä (= korkein älykkyysosamäärä) ihmisistä maailmassa on yhdysvaltalainen automekaanikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoista se on. Älykkyydellä ei ole mitään merkitystä, ellei siitä ole sertifikaattia, eli tutkintoa todisteena. Jos ei ole, olet käytännössä samalla tasolla kuin se kadulla hengaava nisti tai kuka tahansa geneerinen putkimies-pate. 

Einstein ei myöskään viihtynyt koulussa.

No ehkäpä Einstein oli kuitenkin jonkinlainen poikkeusyksilö, jota laiskoissa koululaisissa ei ole kolmeatoista tusinassa? Yleensä koulussa kannattaa viihtyä ja ottaa sieltä hyöty irti. Aivan lahjakkaimmat pärjäävät kyllä usein muutenkin esim. yrittäjinä, mutta moni fiksuiksi itseään kuvittelevista koulua halveksuvista päätyy  hanttihommiin, tms. matalapalkka-aloille, kun ei olekaan mitenkään poikkeuksellisen lahjakas ja yritteliäs, ainoastaan laiska.

Einstein oli huippulahjakas koulussa!

Viimeisenä vuonna uusi luokanvalvoja oli kyllästynyt Einsteinin piittaamattomuuteen muita kouluaineita kohtaan ja sanoi Einsteinille kuuluisat sanat: ”Sinusta ei ikinä tule mitään.” Luokanvalvoja pyysi Einsteinia häipymään koulusta, koska jo tämän läsnäolo vei tehon koulun toiminnasta. Einstein oli samaa mieltä, sillä hän inhosi aina koulunsa mekaanista opetusta. Einstein pyysi matematiikanopettajaltaan todistusta siitä, että hän osasi matematiikkaa yli opintovaatimusten. Einstein sai todistuksensa, minkä jälkeen hän pyysi eroa ja lopetti lyseon jo seitsemän opiskeluvuoden jälkeen.

"Einstein excelled at math and physics from a young age, reaching a mathematical level years ahead of his peers. The 12-year-old Einstein taught himself algebra and Euclidean geometry over a single summer. Einstein also independently discovered his own original proof of the Pythagorean theorem aged 12."

https://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein

Einstein oli sen verran älykäs, että ymmärsi olevansa oikeasti huippulahjakas.

Einsteinin ei viihtynyt koulussa?

Väitteli kuitenkin tohtoriksi...

Sitten ihmiset vertailevat omaa koulupudokas-lastaan Einsteiniin...

Vierailija
104/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einstein oli kiinnostunut fysiikasta. Ei pelkkä äly riitä.

Vierailija
105/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan näitä tyhjänpuhujia on ollut, teot puhuu puolestaan.

Vierailija
106/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoista se on. Älykkyydellä ei ole mitään merkitystä, ellei siitä ole sertifikaattia, eli tutkintoa todisteena. Jos ei ole, olet käytännössä samalla tasolla kuin se kadulla hengaava nisti tai kuka tahansa geneerinen putkimies-pate. 

Einstein ei myöskään viihtynyt koulussa.

No ehkäpä Einstein oli kuitenkin jonkinlainen poikkeusyksilö, jota laiskoissa koululaisissa ei ole kolmeatoista tusinassa? Yleensä koulussa kannattaa viihtyä ja ottaa sieltä hyöty irti. Aivan lahjakkaimmat pärjäävät kyllä usein muutenkin esim. yrittäjinä, mutta moni fiksuiksi itseään kuvittelevista koulua halveksuvista päätyy  hanttihommiin, tms. matalapalkka-aloille, kun ei olekaan mitenkään poikkeuksellisen lahjakas ja yritteliäs, ainoastaan laiska.

Einstein oli huippulahjakas koulussa!

Viimeisenä vuonna uusi luokanvalvoja oli kyllästynyt Einsteinin piittaamattomuuteen muita kouluaineita kohtaan ja sanoi Einsteinille kuuluisat sanat: ”Sinusta ei ikinä tule mitään.” Luokanvalvoja pyysi Einsteinia häipymään koulusta, koska jo tämän läsnäolo vei tehon koulun toiminnasta. Einstein oli samaa mieltä, sillä hän inhosi aina koulunsa mekaanista opetusta. Einstein pyysi matematiikanopettajaltaan todistusta siitä, että hän osasi matematiikkaa yli opintovaatimusten. Einstein sai todistuksensa, minkä jälkeen hän pyysi eroa ja lopetti lyseon jo seitsemän opiskeluvuoden jälkeen.

"Einstein excelled at math and physics from a young age, reaching a mathematical level years ahead of his peers. The 12-year-old Einstein taught himself algebra and Euclidean geometry over a single summer. Einstein also independently discovered his own original proof of the Pythagorean theorem aged 12."

https://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein

Einstein oli sen verran älykäs, että ymmärsi olevansa oikeasti huippulahjakas.

Einsteinin ei viihtynyt koulussa?

Väitteli kuitenkin tohtoriksi...

Sitten ihmiset vertailevat omaa koulupudokas-lastaan Einsteiniin...

Sitä ei vaan kiinnostanut sen ajan "naistutkimus" ja "intersektionaalinen feminismi". Pyysi todistuksen lahjakkuudestaan ja vaihtoi vaativampaan kouluun.

Vierailija
107/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa käyminen on turhaa jos aikoo kaiken muistaa seuraavaan kokeeseen. Jos asiat sisäistää niin tarvittava lukemisen määrä tippuu murto-osaan, oikeastaan riittää että on tunneilla paikalla eikä keksi mitään oheistekemistä.

Jos auditiivinen muisti on surkea, eikä ole keskittymiskykyä, tuo ei toimi. Itse tajusin vasta aikuisena AMK:ssa (teknologia), että luennoilla istuminen on turhaa. Säästin 70% aikaa, kun luin/ opiskelin aihealueen itse kotona, ja skippasin luennot. En muista/ opi mitään auditiivisesti, en edes ystävien kanssa käytyjä keskusteluja.

Normaalia älykkäämpi en mielestäni ole, mutta osaan soveltaa.

Mielestäni se ei ole suoraviivaisesti "älykkyyttä", että muistaa asiat helposti. Tällainen ihminen voi jämähtää omaan kuplaansa, eikä opettele ja pohdi itse asioita.

Vierailija
108/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkomaanit on tuommoisen kertojana mainioita.

Vierailija
109/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narkomaanit on tuommoisen kertojana mainioita.

Narkomaani voi olla erittäin älykäs. Se että on älyä ei tarkoita sitä että on kiinnostunut suhteellisuusteoriasta tai että on mitään intressejä parantaa maailmaa. Osa älykkäimmistä ihmisistä on ollut sarjamurhaajia tai diktaattoreita.

Vierailija
110/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain taidat hänelle silti olla kateellinen kun piti oikein tänne tulla kirjoittamaan..? 🤔

Ole sä vaan kateellinen muiden puolesta. Hei! Ei sulla ole mitään velvollisuutta kaivaa sitä kulunutta kateus korttia esiin joka paikassa, jossa kuulet jonkun jotain sanovan tai luet jonkun jotain kirjoittaneen.

Eri

Vierailija
111/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli oppimisvaikeuksia lapsena. Jonkun olisi varmaan pitänyt pakottaa pitämään silmälaseja päässä kun en nähnyt taululle peruskoulun aikana. Piilolinssit kun sain niin elämä muuttui. Toisen asteen koulutuksen aikana vedin vähän panostamalla kiitettäviäkin kokeista. Siis silloin joskus kun jaksoin olla kiinnostunut. Jouduin tosin selittämään opettajalle joskus, että miten olin saanut oikean matemaattisen vastauksen ilman sitä kaavaa kokeesta. Matemaattista lahjakkuutta muka. Ihan vain perus maalaisjärkeä saada joku prosenttien tuhannesosa laskettua. Sehän on vain pienempiin osiin jakamista.

Ei se peruskoulu lopulta kerro yhtään mistään. Perhe-elämät kun tuppaavat olla kulissien takana täynnä ongelmia ja kriisejä jotka heijastuvat kaikkiin. Niin rikkailla ja köyhillä. Meillä se oli kuoleman vakava vuosikausia kestänyt läheisen sairaus. Skippasin sen murrosiän vaikean iän kun ei ollut tilaa olla vaikea siinä tilanteessa.

Vierailija
112/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa käyminen on turhaa jos aikoo kaiken muistaa seuraavaan kokeeseen. Jos asiat sisäistää niin tarvittava lukemisen määrä tippuu murto-osaan, oikeastaan riittää että on tunneilla paikalla eikä keksi mitään oheistekemistä.

Jos auditiivinen muisti on surkea, eikä ole keskittymiskykyä, tuo ei toimi. Itse tajusin vasta aikuisena AMK:ssa (teknologia), että luennoilla istuminen on turhaa. Säästin 70% aikaa, kun luin/ opiskelin aihealueen itse kotona, ja skippasin luennot. En muista/ opi mitään auditiivisesti, en edes ystävien kanssa käytyjä keskusteluja.

Mielestäni se ei ole suoraviivaisesti "älykkyyttä", että muistaa asiat helposti. Tällainen ihminen voi jämähtää omaan kuplaansa, eikä opettele ja pohdi itse asioita.

Opetus on minun kohdalla ollut aina ajanhukkaa. Parhaimmat oppimistulokset on olleet aineista joissa olen suorittanut alueen etätehtävillä ja tenteillä. En ymmärrä miksi sinne kouluun pitää pakottaa 6-8 tunnin ajaksi ja väsyttää ihminen siellä, kun se voisi oikeasti olla oppimassa kotonaan. Todella raskasta jonkun sosiaalisen pakon takia suorittaa näitä rituaaleja kun ei jää mitään paukkuja siihen itse oppimiseen.

Vierailija
113/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo näitä tapauksia tulee tavattua aina välillä. Ovat todella älykkäitä, mutta hyvä kun peruskoulun pääsi läpi :D

Itselläni oli peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo 6,4. Suoritin kaksi keskiasteen tutkintoa ja menin sitten iltalukioon. Yo-todistuksen keskiarvo 9,4, kirjoituksista 4 ällää.

Sitten yliopistoon, josta gradusta laudatur, sitten jatko-opiskelijaksi ja korkein arvosana väitöskirjasta. Hyvä kun peruskoulun pääsin läpi - kun olen niin tyhmä...

Reittejä on monenlaisia, ja on hyvä nähdä näitäkin esimerkkejä, että on mahdollista ryhdistäytyä myöhemmin, jos saa motivaation kohdalleen. Lienet itse analysoinut tuota, että miksi peruskoulu meni noin heikosti, vaikka selvästi oppimiskyvyssä ei myöhempien näyttöjen perusteella ole mitään vikaa?

Vierailija
114/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulaiseni on älykkyysosamäärältään nero, mutta hänellä on myös vaikea lukihäiriö jota ei oltu huomattu kouluaikoina. En osannut oikein pitää häntä koskaan typeränä, sillä hänellä oli joissakin asioissa niin nerokkaita oivalluksia.

Jälkikäteen ajateltuna aivan hirveää, että häntä on aikoinaan rankaistu paljon huonosta koulumenestyksestä. 

Vierailija
115/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetus on minun kohdalla ollut aina ajanhukkaa. Parhaimmat oppimistulokset on olleet aineista joissa olen suorittanut alueen etätehtävillä ja tenteillä. En ymmärrä miksi sinne kouluun pitää pakottaa 6-8 tunnin ajaksi ja väsyttää ihminen siellä, kun se voisi oikeasti olla oppimassa kotonaan. Todella raskasta jonkun sosiaalisen pakon takia suorittaa näitä rituaaleja kun ei jää mitään paukkuja siihen itse oppimiseen.

Toisaalta ei kyse mistään rituaaleista ole, ja työelämässäkin useimmat työt vaativat enemmän tai vähemmän tiimityövalmiuksia, joten niitä on hyvä kehittää. Yksin tehtäviä töitäkin on, mutta sellaisia on haastavampi löytää niin, että muut toiveet töiden suhteen toteutuisivat, koska näitä töitä on rajallisempi määrä.

Vierailija
116/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vastaavan tapauksen. Ei koskaan lukiossa loistanut yhdessäkään aineessa eikä itse asiassa edes saanut suoritettua lukiota kerralla, vaan opiskeli myöhemmin loppuun iltalukiossa. Välillä vain lojui vuosia vanhempiensa talossa mitään tekemättä ja käytti työmarkkinatukensa shoppailuun.

Tällä tapauksella on lääkärin diagnosoima persoonallisuushäiriö ja hänellä kului aikaa 15 vuotta suorittaa maisterintutkinto. Silti hän väittää aikovansa opiskella vielä fysiikan tohtoriksi ja antaa ymmärtää olevansa huippuälykäs, vaikka ne älykkäät jutut on aina muiden kirjoittamia, kyseisen henkilön ulkoa opettelemia "viisauksia". Henkilö esittää ne omina ajatuksinaan ja on jo ainakin kerran jäänyt Facebookissa kiinni siitä, että valehteli saaneensa opiskellessa "huippuarvosanoja" vaikka ne kolmoset oli tulleet silloin, kun arvostelu oli vielä asteikolla 1 - 5 eikä 1 - 3.

Lisää löytyy kun kirjoittaa hakuun "Faktabaarin ilmastoasiantuntija".

Vierailija
117/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnosoimattomat oppimisvaikeudet ja nepsy-oireet saattavat vaikuttaa.

Minulla vaikutti koulumenestykseen diagnosoimaton keskittymishäiriö. Vielä 90-luvulla ei ajateltu että tytöillä voisi edes olla sellaista. Sain diagnoosin ja apua lopulta 30-vuotiaana. Kyllä sitä usein miettii, millainen koulutaival olisi ollut, jos olisin saanut diagnoosin jo lapsena.

Olen diagnoosin jälkeen opiskellut lisää, ja selvisin opinnoista ihan eri tavalla.

Vierailija
118/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän te olette peruskoulussa ja lukiossa päätelleet, miten laskutoimitukset tehdään. :D Historian idea on opettaa, mitä menneisyydessä on tapahtunut ja miten se näkyy tässä päivässä. Esimerkiksi se, että Suomi on ollut ensin Ruotsin ja sitten Venäjän alistama maa, joten meille on turha ulista siirtomaaherruudesta ja kolonialismista vain ihonvärimme takia.

Voittajat kirjoittavat historian ja meille on aina opetettu historiantunneilla myös puhtaita valheita historian tapahtumista.

Anna esimerkki.

Kannattaisiko lukea ihan itse eikä pyytää joltain oikotietä?

Kyllä mäkin haluan kuulla tuon heittäjän esimerkkejä. Tuleeko sieltä kenties vanha kunnon h0l0kaustin kieltäminen vai mitä?

No nyt kun tuon mainitsit, niin onhan kyseinen kausti rankasti liioiteltu historiankirjoissa.

Noniin tulihan se sieltä. 

Eikö fakta olisi saanut tulla?

Vierailija
119/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kovin älykästä pilata oma tulevaisuutensa alisuoriutumalla koulussa.

Nuorillahan selkeästi on aina pitkän tähtäimen ajattelu prioriteettina :D Ei ole älykästä pilata terveyttään päihteillä, ja monella älykkäällä kuitenkin on päihdeongelma.

Vierailija
120/141 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri väittää että pärjäsi todella hyvin armeijassa mutta ei vaan napannut mennä aliupseerikouluun, komppanianpäällikkö kävi kuulemma kotona asti kerjäämässä josko sittenkin AUK kiinnostaisi. Jääkäriksi jäi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä